Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Nejtragičtější srážku letadel způsobili piloti, kteří neuměli anglicky

Kazašský Iljušin IL-76 rozřízl svým ocasem křídlo Boeingu 747 v plné letové rychlosti. Katastrofu nepřežil nikdo z 349 lidí z obou letadel. Vyšetřování ukázalo, že piloti kazašského letadla neuměli dostatečně anglicky a nedodrželi správnou letovou hladinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vedoucí kolotoče je zpátky!

Nejtragictejsi letecka nehoda ale nebyla tahle...

...nybrz srazka dvou Boeingu 747 v breznu roku 1977 na letisti Tenerife na Kanarskych ostrovech, kde zahynulo 583 lidi. To jen pro upresneni, ze nadpis tohoto clanku je zavdejici a nejde o nejtragictejsi nehodu.

0/0
24.6.2010 15:03

Host

Re: Nejtragictejsi letecka nehoda ale nebyla tahle...

No jo, chybí tam slovíčko. Správně má být :" Nejtragičtější srážku letadel VE VZDUCHU ... "

0/0
24.6.2010 16:26

Host

měli to vymakané

Ty proužky počmátaného papíru mě taky dostaly. Bylo jenom otázkou času, kdy se jim tam něco srazí.

0/0
23.6.2010 12:49

Host

Re: měli to vymakané

Bylo to drive tak zcela bezne - nez byli zavedeny moderni radary !!!!

A dispecer chybu neudelal !!!

0/0
23.6.2010 15:55

jakub7

Re: měli to vymakané

Papirove prouzky se pouzivaly i v Evrope i v USA a fungovalo to, stejne jako tenkrat v Indii...

0/0
23.6.2010 22:09

Host

Re: měli to vymakané

Papírové proužky se používají i dnes. Tiskne je velmi rychlá tiskárna. Říká se jim stripy a vkládají se do barevných rámečků. Jednotlivý řídící na letišti si je pak předávají jeden druhému (např. delivery->ground->tower). Barvy určují směry letadel. Používají se proti náhlé ztrátě obrazu z monitorů, jako záloha.

tož asi tak.

Martin

0/0
30.6.2010 15:47

Host

tentokrát se ten závěr moc nepoved

Pouštět letadla proti sobě, nemít v provozu vhodný radar, zapisovat si na proužky jednotlivá letadla.... hmm, za to můžou opravdu ty blbý "rusové":-)

0/0
23.6.2010 9:25

Host

Re: tentokrát se ten závěr moc nepoved

Dispecer chybu neudelal a tim je to dane !!!

Posadky letadel se meli presne drzet jeho pokynu.

A mezinarodni predpisy to dovolovali a nikdo tam ty letecke spolecnosti letat nenutil !!!

0/0
23.6.2010 15:54

Host

Dispečer si pak výšku zapisoval na proužek papíru.

Ind...indska anglistina....halo, sir, i wanta tella you donta flyaa over ther :))))))))

0/0
22.6.2010 19:06

pletiplot

Re: Dispečer si pak výšku zapisoval na proužek papíru.

Osobně bych to neviděl jako problém. Pilotská angličtina to je asi 1000 slov, z toho 10 číslovek, 20 značek letadel a 200 států. Osobně bych byl spíš pro to, aby pokyny byly digitálně kodovaný a palubní přístroje to přijímaly přímo a někde ukazovaly, nebo podle toho nastavovaly autopilota.

0/0
22.6.2010 21:13

Host

pochybuju ze 747

nemelo TCAS.-...IL ho ale urcite nemel a aby to fungovalo musi ho mit oba :-)

0/0
22.6.2010 17:58

Host

Re: pochybuju ze 747

V roce 1996 ho v prislusne lokalite opravdu mit nemuselo. A protoze za kazde vybaveni letounu (a nejenom za to, napr. i za "softwarove" nastaveni vykonu motoru) se tvrde plati, tak verim, ze ho nemel...

http://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_collision_avoidance_system#Regulatory_situation_around_the_world

0/0
22.6.2010 18:26

Host

Re: pochybuju ze 747

Není pravda. TCAS zareaguje i na letadlo, které toto zařízení nemá.

0/0
29.6.2010 13:55

sarumánek

ach ta pravděpodobnost...

Prý "šance, že k tomu dojde je 1 : 1 000 000." Nicméně když má takovou šanci každé letadlo a každý den jsou ve vzduchu tisíce letadel, tak jednou za mnoho let je to velmi pravděpodobné...

0/0
22.6.2010 17:53

Host

Re: ach ta pravděpodobnost...

Asi jako ze obcas nekogho zabije blesk ci jina necekana prirodni udalost.

Proste riziko srovnatelne uz s tim ze zijeme.

0/0
22.6.2010 18:15

Host

Re: ach ta pravděpodobnost...

jo visvětluj to tim 350sati lidem, že měli vlastně štěšči a vihrali vesportce!;-D

0/0
23.6.2010 11:23

jordan23

Nerozumím!!

Nějak tomu enrozumím. Měl být v 15000, ve skutečnosti byl v 16000 a srazil se s letadlem ve 14000!!??

0/0
22.6.2010 15:22

Host

Re: Nerozumím!!

Staci tato citace:

"Kdyby se posádka zachovala podle pokynů dispečera, udržovala by letovou hladinu 16 tisíc stop, ačkoli by se všichni domnívali, že letí v 15 000. V šestnácti tisících žádné nebezpečí nehrozilo. Jenže letoun po ohlášení 15 000 stop pokračoval v sestupu."

Teprve az po dosazeni 14000 stop si radista svuj omyl uvedomil a vykrikl :

 Citace:""Drž stopadesát! Neklesej!" vykřikl radista. "

Ale uz bylo pozde.

0/0
22.6.2010 17:11

jordan23

Re: Nerozumím!!

Uvedomil si omyl to ve 14000, to znamená že ve skutečnosti byli v 15000. Pak vykřikl NEKLESEJ. A stejně se srazili ve 14000, když měli být díky omylu v 15000. Fakt spletitá situace! :-)

0/0
28.6.2010 11:50

Host

IL

No, teď už nemá cenu řešit nějaká kdyby, ale pokud by se posádka ILu neprobrala a nezačala stoupat na povolenou letovou hladinu, ale pokračovala dál v sestupu, tak dopadlo všechno dobře, jen v obráceném gardu než plánovalo ŘLP.

0/0
22.6.2010 13:36

0xf

Re: IL

take me napadlo ze bych reagoval stejne protoze stoupani by bylo omezene tahem motoru a td... pri takovehle krizce bych mel tendenci krome vybuzeni motoru jeste vyuziti gravitace.... ale jsem jen laik

0/0
22.6.2010 15:16

Oodi

Re: IL

Přišlo mi, že si toho druhého letadla všimli až ve chvíli, kdy začali opětovně stoupat a neměli už čas s tím něco udělat.

0/0
22.6.2010 15:48

pletiplot

Re: IL

Věř mi, že na každou takovou katastrofu existuje sto případů, kdy piloti nebo dispečeři udělali chybu, nenapravili ji, ale měli štěstí, že se zrovna náhodou nic nestalo. Takový příběh se v televizi neobjeví.

0/0
22.6.2010 20:58

Host

Indie=bordel

Přikázat odstup pouhých 300m je obrovský hazard uz vzhledem k tolerancím a odchylkám kalibrace. Přitom prostoru bylo dost, i kilometr. Holt Bolywood.

0/0
22.6.2010 12:40

roba21

Re: Indie=bordel

Je to  celkem standardní postup.

0/0
22.6.2010 12:51

alig agil

Re: Indie=bordel

Je vidět, že o tom víte kulový. Letové hladiny jsou odstupňované právě po 300m :-)

0/0
22.6.2010 13:42

Host

Re: Indie=bordel

noto sou* Ale zkuste ferově odpovědět kolik zustane po odečteni tolerancí? Z vašeho visledku vam udělame tak širokou drahu, most, posadime vas do autobusu s 3misti lidmi* Černe nepruhledne folie. Viteže naproti vam jede ještě věči bumbrliček* Oba slepi* Dostanete instrukci žese mate rozject po mostě oba v pravo* Ne moc vpravo, bo tam je zabradli a voda* Richlost střetu ňakich 1000Km/h* Rozjel bis to?* Rozdíl jedné letové hladini na obousměrném koridoru je opravdu skandal*

0/0
22.6.2010 14:51

Host

Re: Indie=bordel

Chtel mit rezervu pro dalsi mozna letadla a jejich predpisy to evidentne umoznovaly. 

0/0
22.6.2010 17:13

Host

Re: Indie=bordel

Tech 1000ft je na tehdejsi dobu opravdu malo. Od FL290 se zavedlo RVSM, ktere prave snizilo na 1000ft, ale neni to sranda. I v dnesni dobe je vzdy problem pri certifikaci letadla dodrzet tech par metru ve vysce.

http://www.faa.gov/about/office_org/headquarters_offices/ato/service_units/enroute/rvsm/

0/0
22.6.2010 20:32

Host

Re: Indie=bordel

nauč se nejdřív česky a pak piš teprve příspěvky [>-] :D

0/0
22.6.2010 20:57

Host

Re: Indie=bordel

Ne, že bych byl hnidopich, ale čeho je moc, toho je příliš. Pěkně dáváte tomu češtinovi na prdel!

0/0
23.6.2010 13:02

Astartoth

Re: Indie=bordel

Na jedne diskusi o zeleznici jsem zazil vyraz "vihipka"

0/0
23.6.2010 15:47

Tryskoprd

Re: Indie=bordel

Asi ex-premier Urbánek.  ;-D

0/0
27.6.2010 21:51

Host

Re: Indie=bordel

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level#Quadrantal_rule

0/0
22.6.2010 18:19

Host

že nikoho nenapadlo

zda ten radista nebyl nalitej...

0/0
22.6.2010 11:37

Host

Re: že nikoho nenapadlo

slyšel jsem hrozné story na vnitroz.linkách Ruska. Kapitán byl tak nalitý, že ani nedošel do kabiny a upadl. Usnul a celou dobu letu tam spal. My měli na letišti pilota AN2, kterého paragáni museli nakládat do éra, jak byl těžký a opilý. Mechanik byl šikovný, zvládl pilotáž bez něj. Stejně to éro lítá samo a pomalinku. Už je to 33 let;-)

0/0
22.6.2010 11:49

Host

Re: že nikoho nenapadlo

a náčelník letiště jim vždy říkal-kluci, nadávejte mu pít. Ale to oni ne. Zabili psa, upekli a jedli ho, pili i při nátěru střechy a tak se opili, že usnuli a skutáleli se ze střećhy a zlámali kosti. Inu alkohol je metla lidstva:-)

0/0
22.6.2010 13:16

Host

TCAS

Ani TCAS nepomůže, když není posádka řádně vyškolena a dojde k zásadnímu rozporu mezi pokyny řízení letu a varováním TCAS. Viz. srážka nad Bodamským jezerem v roce  2002.

0/0
22.6.2010 11:20

Host

Re: TCAS

Mně pořád dokola všichni vtloukají do hlavy: když něčemu špatně rozumíš, zeptej se ještě jednou, od toho tam ti řídící jsou a pak se nemůže nic takového stát

0/0
22.6.2010 12:02

Host

Re: TCAS

Problém je v rutině. Časem je člověk tak suverénní že si myslí že ho nemůže nic překvapit. Ale když začne jít do tuhého tak jsou překvapeni všichni...

0/0
22.6.2010 12:26

pletiplot

Re: TCAS

Tys ten článek nečetl, jen nadpis, že jo. Radista v letadle rozuměl velmi dobře, ale on nebyl pilot, neměl vlastní výškoměr, jen koukal přes rameno. Měl říct kapitánovi rusky nebo kazašsky, že povolená hladina je 150 a měl mu to říct hned, jak tu instrukci dostal, ne až když byli na 140.

0/0
22.6.2010 21:03

Host

Anglicky?

Proc by meli mluvit anglicky, kdyz se nenachazi na uzemi anglicky mluvici zeme?

0/0
22.6.2010 10:54

Host

Re: Anglicky?

I kdyby ten příspěvek měl nějakej smysl, tak by byl stejně vedle, protože v Indii je úředním jazykem angličtina Rv

0/0
22.6.2010 10:59

Host

Re: Anglicky?

Tak to potom jo.:-P

0/0
22.6.2010 11:01

Host

Re: Anglicky?

Souhlas s původním diskutujícím. Je bordel v předpisech. Vůbec nemusí být v angličtině. Stačí vypracovat jasné a jednoznačné mezinárodní formuláře u kterých budou jasná data a následující příkazy.

APP. Např. u lékařů se to nestává. Mluví latinsky (mrtvý jazyk), takže nezasahuje do nacionality jazyka kohokoliv. Přestaňme konečně preferovat některé jazykové skupiny před jinými. Esperanto to zkoušelo a bohužel pro lenost a nacionalitu  anglosasů neuspělo. Tak je třeba se zamyslet!!!!!

0/0
22.6.2010 11:38

Host

Re: Anglicky?

Co vím tak největší probléme je/byl ve Francii. Frantíci totiž trpí komplexem méněcennosti a na svém území hovoří/hovořili pouze francouzsky.

Řízení letového provozu hovoří s francouzskými piloty francouzsky, s cizinci anglicky. Problém je však v tom, že cizinci nerozumí tomu co říkají francouzským pilotům a nemohou tak odhalit případný rozpor v instrukcích či potenciálně nebezpečnou situaci.

0/0
22.6.2010 11:53

Schmouddle

Re: Anglicky?

Stejný problém je v kdekoliv na světě, i tady v Čechách se na rádiu mluví celkem normálně česky, pokud létáš jen po ČR, není tvojí povinností umět komunikovat anglicky. Samo, na Ruzyni se standartně mluví anglicky, ale když do toho vlítneš česky, tak tě obslouží česky. Na malých letištích je normální mixovaný provoz (třeba Tuřany)

0/0
22.6.2010 13:28

Host

Re: Anglicky?

Chces delat pilota dopravniho letadla - tak se nauc Anglicky a nebo se podivej po jinem povolani !!!

0/0
22.6.2010 17:22

pletiplot

Re: Anglicky?

Takže až poletí kazašský pilot do Japonska, tak na něj bude věž mluvit japonsky, on kazašsky a všechno bude v pořádku, protože nikdo neumí anglicky? Nějaký mezinárodní pravidla snad předepisujou angličtinu jako komunikační jazyk, aspoň na lodích to tak je.

0/0
22.6.2010 21:08

Host

Re: Anglicky?

Лэти-ли Казашскы пилот до Йапонска, ма сэ научит йапонскы

0/0
22.6.2010 21:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.