Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solární letoun chce obletět svět. První let byl úspěšný

Téměř hodinu a půl vydržel ve vzduchu prototyp solárního letounu, který má v budoucnu obletět zeměkouli. Podle jeho výrobce firmy Solar Impulse se jedná o nejpokročilejší letadlo tohoto druhu na světě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

střídající se posádka v jednomístném letadle?

Nějak mi nejde do hlavy, jak se v letadle budou střídat piloti, když v technických parametrech uvádí iDnes, že jde o jednomístný stroj.

Buď měli autoři vlčí mlhu, nebo má armáda silnější kofeinové pilulky, než jsem čekal.

0/0
19.4.2010 1:23

vogon.commander

Skutecne obleti svet?

Pokud poleti porad tou letovou rychlosti 70km/h, tak za 20 dni uleti 33600 kilometru, coz odpovida obletu asi na 33te rovnobezce. Da se to jeste povazovat za oblet sveta? Takhle muzu rict, ze svet obejdu za deset vterin(na polu).

0/0
12.4.2010 11:51

Host

Je to báječný nápad,

držím těm Švýcarům palce. Solární energetika má skvělou budoucnost, až se podaří uskutečnit masovou výrobu solárních článků, tak bude možné všechno s nima polepit a ušetřit tak spoustu energie, i v zemích mírného pásu. Je otázka, jestli by vzhledem k dostupnosti těchto zdrojů nebylo vhodné přejít v domácích instalacích na stejnosměrné napětí, dejme tomu 48 voltů, protože měniče pro toto napětí jsou mnohem levnější než měniče na 220 V AC. Ale je možné, že při masové produkci výroba měničů pro 220V AC slevní natolik, že ani tohle nebude problém.

0/0
12.4.2010 9:52

vogon.commander

Re: Je to báječný nápad,

Menice nejdou problem. Problem je uzbusobit spotrebu produkci a ne naopak, jak je tomu dnes.

0/0
12.4.2010 11:52

Jan Motůrek

Re: Je to báječný nápad,

Úplně si nejsem jistý, že potíž je cena fotovoltaický článků. I dnes vzhledem k dotaci jsou téměř zadarmo a nijak se moc nikde nelepí a na rozlehlých střechách je také nevidíte. Problém bude jednak s malou účinností a jednak s uchováním energie - a) buď pouštět do sítě a to pak chudák síť nebo b) zálohovat pro vlastní spotřebu do vlastních akumulátorů - a ty jsou ještě pořád asi docela problém. Takže, dle mě, je vaše představa sice hezká, ale prozatím spíš opravdu nerealizovatelná se spoustou much.

0/0
12.4.2010 13:02

Host

Re: Je to báječný nápad,

Panely by musely byt opravdu velmi levne - dnes vydrzi 20 let a vyplati a to jen energeticky - vrati se enerageticke naklady na vyrobu udajne za polovinu doby tedy 10 let - ale to plati, jen kdyz jsou na strese natocena na optimalni stranu - nikoliv jen tak nekde. 

"dejme tomu 48 voltů"

A bude mit 5x tlusci  draty ve zdi kvuli ztratam a vyloceni riziku pozaru z duvodu jejcih prehrati.

0/0
13.4.2010 1:20

Host

Re: Je to báječný nápad,

Ekonomicky se samozrejme - tedy pri konkurence schopne ceny se bez dotaci nevrati nikdy.

0/0
13.4.2010 1:21

Host

zatím

Tato technologie by zatím byla dobrá tak akorát na Boingy a Airbusy, které mají tak velkou plochu na kterou by se dali dát tyto solární panely, že by se nějaké palivo dalo ušetřit. Za rok provozu by to mohlo dělat pro dopravce zajímavou částku, problém asi bude v ceně panelů a v návratnosti, ale zkusit vyrobit prototyp by někdo mohl ;-)

0/0
11.4.2010 14:40

Host

Re: zatím

těch 40 koní výkonu navíc by ten boeing skutečně vytrhlo :-D ... bohužel přesně takhle vznikají ekožvásty, že lidi nejdřív mluví a pak přemýšlej :-/

Boeing 747 udržuje ve vzduchu průměrně 140 MW výkonu ( http://en.wikipedia.org/wiki/Orders_of_magnitude_(power) ), takže kdyby mu někdo polepil křídla fotovoltaikou, tak si bude moct pilot pořádně vychladit pivo, ... ale na funkci to, jak se říká, nebude mít vliv.

Což neznamená, že výroba solárního letounu je krok špatným směrem, znamená to pouze to, že když se toho chytnou chytrolíni jako host přede mnou bez toho aby si uvědomil základní fakta, tak vymyslí ekožvást. Bohužel pravá ekologie je pak nahrazována ekoterorem :(

Smrcek

0/0
11.4.2010 22:42

Host

Re: zatím

od kdy dokáže kůň překonat zemskou přitažlivost?

0/0
11.4.2010 22:45

Host

Re: zatím

Anebo tak :-D

0/0
11.4.2010 23:57

Host

Re: zatím

Neverte vsemu, co se pise na wikipedii (zvlast, kdyz tam neni zadny zdroj). Realne Boeing 747 potrebuje 65 MW pri cestovni rychlosti a 78 MW pri vzletu. Polepeni solarnich panelu by mohlo dat za dobrych podminek nejakych 10 kW. To je sice porad sranda v porovnani s energii na let, ale prece jenom na vychlazeni trochu vetsiho mnozstvi piv ;-)

0/0
12.4.2010 0:47

Host

Re: zatím

Ale jak byste tu energii využil pro pohon? Na každém křídle 5 kW elektromotor s vrtulí navíc? Hmotnost panelů a motorů navíc, aerodynamický odpor, ovládání, údržba - vsadím boty, že by výsledkem byl podstatně dražší provoz a jako bonus větší spotřeba kerosinu.

0/0
12.4.2010 6:54

Host

Re: zatím

to se vždycky tvrdí u každé nové technologie, ale čím víc se vyrábí ve velkém, tím je levnější a technologicky vyspělejší (váha...), předpokládám, že odpor by byl stejný, bylo by to zabudované místo současného pláště letadla, případně do něj, údržba? jaká? letadlo se udržuje naprosto stejně, víte kolik stojí taková údržba letadla už dnes? viděl jste někdy letět špinavé letadlo?

0/0
12.4.2010 22:18

Host

Re: zatím

"ale čím víc se vyrábí ve velkém, tím je levnější a technologicky vyspělejší "

To neni vubec pravda - vyzkum stoji penize a cas - an i kdyz jsou penize je vzdy treba ten cas - a neni zaruka, ze to jde lepe !!!

Problem je v samotne narocne vyrobe kremikovych monokrystalu jako zakladni vycozi suroviny pro jejich vyrobu a tech se dnas vyrabi spousta - kazdy pocitacovi cip je ma totiz jako svuj zaklad.

0/0
13.4.2010 1:26

dci

Re: zatím

pro zachování mechanických vlastností trupu a křídel byste ty panely, o kterých píšete, že by šly zakomponovat místo stávajících hliníků a titanů, stejně musel upevnit na o to mohutnější rámy, což, jak jistě pochopíte, bude mít za následek vyšší hmotnost letadla a tím pádem, jak asi také tušíte, vyšší náklady na provoz. Fotovoltaika není kovový plát. A i kdyby to dávalo 40kW, je to pořád směšné. Klasická primitivní zelená buzerace, založená na momentálním stavu (ne)mysli, podložená výcucem z prstu:-P.

0/0
13.4.2010 12:08

Host

Re: zatím

Presne tak - to ja prave ono - navrhuji reseni o jichz prakticke realizaci a uskalim pri nem nic nevi a pak obvinuji svet ze jejich napady nechce realizovat.

0/0
13.4.2010 16:14

Host

Re: zatím

tak Boeing má trošku větší plochu než tohle letadélko, určitě by to dělalo víc jak 40koní, jen jde o to jestli by se to vyplatilo a případně by to mohlo převzít některé podpůrné systémy (osvětlení apod.) kvůli kterým by se nemuselo spotřebovávat palivo navíc, tedy prodloužil by se i dolet letadla, nikdo netvrdil, že by to mělo nahradit letecké motory jak je známe teď....měl by jste se vzpamatovat, trošku si pletete pojmy, nevím co tohle má společného s ekoterorem?

0/0
12.4.2010 22:14

Host

Re: zatím

To ze se to mozna ani energeticky nevyplati za dobu jejichz ivota a hmotnost taky nebude zanedbatelna - ty clanky totiz musi byt pod ochranou - jinak je jiste proudici vitr znici. Proste zanedbatelna uspora - a i rozvody elektriny od nich se mohou stat zdrojem pozaru.

0/0
13.4.2010 1:28

Host

Re: zatím

Oni i ty panely + nutne prislusenstbi k nim - regulace vyrobene elektriny - kdyz to pouzijem jen k nahrazeni casti elektriny vyrabene generatory toho letadla - tak bude jen hmotnost navic mozna vetsi nez jimy usetreny vykon. Letadla letaji proste i  vonci napriklad - tedy jejich vykon rozhodne jen mlao kdy bude naplno.

0/0
12.4.2010 0:23

Host

Re: zatím

každé letadlo v pořádné společnosti létá 24h denně, to znamená, že alespoň půl dne na něj svítí slunce, navíc dohady o tom kolik by to vážilo atd. bych nechal stranou, víte jako váhu má jenom třeba nátěr na letadle? proč myslíte že Fisherova letadla nikdo nechce, to je několik stovek kg navíc

0/0
12.4.2010 22:21

Host

Re: zatím

Rozhodne ne po celou dobu - ne vzdy leti nad oblacnosti !!!

0/0
13.4.2010 1:23

Host

2012

proč do háje všechno plánujou na konec světa?! Můžete mi to sakra někdo říct? co to je za blbce?

0/0
10.4.2010 16:55

Host

Re: 2012

V nejlepším se má vždycky přestat. To jste nevěděl?

0/0
10.4.2010 18:38

Host

Re: 2012

Třeba proto, že lidé, kteří dokážou vyrobit takové letadlo neberou vážně hlupáky, kteří musí každých pár let předpovídat konec světa. :)

0/0
10.4.2010 18:45

Host

Re: 2012

vy jste hlupák? Upřímně Vás lituji!R^

0/0
11.4.2010 22:44

Jan Motůrek

Re: 2012

Protože on ten konec světa přečká v klidu ve vzduchu a až bude po všem, bude mít celou zeměkouli jen pro sebe ;)

0/0
12.4.2010 13:05

Host

Jak to lítá v noci?

Jak to lítá v noci?

Předpokládejme, že rychlostí 70 km/h obletí svět za 20 dní. Protože může letět jen za světla, urazí každý den max cca 1200 km. Za 20 dní 24 000 km. To je zhruba půlka světa. Kdyby dle zadaných údajů letěl nonstop, urazí 33 600 km. I dítě si dá dohromady, že za 20 dní svět neobletí. A to nepočítáme s tím, že se letadlo rozbije nebo zřítí, případně že bude nějaké nepřijatelné počasí.

0/0
10.4.2010 13:46

Host

Re: Jak to lítá v noci?

1200 km denně, to jsem přehnal. Budou rádi za 900.

0/0
10.4.2010 13:51

Lobo - poslední Czarnian

Re: Jak to lítá v noci?

Na baterky, je to napsaný na jednom z těch obrázků.

0/0
10.4.2010 13:52

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Těch jsem si všiml, ale už nikde nepíšou, jak dlouho to v noci vydrží a jakou rychlostí. I tak... 33 600 km < 40 000 km. :-P

0/0
10.4.2010 13:57

Lobo - poslední Czarnian

Re: Jak to lítá v noci?

Jo, to vidím taky černě.

0/0
10.4.2010 15:25

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Vydrzet by to melo celou noc - to jinak neleteli bez mezipristani.

Zrejme poleti jen takovym vykon a tudiz rychlosti a to mozna jeste v kombinaci s plachtenim, aby se proste jen udrzelo po celou noc ve vzduchu - to je proste muj nazor.

40 konskych sil motory - to je 30 KW vykonu a tedy pri 90 KWH energie v bateriich jsou to jen 3 hodiny a to maximalne letu plnym vykonem (v praxi o neco mene).

A z toho se da prece jen trochu vychazet.

0/0
10.4.2010 15:40

jaty

Re: Jak to lítá v noci?

třeba poletí tak rychle jak se rychle otáčí zeměkoule, takže poletí neustále v poledne, tedy nesmí letět opačným směrem :-D

0/0
12.4.2010 8:01

Exorcius

Re: Jak to lítá v noci?

Źemě se neotočí jednou za 20 dní. :)))

0/0
14.4.2010 14:08

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Pokud si matne vzpominam, tak pro uznani obletu sveta neni nutne letet nad rovnikem, myslim ze trasa se musi vejit mezi nejaky pas rovnobezek +/- od rovniku. Takze je klidne mozne, ze poleti kratsi trasu a preesto to bude uznatelne.

0/0
10.4.2010 16:21

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Navic asi poleti s pasatovym vetrem v zadech, takze rychlost vuci zemi bude urcite vyssi nezz 70 km/h.

0/0
10.4.2010 16:25

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Něco jako jízda po D1 s blikajícím passatovým větrem v zádech... :-)

0/0
11.4.2010 13:13

Host

Re: Jak to lítá v noci?

R^

0/0
12.4.2010 9:41

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Myslim, ze spis poleti nad mraky, tam clanky zachyti vic svetla.

0/0
11.4.2010 23:42

Host

Re: Jak to lítá v noci?

Jak asi.. v trupu jsou umístěny olověné akumulátory, které se přes den nabíjí.

0/0
11.4.2010 19:29

dci

Re: Jak to lítá v noci?

Olovo patří minulosti, jde o lithiové baterie

0/0
13.4.2010 12:11

Host

Re

letecký benzín a všeobecně ropa tu napořád nebude,její zásoby taky někdy dojdou:-)

0/0
10.4.2010 13:08

Host

Re: Re

Ropa je jeden z obnovitelných zdrojů - dá se znova vytvořit. Problémem je efektivita takového procesu a proto jsou pohon solárními panely i výroba ropy těžké sci-fi. Ale v možnost výroby ropy věřím více než v budoucnost solárních panelů pro seriozní pohon velkých strojů.

0/0
10.4.2010 13:50

Host

Re: Re

Ropa se sice primo vyrabet zrejme asi nebude, ale vychozi suroviny z ni na vyrobu plastu se budou proste vyrabet i jinak - jsou to proste jen uhlovodiky a uhlik je ve vsem zivem a tedy v kazde rostline a treba drevu a to i odpadnim a vodik se da ziskat z vody elektrolyzou - predpokladem je samozrejme vyresene zdroje elekricke energie - solarni panely ci i termojaderna fuze.

0/0
10.4.2010 15:47

Host

Re: Re

Já věřím v vodu :) nastane čas kdy do nádrže auta natankujem 10l vody a na tu ujedem 1000Km.

0/0
10.4.2010 15:59

Host

Re: Re

No, s tímhle asi věříte i v oranžový ráj na zemi, jak ho prezentuje Paroubek ve svých předovlebních slibech, že?

- beru Vaší připomínku za dobrý vtip.

Každopádně, budoucnost není vůbec růžová, stačí se podívat do minulosti jaký dopad běla ropná krize v Americe, či energetická, nebo na dopad nedostatku pitné vody v Africe, v Afgánistánu atd. Lidé v evropě se mají jako prasata v žitě a tohle období neomezeného konzumu brzy skončí, ba dokonce si dovoluji tvrdit, že ještě za našeho života. A ti co budou umět využít přirodní obnovitelné zdroje, budou králové a to navzdory všem "škarohnidům" co hlásají o "modré planetě" a bůh ví jakým nesmyslům o neomezených zdrojích.

Nu, každopádně přeji hezkou neděli :-)

0/0
11.4.2010 12:58

Host

Re: Re

Treba uhli ho je na nekolik set let - celosvetove mysleno - ne u nas v CR !!! - a pokud se nebude palit a bude se jen vyzuivat jako zdroj uhliku vydrzi dele.

A pokusy s fuzi ukazi zdali je to cesta - a "kral v obnovitelnych zdrojich" bude leda mozan vyrobce vysoce ucinnych solarnich clanku. Zemi kde je dostatek slunce je pomerne dost.

A nedostatek vody se nebude tykat stredni evropy - ale pouze urcitych casti sveta.

0/0
12.4.2010 0:32

Host

Re: Re

Letadlo muze letet i na jine palivo nez to z ropy - zatim je to z ropy proste nejlevnjesi a to je ten duvod jejiho pouzivani.

A zrejme to bude alepson u letadel vychat tak, ze vzdy bude kvuli hmotnosti a bezpecnosti vyrabet i za pomoci obnovitelnych zdroju palivo ci zasoby energie(baterie) mimo letadlo a te mi ho pak jen pohanet.

0/0
10.4.2010 15:44

Host

Re: Re

Zde jsou zajimave udaje o rope , roponosnych piscich a s dnesni spotrebou ta ropa jeste dlouho vydrzi, akorat uz jeji ziskavani nebude pro prirodu ten z nejcistsich a tak se hleda cistejsi zdroj energie a zkousi se ruzne alternativy, pokus omyl, proste to nejak dopadne. Zajimave bude az se vedci rozhodnou vyuzivat energii slunecniho vetru - vzdy na par sekund odstini magneticke pole zeme nachytaj vysoce energeticke castice na nejake nove pristroje (specialni zachytavajici clanky) a pak jej zase uvedou do puvodniho stavu. :)

Svetla budoucnost :)

0/0
10.4.2010 21:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.