Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vědci „vytiskli“ lidskou žílu pomocí 3D tiskárny a biologického inkoustu

Vědci missourské univerzity použili 3D tiskárnu a biologický inkoust k vytvoření lidské žíly. V budoucnu by chtěli místo inkoustu použít lidské buňky a vytvořit tak zcela funkční náhradní tkáně a orgány.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

antichipka

Jako v 5. elementu.

0/0
20.4.2010 16:59

Host

2 pokus

<a href=http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300408546878> inkoust</a>

0/0
19.4.2010 20:59

Host

backlink

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300408546878

<a href=>http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300408546878</a>

0/0
19.4.2010 20:59

Host

lehké zpoždění

No nevím, na populárně vědeckém ScienceDaily o tom psali před 6 lety :-) Že by měli redaktoři iDnes lehké zpoždění? :-)

http://www.sciencedaily.com/releases/2004/02/040218080011.htm

Pokud to chcete vědecky tak v roce 2004 zde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC365711/pdf/1012864.pdf.

;-D

0/0
25.3.2010 19:07

Autobus s tykadlama

už se těším...

Až potkám někoho, kdo mi řekne, že se nenarodil, že si ho maminka a tatínek vytiskli na tiskárně;-D ;-D

0/0
25.3.2010 13:32

dehtak

super tak muzu hulit jako fabrika

potom bude stacit si jen vytisknout nove plice :-)

0/0
25.3.2010 12:47

Ardan

Takže 3D.

1.apríla je příští týden ve čtvrtek. Takže mám dojem že se "redaktor" seknul o týden. Jinak ten článek považuje ze nebetyčný blábo.l

0/0
25.3.2010 9:28

Host

Re: Takže 3D.

Z čeho tak, vy vševědoucí, soudíte?

http://whatisartificialintelligence.com/793/3d-bioprinters-prints-human-tissue-on-demand/

0/0
25.3.2010 9:37

majkl1

Re: Takže 3D.

Jasně, vot zděs napísano! V LHC Cern vznikne černá díra, která nás i se zemí spolkne, i s animací http://www.youtube.com/watch?v=BXzugu39pKM&feature=related. ;-D

0/0
28.3.2010 5:45

Autobus s tykadlama

Re: Takže 3D.

pane kolego, 3D tiskárny se už běžně používají pro výrobu modelů.

A o tomhle už jsem také něco zaslechl, teoreticky stačí prášek nahradit biologickým materiálem.

V praxi to bude složitější, chápu, že to zní jako blbý vtip, ale ona to je opravdu realita.

za dvacet let, už nebudete muset s transplantací lednin čekat na dárce, vyberete si z kataloggu a doktor vám je vztiskne ;-)

0/0
25.3.2010 13:35

Host

Re: Takže 3D.

Na ty ledviny si asi počkáme ještě déle. Pro začátek za těch dvacet let bude stačit, když se naučíme vytisknout třeba kousek cévy na nějaký složitější bypass.

0/0
26.3.2010 9:05

majkl1

Re: Takže 3D.

3D tiskárny existují, to máte pravdu. Máte pravdu, že vyrábějí MODELY. Dokonce můžete vytvořit 3D model i z celkového 2D výkresu, jednotlivé řezy za vás vytvoří počítač. Ale stále máte jen model. Vytiskněte mi prachpitomý, třeba 8 mm vrták do kovu, ale s parametry originálu - tedy jeho kopii, takovou, jako dostanu v krámě, když si koupím vrtáky 2. A to jde jen o jednoduchý, běžný průmyslový výrobek.

Čím tady nahradíte prášek? To je problém, co? A teď si představte složitost funkce životaschopného orgánu.

0/0
28.3.2010 7:15

Host

Re: Takže 3D.

Nevyrábějí se jen modely. Podle typu použitého prášky a typu pojiva lze vytvořit několik desítek typů výsledných polymerů, které lze následně napouštět různými penetracemi, čímž výsledně dostaneme stovky typů hmot různých vlastností od měkkých a pružných až po tvrdé a křehké.

Už dnes se s jejich pomocí dají vytvářet např. některé složité součásti technologických procesů, motorů (včetně tepelně namáhaných částí) ap. Ocelový vrták to zatím nenahradí, ale funkční kopii nějaké unikátní příruby pro opravu stroje, který se už nevyrábí, ano.

0/0
28.3.2010 20:32

tojsouveci

3D

Naši vnuuci se budou mít. Budou si tisknout krásné 3D ženské na jedno použití. Každý den jinou. Vytisknout, použít, ekologicky zlikvidovat....:-)

0/0
25.3.2010 8:44

Autobus s tykadlama

Re: 3D

Jenom bacha aby se netiskli v sadě. krásná ženská + potencionální tchýně ;-D

0/0
25.3.2010 13:37

majkl1

Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

1. Co je biologický inkoust? To je ten z duběnek?

2. Nutričně docela přesně specifikovanou potravou je třeba obyčejný rohlík (viz příslušné normy). Jenže ten je z docela jiných surovin než písku a lepidla.

3. Co je speciální želatinový biopapír? Běžně používaný kancelářský papír je naklížen. A čím - ku podivu klihem, což je neurozená forma želatiny. Ta je bestie už rafinovaná a jak.

4. Vezměte kružítko a malujte na plochu kroužek vedle kroužku, stejně máte jen řadu kroužků na ploše.

Autor chtěl zřejmě říci, že je potiskováno jakési třírozměrné médium, které se po dokončení tisku šetrně odstraní. Vstřebat se nemá kam. To je známý princip voskového modelu a následného odlitku.

0/0
25.3.2010 1:00

majkl1

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

5. Speciální roztok s lidskými buňkami a reprodukci všech orgánů, ba celého jedince dávno existuje, je to sperma.:-) Snaha o náhradu (vypěstování) orgánů, či spíše jejich tkáně in sito (ve zkumavce) je neskutečně složitý problém. Technicky i etiologicky. Je k tomu totiž zapotřebí dosud nespecializovaných kmenových buněk. Jejich zdrojem jsou totiž několikadenní lidská embrya (většinou z klinik pro asistované těhotenství).

Vážený pane autore, nevím jak vládnete jazykem anglickým, ale vámi předkládaný odkaz je o ničem,  jen v režii  National Public Radio®,Copyright © 2010.  Jenom mne zaráží, jak vůbec můžete věnovat publicitu panu Dr. Gabor(u) Forgacs(ovi),  (dříve známému jako Šádor Serepecky) a navíc na relativně odborném fóru, za který jsem dosud TECHNET považoval. Prosím, přestaňte lidi oblbovat a čurat jim na nohy. Pak můžete být docela sympatický kluk.

0/0
25.3.2010 1:38

Host

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

No dejme tomu, že je článek až moc optimistický. Nejsem odborník,abych dokázal říci, zda se ty pravé buňky dají získat jinak než z kmenových z embryí. Ale především, ať se vědci snaží, třeba na nějaký princip přijdou. Když by člověk dokázal orgány vyrábět, jistě by to bylo stokrát lepší nežli nynější stav. Třeba by pak již nebyly unášeny děti či mladí jedinci lidské rasy jen proto, aby byli usmrceni a použity jejich orgány na transplantacích.-Což se dle informací z internetu nyní děje.A dárci jsou právě jedinci z nejbohatších států.

0/0
25.3.2010 8:16

Vaclav Nyvlt - Technet.cz

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

Body 1-5 vám vysvětluje čtenář o trochu níže v diskuzi, za což mu děkuji. Odkaz vede na relevantní rozhovor s autorem použité 3D tiskárny, který vedlo NPR. Zbytek myslím komentář nezasluhuje ...

0/0
25.3.2010 10:06

majkl1

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

Nezlobte se, ale nevysvětluje. Bod 1 - záměna jednoho prázdného pojmu za druhý,  biologický inkoust za směs zárodečných buněk. Bod 2 - nutričně specifikovaná potrava - nekomentováno, bod 3 - speciální želatinovaný papír - nekomentováno. Komentován je až bod 4  a to chybně. Potiskován je skutečně 3D objekt (tenká vrstva) a to do své struktury. Spíše by se asi mělo použít formy protiskován. Bod 5 není komentován. Takže jsme zpět na začátku mé původní kritické reakce na Váš článek. A když už o ní hovořím, chtěl bych se Vám omluvit za její poněkud emocionální závěr. Prostě mne článek "nadzvedl", ale to není omluvou.

Můj komentář k jednotlivým příspěvkům je k  těmto připojen.

S pozdravem M. Slavíček. 

0/0
28.3.2010 6:35

Host

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

Body 2 a 5 si, nezlobte se, komentář nezaslouží. Omnipotentní ("kmenové") buňky nemusí pocházet jen z embrya. Ani ze spermatu (tam se mimochodem žádné nenacházejí).

Považujete-li tenkou želatinovou vrstvu, na níž je umísťována jedna vrstva buněk, za "3D objekt", pak KAŽDÁ kancelářská tiskárna je také 3D, protože i papír má svou nenulovou tloušťku, takže je "3D". Ale to je jen hnidopišské slovíčkaření, není-liž pravda?

0/0
29.3.2010 4:09

Host

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

1. Nepodléhejte komerčnímu zneužití slova "biologický". Biologický inkoust znamená směs vhodných zárodečných buněk. Tj. skutečný biologický materiál.

3. Jde o vrstvy inertní želatiny, do nichž lze buňky umísťovat. Po dokončení se želatina buď vstřebá (okolní buňky ji zlikvidují) nebo se vypláchne. Oproti papíru je mnohonásobně tenčí.

4. Není potiskováno třírozměrné médium. Jde o princip známý u jednoho ze dvou základních typů 3D tiskáren: Natáhne se vrstvička nosiče (zde želatiny), která se v některých místech "inkoustem" (zde buňkami) zpevní. Pak se natáhne další vrstvička a vše se donekonečna opakuje, až z těchto "natištěných" vrstviček vznikne požadovaný tvar. Nakonec se nezpevněná část nosiče odstraní.

Pro bližší představu, jak ten "bioprinter" funguje se podívejte na:

http://bit.ly/5NIh0W

0/0
25.3.2010 9:35

majkl1

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

1. Jenom zaměňujete jeden nic neříkající pojem za druhý. Co je "směs vhodných zárodečných buněk"? A jak z ní má vzniknout funkční tkáň?

Vynechme tak složitou věc jako je živý organismus. Jak vytisknete jenom obyčejné kuličkové ložisko, plně funkční a kvalitou rovnající se vzoru?

3a4 -  chápu princip vrstvového vytváření modelu, ale právě jen modelu. Funkční celek vám tím nevznikne. Konec konců se takto donedávna modelovaly třeba návrhy karosérií automobilů a nebyla k tomu třeba ani ta tiskárna, stačil truhlář a překližka.

Vámi uvedený odkaz je jen zrcadlo odkazu kritizovaného článku.

0/0
28.3.2010 5:22

Host

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

"Směs vhodných zárodečných buněk" je prostě směs vhodných zárodečných buněk. Třeba mezenchymálních (potřebujete-li nějakou pojivovou tkáň). Nebo epiteliálních. Nebo hemocytoblastů. Nebo nějakých jiných. Funkční tkáň z nich vznikne úplně stejně jako uvnitř těla - postupným množením a diferenciací (vzájemnou interakcí a působením dalších vnějších faktorů).

Fungující kuličkové ložisko se vytisknout dá - jeho výroba se dá dokonce najít i na YouTube. Nevím přesně, zda má přesné vlastnosti oceli (obecně lze zatím tisknout to, co se dá vyrobit z organických polymerů), každopádně se točí.

Ano, funkční cévu zatím vytisknout neumíme. Ale už jen pouhý fakt, že dokážeme umísťovat buňky do libovolných prostorových útvarů jako kostičky ve stavebnici, je fascinující.

0/0
28.3.2010 20:43

Host

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

S tím rohlíkem jsi vedle, běž si ho koupit do libovolného hypermarketu. Chutná přesně jako z písku a lepidla.

0/0
25.3.2010 10:56

majkl1

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

Článek nehovoří o chuti, ale nutriční hodnotě. A ta je mezi prodávaným rohlíkem a jeho modelem z písku a lepidla značně odlišná.

0/0
28.3.2010 5:26

Autobus s tykadlama

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

Ad 4 ) fór je v tom, že se netiskne v ploše.

Ona ta tiskárna vypadá trochu jinak, než to co máte vedle počítače.

dělám ve firmě, kde si sem tam necháme na 3D tiskárně vytisknout nějaké modely. Opravdu není problém si nechat vytisknout třeba ferrari v měřítku 1:5. Akorát vás to bude stát pár desítek tisíc.

existuje několik technologií 3D tisku, jedna z nich opravdu funguje na principu odlitku do vosku. Ale nejčastější metodou, je vrstvení speciálních fólií, každá vrstva má nepartrně jiné rozměry, vzniká tak onen třetí rozměr. vyrobíte takto i tři milimetry silnou stěnu modelu.

Sám tomu rozumím jen takto zjednodušeně, co jsem vyčetl na netu a viděl ve firmě, jenž nám shotovuje modely.

0/0
25.3.2010 13:44

majkl1

Re: Několik dotazů a připomínek autorovi článku.

Ale to už píši v původním textu, že to v ploše nejde. Pricip vrstevného modelu chápu, hovořím o tom již v reakci na předcházející ozvu na mou kritiku článku a nechci se opakovat.

Ale to hlavní je v tom, o čem sám píšete a ani jste si to neuvědomil. Dostanete MODEL, nikoliv funkční celek. 

0/0
28.3.2010 5:37

Host

Poslední dobou je tady permanentní Aprýl!

Zŕejmé akce néjakých terróristů vyvolaat chaos a naprosto nzdiskreditovat hodnověrné informace jejich pomícháním s naprostými pitomostmi! Zdrojem asi bude Bažina vědění(bývalá to Studnice Moudrosti). :-/

0/0
24.3.2010 22:34

Ardan

Re: Poslední dobou je tady permanentní Aprýl!

Taky mám ten dojem.R^

0/0
25.3.2010 9:29

male_zvire

Xich

A zvládne tahle věc vytisknout lidskej obličej? Že by mi ho potom přišili místo toho mýho ciferníku...;-D

0/0
24.3.2010 19:39

Host

Re: Xich

To je otázka sebevědomí. Přejmenuj se na velký zvíře a všechno bude fajn. ;-D

0/0
25.3.2010 0:00

Host

Vědci jaké univerzity?

Missourské nebo missourijské? Používat se dá obojí nebo je jedno špatně?

0/0
24.3.2010 17:43

Host

tiskárna

Chtělo by to používat jiné označení než "tisknutí" je to špatná metafora.

0/0
24.3.2010 16:30

Lobo - poslední Czarnian

Re: tiskárna

No jo, je to blbý, ale jak bys tomu chtěl říkat?

0/0
24.3.2010 16:53

Host

Re: tiskárna

Vzhledem k tomu, že se ve světě těmto "výrobníkům prostorových objektů" říká "3D printers", asi si na to označení budeme muset zvyknout. Podobnost s tiskovou hlavou 2D tiskáren je opravdu velmi nápadná.

Mimochodem, v současných kancelářských tiskárnách se už také dávno nic "netiskne" (nepůsobí tlakem), takže bychom je měli správněji nazývat buď "stříkači inkoustu" nebo "nanášeči a zapékači tonerového prášku".

0/0
25.3.2010 9:43

majkl1

Re: tiskárna

Dovolím si nesouhlasit. Slovo tisk (Druck, Presse, Press, Print)  vychází z pricipu původního a stále ještě používaného středověkého vynálezu knihtisku (kolem roku 1400), tedy tlakového přenosu grafické informace z 1 matrice na mnoho kopií, a jako takové je také od té doby chápáno. S tím je zcela v souladu používat slova tisk i u jiných technologií, které plní tutéž funkci. Nevím ale proč bychom měli stále přejímat anglosaskou terminologii. Myslím, že by stačil pojem objektová kopírka či jiný, lepší a třeba i jednoslovný. Nejsem Pressler, abych tady vymýšlel čistonososmrkopleny, čímž nechci onomu pánovi ubrat jeho zásluhy za jazyk český. Chce to trošku lásky k mateřštině. Třeba Francouzi neznají PC, resp. počítač, ale ta věc se nazývá Ordinateur ( příkazník) což je slovo, které v podstatě v češtině zaniklo. A file je fischier.

P.S.

Tak mne napadá, že by se slovo příkazník mělo do češtiny znovu vrátit, zejména v souvislosti s politiky.

0/0
28.3.2010 8:08

Host

Re: tiskárna

"Kopírka" také není přesné, protože většina výtvory nemusí vznikat kopírováním existujících objektů, ale také zcela nově podle softwarového zadání 3D "výkresů".

0/0
28.3.2010 20:48

Host

Já bych si vytiskl...

Já bych si vytiskl třeba vetší ... palec.

0/0
24.3.2010 16:14

barabura

já to věděla

no a pak že 5th element je sci-fi

0/0
24.3.2010 16:07

Lobo - poslední Czarnian

Z toho OSA vyletí z kůže

Až půjde okopírovat cokoliv;-D

0/0
24.3.2010 16:00

iuosovo nevlastní druhé já

hmm

jak by se tvářila na kopii Petra Jandy? ;-D

0/0
24.3.2010 16:35

http2

chtělo by to

chtělo by to vytisknout malého 3D čtenáře iDnesu, jsem zvědavý kdo by byl dárce a jak by pak ten zmetek vypadal ;-D

0/0
24.3.2010 15:19

Host

Mohl bych

si jednu 3d tiskárnu půjčit, že bych si vytiskl vlastní?

0/0
24.3.2010 15:16

Lobo - poslední Czarnian

Re: Mohl bych

Kdybys ji už měl tak by to třeba stačilo stáhnout z rapidshare:-P

0/0
24.3.2010 16:04

weizenkleie1

Tak to je mazec.

0/0
24.3.2010 15:04

NTPT

Alkoholici budou fasovat kopírky na játra

0/0
24.3.2010 14:53

Host

super

tak to si pak necham vytisknout manzelku

0/0
24.3.2010 14:09

r-man

Re: super

Ja bych teda umelou nechtel :-)

0/0
24.3.2010 14:21

net.Xtreme vrací úder

Re: super

Proč by mněla být umělá?

0/0
24.3.2010 14:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.