Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Vltavu brázdí unikátní loď jako z dílny Julese Verna. Žene ji i slunce

Už za několik dní začne vozit první cestující v Praze nová loď na elektrický pohon. Je unikátní využitím tří solárních panelů, které jí dodávají část energie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

starej_vul

:-) Zase 100 let

Zase 100 let za opicema. 2005-Paříž, říkají tomu Batobus ...

0/0
16.4.2010 19:47

Host

No jo první v Praze

Už to tu bylo řečeno v Praze první, možná, v Brně to už jezdí skorem 60 let. Mimochodem pokud si dobře pamatuju je to motor ze šaliny a jezdí to na baterky aby se neznečišťoval Prígl. Jo a loď se solárkem na střeše máme i u nás v Kroměříži a to je jen blbej katamaran.;-)

0/0
16.4.2010 0:59

Host

Re: No jo první v Praze

R^

0/0
16.4.2010 14:32

Host

cena

co na tom může být tak drahý?

0/0
15.4.2010 21:43

Host

Tři solární panely???????

To si dělají prdel????? Solární panely 1x2 metry (kdovíco tam doopravdy je) mají katalogový výkon cca 3x240 W. Při slunečném počasí tak 3x200W, dnes s bídou dohromady 30 . To je tedy síla......

0/0
15.4.2010 21:06

NumLock

Re: Tři solární panely???????

No to mely byt spise tri rady, jak koukam na fotku.

0/0
16.4.2010 9:07

Vit I.

čeština

...nejvýš dva dni..

Tak to už je snad moc i na iDnes, ne? ;-€Rv

0/0
15.4.2010 13:18

Host

Re: čeština

Tentokrát je chyba na vašem přijímači: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=dni&Hledej=Hledej

0/0
18.4.2010 23:32

vogon.commander

Proc je v upoutavce na clanek ta futuristicka vizualizace

a v clanku je pak ten oprejskanej sklenik? Neni to trochu klamani ctenaru? Tohle videt na vltave, tak si reknu, ze si to stloukl nejaky homelesak jako nocleharnu a rozhodne si o tom neprectu clanek. Fotopanely jsou taky spis k smichu, kdyz tam jsou jen proto, aby to bylo "eko", "in" a dal se o tom napsat clanek.

0/0
15.4.2010 13:12

Host

Re: Proc je v upoutavce na clanek ta futuristicka vizualizace

R^

0/0
15.4.2010 16:02

Host

Architekt???

Když jsem kupoval barák, předchozí majitel si na zahradě z jeklů svařil svépomocí skleník. Vypadal skoro stejně jako ten "architektonický design" kabiny lodi. Nechali jsme ho rozřezat a odvézt do šrotu, protože jednak byl hnusný a a jednak do něj v zimě táhlo.

Taky by mě zajímalo, kolik lidí uveze loď s výkonem motoru 2 kW. Utáhne to aspoň prázdnou loď? Dojede to s lidma na druhej břeh dřív, než se vybijou baterie?

Jinak solární dobíjení - musím se smát, když vidím dopravní prostředek s panelem na střeše. Na jednom autosalónu před pár lety ukazovali elektro sporťák, výkon cca 200 kW, a k tomu na střeše takový panýlky, no možná mohly dát špičkovej výkon 500 wattů, prej "na dobíjení baterie". Tak jsem spočítal, že při udávaném dojezdu a výkonu vozu by se ty baterie dobily zre střešního solárka už asi za 1500 let. Ovšem za předpokladu, že by Slunce svítilo i v noci, takže ve skutečnosti spíš za 3000-4000 let.

0/0
15.4.2010 10:40

Host

Re: Architekt???

Blbý kecy. Jak dlouho vydrží motor v provozu tady někdo počítal. Je to cca 6hodin. Rychlost je 10km/h.

Co se týče sporťáku, vůbec není důležité, jaký má výkon ale kolik kWh energie je v akumulátorech. Z toho a z plochy solárních panelů se pak počítá doba nabíjení.

0/0
16.4.2010 11:40

Host

"Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Je zajímavé, že si ani majitel ani novinář neověřili na videu zmiňovanou unikátnost pohonu. Výletní lodě výhradně na elektřinu už desítky let brázdí brněnskou přehradu.

Řekl bych, že Brno není zas tak daleko, aby si to autoři nemohli zjistit předtím, než sami sebe označí za pionýry něčeho.

0/0
14.4.2010 14:30

Michal-Kometa

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Hold Brno je na redakci technetu dost daleko. V praze novinka a v brně funkční od roku  1946. perfektní informovanost idnesu.... ten design od architekta je fakt síla;-D

0/0
14.4.2010 16:18

Host

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

První elektrickou loď předváděl Tesla v roce 1898 (ano, před 112 lety) a možná i Křižík, ale to se mi nepodařilo najít a možná se v tom mýlím. Takže je vyloučeno, aby elektrický pohon byl "unikátní" prakticky v jakémkoliv dopravním prostředku ve smyslu "nikdy předtím nepoužitý". Napadá mě jediná výjimka, a to kosmická raketa. Ale na ní je zase dobře vidět nesmyslnost těch různých solárek a větrolamů, protože když potřebujeme energii, potřebujeme ji v potřebném množství, hustotě a čase, nikoliv náhodně jak zafouká nebo jestli vyjde Slunce.

0/0
15.4.2010 11:04

;-)

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Záleží na zařízení, odběru, umístění atd. Třeba u parkovacího automatu je rozhodně lepší instalovat baterii a solární článek, než k němu pokládat třeba 5 km kabelu. Smést ze stolu všechny obnovitellné zdroje je vrchol arogance a jde o stejný nesmysl, jako třeba biopaliva.

0/0
15.4.2010 14:57

Host

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Predevsim je nesmysl rikat tomu "obnovitelne zdroje", kdyz nic takovyho neni. Jsou to proste zdroje energie se svym idealnim uzitim, na ktery je uzivatele pouzijou, pokud to nekdo zamerne nezkazi dotacema, aby si udelal kseft.

0/0
16.4.2010 12:14

Host

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Musim presne potvrdit predchozi prispevek - jiz davno se panely pouzivaji na napajeni telekomunikacnich zarizeni - jakou jsou treba smerove TV spoje ci automaticka meteostanice (predava udaje na dlaku - treba pres mobil - pokryti na externi antenu je proste leckde) je proste nekolikanasbne vyhonejsi, nez pokladat pripojku nekolik km dlouhou a navic vedouci na kopec a to jeste casto v chranenem uzemi - prirodni rezervace.

0/0
15.4.2010 17:30

Host

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Kazda druzice a tedy i raketa ma samozrejme akumulatory  a napajeni druzic je to prakticky vyhradni zdroj (snad jedine radioizotopove zdroje v druzich pro armadu). 

0/0
15.4.2010 17:32

Host

Re: "Unikátní" elektropohon se již používá desítky let

Doplnim radeji - panely s akumulatory samozrejme !!!

0/0
15.4.2010 17:33

Host

Ceské lodi

Tato lod pripomíná skleník a lodní trup neodpovídá potrebné hidrodinamice pro lodi s malým výkonem.Pro lodi s slabým pohonem je výhodný trup katamaranu a vetsí plocha pro solární panely.I elegantní ´stavba a plavební vlastnosti hrají dúlezitou roli.Pri dlouhém katamaranu je zajistena i stabilita pri bocním vetru.Stavím lode za velmi nízkých nákladú v rúznýcvh zemích.I já jsem prosel údobím pokusú a chyb.Hledám spolupracovníky pro nové projekty.Prípadne spolufinancníky.Mám chut postavit skutecne efektivní ekologické plevidlo,modrního vzhledu a nových technických prvkú.naviivan@seznam.czR^

0/0
14.4.2010 13:37

Host

Re: Ceské lodi

"plevidlo" :-):-)

0/0
14.4.2010 14:41

Host

Re: Ceské lodi

Pokial toho viete o lodiach a 'hidrodinamice' tolko ako o pravopise... :-)

0/0
14.4.2010 14:59

Host

???

Jen mi proboha netvrdte, ze na to vystriskali nejaky "eko"dotace.

0/0
14.4.2010 9:40

Host

Pěkné

Nazvat solární lodí něco čemu za ideálních podmínek dodají solární panely polovinu energie je fakt docela síla.:-P

0/0
14.4.2010 8:18

Host

Re: Pěkné

jj take jsem si rikal,ze za 2,5-3 melouny se mohli predvest vic ...

0/0
14.4.2010 12:17

Host

Re: Pěkné

Nemohli. 500 000 stálo sepsání žádosti o grant, 800 000 stál odborný konzultant na problematiku obnovitelných zdrojů v EU, 250 tisíc sestavení vyúčtování celého projektu a 400 000 audit tohoto vyúčtování. K tomu ale musíte připočítat DPH, protože u těchto aktivit nelze uplatnit odpočet. No, a co byste chtěl za zbylých 300 tisíc, nějakej zázrak? [:-P]

0/0
15.4.2010 11:09

Jan Motůrek

Životnost baterií?

Mě by vždy u těchto zařízení zajímalo, jaká je životnost baterií, kolik stojí nové a co se s těmi starými stane. A to jak z hlediska ekonomického tak i ekologického.

0/0
14.4.2010 7:54

Host

Re: Životnost baterií?

olovene urcene pro EV (electric vehicle) az deset let, cena jeste prijatelna (cca 4000 za 1kWh jestli se nepletu, mozna uz min), po pouziti se recykluji. Jine typy (to nejsou v tomhle pripade, protoze pisou o autobaterkach) vhodne pro EV jsou na tom podobne ... az na tu cenu, ta by byla trochu jinde smerem nahoru. U lode je to ale myslim celkem jedno (vaha). U pridavnych solarnich dobijecek se nema cenu moc bavit dopredu (pocitat se da), nejlepe je po sezone vyhodnotit z mericich pristroju, kolik se ujelo km, jaky byl odber motoru, kolik se dobilo ze site a kolik z clanku a potom delat zavery. Tech promennych je v celem systemu dost. Ale lod je dobry ucel pro solarni dobijeni (clanky nemusi byt jen na strese lodky ale i v pristavu pro prubezne dobijeni podobne flotily) diky tomu, ze neni tak podstatna vaha.

0/0
14.4.2010 11:51

Jan Motůrek

Re: Životnost baterií?

dík. Jen kdyby padl ještě odkaz na nějaký článek :) Přeci jenom jste pro mě neznámý, tak nevím kde jste čísla vzal ;) . Ale dík za odpověď.

0/0
14.4.2010 11:59

Host

Re: Životnost baterií?

Pokud chcte vedet vice o zivotnosti akmulatoru tam - zajimajte se pres vyhledavace o olovene trakcni akumulatory -nejde  z nich startovat  spalovaci motor - maji vetsi odpor nez obycejne startovaci,  ale zato vetsi zivotnos. - pak jeste jsou omezeny poctem cyklu ne jen dobou zivota.

Predpokladam, ze je tam maji zabudovane.

0/0
14.4.2010 17:10

Host

Re: Životnost baterií?

Je-li tam Lithium, tak rok, nejvýše dva, tam je to omezeno časem, je-li tam klasické olovo, tak pět let, při ideálních podmínkách až osm let.

Z hlediska ekologického je to katastrofa.

Z hlediska ekonomického je to katastrofa.

0/0
14.4.2010 13:05

Host

Re: Životnost baterií?

Pokud pouzivaji klasicke olovene trakcni akumulatory, tak to odpovida do tech - jeste je tu pocet cyklu kteryma je to rovnez omezeno.

0/0
14.4.2010 17:06

Host

Re: Životnost baterií?

" ekologického je to katastrofa"

Zde bych trosku oponoval - pokud s lodi budete jezdit tam kde by spalovaci motor nadmeren obtezoval sve okoli je elektricka lod vhodnym kompromisem - mezi uplnym zakazem vsech plavidel s vyjimkou plachetnic a lodi s beznym spalovacim motorem.

Predpokladem trakcni akumulatory - ty maji vesti zivotnost a dobijeni ze site nejlepe jen v dobe levne sazby - pouziti nabijecky, ktera toto umozni.

0/0
14.4.2010 17:18

Host

Re: Životnost baterií?

Oponovat můžete, fakta jsou jasná.

Ropné paliva: Smrad prakticky jenom v místě spalování paliva, v rafinérce minimální.

Akumulátor: Smrad kolem elektrárny a měsíční krajina kolem těžby, zpracování a likvidace Pb, Li, Zn.

0/0
15.4.2010 13:32

Host

Re: Životnost baterií?

" Smrad prakticky jenom v místě spalování paliva"

A jeste vetsi hluk.

Jenze to je to co proste vadi na urcitych mistech !!!

Ackliov tezby uhli se primo nezastavem, povrchovy dul se proste zahrabe a enni problem uzemi znovu treba zalesnit, ci z neho udelat pole.

0/0
15.4.2010 17:36

Host

Re: Životnost baterií?

Je-li tam Lithium, tak pres deset let. Lithium nanoferitovy (LiFePO4) baterie maji radove tisice cyklu do 80% kapacity, pro bezny provoz nabijeni vybijeni vic jak deset let. V soucastnosti typ chemickych dobijecich baterek s nejdesli zivotnosti (o rady) s hustotou energie na urovni LiIontovych (napr v notebookach). V te lodi ale budou olovene, snad uzpusobene pro provoz s pohonnymi elektrokomoty (upravene olovene desky, vydrzi vic cyklu a mohou dat vetsi proudy i snesou vetsi vybiti nez klasicke autobaterky). Baterek na bazi lithia existuje nekolik typu a pokrok je celkem viditelny v mnoha smerech. Zivotnost a malo nabijecich cyklu plati jen pro nektere.

0/0
15.4.2010 15:30

Host

Re: Životnost baterií?

Ekonomicke hledisko - pokud je pripojka vzadlena i nekolik km a vy to potrebujete jen na rekareacni chalupu -jednu - neni z ekonomickeho hlediska temer co resit.

Koupe panelu a akumulatoru a regulatru ai menice na 220 V + naklady na udrzbu vam pro jednu chalupu vyjdou podstene levnejc nez zaplaceni pripojky elektriny - vy si ji musite zaplatit sami.

Doporucuji i tak doplnit agregatem - hlavne kvuli moznosti pouzivat obcas silnejsi spotrebice treba pri stavebnich pracich + zaloha pro pripad poruchy.

0/0
15.4.2010 17:43

Host

Re: Životnost baterií?

Recyklace baterii - alspon olovenych se provadi a  to i z hlediska ceny surovin z nich ziskanych.

Povazuji to za samozrejmost pri jakemkoliv vetsim rozvoji elektropohonu.

I proto, ze zasoba surovin na vyrobu novych je proste znacne omezena. 

0/0
15.4.2010 17:46

Host

Zase jeden "technický" článek

Že by takovýto design musel navrhovat architekt? Alespoň na fotkách to vypadá jako skleník na pramici a spíš než na práci architekta to vypadá na práci domácího kutila.

K samotnému článku: když se hovoří o akumulátorech, tak větu "Ty by měly udržel loď v provozu nejvýše dva dni." musel psát někdo, komu je technika nahony vzdálená, protože věta nemá smysl. Co to je, "loď v provozu"? Když pluje plnou rychlostí, nebo když je v přístavu a kapitán má zapnuté rádio? Smysl by měl údaj o minimální době provozu.  To se z údajů dá, alespoň teoreticky, snadno spočítat:  Kapacita nových baterií je max. 12 kWh, děleno max. příkonem 2,2 kW vychází doba provozu na necelých 6 hodin (když nesvítí slunce) a 9 hodin, když svítí. Tak kde se vzaly ty dva dny? Nemyslí se tím spíš nějaká průměrná doba, po které je třeba akumulátory nabít, protože sluneční panely je nestačí dobíjet?

0/0
14.4.2010 7:46

Host

Re: Zase jeden "technický" článek

Vzhledově to vypadá jako adept na http://thereifixedit.com/ :-)

0/0
14.4.2010 8:36

Host

Re: Zase jeden "technický" článek

Asi 3 hodiny je bezne denni provozni doba se zapnutym motorem...

0/0
14.4.2010 17:12

Host

smutne...

smutne je ze se pri vyberu jmena inspirovali Verneovym romanem 20 000 mil pod morem a pri tom ho asi poradne necetli. To by pak museli vedet ze Nautilus sam o sobe byl pohaneny vyhradne elektrinou ziskanou z morske vody.  Takze zduraznovat to jeste v nazvu lodi ktera jen mensi cast elektriny ziska z fotovoltanickych clanku me pripada hloupe.

0/0
14.4.2010 7:07

Neumětel

Re: smutne...

Nemo znamená latinsky nikdo. Co to je za nápad nazvat loď Elektronemo? Asi nějací íkváči.

0/0
14.4.2010 8:09

Ardan

Re: smutne...

Mně taky. Souhlas.

0/0
14.4.2010 8:43

TClovek

Re: smutne...

Jsem si nevsiml, ze by v clanku psali o ponorce a s tou morskou vodou by na Vltave byl asi taky trochu problem. Jinak Verne mel tech plavidel na elektrinu vic, krome ponorek i normalni lode, ale kde brali tu elektrinu uz nevim. Je mozny, ze to ale taky dobijeli, ale ted se mi to nechce hledat.

0/0
14.4.2010 22:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.