Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Dvě letadla se zřítila střemhlav. Až problémy třetího vysvětlily proč

Než se vyšetřovatelům povedlo odhalit nečekanou záhadu, zemřelo ve dvou letadlech celkem 157 lidí. Stroje byly tak zničené, že se vyšetřování ocitlo na mrtvém bodě. Teprve posádka třetího letu náhlý náklon zvládla a umožnila tak závadu konečně odhalit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Klasika

V těchto dokumentech se vždy utvrdím v tom, že raději letět v prověřeném, dobře udržovaném 30 let starém stroji, jako třeba 737, než v novince typu A380. Trvalo léta než se došlo na různé nedostatky a závady, které mohou nastat a po vyšetřování se vždy navrhlo řešení. Novinky to mají všechno před sebou. Jistě, určitě se v něčem poučili z těch starých, ale tím, že tam přibylo x nových technologií, se zase objeví nové.

0/0
18.6.2010 13:44

Host

Re: Klasika

Nove letouny jsou vetsinou uspornejsi a i diky tomu tizsi.

A i diky kapacite jsou levnejsi na spotrebu paliva a i udrzbu a jiste i cenu letadla v prepoctu na 1 pasazera.

Oboji umoznuje snizovat cenu cenu za letenky a tak proto jsite je budou mit nizkonakladove spolecenosti a tak pokud budete chit letat levne nic jineho vam asi nezbyde nez ty nove pouzivat.

0/0
18.6.2010 18:18

Host

Mne spis nejde do hlavy...

...ze skvelym odbornikum z NTSB trvalo nekolik LET (a dve katastrofy + jedna skoro) nez je napadlo podezrelou soucastku podrobit teplotnim testum! (Pracoval jsem ve firme vyrabejici cipy do automobilu a ty se ve vyrobe vsechny testovaly pri meznich teplotach.) Jestli se tohle driv nedelalo? Copak vyrobce netestoval ten hydraulicky motor nebo co to bylo jak bude fungovat pri meznich zmenach teploty? Takhle to vypada jako naproste diletantstvi jak ve vyrobe tak potazmo pri testech a nemlich tak ve vysetrovani:( A vzhledem k tomu ze momentalne pracuju ve firme zabyvajici se vyvojem pro zminovany Boeing tak se tomu ani nedivim:(((

0/0
17.6.2010 20:50

Host

Re: Mne spis nejde do hlavy...

Nepovazovalo se to ani statni normou za nutne, neot se o tom nevedelo !!!

0/0
18.6.2010 0:40

Host

Re: Mne spis nejde do hlavy...

Zeby se nevedelo ze v 8 km nebo jaka je ta letova hladina je rekneme -40 a nad zemi placnu +10? To se snad vi uz delsi dobu, ne?

0/0
18.6.2010 7:55

Host

Re: Mne spis nejde do hlavy...

Asi se nepocitalo, ze ta soucastak tak vymrzne - proste se to stane zrejme jen tehdy kdyz se pozuiva minimalne.

0/0
18.6.2010 18:19

pletiplot

Re: Mne spis nejde do hlavy...

Přečti si letopočty v tom článku a podívej se do kalendáře. Je možné, že tehdejší normy takovéhle testování neobsahovaly.

0/0
18.6.2010 1:24

Host

Trochu ošizený díl

Za prvé mě překvapuje, že po katastrofální nehodě pošlou podezřelý díl na prozkoumání jeho VÝROBCI. Ten si jistě velice dobře uvědomuje, že jeho přiznaná chyba, by ho vyšla na stamilionová odškodnění. Pak jsem byl zklamán, že nedošlo k vysvětlení fyzikálního principu, proc se vlastně ten posilovač zasekl a dokonce úplně 'zblbnul'.

0/0
16.6.2010 7:09

Host

Re: Trochu ošizený díl

jo a proč Boing dal stamiliony do výměny. Ty mu přece musela dát firma vyrábějící tak zákeřný zmetek

0/0
16.6.2010 7:55

Host

Re: Trochu ošizený díl

Vyrobce letadel to vymaha po tom kdo mu to dodal a i podle smluv jake spolu maji.

To vsak letecke spolecnosti jiz zajimat jako zakaznika nemusi.

0/0
16.6.2010 21:01

Host

Re: Trochu ošizený díl

". Pak jsem byl zklamán, že nedošlo k vysvětlení fyzikálního principu, proc se vlastně ten posilovač zasekl a dokonce úplně 'zblbnul'"

Rekl bych tepelna dilatace materialu po prudkem zahrati hydraulickou kapalinou se zrejme projevila.

A oni ten dil taky zkoumali nejdriv sami a nic nenasli - byla to to proste pro ne jedina moznost jak zjistit alespon neco.

0/0
16.6.2010 21:05

Host

Re: Trochu ošizený díl

Nikdo nikomu nebrani vymahat po nich odskodneni - na vymahani odskodneni za cokoliv jou zvlaste v USA experti.

Ten dil byl proste selhal - ale on dokaze, ze proste vyhovel vsem statem pozadovanym zkouskam a o nutnosti zkousky pri -40 proste jeste v te dobe nikdo pozadoval, nebot se o tomto problemu nevedelo - jinak by se na to prislo mnohem drive.

Oni sami ti inspektori jiste na tom provedli uz v pripade te 2 havarie vsechny normou pozadovane zkousky.

0/0
16.6.2010 21:15

Host

Technický popis - anglicky

Pro trochu znalé angličtiny jsem něco vygooglil http://www.airlinesafety.com/faq/NTSBControlRudder-Graphic-3.jpg Celá html stránka je http://www.airlinesafety.com/faq/B-737Rudder.htm

0/0
15.6.2010 21:28

Host

Křidýlka

Nemůžu si pomoct, ale ty letadla měly všechny křidýlka vychýlená tak, aby vývrtku podpořily ne aby jí potlačovaly. Prostě nebyly kontra rotace ale po směru. Toš to proč jako? Směrovka jít obráceně mohla, ale co ty křidýlka?

0/0
15.6.2010 21:19

Host

Re: Křidýlka

ale kdež, jen křidélka třetí éro zachránila

0/0
16.6.2010 7:54

Host

Re: Křidýlka

Křídýlka jsou na kuřeti. Letadla mají odjakživa křidélka.

0/0
16.6.2010 13:09

Moc nenápadnej Qíteček

Děcka, plís...

Teď sem dočuměl na dokument, a furt mi tam nehraje, kde se v tý hydraulice vzaly ty špony? V článku i dokumentu se tvrdí, že "...našli plovoucí šupinky kovu." Podle komise znepokojivej údaj, podle výrobce žádnej problém, bo filtry. Oki, ale pokud maj vyšetřovatelé pravdu a za nehody moh nepoškozenej ventil, zaseklej jen vlivem rozdílu teplot, pak logicky v tom hydraulickým systému musela být jiná poškozená součást, ne?

0/0
15.6.2010 21:15

Host

Re: Děcka, plís...

přesný popis problému v dokumentu prostě nebyl, je jen pro laiky. Sranda je, že nechali tisíce 737 létat s tak zákeřnou závadou

0/0
16.6.2010 7:56

Diskutovat na iDmůžete neomezeně

Re: Děcka, plís...

asi to bylo jako běžný opotřebování, má to vychytávat ten filtr

0/0
16.6.2010 16:02

Moc nenápadnej Qíteček

Re: Děcka, plís...

Tak proč se kvůli těm šponám tak čílili, a nakonec se zaměřili na ventil, z kterýho ty špony nebyly?Podle logiky by měli hledat, odkud tedy jsou....

0/0
16.6.2010 21:09

Diskutovat na iDmůžete neomezeně

Re: Děcka, plís...

když nemůžou dlouho nic najít, tak je potom vzruší cokoliv, ale z článku neni jasný, jak velký ty špony byly, nějaký jemnější prach tam asi bude normálně, ze tření v čerpadle a pístu (tam jsou velké síly tak se tím jen tak nezadřou), nejvíc když je stroj nový, než se to srovná, proto se taky zezačátku častěji mění olej a filtr, do toho náchylnějšího ventilu to filtr nepustil, takže by to mělo být v pořádku, pokud tam tedy nebyly špony řádu milimetrů nebo větší

0/0
16.6.2010 23:32

Host

Re: Děcka, plís...

Zamerili se pak i na cokoliv vyhradulice - jenze tento dokument neni roman .

A podle reakci posadky proste slo nejspis o vadu kormidla a tak proto se na nej zamerili nejdriv.

0/0
18.6.2010 0:44

Host

Re: Děcka, plís...

A jasne bylo receno, ze na tom posledim co normalne pristal prozkoumali vse co slo.

A na tom prvnim se toho moc zrejme nezachovalo jak jsem z toho pochopil a to co se zachovali jiste prozkomali rovez - neni to roman - ale hodinovy film.

0/0
18.6.2010 0:46

Host

Na to se pamatuji jak dnes

ano letouny se povolaly a byly upraveny. B737 je vyborny letoun i kdyz velmi stara koncepce.

Dnes dela Boeing skvele Jetliners ve spravne velikosti a na zcela novych a modernich zakladech se zcela novymi materialy.

0/0
15.6.2010 17:12

Cikánek

tzjrtjzr

htmtrmurmu

0/0
15.6.2010 15:18

Host

Dotaz na znalce

Když při letu dojde k incidentu, nebo nestandardní situaci, určitě se to musí nahlásit. Dají se tato hlášení někde na webu dohledat? Dejme tomu, že by třeba minulý týden proběhl "divně" start pravidelné linky z Ruzyně. Dalo by se k tomu něco najít?

0/0
15.6.2010 11:18

GPB

Re: Dotaz na znalce

Nejsou to sice hlaseni, ale az zaverecne zpravy o vysetrovani, nicmene pocteni je to casto velice zajimave: www.uzpln.cz

0/0
15.6.2010 11:23

Host

Re: Dotaz na znalce

Díky za link. Tam se ale asi neobjeví zpráva o tom, proč letadlo po startu dobré tři minuty pokračovalo v letové hladině jen cca 700m...

0/0
15.6.2010 11:34

Host

Re: Dotaz na znalce

To se může stát, když nevyjdou rozestupy a někdo kdo měl přistávat jde Go Around, tedy že přeruší přistávání a stoupe aby se znovu zařadil do proudu na přistání. Pak se musí zařídit rozestup vertikálně a startující letadlo dostane povolení stoupat jen do určité výšky, aby nedošlo ke sblížení s letadlem nad ním.

0/0
15.6.2010 11:44

Host

Re: Dotaz na znalce

Díky za info, doufal jsem, že to bylo něco takového. Byl to hooodně nepříjemný pocit.

0/0
15.6.2010 11:52

Host

Re: Dotaz na znalce

Létat nízko nad zemí je krásné, já za posledních 36 hodin byl nejvýš v 4000ft, tj 1300m..:)

0/0
15.6.2010 12:52

Host

Re: Dotaz na znalce

Ale to asi nebylo s A319? :-)

0/0
15.6.2010 12:53

Host

Re: Dotaz na znalce

Bylo to s B52 ;-(

0/0
15.6.2010 13:08

intago

o vývrtkách např.

http://aeroklub.misto.cz/letadla/vpl4/vyvrtky.htm

0/0
15.6.2010 11:11

Host

Re: o vývrtkách např.

hmm pekne, ale nektera letadla ( a plati to na vetsinu dopravaku) se z vyvrtky dostat nedaji. Proc ma asi Cirrus padak a vsude se tim chlubi? Proste u nekterych letadel se tento rezim letu nepredpoklada, tam jsou jine priority a neslouzi k letu soukromym pilotum.

0/0
15.6.2010 17:32

Host

Re: o vývrtkách např.

ale kdež, z vývrtky mují jít všechno, jen nadzvukový stihačky mají větší problém. Dopraváci jsou naopak jak bačkory, může s nimi létat kdokoliv kdo má řidičák, pilotují se snadno. Takhle akrobati, to je jiná...

0/0
16.6.2010 7:58

Host

Proc tu pisete o necem

co bezi v televizi??? Okurky snad jeste nerostouy ne...

Rv

0/0
15.6.2010 10:59

Cofola

Re: Proc tu pisete o necem

Tak to nečti, nikdo tě nenutí.

0/0
15.6.2010 11:14

Host

Re: Proc tu pisete o necem

Upoutávka ?

0/0
15.6.2010 11:22

Host

Re: Proc tu pisete o necem

Preto, lebo napriklad taki ako ja, nemam sancu a moznost chytit CT a velmi rad si precitam aspon clanok na temu ktora ma velmi zaujima! Prosim aj ostatnych "inteligentov" aby prestali klast taketo sproste otazky na ktore existuje relevantna a logicka odpoved!

0/0
15.6.2010 11:30

Host

Re: Proc tu pisete o necem

Pokud byste chtěl seriál vidět, je to všechno na youtube.

0/0
15.6.2010 14:07

roedor

Re: Proc tu pisete o necem

protože někdo (třeba já;-)) si to radši za pár minut přečte, než aby koukal v určený čas hodinu na bednu. A navíc nemám ráda "hrané" dokumenty. Takže mě tahle "instantní" forma naprosto vyhovujeR^

0/0
15.6.2010 13:15

Host

Re: Proc tu pisete o necem

Přesně tak!

0/0
15.6.2010 16:04

celim

Re: Proc tu pisete o necem

no zjistil jsem, že je jednodušší si to přečíst. V těch dokumentech mě příšerně štve, jak neustále opakují nějaké informace, které už byly jednou vysloveny. Připadá mi, že jsou možné dva výklady. Buď předpokládají, že se na to dívají lidé s IQ na hranici debility a ti by to po jednom konstatování faktu nepochopili, nebo tak chtějí pořad prodloužit. no obojí je možné. Ještě mě napadá jedna věc, režisér je tupec.

0/0
15.6.2010 14:28

Astartoth

Re: Proc tu pisete o necem

To je v americkych dokumentech furt. Pravda bude nejspis na pomezi prodlouzeni delky a divactva podprumerneho intelektu.

0/0
15.6.2010 16:12

Host

Re: Proc tu pisete o necem

Je to z duvodu reklmanich prestavek - tam kde je opakovani - tak tam predtim proste byla reklama - oni s ni proste jiz pocitaji.

My to mame proste totez jen bez tech reklam.

0/0
15.6.2010 16:17

Obludni_K

Re: Proc tu pisete o necem

Přesně tohle mně také vytáčí. Pořad, který by byl "hutný" na 15 minut se naředí na třičtvrtě a to neustálým omíláním toho co už bylo předtím řečeno. A navíc článek je tu už ráno, ktežto na film bych musel čekat až do večera :-)

0/0
17.6.2010 20:50

Invandrare

Re: Proc tu pisete o necem

protože nevlastním TV přijímač. O tomto seriálu jsem nyní četl poprvé...

0/0
15.6.2010 18:40

Host

Re: Proc tu pisete o necem

Po cca roce, kdy se na technetu nepravidelně objevuje přepis dílů seriálu "letecké katastrofy" se najde trouba, vytahující okurky.

Co na to říct? žeby BAF! ?;-D

0/0
15.6.2010 20:08

Host

Re: Proc tu pisete o necem

ja si to teda radsi prectu za 5-10min tady. nez koukat desitky minut na porad, kterej to zbytecne dramatizuje, opakuje dokola porad ty stejny otazky a odpovedi, a vysledek se dozvis stejne az v poslednich minutach....

0/0
15.6.2010 20:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.