Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Letecká tragédie odhalila falešné náhradní díly. Byly i na Air Force One

Snaha ušetřit na originálních dílech stála život 55 lidí na palubě charterového letu v Severním moři. Neštěstí nakonec ukázalo na kvetoucí obchod s falešnými náhradními díly. Ten mohl ohrožovat i vládní letadla po celém světě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Honba za ziskem

Za vším hledejte honbu za ziskem. Ten princip  výměny  součástek za levnější mi nápadně připomíná princip stěhování výroby za levnější pracovní silou. Až se vše bude vyrábět jen v číně, tak havárií přibude......a nejen v letectví.

0/0
15.4.2010 12:30

Host

Pos.aná reklama...

...furt mi tam leze

0/0
15.4.2010 0:57

Host

BE Aerospace

jeden z nejvetsich prodejcu nahradnich dilu na svete. Nejdrazsi jsou prave ty turbiny v zadi letadla - APU, klidne 1 Mio dolcu, to ma nastarosti nahradni zdroj energie, kdyz selzou motory, tak tahle turbina vyrabi energii pro celou avioniku, na zaklade toho pristal i ten Boeing tehda na vode v NY.  Ceny sroubku byli od dolaru po stovky, zalezi na mnoha okolnostech, od kterych se odviji cena.

0/0
14.4.2010 16:37

Le Miserable

Re: BE Aerospace

Nevím, možná v NY přistálo na vodě více letadel, ale cca před dvěma lety na Hudsonu se jednalo o Airbus.

0/0
15.4.2010 18:07

Danhill.M

!!

No a co že byly na Air force One ?????

0/0
13.4.2010 16:12

Host

Re: !!

V clanku to je uvedeno to tvoje "co". No to, ze i k nejlepe opecovavanemu letadlu sveta se ty padelky dostaly. Mas zrejme problemy porozumet psanemu textu...

0/0
13.4.2010 16:19

Hroznej puberťák

Auta

V náhradních dílech pro auta je to ještě horší. U něčeho je to třeba jedno, "jen" se to dřív opotřebuje, ale takové čepy nebo ramena z bláta, nebo brzdové destičky, co se při pořádném zahřátí rozpadnou, to je panečku něco.

0/0
13.4.2010 15:37

Host

mno..

..a kdyby jste věděli, kolik havárek aut způsobí nekvalitní čínské napodobeniny .. natož letadel..

0/0
13.4.2010 15:14

Host

-

Inu, kde je poptávka, je i nabídka. Tak jaképak regulace a předpisy?

0/0
13.4.2010 13:51

Xladi

Nehoda není téměř nikdy náhoda

Vždycky se jedná o selhání pilota nebo ostatních lidí, kteří něco zanedbaly, ony ty předpisy nejsou jen buzerace, mají minimalizovat riziko nehody a podle tohoto a podobných požadů je zřejmé, že někdo chybyl, bohužel tato chyba stojí lidské životy.

0/0
13.4.2010 13:49

Host

Re: Nehoda není téměř nikdy náhoda

Douč se svůj mateřský jazyk, než se začneš veřejně ztrapňovat.

0/0
13.4.2010 16:19

Host

Čínské výrobky

To je tak, když se nakupují náhradní díly vyrobené v Číně...

0/0
13.4.2010 13:38

Host

Zkoušení

Výsledek 100% zkoušky šicích jehel ohybem

Podmínka: Jehly musí být tvrdé, nesmí se ohýbat.

Když se jehla ohne, je vadná.

Ta, které se zlomila, byla dobrá.

;-(

0/0
13.4.2010 11:39

vaclavj1

Re: Zkoušení

umim si predstavit okolnosti, kde by podobna destrukce nastroje byla preferovana, ale to zrejme nebyl ten pripad, ze?

0/0
13.4.2010 14:40

Host

Zkoušení

No nevím, ale představuji si, možná blbě, že vyýroba šroubů by měla spočívat nejprve ve výběru kvalitního materiálu a potom přeměření stanovených rozměrů šroubu a potom rentgenu kvůli neviditelným vadám v materiálu.

Ale nějaké zatěžování apod. si myslím, že je nesmysl. To bylo jistě prováděno na začátku, při nastartování výroby. Možná je i náhodně při průběhu výroby, ale nevidím důvod, proč by měl být každý šroub z výroby opetřebobváván jakýmsi zkušebním zatěžováním

0/0
13.4.2010 9:16

Host

Re: Zkoušení

Třeba proto, aby bylo zjištěno, že i při střihu o 10% větším než je požadováno takový šroub neutrpí deformace, které by mohly vést k jeho zničení. ... Závisí na tom totiž lidské životy, víme?

0/0
13.4.2010 9:22

Host

Re: Zkoušení

Vime, ze nevime co piseme? A vime, ze reagujeme nesmyslne?:) A vime, ze se neumime pouzivat mnozne cislo? A vime, ze tezko muzou kazdy sroub zatizit nad udavanou hodnotu a pak ho prodavat jako nahradni dil do letadel? A uz nam to doslo?

0/0
13.4.2010 9:46

Host

Re: Zkoušení

Pokud byste znal Hoockův zákon, věděl byste, že každý materiál do určité hodnoty zatížení vykazuje pouze pružnou deformaci. Podobným způsobem se zatěžují třeba mosty - musí vydržet desetinásobek nominální zátěže a pak se vrátit do původního tvaru bez trvalé deformace. U šroubů může klidně existovat něco podobného, u letadel bych se tomu nedivil.

chk

0/0
13.4.2010 10:55

soc01

Re: Zkoušení

U letadel je provaden pevnostni vypocet na provozni zatizeni, tzn. maximalni zatizeni, ktere muze za letu nastat. Mezni hodnotou pro toto zatizeni je mez kluzu. Dale se provadi kontrola na pocetni zatizeni, coz je provozni zatizeni x 1.5 (obcas jeste navysena o dlasi zvysujici soucinitel bezpecnosti). Mezni hodnota pro pocetni zatizeni je mez pevnosti. Takze tady si jenom s pruznou deformaci nevystacite.

U standardnich dilcu, jako jsou srouby, nyty apod, je zpravidla provadena destrukcni zkouska nekolika kusu v dane serii. Za tyto zkousky je zpodpovedny dodavatel, ktery musi mit certifikat. 

0/0
13.4.2010 11:24

Host

Re: Zkoušení

Vůbec Váím neodporuji. Jenom jsem reagoval na předřečníka s tím, že i u šroubů by teoreticky byly možné zkoušky všech kusů bez jejich zničení.

Jinak samozřejmě určité praktické zkušenosti se zkouškami malých vzorků ze série, ba i určité teoretické vzdělání v oboru, mám. Příklad jsem uváděl jen jako hrubě zjednodušený.

chk

0/0
13.4.2010 11:43

JBetak

Re: Zkoušení

Prošel jsem znovu celý článek a nezjistil jsem, na co reagujete, když mluvíte o zatěžování.

Pokud Vám jde o slovo "zkoušení", kterým jste nadepsal svůj příspěvek, tak třeba zrovna to rentgenování je jeden z druhů zkoušení. Nedestruktivní zkoušení, ve zkratce NDT.

0/0
13.4.2010 9:30

Host

Re: Zkoušení

To je jen pokrivene vnimani reality na makro urovni:) Nelze testovat objekt, aniz bysme ho testem ovlivnili. Ovsem tim rentgenovanim se zkratka neposkodi tolik.

0/0
13.4.2010 9:51

JBetak

Re: Zkoušení

Dokonce je i možné, že se na určeném místě změří tvrdost, a to pak dojde lokálně k opravdové destrukci.

0/0
13.4.2010 10:42

JirkaVonErzgebirge

Re: Zkoušení

Nemusí se zkoumat rentgenem, podobné testy se dělají metodou výřivých proudů. Magnetronem se vyvolají v materiálu výřivé proudy a pokud narazí na poruchu, která pro proud znamená vyšší odpor, projeví se to na změně proudu procházejícího cívkou magnetronu.

Na kontrolovaný materiál to nemá vůbec žádný vliv.

0/0
13.4.2010 14:06

Host

Re: Zkoušení

Tak cti znova, znova, znova, a znova, a znova,... dokud to nepochopis.

0/0
13.4.2010 14:15

martin1234

Re: Zkoušení

Akorát vířivé proudy nevydávají výři, alébrž se víří jako ve vířivce

0/0
13.4.2010 23:23

Host

Turbína vYsela

0/0
13.4.2010 6:47

Host

Re: Turbína vYsela

taky jsem na to koukal... vůbec ta věta je celá divná: "Jednalo se závěs, který se zlomil a turbína tak vysela na zbývajících dvou."

0/0
13.4.2010 7:18

Host

Re: Turbína vYsela

Již opraveno :)

0/0
13.4.2010 7:19

Host

To není všechno...

Našli se však jen trosky a těla.

0/0
13.4.2010 9:29

wrah

součástky

36 let staré letadlo, podle popisu co všechno nefungovalo, zjevně se zanedbávanou údržbou.. Ale nehodu zcela jistě způsobily špatné šrouby. Hlavně že se tím pak dali dusit dopravci na celém světě, aby museli nakupovat neskutečně předražené originály. Ostatně když šroub o výrobní hodnotě určitě pod dolar stojí "levný" stovku a originál 250, tak co se diví, že je ne snaha ale nutnost řešit opravy svářečkou a kladivem.

0/0
13.4.2010 5:41

Host

Re: součástky

Šroub nemusí stát určitě pod jeden dolar.

Pokud je to takhle určeno pro letecký průmysl, tak na každém šroubu budou muset zcela určitě provádět spoustu testů, což taky něco stojí.

0/0
13.4.2010 5:43

Host

Re: součástky

Nejde jen o testy. Levne srouby jsou levne proto, ze se vyrabi ze snadno obraenych materialu. Takze kdyz tam nekdo da dural nebo leteckou slitinu hliniku i temperovanou, tak tech sroubu vyrobi treba 30 tisic nez bude muset resit opotrebeni obrabecich casti. A zrovna u slitin hliniku je to takovy maslo, ze nema smysl ani resit, jestli je temperovana cimz se treba pevnost zlepsi zhruba o 12% procent, ale 12% z mala je porad malo. Pak je moznost, ze tam dali nejakou korozivzdornou ocel v mekci variante a prekrocila se mez pruznosti proto je to tak vymackle a casem by se prekrocila namahanim i mez pevnosti a rozpadly by se i primo ty vyfocene srouby. Techle by vyrobilo stejne obrabeci zarizeni uz jen treba zhruba 8 tisic a pak by se muselo resit opotrebeni. Pak je sance, ze dil mel byt z prave nerezi jedne z nejpevnejsich. Tech uz by to same zarizeni vyrobilo jen 5 tisic. Ale protoze ocel je docela tezka, tak pravdepodobne slo o titanove srouby a jsme u podobne maleho cisla. Proto uspory.

0/0
13.4.2010 15:38

Host

Re: součástky

A pak jiz dole zminena defektoskopie.

0/0
13.4.2010 15:42

Host

Re: součástky

Hm, mozna mas lepsi informace, ale i pokud by to byl sroub "Made in China" tak si nedokazu predstavit cenu do US$1. Tolerance, pevnost, material, presne pracovni postupy, kontroly, evidence plus cela certifikace, to stoji pekne penize.

0/0
13.4.2010 6:34

Host

Re: součástky

Pán je jistě odborník na výrobu, defektoskopii a certifikaci dílů se zaručenou funkčností po celou dobu životnosti. Typuju vás na technologa Sandviku.

0/0
13.4.2010 9:01

Host

Re: součástky

Sandvik má technológov ? Ja si myslím, že len predajcov... :-):-):-)

0/0
13.4.2010 18:54

Host

Re: součástky

Víte, šrouby do letadla se nenakupují ve Feroně.

0/0
13.4.2010 14:05

orca1

Re: součástky

pán asi není obeznámen s tvorbou cen těchto speciálních dílů. Cena výroby může být opravdu "pár dolarů" ale pak zapomínáte na klíčovou cenu dílu (přidanou hodnotu) a to je ten certifikát který obsahuje výsledky zkoušek NDT + dalších a ty pak udělají zbylou cenu.

0/0
13.4.2010 14:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.