Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Piloti se nedokázali vzepřít kapitánovi, letadlo spadlo i kvůli hmyzu

Nefunkční rychloměr a kapitánův chybný úsudek způsobil obrovskou havárii dopravního letadla. V Boeingu turecké společnosti Bigenair zemřelo 189 lidí. Ukázalo se, že přílišný respekt vůči kapitánovi zabránil pilotům v tom, aby katastrofu odvrátili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Nechápu

Může mi někdo vysvětlit, na základě čeho se spustilo to klepání kniplem jako signalizace nízké rychlosti, když pitotka měřila naopak překročení maximální rychlosti a mátla autopilota, kapitána a vyvolávala alarmy? 8-o

0/0
6.5.2010 13:09

AntiMultiKulti

křáp

když je to tak poruchový, proč tam těch trubic neni víc

a že se to řídí jen podle jednoho rychloměru, to je taky síla

pro prachy přes mrtvoly, jako když kvůli několika centimetrům prostoru dali dveře zvenku a ty se potom utrhávaly

0/0
5.5.2010 16:41

Host

Re: křáp

Tech trubic - tedy rychlomeru tam bylo vice - jenze posadka byla presvedcena  - ze asi jeden neukazuje dobre.

Autopilot to skutecne bral jen s jedne - proto to bylo zmeno na to, ze si posadka muze urcit podle ktere se to bude brat. 

0/0
6.5.2010 2:45

Host

Re: křáp

Ani jeden neukazuje spravne.

0/0
6.5.2010 17:07

Host

Kuš...

...reklamo vlezlá

0/0
5.5.2010 12:16

kardzi

Nejasnosti

Tak jsem nepochopil několik věcí a to čistě z pohledu laika. To že odstartoval při dosažení určité rychlosti i při očividně vadném rychloměru ještě beru (ačkoliv se to nemá). Vzhledem k tomu, že sousedni rychloměr ukazoval odpovídající hodnoty (viz start rychlost atd..), tak nechápu, proč při stoupání byl opět zmaten diferencí, když věděl, že ten jeho rychloměr je divnej. Proč nevěřil primárně druhému rychloměru u kopilota?Dále mohl dle mého vzhledem ke zkušenostem podle polohy thrust páky odhadnout, že rychlost odpovídá copilotovu rychloměru. Vzhledem k již vseobecně známým problémum s pitotovými trubicemi mohl odhadnout případné další problémy (nesmyslné alarmy atd....).Dále proč nesrovnal horizont a pak neubíral tah?A v neposlední řadě i mě by napadlo pokud není dostatečná rychlost, tak jí prostě nabrat volným pádem..Tj. čumákem střemhlav dolů a pak nad zemí vyrovnat, ale nejsem si jist, jestli je to s tímto strojem v takové výšce možné.Ale ono se to od počítače kecá:-)

0/0
5.5.2010 8:25

Roumen

Re: Nejasnosti

Kdyz dostavas naprosto protichudny informace, nevis cemu mas verit. My dneska po dlouhem vysetrovani vime kde byla chyba a co udelali spatne, ale piloti v tu chvili nevedeli vubec nic. Urcite se v danou chvili na zaklade dostupnych informaci snazili udelat maximum pro to, aby stroj i sebe zachranili...bohuzel ty informace byly chybne a na jejich zaklade zvolili chybne reseni situace.

0/0
5.5.2010 13:10

Host

Maras tywoe

Maras tywoe: http://aukro.cz/show_user_auctions.php?uid=15589063

0/0
5.5.2010 0:02

Host

no

kapitán je pánem letadla i lodě - pokud přijme špatné rozhodnutí, je to smůla pro jeho podřízené důstojníky a ansámbl na palubě lodi či tetadla - od toho je to prostě kapitán - máte smůlu - na tomto jediném člověku musí záviset osud všech jemu svěřených lidí - žádný první důstojník či druhý pilot do toho nemají co kecat - resp. mohou, ale pouze v rámci svého názoru

.......

je paradoxem, že na Titanicu potopil tuto veleloď právě první důstojník Murdoch, který nařídil zpětný chod, pak kormidlo doleva a plný tah, čímž ovšem dostal loď do boční polohy vůči černému ledovci a byla to zkáza - už se nedovíme, jak by se zachoval kapitán Titanicu - možná by opravdu rozkázal pouze zpětný tah, zbrzdit a naprat to čelem do ledovce - Titanic by se sice zabořil čenichem do ledovce, ale to by tak bylo všechno - všichni by mohli popíjet v klidu whisky až do příjezdu Carpathie

.......

tady vidíte, jak je všechno relativní - v letadle Vás potopí kapitán, jindy zase první důstojník pošle ke dnu 1500 lidí

0/0
4.5.2010 21:24

Host

na Titanicu potopil 1.důstojník špatným rozhodnutím 1500lidí

tak ještě jednou - na Titanicu to bylo naopak - nesprávně vyhodnotil situaci první důstojník Murdoch na můstku - bylo úplné bezvětří a chuchvalce mlhy - bezvětří je v severním oceánu v oblasti ledu nesmírně nebezpečné, neboť v noci neuvidíte zpěněnou vodu, pokud je před vámi ledovec - tenhle byl navíc výjimečně černý a vzdálenost, ze kterého jej zpozorovala hlídka ve vraním hnízdě, byla cca 460 metrů. Navíc loď se řítila dopředu rychlostí nad 21 uzlů -při těchto parametrech nebyla šance se ledovci vyhnout .

.

Murdoch přikázal obrátit záď lodi doprava, plnou parou zpět a a pak docela vlevo - ovšem neměl šanci - dokázal na 430 metrech otočit kurs jen o 22°, což stačilo pouze na projetí bokem ledovce a rozpárání se o něj-prakticky neexistovalo horší rozhodnutí, což prokázaly pozdější simulace manévru na Olympiku

.

je velmi pravděpodobné, že otřelý mořský vlk 60letý kapitán Smith by takové harakiri nespáchal a pouze by zpomalil a nechal by Titanic zabořit čenichem do špičky ledovce a čekal

0/0
4.5.2010 22:07

Host

Re: na Titanicu potopil 1.důstojník špatným rozhodnutím 1500lidí

R^

0/0
4.5.2010 22:12

Host

Re: no

Je to tak...mozna se rizeni nechopil prave proto, ze byl taky zmatenej a nebyl si svym postupem jistej.

0/0
4.5.2010 22:08

Host

Re: no

to nie je celkom pravda. teoreticky prvy dostojnik ma povinnost to od kapitana prevziat ak si je isty, ze kapitan robi chybu (alebo je kapitan opity ci inym sposobom nesposobily). problem je v tom, ze prvych dostojnikov co by boli dostatocne skuseni a boli si taki isti vo svojich kramflekoch je ako safranu. osobne si take nieco viem predstavit len v pripade prveho dostojnika ktory predtym jazdil ako kapitan a z nejakeho dovodu prestal (napriklad mu to nestalo za ten stres alebo neznasal administrativu ktorou je kapitan zavaleny). v inom pripade je to naozaj nepravdepodobne.

0/0
5.5.2010 8:31

calypsol

strojnici

Treba to byl taky jeden z pilotu - strojniku:

http://www.outsidermedia.cz/Piloti-strojnici%E2%80%A6-1.aspx

0/0
4.5.2010 21:19

Host

POZOR!

!!                                                                                                                                       !!

!!

http://www.zvedavec.org/techpor/2010/03/3564-google-dokaze-smirovat-vsechny-lidi-na-planete.htm

!!

!!

0/0
4.5.2010 19:13

Host

diletantni v leteckem prumyslu?

Jenom by mě zajímalo proč dopravní letadla nejsou vybaveny též rychloměry pracujících na jiném principu než porovnávání diference tlaků (=pitotova trubice). U vysoce bezpečných systémů (SIL4) je vždy požadována redundance založená na různých fyzikálních principech. To neexistuje obdoba normy EN 61508 v leteckém průmyslu. Nebo jsou výrobci pouze takoví diletanti?

0/0
4.5.2010 17:53

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

Ty jsi asi prvni koho to napadlo blbecku.

Proc nenavrhnes takovy system, vybavis tim letadla na celem svete, budes milionar a zachranis tisice zivotu.

0/0
4.5.2010 18:06

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

No alternativy k pitotce existují, sice nemusejí být tak přesné a jsou draží ale jsou. A co jsem slyšel od jednoho známého (dělá v Honeywellu v Brně a podílel se na vývoji APU pro 787) tak by do 787ky nikdy nesednul. Takže si opravdu o leteckém průmyslu iluze nedělám...

0/0
4.5.2010 18:29

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

To samý říkala Máňa z konzervárny. Taky by to nesežrala, když ví, co je uvnitř.

0/0
4.5.2010 23:12

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

Aha, takže vrátný.

0/0
5.5.2010 13:51

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

Neexistuje vyhovujici system co by pracoval na jinem principu. Ty vypadas jak nejaky okresni inzenyrek, tak si to nastuduj.

0/0
4.5.2010 18:07

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

Například v průmyslu se běžné používají Coroliosovy průtokoměry. Proč by tento princip nešel použít? Osobně se živím návrhem bezpečných řídících systému pro chemický průmysl na technologii od fy. HIMA. Je pravdou že s leteckým průmyslem to nemá moc společného, ale když ti bouchne chemička uprostřed města tak to celkem může nadělat pěknou paseku...

0/0
4.5.2010 18:20

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

A co GPS?

0/0
4.5.2010 21:25

Host

Re: diletantni v leteckem prumyslu?

Rychlost vuci vzduchu nikoliv rychlost vuci zemi - a to proste GPS neumi.

0/0
4.5.2010 21:39

intago

diletantismus

takhle fušersky se vážně létat nedá. Nemít cit pro náklon, nemít cit pro rychlost a vibrace ´kniplu. To jsme museli umět už v prvních letech! A ještě tohle_ Z výšky dvou kilometrů se rychle řítilo k mořské hladině, kde se nárazem roztříštilo. -"

Děláte si srandu? Z dvou kilometrů spadnete jako nic? Já v 600m šel na vývrtky a bez problémů. Proč to nesrovnali, času a výšky měli dost.

Piloti zpět na stromy!

0/0
4.5.2010 12:18

intago

Re: diletantismus

nacvičovali jsme ostré pády, to se přitáhlo kniplem, až čumák šel na 45 st.nahoru. Pak jsme ho dali na pupek a čekali, až se éro zastaví, Pak trochu couvlo, čumák se sklopil a éro se tas rozjelo a začalo reagovat. Výšková ztráta nepatrná.

Nebo šli do vývrtky? Trochu víc práce, ale tyhle mašiny naštěstí nejsou jako supersonici, reagují krásně, takže otoček vývrtky by mohli udělat i víc, stejně by dost výšky zbylo. Zkouší pády a vývrtky vůbec, nebo tam jen tak sedí a čekají co přijde?

Zlatý polovojenský Svazarm!

0/0
4.5.2010 12:29

Host

Re: diletantismus

Páni, vy jste s dopravákem nacvičoval v šesti stech metrech vývrtky? No tééda...8-o;-D

0/0
4.5.2010 12:50

0xf

Re: diletantismus

si to nejak nepobral na to mit cit k litani nepotrebujes dopravak... akorat ze kdyz ti pak selze elektronika v dopravaku tak ten co ho nema a nema navyky prave s takoveho litani je docela nastiru... a misto aby pilotoval tak podle prirucek resetuje systemy teda dokud nema hlavu v hline

0/0
4.5.2010 12:55

intago

Re: diletantismus

to nebylo s dopravákem, ale s Blaníkem. Povoleno je to od 800m. Jena otočka sebere 100m. Ale motor pomáhá se z pádů rychleji dostat.

0/0
4.5.2010 13:04

Niky79

Re: diletantismus

A koho doprdele zajima Blanik?

0/0
4.5.2010 15:03

intago

Re: diletantismus

stále jsme v podzvukové oblasti, takže velký rozdíl prostě NENÍ. ZKUS TO SÁM

0/0
4.5.2010 15:20

Host

Re: diletantismus

Čtu si tvé příspěvky, a říkám si, dělá si ten hoch srandu?

A nýčko jsme v podzvukové rychlosti.

Ale ty si chlapče srandu neděláš, ty to myslíš vážně. Kde lítáš?

0/0
4.5.2010 15:54

Host

Re: diletantismus

Mezi nádobím a popelnicí...

0/0
4.5.2010 16:02

TClovek

Re: diletantismus

To je asi jako rikat, ze ridit trabant a kamion je skoro stejny. Oboji jezdi taky zhruba stejne rychle.

0/0
4.5.2010 20:47

0xf

Re: diletantismus

no tenhle cit pro letani uz moc lidi nema diky pocitacum... to je uplne stejne jako s auty... dneska jezdi kazdy ale temer nikdo neumi jezdit protoze proro nema cit. A jak by mohl kdyz ma clovek posilovac rizeni, berzd, bas,esp,abs,srs a dalsi ruzne aktivni systemy... jsem docela rad za toho veterana v garazi

0/0
4.5.2010 12:53

Host

Re: diletantismus

to klepání kniplu je tam umělý, a oni musí strávit nějaký čas na trenežérech, a ty jsou dneska vymakaný, to není žádný nintendo

0/0
4.5.2010 12:57

0xf

Re: diletantismus

ja vim ze je tam klepani kniplu umele aby upozornilo na blizkost padove rychlosti... trenazery jsou pekna vec ale cit pro litani podle me ziskas v realnych letadlech co nejmene pretechnizovanych kde musis ridit ty to letadlo a ne pocitac ktery ho ridi

0/0
4.5.2010 13:25

Host

Re: diletantismus

nejsem odborník, ale taky mě přišlo divný jak by mohli ze dvou kilometrů spadnout hned do vody, vždyť i v té vývrtce by museli být alespoň minutu, ne? To je snad dost času s tím něco udělat.

0/0
4.5.2010 12:54

intago

Re: diletantismus

zkrátka KAŽDY PILOTNÍ VÝCVIK musí být zahájen bezmotorovým létáním s procvičením všech možných režimů. To věděli stihači už před válkou a vedli z tomu žáky- Jen tak se získá dokonalý cit pro létání. Musí to všecko mít "v zadku" .

 Pak už se obejde i bez budíků. Ale jak začnou na motorácích, jen se tím rozmazlí, že je tah motorů ze všeho vytáhne. To ale vždy nevyjde a pak moc lidí přijde zbytečně o život.:-/

0/0
4.5.2010 12:59

0xf

Re: diletantismus

take bych to tak videl...

0/0
4.5.2010 13:23

Host

Re: diletantismus

No vidíš.

A voni ty stíhači "před válkou" výcvik na bezmotorových letadlech nedělali. Stejně tak žádný výcvik nemusí být na bezmotorových. 

Vidíte to hoši hezky, ale úplně blbě.

0/0
4.5.2010 16:04

Host

Re: diletantismus

Blbost temer vsichni uspesni valecni stihaci prodelali vycvik na plachtacich... poznamka o tom ze chodil s na frontu z nalete 10 je pravda jak se straty zvetsovali nebyl problem vyrobit letadlo ale vycvicit pilota za co nejkratsi cas pak byly straty vysoke pokud narazili na pilota s predvalecnym vycvikem ktery prezil.. mimochodem nekde na netu byl clanek ze i v americkych akademii prehodnotili vycvik a budou zacinat na bezmotorovem letani... nebo aspon takto jsem to cetl

0/0
4.5.2010 20:59

Host

Re: diletantismus

Mazlíku, vyjadřuj se prosím jen k tomu, o čem máš alespoň přibližnou představu. A neplácej zde nesmysly. Buď té dobroty. Ju?

0/0
4.5.2010 23:15

Niky79

Re: diletantismus

Diskuse je o dopravnim letadle. A pokud nejake letadlo reaguje krasne, tak rozhodne to neni dopravni letadlo.

0/0
4.5.2010 15:03

Niky79

Re: diletantismus

Ty jsi asi padly na hlavu, ci co, ze ti unika rozdil v ovladatelnosti boeningu a blaniku :-(;-D;-D

0/0
4.5.2010 15:07

intago

Re: diletantismus

jak jsem mnohokrát četl, rozdíl není veliký. Takhle stihačky, to je jiná...

0/0
4.5.2010 15:14

intago

Re: diletantismus

lítal jsem i rogala, padáky, motoráky, všecko je to podobné

0/0
4.5.2010 15:28

Host

Re: diletantismus

Pokaždý to spadlo, a ty jsi si rozbyl hubu. Je to všechno podobné.

0/0
4.5.2010 16:05

skrbling

Re: diletantismus

Člověče, buďte trochu soudnej. Jediné, co má tohle společného s Blaníkem je celkem slušná klouzavost. Už ale ne třeba pevnost konstrukce. Kdybyste se 757 dělal vývrtky, tak se rozpadne, protože ta pevnost není kvůli úspoře hmotnosti a tedy nákladů nic moc (ze stejného důvodu přistanete s menším letadlem na vodu jakž takž solidně, s dopravákem je to zázrak). Pokud je mi známo, na dopravních letadlech se necvičí ani skluzy, protože to prostě není potřeba.

Navíc pochybuju, že jste s Blaníkem létal IFR. V noci nad mořem se absolutně nemají čeho chytit a pokud nevidí Měsíc, nemusí v podstatě ani vědět, kde je nahoře a kde dole. Všechno závisí jenom na přístrojích.

0/0
4.5.2010 16:03

Host

Re: diletantismus

Ještě jsem neviděl Blaníka, co by měl přístrojové vybavení na IFR. Vlastně ono nejde IFR létat s žádným kluzákem...

0/0
4.5.2010 16:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.