Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Mechanik nedodržel postup, všichni na palubě zemřeli krátce po startu

Kvůli špatné opravě a chybnému spočítání hmotnosti zavazadel zemřelo 21 lidí. Souhra dvou pochybení nedala v roce 2003 pilotům šanci, řízení nereagovalo. Aerolinie musely přehodnotit své postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Deleter

Mno,

indikaci přetížení má každý výtah. Sice asi neměří s přesností 1%, ale i tak...

A zajímalo by mě, kde se pasažéři při odbavení váží, ještě jsem neměl tu čest a to jsem lítal i těma lítajícíma autobusama.

0/0
9.4.2010 8:30

Qíteček na hrob cenzora

Mám hloupej dotaz:

Proč ta lítací věc nemá na každý výškovce, směrovce, křidýlku, a všech ostatních hejbátkách v dorazovejch polohách koncák, kterej by pilotovi umožnil nezávisle eště na zemi se přesvědčit, že je řízení funkční v plným rozsahu?

Senkjů za odpověď...

0/0
8.4.2010 0:05

Host

Já si vzpomínám, že na vojně

jsme ty konstrukčně nevyvinuté sušinky museli při přesunech po vlastních vždycky podpírat, neunesli ani velkou polní a jenom zdržovali. Ve válce by exli jako první.;-D

0/0
7.4.2010 15:30

Bene88

Re: Já si vzpomínám, že na vojně

Taky jsme takové měli, byla s nimi jenom otrava, nic nevydrželi...

0/0
7.4.2010 15:33

Qíteček na hrob cenzora

Re: Já si vzpomínám, že na vojně

Povíme si v létě, jo, až bude krásnejch +30°C, jo ?;-)

0/0
9.4.2010 0:01

Deleter

Re: Já si vzpomínám, že na vojně

Jasně, už to vidím v barvách, štíhlí svalnatí mladíci umírají vyčerpáním a sádelnaté koule vůbec nefuní, naopak se dožadují dalších 10 km ;-D

0/0
9.4.2010 8:31

Host

Koukám,

že hubeňourům vadí tlusťoši. Já třeba taky nechci platit anorektičkám léčení, měly by si je ale platit samy? A co hubení ochlastové a feťáci? Proč mají léčení ze společných peněz? Měli by platit za zdravotní pojištění přece víc než ostatní... Jsou taky lidi, co prostě mají hormonální problémy a jsou tlustí a nemohou za to. Ale nevěděl jsem, že hubeňouři mají tolik komplexů...;-)

0/0
7.4.2010 15:27

Host

Re: Koukám,

libi se mi ta fama udrzovana uz spoutu let, ze za to, ze je nekdo tlusty, nemuze sam, ale jeho hormony, za to,ze je clovek tlusty, muze jen a jen to ze ji vice nez spotrebuje.konec a pro stouraly: kdo ma problem se stitnou zlazou nebo hormonalni terapii, porad neni tlusty jako prase, kdyz neji vic nez spotrebuje, jen neni hubeny.opravdu netusim, proc mam platit ja za letenku stejne jako nekdo, kdo vazi dvakrat tolik, zde jsou naklady na prepravu evidentne rozdilne, narozdil od ne tak evidentnich rozdilu v lecbe anorexie, tlustoty, fetaka,vime?

0/0
17.4.2010 10:06

Host

obezita

Lékaři varují: "Obezita zkracuje život!"

0/0
7.4.2010 13:02

Host

Re: obezita

Blbost zabíjí!

0/0
7.4.2010 15:28

Bene88

Re: obezita

Taky jsme takové měli, byla s nimi jenom otrava, nic nevydrželi...

0/0
7.4.2010 15:32

Bene88

Re: obezita

Sorry to patří jinam.

0/0
7.4.2010 15:33

Host

Podvozek

Tak nevím, opět plno kydů od ťěch co by dokument nejradši s odhalením vraha na konci. Mě se tyto články líbí a beru je jako pozitivní připomenutí, že v TV půjde zas něco kvůli čemu bude stát si tu televizi zapnout.

K samotné události - ten podvozek mě taky napadnul a zřejmě by i situaci vyřešil, a to především aerodynamickým bržděním pod bodem těžiště a tím překlépěním, ale v situaci, která se běžně necvičí a nikdo ji nezažil (resp. nepřežil) by takto asi reagoval 1 z 1000, jestli vůbec.

Ale zaráží mě ještě jedno, co v seriálu vůbec nezaznělo: To nebylo pilotům divný, že je v neutrálním letu řídící páka v nepřirozené (vepředu) pozici? Žádný další vnitřní trimer krom napínáků ve směrovce tam alespoň podle popisu nebyl - i kdyby byl, tak by byl zřejmě v krajní pozici, což by jim mělo být podezřelé dvojnásob.

A nakonec - to jako v USA na leteckýho mechanika vezmou každýho a pak ho za provozu naučej co má dělat? WOW, to zcela mění můj pohled na cestování letadlem.

0/0
6.4.2010 22:01

Host

Re: Podvozek

Ne kazdy hned zna dokonale letadlo, ktere opravuje a  tak se uci od zkusenejsich behm oprav pod jejich dohledem - kdyby ten zkusenejsi to delal jak ma tak by se nic nestalo.

0/0
7.4.2010 2:33

Host

Re: Podvozek

To jistě, ale měli by mít nějaký základ. Z postupu mechanika vyplývá, že neměl představu co vůbec dělá. Špatně zaaretoval řízení vpředu (to se stát může, zvlášť když ovládací člen toto umožňuje) a pak mu samozřejmě nevyšla aretace vzadu, tak prostě jedno lano povolil, místo aby hledal proč to nevychází. Ani po aretaci zadního členu a naplutí lan ho netrklo, že mu napínáky vycházejí do krajní polohy.

Tohle je prostě ukázkový případ, jak jde něco naprosto pohnojit. S tím konstruktéři letadel bohužel počítat nemůžou.

0/0
7.4.2010 7:52

Host

Re: Podvozek

a ty si uz videl nejakyho americana, kteryho neco trklo? presto,ze neumi cist a proto nebyl schopny cist si v manualu, stejne tak jako jeho nadrizeny?ale drive to byvalo v cz jine, ale spolu s globalizaci se podivejte, jake profesionaly potkavate denne v zivote, 'spokojeni' prodavaci, kteri se s vami v obchode nebavi,pac je obtezujete, ze tam jste, ridic autobusu, ktery cestujici a ostatni ucastniky provozu k smrti nenavidi, mam pokracovat?

0/0
17.4.2010 10:12

Host

Milý Technete,

partnerský pořad v ČT je koncipován jako detektivka, kde se přičiny postupně rozkrývají. Je nemilé, když  skoro celá pointa je obsažena v titulku a perexu článku. Nešlo by aspoň pro tyto části dodržet pravidla detektivky?

0/0
6.4.2010 20:57

Host

podvozek

proc nevysunula zpatky ten podvozek ???

0/0
6.4.2010 13:46

Host

Re: podvozek

Nedojde při vysunutí podvozku k poklesu rychlosti? Že by se pak dostala pod rychlost, při které je startující letoun schopen dále nabírat výšku nebo se jen udržet ve vzduchu?

0/0
6.4.2010 14:04

intago

Re: podvozek

proč by vysouval podvozek?? Jak klesla rychlost, bylo jasné, že je konec. Leda katapultáž by pomohla

0/0
6.4.2010 14:07

Roumen

Re: podvozek

Asi se obvykle letadlo podvozkem neridi...

0/0
6.4.2010 14:43

pteryx

Hlavní problém byla ta výškovka,

přetížení letadla o 3,3 procenta by nemělo hrát zásadní roli. Je otázka, jestli by nějaký osvícený kapitán byl schopen znovu vysunout podvozek a jestli by to mohlo k něčemu být (když díky velkému náklonu došlo ke zpomalení letadla a k dalšímu posunu těžiště). Nejspíše na to už nebyl vůbec žádný čas, poté co došlo k průšvihu ...

0/0
6.4.2010 11:49

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Hlavní problém byla ta výškovka,

O tom vysunutí podvozku jsem také přemýšlel. Ale my máme informace, které piloti neměli. Oni nemohli tušit, že výškovka se nepohybuje v plném rozsahu. Vysunutí podvozku navíc není okamžitá záležitost. Zkrátka bylo málo času skoro na cokoli.

0/0
6.4.2010 13:09

soc01

Re: Hlavní problém byla ta výškovka,

V okamziku, kdy to letadlo pretizis bez posunu teziste mimo povoleny rozsah, tak se vcelku nic moc nedeje. Jenze v okamziku kdy posunes teziste k aerodynamickemu stredu letounu a snizis zasobu stability, tak je zle.... Tezko rict, jak s tou vyskovou, asi i pri plne funkcni vyskovce by meli nemale problemy.

Ale s tim podvozkem souhlas, to neni spatny napad, jenze prijit na neco takoveho v okamziku kdy jsi v haji a mas plne ruce prace......

0/0
6.4.2010 13:28

intago

Re: Hlavní problém byla ta výškovka,

ale jak tě to napadlo? Přece padali z dost velké výšky, neměli šanci. Nejisté je jen jedno, zda opravdu došlo k posunu těžiště, to ale jen tak nejde.

0/0
6.4.2010 14:09

Host

Zajímalo by mě, jak by to letadlo odlehčovali?

Buď někomu vyhodit zavazadla nebo někoho vyhodit, protože je tlustej...;-D

0/0
6.4.2010 11:23

Host

Re: Zajímalo by mě, jak by to letadlo odlehčovali?

A nebo odčerpat palivo

0/0
6.4.2010 12:42

ivoš

Já vím, že je to maličkost,

ale pořád mě štve, jak novináři do proudových a turbovrtulových letadel pumpují BENZÍN. Pokud by to skutečně udělali, motor exploduje.

0/0
6.4.2010 10:05

Host

Re: Já vím, že je to maličkost,

Takže je to tady v pořádku :-)

0/0
6.4.2010 12:44

TClovek

Re: Já vím, že je to maličkost,

Vsak ono to taky explodovalo.

0/0
6.4.2010 20:39

Host

NADPISY!!!!

Děkuji mnohokráte iDnes, že pokaždé v nadpisu na hlavní stránce prozradí celou pointu příběhu a už prakticky nemá smysl daný dokument sledovat. A rozhodně ne číst zde...

0/0
6.4.2010 9:15

Olle.OT

Re: NADPISY!!!!

8-o to ti stačí vědět,že všichni zemřeli? Mě spíš zajímá,jak k tomu došlo a co protiopatření. Tohle je jedna z mála rubrik,kterou čtu pravidelně. Dokonce už i míň lítám,radši asi

0/0
6.4.2010 10:01

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: NADPISY!!!!

Tohle není Harry Potter, tohle není detektivní příběh, tohle je reálná událost.

0/0
6.4.2010 13:10

Host

Re: NADPISY!!!!

Měl byste možná vystudovat školu uměleckého směru, abyste věděl, že i dokument má příběhovou osu.. Tou je zde postupné odhalování příčiny havárie. Prozrazením vyvrcholení (=závěru) snižujete atraktivitu.

Taktéž bych si dovolil s Vámi nesouhlasit, že nejde o detektivní příběh. Ono totiž právě o to jde. Ne nadarmo jsou hlavní postavou celé dokumentární řady VYŠETŘOVATELÉ. Celý děj (respektivě skutečnost) je právě koncipováno jako pátrání, vyšetřování, odhalování..

0/0
6.4.2010 15:18

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: NADPISY!!!!

Doufal jsem, že mne nebudete chytat za slovíčka. Tedy jinak: je jistý (myslím, že dokonce významný, ale můžete nesouhlasit) rozdíl mezi recenzí knihy, která neprozrazuje pointu, protože nechce čtenářům zkazit zážitek z překvapení, a popisem reálné, historické události. A pochopitelně, protože TV dokument musí látku přednést divákovi poutavě, volí různé narativy, některé z nich podobné detektivkám (samozřejmě spíše konstrukcí než stylem vyprávění). Ale nevidím v tom jediný důvod k tomu, abych zatajoval čtenářům, co se s letadlem stalo. Ostatně by to byla snaha velmi naivní - čtenář si jistě dokáže sám dohledat dostatek informací.

Chápu, že pro někoho může být sledování dokumentu "detektivkou" a chcete se nechat překvapit. Ale myslím, že v tomhle případě je důležitější, že jde o reálnou událost, než o to, že jde o příběh a vy si jej chcete jako takový užít. To mi přijde až trochu nevhodné - jde o tragédii, ve které zahynuly desítky lidí...

0/0
6.4.2010 16:08

Host

Re: NADPISY!!!!

Minimalne po skonceni dilu v TV sem musite na dalsi den dospat i zaver - dokumnet zmizi s odvysilanim - pro vetsinu tedy - tady je to v podstate jakysi archiv leteckych udalosti - je to technet a i letadla a jejich pribehy jsou proste technika.

0/0
6.4.2010 19:02

intago

tohle je divné

"Co se to děje?" slyšíme o chvíli později v záznamu z kokpitu druhého pilota. Polekaně reaguje na to, že se příď letadla náhle zvedla o pětačtyřicet stupňů. A náklon se zvyšoval...

Je mi jako pilotu sportovních letadel divné, že to proběhlo takhle. Problémy měly nastat už při startu. Co je to "o chvíli později" to je důležité. Chtělo by to nasimulovat. Těžiště je sakra důležité. Mohlo to nastat v důsledku nějakého poryvu, nebo v malé rychlosti, je to divné.

0/0
6.4.2010 9:06

pepino555

Re: tohle je divné

bylo to v článku napsaný, zatažením podvozku se těžiště posunulo víc dozadu. při velkém náklonu mohlo dojít k přeskupení zavazadel, což mohlo těžiště ještě víc změnit. jako pilot sportovního letadla máš asi zkušenosti, jaký je letět například s cessnou 172 sólo a ve 4 s nějakým batohem. změna těžiště dopředu tolik nevadí, stroj je pouze "tupý" na řízení a hůř ovladatelný, pokud dosáhne vzadu těžiště kritického bodu, letadlo je téměř neřiditelné, snadno spadne do vývrtky, je velmi citlivé na řízení (tedy chyba mechaniků podle mě neměla mít na vliv tragédie zásadní význam)

0/0
6.4.2010 9:16

intago

Re: tohle je divné

myslím, že kritické polohy těžiště se nedá jen tak snadno dosáhnout, to by bylo havarií moc:-/ Celé je to divné.

0/0
6.4.2010 10:18

intago

Re: tohle je divné

samotné přetížení letadla není problém, start je jen delší a stoupání trochu menší. I poloha těžiště se nedá jen tak zlikvidovat. Kdysi v 60tých letech si instruktor Blaníku omylem sedl dozadu jak byl s žákem zvyklý. Přesto letěl  bez větších problémů a to je bezmotorový kluzák  lehký.

0/0
6.4.2010 11:41

intago

Re: tohle je divné

a potom, když nešla dát max.výchylka kormidel, ta se stejně dává jen mimořádně. Jak se začal úhel náběhu zvětšovat, bylo jasné, že tohle nikdo nepřežije... indukovaný odpor šíleně vzroste, výšky málo, no hrůůůůza. Leda katapultáž, kdyby tam byla...

;-(

0/0
6.4.2010 12:15

Tajemník ÚV KSČ

Za to můžou ti tuční Helmuti na palubě

;-D;-D;-D

0/0
6.4.2010 8:18

Host

Nic proti

Teda nic proti, ale podle popisu měla výškovka seřízením omezenou výchylku na DRUHOU stranu a mohla tedy ovlivnit až pokus o vybrání pádu, ale ne pád samotný.

0/0
6.4.2010 8:08

Host

Re: Nic proti

Dopravní letadlo není stíhačka, není stavěné na vybírání pádu (velké přetížení). Navíc se překlopila přes křídlo. Pád by možná vybrala, ale zase by se dostala do stejné situace jen o pár set metrů níž.

0/0
6.4.2010 8:58

pepino555

Re: Nic proti

Bez vztlaku kormidla nereagují, pokud letadlo přepadlo přes křídlo, jednalo se o vývrtku, na její zvládnutí je potřeba větší výšky, dopravní letadla na tuto situaci nejsou konstruovaná.

0/0
6.4.2010 9:08

intago

Re: Nic proti

pilot měl zvětšení úhlu náběhu opravit potlačením, tedy směrovka měla jít dolů, ale mohla jen málo, to je problém dvou problémů, tedy i těžiště vzadu. Nebo zareagovali pozdě a už to nešlo opravit.

0/0
6.4.2010 9:10

pepino555

Re: Nic proti

dolů měla jít výškovka, když už .. s kritickým těžištěm vzadu se nedá letět, v článku je to vysvětlený (zatažení podvozku)

0/0
6.4.2010 9:20

intago

Re: Nic proti

jasně, výškovka, směrovka dolů ani jít nemůže. Ale že by vliv zatažení podvozku byl tak veliký? Je to divné. Chce to nasimulovat. Třeba to bylo jinak.

0/0
6.4.2010 10:15

Host

Re: Nic proti

Podle clanku byl omezen pohyb vyskovy dolu. Tim podle mne byla omezena moznost pilota donutit letadlo sklonit se dolu a tim i pokusit se silou dorovnat vliv teziste, ktere naklanelo cumakk nahoru. Mylim se v necem?

Dochy

0/0
6.4.2010 9:33

pteryx

Re: Nic proti

Máte naprostou pravdu, čumák letadla nešel pomocí výškovky srovnat, příspěvek na který reagujete je nesmyslný. Podle obrázku měla jít výškovka nastavit na -14 stupňů (což by nejspíše zvedlo zadek letadla), ale šla jen do -7 stupňů (což bylo při daném zatížení nedostatečné).

0/0
6.4.2010 11:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.