Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Letadlo s ministrem obchodu USA havarovalo, chybovala především armáda

Moderní, luxusně vybavený Boeing 737 narazil v dubnu 1996 během přistávacího manévru do hory v Chorvatsku. Nikdo nepřežil. Američtí piloti nebyli zvyklí na zastaralou navigaci, armáda navíc nerespektovala své vlastní předpisy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Letiště v Dubrovníku

je asi 30km od něho, na skále, přistává se hned nad magistrálou, která je od začátku dráhy asi 50m - takže když jedete máte nad sebou asi ve výšce 15metrů letadlo. Dráha středně dlouhá, vedle vysokých hor, i v létě když vzlétáte musíte nad moře a proud mořského vzduchu se promíchá se vzduchem z hor a pěkně si s vámi pohraje turbulencí. Chorvati to tam umí, chartery moc ne, ale máte pytlíky ne ;-D

0/0
23.3.2010 15:28

Host

Re: Letiště v Dubrovníku

kdyz jeste lital skyeurope, tak sem tam byl a rikal sem si, kde chce ksakru pristat a  najednou se objevila akova nudle v horach :-)  Je to prtavy, stalo tam par zaparkovanejch tryskacu a jinak nic:-)

0/0
23.3.2010 22:09

Host

Perfektní upoutávka!

Potřebuje "autor" každou kačku a současně neumí napsat nic vlastního a proto parazituje na vymyšleném? Připomíná mi to design čínských "aut" - vypadá to jakoby a je to přitom jen navoněný pšouk. Oceňuji perfektní fotky a dramatickou výstavbu textu!

0/0
23.3.2010 14:27

Dusan321

Zakladem je obetovat plukovnika

Klasika. Kdyz je nejaky velky pruser, tak se vzdycky najde nejaky plukovnik ci kapitan u namornictva, ktery sice za nic nemuze, ale presto se vyhodi. Vyhodou tohoto postupu je, ze plukovnik/kapitan je dostatecne vysoka sarze na to aby se uspokojili vlci lacnici po krvi a zaroven neni jeste clenem generalskeho ci admiralskeho sboru chlapcu co spolu mluvi a navzajem si neublizi.

V tomto pripade je usmevna myslenka, ze nejaky plukovnicek by prezil ve funkci, kdyz by odmitnul z bezpecnostnich duvodu letat na letiste na ktere je potreba dopravit ministerskou sarzi. Uz vidim jak mu vysvetluje, ze ho pozene nekolik set kilometru autem po okrskach (Chorvati postavili dalnicni sit az pozdeji), protoze Dubrovnik je nebezpecne letiste. ;-D

0/0
23.3.2010 12:10

Host

Dubrovník

V Dubrovníku jsem byl, letiště je tam schované mezi 1000 metrů vysokými skalami s velmi krátkou ranvejí. Přistávat na něm mohou jen zkušení místní piloti, pro někoho, kdo to tam nezná, je přistání riskantní i za bezproblémového počasí, natož v noci, dešti a mlze. Jinými slovy na to letiště neměli v dané situaci vůbec letět.

0/0
23.3.2010 10:55

Host

Re: Dubrovník

Dubrovnik LDDU je velmi oblibene letiste pro cvicne lety IFR z EU. Maji relativne nizke pristavaci poplatky, korosin je take vyhodny, protoze je to let mimo EU a je to tak akorat si "skocit" (370kt), aby clovek natocil hodiny, nutne na zkousky.

0/0
23.3.2010 13:52

Host

Re: Dubrovník

... s Cessnou & Spol. (i s UL) se leta nejvice Mali Losinj LDLO.

0/0
23.3.2010 13:56

mikesh1

Re: Dubrovník

Vzhledem k tomu ze je letiste vzdaleno par set metru vzdusnou carou od pobrezi bude asi dost tezko schovane mezi 1000m vysokymi vysokými skalami... http://maps.google.com/maps?q=dubrovnik+airport&hl=cs&cd=1&ei=XbqoS574EZKfsgbFwL2WDA&ie=UTF8&view=map&cid=6076510131798330619&iwloc=A&ved=0CBoQpQY&sa=X

0/0
23.3.2010 13:58

wrah

Re: Dubrovník

Neznám letišě u Dubrovníku, ale třeba ve Španělsku je dost běžné, že máte pláž, padesát metrů za ní letiště a o půlkilometr dále hory řekněme 600-700m vysoké, Což je i při maximálně snížené přistávací rychlosti hodně blízko. Ovšem pravda, jde o malá letiště, která se obecně při špatné viditelnosti zavírají.

0/0
23.3.2010 14:59

Host

Re: Dubrovník

Říkat 3.300-metrové ranveji "velmi krátká" je poněkud odvážné. Například v Čechách jsou delší jenom dvě - Ruzyně 24/06 a Ostrava 22/04. Ruzyňská 13/31 je o pár metrů kratší.

0/0
23.3.2010 15:51

Host

Re: Dubrovník

Souhlas, pouze LKMT není v Čechách, ale na Moravě. Těch 3300m je v nadmořské výšce (AMSL) 160m solidní délka, takové Brno má na větší AMSL a "pouze" 2650 m. A i ta RWY06/24 je na tom kvůli značně větší ASML vlastně hůř.

0/0
24.3.2010 13:46

Host

2xNDB

To je tak, když se potká západní stroj a východní konfigurace letiště a to ve špatném čase. Na západě je ILS/DME skoro na všem, co má asfalt, na východě byl standard 2xNDB a postupy byly jasně dané. I když do takového počasí by asi nešli ani sovětští orlové. Letiště je na pobřeží na úpatí kopců a to je při bouřce hodně veselá záležitost. Podle wiki to rozbili právě mezi dálnou a bližnou, což je chyba na první pohled nepochopitelná. Když ale uvážím, v jakém počasí letěli, že měli pouze 1xADF, které se asi vrtělo jak psí ocas, pochybné mapy, kterým nerozuměli, tak už to dává smysl. A hlavně mi je divný, že v roce 96 neměli na palubě vojenského stroje GPS a nechali se unést chybou inerce.

0/0
23.3.2010 10:21

Host

Re: 2xNDB

Amici nemeli GPS. Sedel jsem v te dobe v Learjetu 31 patriciho USAF a bylo tam opravdu jen "standardni" vybaveni, tusim ze jeste Loran jako extras. V podstate zadny rozdil od soukromme Cessny :-), jenomze to byl tryskac V

0/0
23.3.2010 10:31

Host

A co GPS ?

S pomocí GPS mohli upřesnit polohu s přesností na metry...

0/0
23.3.2010 10:13

Host

Re: A co GPS ?

GPS v té době nebyl schválený navigační přístroj a dále bylo řečeno, že byly nepřesné mapy, takže když určíte přesně polohu a promítnete ji na nepřesnou mapu, tak vás to jen zmate ..  A stará GPSka v kopcovitem terénu nic moc ..

0/0
23.3.2010 10:20

Host

Re: A co GPS ?

Špatný předpoklad  - Jednalo se o vojenský stroj a US letectvo používalo GPS úspěšně minimálně od Pouštní bouře v 1991. Je ale možné, že na palubě opravdu nebyl.

Mapy určitě nebyly nepřesné v polohách, pouze byla jiná MSA (minimum safe altitude), nebo DH/DA (minimální výška při klesání na přiblížení - v této výšce vidím dráhu --> přistávám; nevidím dráhu --> nepřistávám. A to jiná znamená, že to neodpovídalo provozovateli (USAF), protože jednotlivé aerolinky si mohou mapy v některých parametrech upravovat podle sebe, například uvedenou výšku rozhodnutí si posunou o něco výše a nechají si tak větší rezervu.

Na východních letištích bývá místem rozhodnutí právě ten bližší NDB maják, nad kterým při správném klesání je ta správná výška.

0/0
23.3.2010 10:30

Host

Re: A co GPS ?

Je to paradox, ze USAF nemel GPS. Ale bylo to transportni letadlo, zadny bojovy stroj. Jinak GPS ve verzi s P(Y) kodem (kodovana poloha) by museli mit presnost pod metr jiz v te dobe.

0/0
23.3.2010 10:36

Host

Re: A co GPS ?

V te dobe ho sice pouzivali jiz houbari v lesich po celem svete, ale letectvo, obvzlaste americke, se mu hrozne dlouho vyhybalo a oficialne ho neuznavalo. Jako jeden z duvodu byla politicka hra - obsluhou radiomajaku se v USA zamestnavali tisice lidi a kdyby se zavedlo GPS, nebyli by potreba. A to by bylo spatne, protoze se jednalo o statni zamestnance. Dalsi duvod byl, ze v te dobe bylo GPS stale brano jako vojensky strategicky system, ktery se muze vypnout v pristi hodine - kdyz bude poztreba, takze ho nelze brat za zakladni navigacni prostredek. No a takhle to dopadlo ...

0/0
23.3.2010 10:25

Host

Re: A co GPS ?

Nejde o to jestli základní, ale mít ho, a jestliže je třeba upřesnit polohu a funguje, použít ho. Jenže podle předpisů tam GPS neměli, protože to podle předpisů nebyla standardní součást navigačního systému a jeho použití nebylo součástí standardního postupu.  Co není v předpisech, přes to vlak nejede. Tak to chodí všude v armádě. Tak mě napadá, jestli se nepotřebovali zbavit ministra, při takových letech za takových podmínek je vyšší pravděpodobnost, že dojde k nehodě.

0/0
23.3.2010 10:54

Dusan321

Re: A co GPS ?

V letectvi a je jedno jestli vojenskem nebo civilnim neni misto pro nejakou osobni improvizaci a postupovat podle predpisu je naprosto nezbytne a striktne vyzadovane. Osobni improvizace je totiz v letectvi to co vas a vase pasazery nejspolehliveji zabije.

Obecne GPS se do letadel zavadelo velmi pomalu prave z duvodu bezpecnosti, kdy cokoliv noveho musi byt masivne otestovano a velmi opatrne implementovano nez to smi na palubu letadla. Ta T-43A je v podstate standardni civilni 737-200 s mensimi upravami a v dobe incidentu slo uz o vice nez dvacet let starou vykopavku.

0/0
23.3.2010 12:19

Host

hrozné riziko

v takovéhle konstelaci přistávat. Copak se zbláznili? Jak slepci bez průvodce v lese:-/

0/0
23.3.2010 8:19

Host

Re: hrozné riziko

Dle civilich predpisu by meli mit stavu jeste na minimalne 45 minut letu, takze to mohli otocit na zapad a pristat v Italii na voj. zakladne na Garganu. Jenze poloti jsou nekdy jako mali kluci a mysleji si, ze oni jsou ti nejlepsi. A takovejch hrdinu jsou plne hrbitovy (viz Steve McQueen a Sedm statecnych)

0/0
23.3.2010 10:42

Host

Ramstein

se píše s jedním "m", pokud se bavíme o americké vojenské základně v Německu, cca 80 km od Trieru. Rammstein je kapela, jejíž členové se při vymýšlení názvu inspirovali právě leteckou nehodou v Ramstein a německým slovesem "rammen".

0/0
23.3.2010 0:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.