Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nefoťte na dovolené jako mamlas. 12 tipů pro parádní fotky s kompaktem

Na každé fotce nemusíte být vy, namísto toho zachyťte i atmosféru místa. Všímejte si detailů, nebojte se jít blíže. K dětem nebo zvířatům si přidřepněte a zaujměte je. Když pak uděláte smysluplný výběr, zůstane vám na dovolenou krásná fotovzpomínka, kterou okouzlíte i své přátele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Ty obrovske brejle zakryvaji tem holkam jejich usmevy !

To uz muzete rovnou fotit krasavice v burkach !

0/0
11.8.2010 13:46

Host

autoportrét

No článek se mi líbí, ale musim říct, že když se necháme vyfotit kolemjdoucím, tak v 90 % jsou to lamy a snímek pak vypadá hůř, než společné foto z natažené ruky. :-)

0/0
5.8.2010 10:42

Host

No nevím

Ty "špatné" mi přijdou trochu lepší. Mají takovou tu pravou dovolenkovou atmosféru u které je to neumětelské klišé (malá postava, postava uprostřed) docela důležité.

Ty "dobré" jsou díky pokusu o jakousi profesionalitu takové nudné a studené.

0/0
2.8.2010 16:40

Host

Re: No nevím

Ano, ano, šťoura, kterej není schopen vyfotit kloudnou fotku, plácá blboviny.

To je neštěstí, když někdo názorně vysvětlí pár principů i s ukázkami a šťoura místo poděkování vymýšlí nesmysly.

Proč musí vypadal fotka z dovolené stejně blbě, jako fotí většina lidí (protože fotit neumí)? Proč je hezká fotka "pokus o jakousi profesionalitu"?

Holt je pravda, že většina lidí je slepá a fotit neumí. Někteří z nich "na to" postupně přijdou, někteří se nechají poučit a někteří prostě budou hloupě žgryndat.

Hezký článek

0/0
8.8.2010 22:52

Host

Re: No nevím

Přesně, někdy až člověk zírá, jak ti lidi fotí a to není dáno např. neznalostí foťáků a fotografických triků, ale i holým rozumem...např. když fotíte přesně kolmo na sklo z jedoucího autobusu a pak se divíte, že máte uprostřed bílý odraz blesku, nebo proti slunci... Článek je docela fajn, i když by se hodily další "triky", nic nového pod sluncem. Když ale někdo nemá focení a estetické cítění v krvi, může si pořád opakovat pravidla dokola a stejně to v polovině případů nedopadne. (tohle není kritika "No nevím", prostě ať si každý fotí tak, aby se mu snímky líbili, ovšem zůstává otázka, jestli se ty fotky líbí i okolí a dostatečně ho zaujmou)

0/0
20.8.2010 17:38

Host

Re: No nevím

Asi jste mě špatně pochopili pánové :). Článek je fajn, ukazuje nějaké základy kompozice lidem, kteří o ní nic neví, což je bezva a je docela dobře napsán. Jen se mi u "špatných" verzí líbí víc atmosféra, kterou jako celek dávají, než u těch "dobrých". Fotka není podle mého skromného názoru jen o kompozici.

0/0
17.9.2010 18:32

Host

Pěkné...

Kontakt na redaktorku Veroniku by nebyl?:-)

0/0
2.8.2010 14:40

Host

no jó

0/0
22.7.2010 13:43

vinyl-junkie

zrcadlovka versus kompakt

Zbytečně bych se v tématu nevrtal, jestli je zrcadlovka lepší než kompakt. Mám celkem čtyři foťáky - digitální zrcadlovku, kompakt plus dvě klasický zrcadlovky na film (včetně legendárního Canonu F-1)... Každej z těch foťáků má něco do sebe. Třeba s kompaktem jsem vytvořil kolikrát skvělý fotky....

0/0
22.7.2010 7:35

dedust2000

nahodou

pro pipiny ktery fotej prec LCD zalitej sluncem na automat a blejskaj si na fotbale C. Ronalda z tretiho patra stadionu docela pouzitelny rady :-)

0/0
21.7.2010 17:30

richu_ch

jen bych dodal "jeste lepsi" k odleskum

a odrazum (treba u vitriny) : poridte si polarizacni filtr ... tedy pokud mate fotak a ne nejake automaticke mackatko.

0/0
21.7.2010 14:11

Deleter

Re: jen bych dodal "jeste lepsi" k odleskum

Lineární, nebo cirkulární?

0/0
22.7.2010 10:31

Host

Re: jen bych dodal "jeste lepsi" k odleskum

cirkularni na kompakt, linearni se pouziva u kinofilmu

0/0
28.7.2010 15:39

Host

Re: jen bych dodal "jeste lepsi" k odleskum

No to bych teda netvrdil..

0/0
2.8.2010 21:45

VyMeTaky,2

A řekněte džem!

Marmeláááááda....;-D

0/0
21.7.2010 7:30

zdenda.h

Možná i tady...

...by se nějaká rada pro začátečníka našla:-)

http://sites.google.com/site/fotonavody/

0/0
20.7.2010 20:55

Host

Mně článek pomohl!

Dobré tipy, opravdu.  S tou budovou mě to učil jedenfoto nadšenec, které ho jsem potkala u Sv. Barbory v Kutné Hoře. Asi 30 vteřin mě přesvědčoval, abych se přiblížila k objektivu, já nevěřícně ťapala blíž a blíž - on pak jednou cvakl a já mám nejhezčí fotku z celého dne! Fakt :-)

0/0
20.7.2010 14:34

Host

kvalita článku

Článek se snaží mnoho postihnout, ale z fotek, které byly ukázány vyplývá, že fotograf není žádný velký odborník. Kompozici bych u mnoha správných fotek volil trochu jinak. Základem dobré fotky je správná kompozice, a ta se učí hodně dlouho.

0/0
20.7.2010 12:13

Host

Re: kvalita článku

Ano, drtivá většina čtenářů by kompozici volila jinak. Proto vznikl tenhle článek, aby podobné omyly pomohl alespoň trochu napravit.

0/0
20.7.2010 14:02

Host

Re: kvalita článku

Kompozice se neučí. To buď máš anebo nemáš. Dá se to jen jemně doladit :-)

0/0
20.7.2010 23:25

Honx

Re: kvalita článku

Kompozice se učí, to co máš nebo nemáš je cit pro focení :-)

0/0
21.7.2010 11:08

Host

Re: kvalita článku

Já už to manželku učím delší dobu, a kdykoliv ji nechám bez dozoru, jsou ty fotky zase stále stejné. Takže nevím, nevím... :-)

0/0
21.7.2010 12:04

Host

Re: ženské focení

S mojí manželkou mám stejnou zkušenost. Takže v té věci jistá neléčitelná natvrdlost u žen bezesporu je.

Na druhou stranu znám dvě ženské, které fotí velmi dobře a ta jedna dokonce super dobře - má obrovký cit pro okamžik i kompozici - sám bych to tak nedokázal.

Ale to jsou spíš výjimky potvrzující pravidlo... Ženská s foťákem je asi trochu jak ženská s autem... :-/

0/0
11.8.2010 13:02

Host

Vážně?

"Na dlouhý čas však nemůžete fotit z ruky, snímek by byl rozmazaný."

No, pokud to někdo neumí a navíc fotí levným šmejdem bez stabilizátoru, tak rozmazaný bude. S kompaktem jsem běžně fotil až na půl vteřinovou expozici a když jsem udělal dvě fotky, tak minimálně jedna z nich byla ostrá.

Také rozmazat běžný snímek při focení dvěma prsty je umění. Pokud je čas 1/100 a kratší, tak to snad ani nejde. Neříkám při 1/5, tam už musí člověk držet foťák pevně a soustředit se.

0/0
20.7.2010 9:00

Host

Re: Vážně?

Stabilizátor nepomůže, pokud se objekt hýbe. I bez stabilizátoru se dá půlvteřina - vteřina udržet, ale ne spolehlivě. A o to někdy jde. Proč si to nepodepřít, když to jde.

0/0
20.7.2010 10:57

VyMeTaky,2

Re: Vážně?

Na víc pokusů, asi tři, se dá udržet i vteřina. Ale chce to foťák, těžkej jak kráva. Něco jako Zenit, Praktica...

0/0
21.7.2010 7:32

Deleter

Re: Vážně?

Mám Kiev s Jupiterem 250/f4, ale to je práca vůbec udržet. To má dokopy snad pět kilo :-)

0/0
21.7.2010 9:22

Host

Re: Vážně?

Bravo, kolego, tuhle kombinaci vlastním také :-)

0/0
21.7.2010 11:33

Host

Re: Vážně?

A v tomto konkrétním případě se snad hovoří o půl vteřině? Je tam focení města - tedy klidně i 10 vteřin. Ale ty jsi borec, ty bys to zmáknul. Rv

Jinak článek moc chválím, je príma :-)

0/0
20.7.2010 11:14

Host

Re: Vážně?

Existuje jedno dobré fotografické pořekadlo:

"Nejlepší objektiv je stativ."

A něco na tom je. Sebelepší amatérský stabilizátor stativ nenahradí.

0/0
21.7.2010 13:33

Deleter

Re: Vážně?

No, pokud se to vztáhne i na pinhole v ceně kolem 10,- za materiál, tak je to pravda pravdoucí!

0/0
22.7.2010 10:33

Albína

super článek.

pobavil, poučil, budu dělat chytrou!:))) ne, vážně - člověka donutí podívat se na mačkání tlačítka taky trochu jinak. a názorné příklady jsou vážně super!R^;-)

0/0
19.7.2010 20:56

Host

popo

no comment  :-)

http://useloos.com/gallery/?itemid=970

0/0
19.7.2010 20:50

.zq.

pro zvědavé

pro ty, které nadchnul tento článek, vyzkoušeli si všechny rady a rádi by věděli ještě víc, může být užitečná tato stránka

http://fotoroman.cz/techniques2.htm

0/0
19.7.2010 20:35

Host

Mameluk

;-D

0/0
19.7.2010 15:50

Clarke

Re: Mameluk

Taky jej znas? Az pujdu na pivko do nasi domovske hospy, musim mu rict, ze o nem na Technetu psali ;-)

0/0
19.7.2010 15:58

Host

Re: Mameluk

Proboha to se někdo takhle jmenuje? 8-o;-D mě se líbí to slovo

0/0
19.7.2010 16:11

Clarke

Re: Mameluk

Samozrejme je to presdivka, ale jmenem mu stejne nikdo nerekne a jeden vyznam je nemehlo, nesika, ten druhy egyptsky otrok-valecnik.

0/0
19.7.2010 16:19

Host

Re: Mameluk

taky je to ostravsky zvolani, ze mate starodavnou strelnou zbran - luk ;-)R^

0/0
20.7.2010 14:08

krytak

kompakt - zrcadlovka

Největší problém kompaktu je, že vás nedonutí zamyslet se nad kompozicí. V tom je zrcadlovka nedostižná ( samozřejmě pominu, rychlost, ostření, závěru, atd.... ;-D ).K přemýšlení o kompozici vás zrcadlovka prostě donutí. A ten pocit z samotného aktu focení je taky nenahraditelný ....

0/0
19.7.2010 13:28

individual

Re: kompakt - zrcadlovka

???

A v čem je jako ten rozdíl?

0/0
19.7.2010 14:00

Host

Re: kompakt - zrcadlovka

To bych taky rád věděl. Podle mně je v tomto ohledu víceméně rovnocennost.

0/0
19.7.2010 14:36

Host

Re: kompakt - zrcadlovka

Hlavní rozdíl je v tom, že kompakt (ten hajzlík) si udělá vždy, co chce on. I v situacích kdy je to blbost.

Zrcadlovku si nastavíš a ona cvakne čas, ostření i clonu tak jak chceš ty. Existují fotky, které s kompaktem nafotit vůbec nejdou a to ne proto, že by to technicky nedokázal, ale proto, že se s ním není možné domluvit.

0/0
11.8.2010 13:07

Clarke

Re: kompakt - zrcadlovka

co treba velky svetly hledacek, ve kterem jsou videt detaily a neni zadne zpozdeni pri prekomponovani zaberu o nahledu hlouky ostrosti ani nemluvim...

0/0
19.7.2010 15:00

individual

Re: kompakt - zrcadlovka

Řeč byla o kompozici záběru. Dotaz zněl čím konkrétně tě DSLR donutí pečlivěji komponovat než kompakt?

.

A poznámka: Velký světlý hledáček mají až semi profi a profi DSLR. Ty low-end si o velkém světlém hledáčku mohou nechat jen zdát.

0/0
19.7.2010 15:54

Clarke

Re: kompakt - zrcadlovka

Dobre... mival jsem  kompakakt EVF falesnou zcadlovku, obraz z pixelu o velikosti nehtu, clovek je rad, ze tam neco vubec vidi. Oproti tomu ma DSLR velky hledacek, ta moje dokonce celkem svetelny a je to rozdil se pres to koukat, pak se komponuje mnohem lepe...

0/0
19.7.2010 16:06

individual

Re: kompakt - zrcadlovka

Uf. Tak znovu. Původní příspěvek zněl:

"Největší problém kompaktu je, že vás nedonutí zamyslet se nad kompozicí. V tom je zrcadlovka nedostižná"

Já jsem fotil jak kompakty, tak zrcadlovkami a ani v nejmenším u sebe nevnímám to, že by mě digitální zrcadlovka něčím nutila se nad kompozicí zamýšlet více než digitální kompakt. Proto se ptám, co konkrétně to je?

0/0
19.7.2010 16:13

Clarke

Re: kompakt - zrcadlovka

v nicem, spokojen?

Jen jsem doma na monitoru pak videl veci co jsem pri kompozici nevidel, obcas prehledl odpadkovy kos, jindy na jedne strane fotky zacal kousek vylezat panelak, ktery jsem pri komponovani zaberu mel mimo...

0/0
19.7.2010 16:24

individual

Re: kompakt - zrcadlovka

Nespokojen. Obhajuješ názor, že donutí a pak napíšeš, že nedonutí?

Zmiňuješ problémy plynoucí z pokrytí hledáčku menšího než 100% obrazu, tzn. v hladáčku nevidíš vše, co je pak na výsledné fotce (na okrajích). To je ale stejné i u většiny DSLR. Navíc s donucením více přemýšlet při kompozici to nemá nic společného.

0/0
19.7.2010 16:27

wolfík

Re: kompakt - zrcadlovka

Máš docela trpělivost.;-D

0/0
19.7.2010 17:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.