Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hybridní autobus Volvo 7700 pro nás přijel až do školy. Podívejte se

Nový autobus Volvo je unikátní hybridním pohonem kombinujícím elektrický a dieselový motor. Při nízkých rychlostech a na zastávkách neotravuje kouřem a hlukem, v kopcích spojí síly obou agregátů. Díky redakci si jej vyzkoušeli i žáci základní školy a studenti gymnázia Milady Horákové v Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

emkon

Hybridní autobusy se vyrábí i v Česku, pane redaktore.

SOR 18 NBH - nedávno byl k vidění v Brně na Výstavišti.

0/0
22.6.2010 1:34

Host

Re: Hybridní autobusy se vyrábí i v Česku, pane redaktore.

Jenze to by neslo, protoze Volvo lip plati.

0/0
27.6.2010 9:31

Holubstrainz

Já jsem spokojen s Duobusama

od Solarisu...trolejbus, který může mimo troleje jet stále na stejný motor, akorát zapomocí dieselového generátoru (či co to je) - v Opavě jezděj na jedné lince 4 tyhle trolejáky a po celém městě asi 8, takže když vypadně proud, tak to v pohodějede dál...

Je to sice něco trochu jinčího, než tohle Volvo, ale je to poměrně pohodlne a hlavně designově je to velmi pěkné, což o tomhle Volvu říct rozhodně nemůžu [>-]

0/0
21.6.2010 21:41

Host

Stačilo nerušit trolejbusy

Mít v Praze trolejbusy místo části autobusů by pomohlo více. Trolejbusy jsou české výroby, stojí podstatně méně než autobus s dvěma motory, navíc od firmy Volvo. Hybridní pohon není špatný, je ale otázka cena takového vozidla. A jezdit čistě na elektřinu je daleko lepší. Trolejbusy by byly možné i s trolejí a kus trasy na baterie, kam třeba trolej by se nevyplatila, nebo pro umožnění předjetí jiného trolejbusu.

0/0
21.6.2010 20:40

TClovek

Re: Stačilo nerušit trolejbusy

Trolejbusy zrusily afaik kvuli tomu, ze nektere casti jsou dost kopcovite a asi by to neutahly, tramvaje taky nejsou vsude. Vybudovani troleji by taky neco stalo, levneji asi vyjde bus, ne?

0/0
21.6.2010 22:14

Host

Re: Stačilo nerušit trolejbusy

Trolejbusy se rušily a byly nahrazovány autobusy v době, kdy jsme v rámci RVHP měli velmi levnou ropu.

Druhým důvodem pro masivní zavádění autobusů bylo jejich plánované využití pro evakuaci Prahy či jako hromadné sanitní vozy v době válečného konfliktu. Všechny v té době dodávané autobusy (ŠM 11) měly na podlaze a ve stropě připravené úchyty pro lůžkové sanitní konstrukce.

0/0
22.6.2010 9:17

Host

Re: Stačilo nerušit trolejbusy

Říkat, že trolejbus neutáhne prudší kopec je nesprávný názor! V případě Prahy tomu bylo právě naopak a po zrušení trolejbusové dopravy to byly právě autobusy(konkrétně řady Škoda 706 RTO , ale i novější ŠM11), které měly problém vytáhnout prudké kopce, zvláště v případě linek na Smíchově! On totiž výkon motoru autobusu i výkon elektromotoru trolejbusu byl přiblížně stejný.

Markantní rozdíl je ale v momentové a záběrové charakteristice obou motorů- u stejnosměrného sériového elektromotoru máte největší záběrový moment při nulových otáčkách, s rostoucími otáčkami klesá-rozjezd trolejbusu je tedy daleko dynamičtější než rozjezd autobusu, který potřebuje převodovku(která při řazení může být zdrojem nepříjemného cukání) právě kvůli spalovacímu motoru, který odevzdává nejvyšší moment ve vyšších otáčkách.

Dále- elektromotor má nejméně dvojnásobnou účinnost než spalovací motor( cca80% elmotor X cca 35-40% spalovací motor)

0/0
22.6.2010 9:22

Host

Re: Stačilo nerušit trolejbusy

To jo ale ta elektřina se musí někde vyrobit... a elektrárny mají účinnost asi kolem 50% takže se ztrátama při transformaci a ztrátách na vedení jseš s účinností pod spalovacím motorem;-) ale s tím rozjezdem souhlasím:-)

0/0
22.6.2010 15:53

Host

nepohodlné sedačky,zlatá KAROSA

absolutně nepohodlné tvrdé sedačky z kterých už při půl hodinové jízdě bolí záda - hlavu si neopřete, v druhé části busu vás do ramene u okna tlačí úchytky na záclony a pokud nejste "tintíntko" do 50kg tak se šťoucháte rameny se sousedem - ve Švédsku mají asi jiné velikostní normy na lidi cestující busem anebo nejsou nuceni jezdit takovým busem 2hod. tak jak je to u nás. Vývojáře, který to vymýšlí bych tam na ty 2hodiny posadila a po našich "krásných" silnicích.Zlatá česká pohodlná KAROSA.

0/0
21.6.2010 16:56

Host

Re: nepohodlné sedačky,zlatá KAROSA

smradlavá karosa

0/0
21.6.2010 17:08

petrumr

Re: nepohodlné sedačky,zlatá KAROSA

co stím má švédsko společnýho,když je to made in poland

0/0
21.6.2010 18:32

BrumlajiciCmelak

Kapacita baterie

uváděná v článku - 1,2kWh - je poněkud trapná, při výkonu elektromotoru 120kW by to znamenalo, ža autobus bude schopen jet na plný výkon celých 30 (!) sekund (!)

Kapacita podle výrobce je 4,8 kWh, což je již ohromující 2 minuty (!).

Pro představu 1kg benzínu obsahuje 13kWh, pri cca 33% účinnosti motoru tedy zhruba tolik, kolik celej tento 200kg wergl .. kde tedy udělali soudruzi z NDR chybu;-D?

Není bez zajímavosti, že baterie v notebooku má běžně 0,05kWh, takže pokud by do autobusu nalezlo 100 lidí, budou mít v noteboocích stejnou kapacitu jako celej autobus. Pokud to budou menší notebooky, můžou být i lehčí než aku v autobuse;-D

0/0
21.6.2010 13:25

Host

Re: Kapacita baterie

Podle mě jste nepochopil, na co tam ta baterie je. Není na trvalou jízdu, nýbrž jako "sklad kinetické energie", která se do něj ukládá při brždění a vydává se při rozjezdu. Ukažte mi jediný spalovací motor, který při brždění vrací palivo do nádrže. O TOHLE TADY JDE. V městském provozu má hybridní řešení šanci uspořit obrovské množství paliva. To za následujících předpokladů: životnost akumulátoru jsou tisíce až desetitisíce cyklů (mezi rychlostí vozidla 0 km/h a 50 km/h, tzn. nikoliv cyklů plné nabití / plné vybití), rozumně nízké náklady na údržbu a pořízení nového akumulátoru.

0/0
21.6.2010 14:16

TClovek

Re: Kapacita baterie

K cemu myslis, ze tam maj ten diesel motor? Psali to i v clanku, nad 20km/h se jede na diesel a na tu rychlost se rozjede drive nez za 2 minuty :-). Tyhle hybridy jsou dobry na pojizdeni v zacpach - kdyz se stoji, tak vozidlo nic nezere a neprodukuje splodiny. Kdyz se vybije baterka, tak se dobije dieselem.

0/0
21.6.2010 22:17

danny47

Re: Kapacita baterie

A co ta klimatizace, kerá šustí,  i když je diesel vypnutej.. Ta běží na co, prosím ? 

A dvě minuty popojíždění v koloně.... to je opradu "zásoba" .... ty čísla ke slovům o schopnostech skutečně poněkud nesedí

0/0
22.6.2010 0:26

Host

Re: Kapacita baterie

Bezi zrejme pouze ventilator co zene vzduch pres radiator te klimatizace. 

A to staci na tu chvili.

0/0
22.6.2010 1:03

TT777

Re: Kapacita baterie

njo ale jde o ty kecy ze o popojizdeni v kolone a nato ten akumulator nema ale mozna je mysleno nejako svedskou kolonu co trva tech 30s.....

0/0
22.6.2010 9:55

Host

pořád je to smrdutý dieselový sazomet

který je ještě navíc polostudený a věčně startovaný (další sazometové gejzíry navíc) ...... To hybridní ústrojí by mělo mít alespoň pětinásobnou kapacitu baterií, aby se diesel (musí-li být) zapínal méně často a na delší dobu)

0/0
21.6.2010 12:31

Host

Re: pořád je to smrdutý dieselový sazomet

Furt lepší než smradlavej nevýkonnej benzínovej šmejd!Rv

0/0
21.6.2010 12:37

Host

Re: pořád je to smrdutý dieselový sazomet

nadáváš na svojí stodvácu? ;-D

0/0
21.6.2010 12:45

Host

.

Pokud použiji google, tak mi vypadne kapacita 4.8 kWh...

0/0
21.6.2010 11:38

Host

Re: .

to je mizerie....

0/0
21.6.2010 12:46

ciban

porovnani

Co třeba porovnání s cenou, výhodami, nevýhodami ostatních hybridních autobusu atd. ? Na technetu se dočíst že i malý Jáchymek si může sednout a paní s kočárkem se vejde.... jako v rubrice ,,ona" ach joo Rv

0/0
21.6.2010 10:58

Host

Re: porovnani

Paní s kočárkem ví už dávno, že se jí tam vejde...

0/0
21.6.2010 13:02

Host

šetření

"Energie získaná spalováním slouží k dobíjení i k jízdě."

Když se akumulátor dobíjí pomocí dieselového motoru, tak kde se šetří palivem?

0/0
21.6.2010 10:41

Host

Re: šetření

Úspora je jednoznačná. Nadbytečný výkon motoru se použije k dobíjení baterie a neztratí se. Mě by spíš zajímalo, jak dlouho vydrží jet autobus čistě na baterie. Dnešní hybridy totiž nemají dost energie pomalu ani na rozjezd. Podle mě dokud nebude dostupná technologie, která umožní větší dojezd čistě na baterie (alespoň několik kilometrů), tak budou hybridy jen marketingovým pojmem.

0/0
21.6.2010 10:52

Host

Re: šetření

Ne, hlavní problém je v tom, že nedokážou dostatečně intenzívně "čistě hybridně" ZRYCHLOVAT a ZPOMALOVAT. Když musím na semaforu brzdit tak intenzívně, že se kromě generátorové brzdy aktivují i ty klasické, přijde část úspornosti hybridu vniveč. Podobně když se pak rozjíždím "čistě elekricky" tak pomalu, že brzdím provoz "normálních" aut.

0/0
21.6.2010 14:19

Host

Re: šetření

Elektrodynamická brzda funguje jen do 15km/h, pak už ztrácí účinnost, bohužel.

0/0
21.6.2010 18:14

TClovek

Re: šetření

Vsak ono to vic nez 15 v nasich zacpach vetsinou stejne nepojede. To je celkem realna prumerna rychlost.

0/0
21.6.2010 22:19

Host

Re: šetření

To jste asi špatně pochopil, nebo já to spíš špatně napsal. Elektrodynamická brzda NEFUNGUJE pod rychlostí 15km/h :-)

0/0
22.6.2010 9:53

Host

Hybridy

O hybridním vozu Mercedes se tu píše, ale o hybridním autobusu SOR české výroby se tu nenapíše ani řádka a to nemluvím o elektrobusu SOR EBN 10,5, který se ve velmi dohledné době představí v pravidelném provozu u DP Ostrava a který získal ocenění na výstavě AUTOtec v Brně.

0/0
21.6.2010 10:34

Host

Re: Hybridy

Jo. Elektrobus. Novinka jako kráva, že? To jsme měli tady v Hradci Kr. myslím už za sociku, byl to trolejbus, za kterým byl vozejk s akumulátory. Kde to bylo potřeba, sundal klacky a jel na baterku. Až dojel zase ke troleji, nasadil klacky a baterka se dobíjela.

0/0
21.6.2010 14:22

smichov_1

Re: Hybridy

Ano, uz vime kde soudruzi udelali chybu: tahlo to za sebou vozik. ;-D

0/0
21.6.2010 18:09

Host

Re: Hybridy

Omyl, to nebyly akumulátory, ale dieselagregát :-D. Jinak elektrobusy nejsou taková novinka. Předělaný trolejbus 21Tr už se také vyskytl, ale SOR EBN 10,5 je první elektrobus připravený pro sériovou výrobu a také jich bude rozhodně víc než jeden.

0/0
21.6.2010 18:13

Host

neuveritelny ten krap dojel az pred skolu...

neuveritelny ten krap dojel az pred skolu...

0/0
21.6.2010 10:29

Host

Re: neuveritelny ten krap dojel az pred skolu...

Třeba to bylo z kopce:-P

0/0
21.6.2010 11:50

Host

Re: neuveritelny ten krap dojel az pred skolu...

Ta škola je naopak na kopci. ;-)

0/0
22.6.2010 9:22

Host

BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

Hlavně nic švédského! Švédové už dávno nejsou ti milí, přátelští lidé ze Severu, jejichž zemi nám každou chvíli dával kdekdo za vzor. Dobré renomé jim neskutečně vlezlo do hlavy a troufnu si tvrdit, že jsou dnes nejnamyšlenějším národem v Evropě. Jsou ještě 10x namachrovanější než Američani. Švéd = frňák nahoru, všechno ví nejlépe, na nás shlíží jako na komunistickou pakáž. Vím o čem mluvím, pracuji pro EU a se Švédy jsem již 6 let v neustálém kontaktu. Ať již se jedná o novináře nebo obyčejnou asistentku, Švédi jsou nesnesitelní a vyzývám, abychom Švédsko BOJKOTOVALI!

A to nemluvím o tom, jak si dobrovolně zaplavili zemi přistěhovalci z muslimských zemí, se kterými si teď nevědí rady, ale nechtějí to přiznat. Přistěhovalci zapalují auta, budovy a číhají na policisty s hasiči, které pak napadnou. Mlátí za bílého dne na ulici Švédy a  a ti jen bezmocně mlčí,aby je někdo neoznačil za rasisty.

A teď chtějí zavést minimální kvóty přistěhovalců, které budou muset země EU povinně přijmout!

0/0
21.6.2010 9:25

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

ve Švédsku mi bylo fajn, bohužel jsem se asi před rokem zas vrátil do Čech

0/0
21.6.2010 9:39

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

A kdo tě tady drží?

0/0
21.6.2010 10:34

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

jävla skit!

0/0
21.6.2010 11:32

autokrator

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

proč tak sprostě? :-)

0/0
21.6.2010 12:58

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

na ja - česká povl se naváží do nordická rasa R^

0/0
21.6.2010 12:47

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

Mo6n8 by s tebou jako s póvlem nejednali, kdyby ses jako póvl nechoval.

0/0
21.6.2010 13:01

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

Na tom neco bude. Jeden cas byl nasim sefem Sved a opravdu tak arogantni hovado se jen tak nevidi.

0/0
21.6.2010 14:09

Host

Re: BOJKOTUJTE ŠVÉDSKO

 taky bojkotujte Italy. Proto6e Caligula byl [chyl. Bo6e, ty jsi ale jednoduch7...

0/0
21.6.2010 14:15

Kamikatze007

videl jsem...

Problem toho autobusu je v tom, ze na elektrinu ujede 20 metru a jeste jenom pokud se plynovy pedal jen lechta, pak se to cele oklepe a z vyfuku vyleti saze. Z toho vyplyva, ze v realnem nasazeni ve meste (styl brzda-plyn) pobezi spalovaci motor skoro neustale.

0/0
21.6.2010 9:13

Host

Kapacita

Oprravdu má akumulátor kapacitu jen 1,2 kWh při hmotnosti 193 kg? Takovou kapacitu udělají třeba dvě běžné olověné autobaterie (dohromady asi 30 kg). A podle Wikipedie je u Li-ion akumulátoru běžné 100-250 Wh/kg. http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery

0/0
21.6.2010 7:43

Host

Re: Kapacita

To bude asi nějaká chyba - pokud vyjdu z běžně udávaných údajů pro baterie aut udávané v Ah a z toho že P=U.I, tak pro 24V baterii mi vychází 50Ah (baterii 50Ah [12V] má běžně tak benzínová felicie - a to ji potřebuje jen pro startování)

0/0
21.6.2010 9:06

Host

Re: Kapacita

a kolik takovejch 24V baterek bys musel dat do serie, abys dostal 600 V???

0/0
21.6.2010 10:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.