Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čína se chlubí nejrychlejšími vlaky na světě

Dva "vlaky-střely" mlčky klouzaly do nablýskané zbrusu nové nádražní stanice v Šanghaji. Pak se rozezněl skandovaný potlesk shromážděných hodnostářů. Čína je na sebe zase o něco pyšnější – otevřela totiž nejrychlejší železnici na světě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Deleter

Mno,

nechápu, na co se tu nadává. Kupujete levný čínský výrobky? Kupujete. Tak jste Číňanům koupili rychlovlak. A?

0/0
31.10.2010 16:39

Host

Čína je životně závislá na exportu

Čínu živí její export založený na levné pracovní síle a státní měnové politice. Bez společností se zahraničním kapitálem, které zajišťují 90 % exportu, by se Čínská lidová republika dostala do recese.

0/0
29.10.2010 6:30

Host

Re: Čína je životně závislá na exportu

a proto jeji obcane skupuji nemovitosti po svete a to nejluxusnejsi zbozi proto cinske podniky kupuji firmy po svete a proto se v cine prodalo nejvice automobilu na svete a tak bych mohl pokracovat zivotni uroven cinanu za poslednich 10let vzrotla tak rychle ze muzeme za 20let kapitalismu pouze zavidet

0/0
29.10.2010 14:30

Host

Re: Čína je životně závislá na exportu

Odbyt doma predstavuje jen maly zlomek - penize maji jen obyvatele mest a ne venkova.

A navic zhroucenim exportu nastana vyzkouseny dominovy efekt - propusteni z tovaren vyrabejich na export nebudou mit penize na nakup spotrebniho zbozi - busou radi kdyz si zaplati jen jidlo a mozna i bydleni.

A zbytek pod touto hrozbou zacne mnohem vice setrit - aby meli nejake finnancni prostredky stranou na "ocekovane nastupujici horsi casy" a tim tu krizi jeste vice nastartuji.

0/0
29.10.2010 23:05

Host

Re: Čína je životně závislá na exportu

A ona ma taky Cina 1 miliardu obyvatel a tak zas dosahnou nektere prvenstvi neni tak nesnadne - ma jich jako stat nejvic an svete a 1/6 celeho sveta.

0/0
29.10.2010 23:06

Karboxyl

Článek z roku 2008?

Pane autore, vy jste asi vytáhl podobný článek někdy z konce předminulého roku, kdy se otevírala vámi zmiňovaná trať mez Wuhanem a Guangzhou a ta skutečně měří nějakých 1000 km. Ale tato nová VRT je mezi Šanghají a Changzhou (Ano já vím, Guangzhou a Changzhou zní tak podobně, to si prostě nelze nesplést...) a má jen něco přes 200 km.

A z toho důvodu se rekord TGV udál v r. 2007, nikoliv loni.

Ale ono je to jedno, že. V Číně se stejně moc lidí nevyzná, tak si toho ani nikdo nevšimne. Tedy nikdo, někdo přeci jen.....

0/0
29.10.2010 1:44

Host

Re: Článek z roku 2008?

Nerad prudim, ale ta nova trat, o ktere mluvite (postavena prakticky cela na pilirich nad urovni terenu) vede ze Sanghaje do Hangzhou. Je to logicke, protoze jde o jedno z nejvice vytizenych spojeni v zemi. Changzhou je sice od Sanghaje taky cca 150-200km, ale uplne jinym smerem a je to v podstate jenom mala zastavka na trati do Suzhou a Nanjingu. Ted jeste aby v Hangzhou dostaveli nove nadrazi a metro, protoze ten rychlovlak zatim jezdi na stary terminal, kde se ceka klidne i hodinu ve fronte na taxi. Jezdim tuhle trasu nekolikrat do mesice uz par let...

0/0
29.10.2010 5:31

Host

Re: Článek z roku 2008?

Já jsem čínské železnice přestal používat od letošního března. Jsou nespolehlivé a nevyhovují západoevropskému standartu.

0/0
29.10.2010 6:35

Host

Re: Článek z roku 2008?

to je zho__dilý příspěvek ;-D;-D;-D

0/0
29.10.2010 8:07

Host

Re: Článek z roku 2008?

Tak to je hodne dobry vtip :-) Minimalne CRH jsou naprosto srovnatelnae s TGV nebo ICE a to i co se komfortu tyce (jenom si clovek musi zvyknout na to sezeni po trech ve druhe tride). A spouste zemi v Evrope se muze jenom zdat o cistote obycejnych cinskych vlaku (nejenom tech s kodem Z nebo K, ale i mistnich spoju jenom s cislem). Pravda zdejsi prelidnena nadrazi a tlacenice pri nastupu vydejchava prumerny Evropan pomerne tezko :-)

0/0
29.10.2010 8:11

Host

Re: Článek z roku 2008?

Ještě aby nebyly srovnatelné, když se jedná o ty samé vlaky :-)

0/0
29.10.2010 19:41

falda

Re: Článek z roku 2008?

O ty samé vlaky? Jak jste na to přišel? To, že to má okna, dveře a proudnicový tvar, ještě neznamená, že je to totéž.

0/0
3.11.2010 17:09

Host

Re: Článek z roku 2008?

Jasně, samozřejmě jsem myslel ono velké město Hangzhou (ono se to totiž vyslovuje changdžou, takže jsem se jen přepsal). Upřímně, vůbec netuším,. že nějaké changzhou (vyslov. jako čchangdžou) u Šanghaje leží. Já jsem totiž v Číně nikdy nebyl, jen to znám všechno teoreticky.

0/0
29.10.2010 19:44

Host

Re: Článek z roku 2008?

V pohode, nic se nedeje. Jenom je potreba trochu opatrnosti pri prepisu z ceske transkripce do pinyinu, protoze jsou ty slabiky dost casto odlisne. Jinak Hangzhou se v mandarinstine, sanghajstine i mistnim dialektu vyslovuje s "h" na zacatku. Foneticke "ch" se ve slovech pouziva jenom zridka v hovorovem jazyce, v pinyinu nema ekvivalent. Preji prijemny zbytek dne z Ciny...

0/0
30.10.2010 12:14

Host

Re: Článek z roku 2008?

H se samozrejme vyslovuje jako ceske "ch" HLAVNE ve standardni cinstine, a i v te hovorove.  jako ceske "h" to ctou akorat tak cizinci, kteri neumi ani slovo cinsky, coz v kosmopolitni Sanghaji (cinsky "šang-chaj", nikoliv "..hai") vcelku ani neni potreba...

v pripade zajmu muzete napr. nahlednout sem:

http://www.cinstina.cz/article-peking-or-beijing.html

s pozdravem,

Lukas Havlicek, www.cinstina.cz

0/0
17.12.2010 4:15

blekotasek

to je toho

Tse, to je toho, české dráhy začaly renovovat soupravy a v těch starých z roku 63 ted jsou koženkové potahy. PS: prkýnka na záchodech jsou stále "dobová" rozuměj "původní"

0/0
29.10.2010 1:17

TigerM

...

...podstatne mensi rychlosti??? Odvazne tvrzeni pro nove stavejici se trate napr. v Japonsku... Ten rozdil neni velky, zvlast kdyz je to temer shodna technologie...

0/0
28.10.2010 14:11

Host

ach jo

No super, takze podle pana novinare do Sanghaje prijel vlak a otevrela se trat mezi Guangzhou a Wuhanem - to je pro srovnani stejna zemepisna kravina, jako by vlak prijel do Amsterdamu a otevrel tak trat Budapest-Atheny. Ve skutecnosti ta trat z Wuhanu do Guangzhou funguje uz nekolik mesicu a ta oslava v Sanghaji byla o otevreni noveho vysokorychlostniho terminalu. Rychlovlaky tady v Cine jsou ale fajn - tech rychlejch trati je uz ted opravdu hodne a snad se za par let dockame i prodlouzeni maglevu, kde se bude jezdit 500 km/h.

0/0
28.10.2010 11:00

Host

Kéž by jsme jednou

dohnali s naším kapitalismem komunistickou Čínu.

0/0
28.10.2010 9:52

Host

Re: Kéž by jsme jednou

V Cine neni socialismus - ale jen vlada jedne strany - ktera poku chce mit nekde trasu dalnice ci zeleznice tak ji tma proste navrhne a protesty mistnich obyvatel ji nezajimaji a pozemky ji proste na vystvabu prodat musi.

A taky je ponekud vetsi a lidnatejsi nez my.

0/0
28.10.2010 13:19

Host

Re: Kéž by jsme jednou

Kez by lidem jednou doslo, ze u nas nemame kapitalismus a v cine nemaji komunismus.

0/0
28.10.2010 16:32

Host

Re: Kéž by jsme jednou

Myslím, že právě na to autor příspěvku, na který reagujete, naráží.

0/0
28.10.2010 17:35

Host

železnie včr

je jeden velki bolčevicki tunel* Nepočebuji železnici* Naco* Zařadim jedničku a než dam za 2vě sem praglu* Tato země počebuje dobrou silniční a dálniční sít* Pro dobitek je koridor tak akorát* Si mislímže doprava z ovi do práglu, brno ova za cca 2-3 hodinki je dostatečně humanitární pro přepravu volů, prasat a jiné drúbeže* Lidé se přepraví v pohodlí svím samohibi* UŽ ANI KORUNU DO ČD!!!*

0/0
28.10.2010 9:25

Host

Re: železnie včr

tisitěškapiča

0/0
1.11.2010 21:36

Host

Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

20 let budování modrého Klausův stánu nás vyšlo pěkně draho.RvRvRv

0/0
28.10.2010 6:16

Host

Re: Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

My 100 let za, tys ještě vopice? (opičíš tady příspěvky)

0/0
28.10.2010 7:34

Host

Re: Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

Jasně, to bude vina Klause. Koho jiného. Že jsou ČD chráněny státem před jakoukoli konkurencí, s tím souvisí jen okrajově, pokud vůbec. Že to všude, kde konkurence funguje, vypadá úplně jinak, je jen náíhoda.

0/0
28.10.2010 16:08

Host

Re: Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

Kazdy osobni vlak je prodelecny a to bezne i v cizine - proste palsti se zapouziti trati !!! A to se neplati CD nebyr Sprave zeleznicni dopravni cesty a to je statni podnik nezavisly (finnancne) na CD.

Proto se bez dotaci do toho konkurecne nehrne.

0/0
28.10.2010 17:04

Host

Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

20 let budování modrého Klausovstánu nás vyšlo pěkně draho.RvRv

0/0
28.10.2010 6:16

Host

Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

20 let budování modrého Klausovstánu nás vyšlo pěkně draho.Rv

0/0
28.10.2010 5:13

Host

Obávám se, že jsme 100 let za opicemi.

20 let budování modrého Klausostánu nás vyšlo pěkně draho.Rv

0/0
28.10.2010 5:11

mazec v luftu s Fw 190 A-8

Jednou bude i tady Čína.

Za pár desetiletí bude Čína světovou velmocí č. 1. EU se rozsype, evropské bezzubé demokratické armády nezmůžou nic a naši vnuci se budou učit čínsky.

0/0
27.10.2010 23:07

kajak v zakoně

Re: Jednou bude i tady Čína.

domnívám se, že je čína závislá na zemích, které si tam nechávají skoro zadarmo vyrábět zboží.. Pokud se tyto země dostanou do potíží.., zhroutí se i čínský zázrak..;-D

0/0
27.10.2010 23:09

Host

Re: Jednou bude i tady Čína.

no ono tohle uz neni tak docela pravda dneska uz neni cina jenom montovna ale stale vice zbozi zde konci a prodava se v cetne toho nejluxusnejsiho ona treba mzda v nakem vetsim meste dosahuje te ceske ovsem s tim ze ceny sou polovicni treba mladi japonci se uci cinsky protoze prave japonsko je obrovska montovna a vyvozni ekonomika a cina je velice dobry odberatel

0/0
28.10.2010 7:13

Host

Re: Jednou bude i tady Čína.

Je to zclea pravda bez osbytu jinde se proste zhrouti jeji ekonomika.

0/0
28.10.2010 13:21

Host

Re: Jednou bude i tady Čína.

az se bude hroutit mozna cine bude stacit zacit vymahat dluhy, cely svet je u ni zadluzeny

0/0
29.10.2010 20:14

Host

Re: Jednou bude i tady Čína.

To proste neni pravdu - neni u ni zadluzenej cely svet !!!

0/0
29.10.2010 23:08

Banned_User

1089km za 5 let?

Jen elektrifikace 13km Zábřeh - Šumperk trvala přes rok, nemluvě o "koridorizaci" Praha - Cheba a Praha - Budějice a než postaví pátý koridor Praha - Liberec, tak Čína už stihne postavit most do Japonska...

0/0
27.10.2010 21:48

fsp

Re: 1089km za 5 let?

Kdybys tam nahnal půl milionu dělníků za minimální mzdu a dvanáctky směny, taky postavíš deset kiláků denně.

0/0
27.10.2010 23:00

Host

Re: 1089km za 5 let?

uz se proberte z te masaze pul milionu nekvalifikovanych delniku za minimalni mzdu nemuze stavet rychlostni zeleznici ta trat ma urcita specifika a staveli ji primo japonci a nemci a je dokonalejsi nez cokoliv co u nas nese nazev koridor a ten staveli predrazeny cesky firmy a ceskej clovek za 25cistyho ;)

0/0
28.10.2010 7:20

fsp

Re: 1089km za 5 let?

Japonci s němcema ji projektovali, byla použita jejich technologie a dělali dozor. S lopatou v ruce chodili číňani. Stavební firmy tam tradičně používají násobně více lidských zdrojů, než je obvyklé třeba v EU nebo USA. Je totiž skoro zadarmo.

0/0
28.10.2010 12:31

Host

Re: 1089km za 5 let?

no u zeleznice to neni az tak jednoduche samozrejme u koleji to az takovej problem nebude ale okolo trati je hromada zabezpecovaciho zazireni a tam uz potrebujete lidi kteri vedi co delaji a ne lidi z ulice takze i tam dohled urcite byl ale i ti pracovnici museli byt celkem kvalifikovani no a platove bych to typoval asi jako pri stavbe olympijskych stadionu kde si delnik za 5let vydelal na dvougeneracni dum na venkove coz neni az takova bida ;)

0/0
28.10.2010 15:36

Host

Re: 1089km za 5 let?

" potrebujete lidi kteri vedi co delaji a ne lidi z ulice takze"

Opet - naprosta vetsina praci je podkladni kabelu a instalace plechovych  ci plastovych skrinek (kopani a betonovani jejich zakladu a pak jednoducha montaz praznych skrinek na misto urceni) kam se pak instaluje prislusna technologiie.

Takze jako na kazde jine stavbe - jen par odbornejsich praci tam je.

0/0
28.10.2010 17:07

Host

Re: 1089km za 5 let?

Cina je ponekud vetsi a ma vice obyvatel a dale proste vse je predevsim otazka nakladu - kolik se na to penez proste da.

0/0
28.10.2010 0:26

Host

Re: 1089km za 5 let?

Naše železnice je při srovnání ještě v době páry ;-(

0/0
28.10.2010 15:28

Host

Re: 1089km za 5 let?

To máte jednoduché, v Číně si prostě řekli, že auto je sice fajn, ale vlak je na dálkovou přepravu pohodlnější, rychlejší a bezpečnější a tak vzali obrovský balík peněz a zainvestovali do železnice. Kdežto v Česku každý ouřada raději investuje do dálnice pro svého superba, protože železnice je něco, čím jezdil jako malý k babičce na prázdniny a nyní je to naprostá zbytečnost, protože ho to nedoveze jako superb přímo před barák. A každý průměrný čecháček ovládá ekonomiku a tak může zodpovědně prohlásit, že do české železnice se cpe "až moc peněz", přitom realitou je hluboké podfinancování. Nebo snad někdo trpí pocitem, že kdyby se do železnice vrazilo 300 giga dolarů, že bychom tu neměli rychlovlaky? Jenže to by pak nezbylo na dálnici pro superba včetně všimného pro pana ouřadu, že... :-/

0/0
28.10.2010 17:20

Host

Re: 1089km za 5 let?

Je to nesmysl s tou dalnici - plati se tak velka spotrebni dan pres 10 kc/litr benzinu a i nafte je tomu tak pdobne - ze rozhodne silnicni infrastrukura na nic nedoplaci - sama sebe se zaplati + prijem z dalnich znamek a mitneho.

U zeleznice to plati jen u trati velmi vyzuzivanych nakaldnich dopravou - tedy prave ony hlavni koridorove trati. 

0/0
28.10.2010 17:37

Host

Re: 1089km za 5 let?

A ten vlak by rovez buracel nekomu v blizksoti jeho obydli a i prote se i proti vystavbe zeleznicnich trati u nas bezne protestuje.

0/0
28.10.2010 17:39

Host

Re: 1089km za 5 let?

"ale vlak je na dálkovou přepravu pohodlnější, rychlejší a bezpečnější a tak vzali obrovský balík peněz a zainvestovali do železnice"

Jenze jemu prave nidko nedokazal navratnost stavby zvlastnich trati vysokych rychlosti a to je prave ta vec.

A obavam se ze s navratnosti je tomu tak vsude na svete - proste tyto penize se nevrati a to ani z dani za provoz.

0/0
28.10.2010 17:41

Host

Proč to porovnáváte s ČR?

Vždyť to je přece úplně něco jiného.

Mě na ČD nevadí rychlost, mě spíš vadí to, že si hrajou na kapitalisty s bolševickejma vlakama ještě po dvaceti letech.

Ale ono je to všude stejné, taková pražská MHD má ceny jak nejtvrdší kapitalisté, ale až na 4 tramvaje machrují s těmi, které nakradli od komoušů.

0/0
27.10.2010 19:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.