Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidstvo má od prosince obří teleskop schovaný pod ledem na Jižním pólu

Krátce před Vánoci byl po deseti letech výstavby a testování uveden do provozu obří neutrinový teleskop IceCube (celým názvem IceCube Neutrino Observatory). Nová observatoř se nalézá hluboko pod antarktickým povrchem poblíž polární stanice Amundsen-Scott.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

vrtanie telplou vodou

ak sa dva kilometre prevrtali za dva dni, preco takisto nevrtali aj rusi k tomu podantarktickemu jazeru?

0/0
6.2.2011 14:58

Host

StarGate

Tak je to konecne tady - konecne se provrtali k te hvezdne brane pod ledem :-) Dokonce byli tak sikovni ze vymysleli dost dobrou zasterku na utajeni.

Ted jeste sehnat nejakeho Jacka, vytocit adresu a staci vyrazit na expedice.

0/0
4.1.2011 19:10

Host

fotka

Ta fotka už je stará, neboť ta kopule, co je na fotce, už tam není. Původně pod ní byla polární stanice, ale tu teď vybudovali kousek vedle jako pohyblivý komplex kontejnerů. Jelikož na jižním pólu hodně sněží, tak se ta kopule a s ní celá stanice dostala hluboko pod povrch (pod sníh) a zanedlouho by se asi zbortila. Nová stanice stojí na mechanických nohách, které umožňují regulovat výšku stanice, takže jí udrží stále nad povrchem.

0/0
4.1.2011 10:38

Host

Re: fotka

To se mýlíte, ty regulovatelné nohy slouží k zachycení zpětného rázu při neutrinovém výstřelu.

0/0
4.1.2011 11:34

Host

Jak vypadá silná síla ?

Působí na ně jen slabá interakce a velmi slabě též gravitace, elektromagnetickou a silnou sílu vůbec nevnímají. Zdroj: http://technet.idnes.cz/lidstvo-ma-od-prosince-obri-teleskop-schovany-pod-ledem-na-jiznim-polu-1zm-/tec_technika.asp?c=A101229_112531_tec_technika_mbo

Jak vypadá taková silná síla, autore článku ?

0/0
3.1.2011 19:12

Host

Re: Jak vypadá silná síla ?

Nikdy jste o ní neslyšel? Elektromagnetická, slabá, silná (jaderná), gravitační. Právě čtyři síly (neboli interakce) určující minulost, současnost i budoucnost Vesmíru. Je zprostředkovávaná intermediálními gluony. Vědy, která se zabývá silnou silnou se nazývá kvantová chromodynamika.

Rytíř Rýša

0/0
3.1.2011 20:48

Host

Re: Jak vypadá silná síla ?

No, gravitaci znáte, elektromagnetismus taky. Ale v nanoskopickém světě se dostávají do popředí síly, které jsou na velké vzdálenosti neznatelné, ale na nanoskopické překonávají obě výše zmíněné. Jmenují se silná a slabá interakce. (Byly objeveny v době, kdy se řecká jména už nerozdávala, proto mají tak obyčejné názvy, včetně s nimi souvisejícího pojmosloví.) Silná interakce je to, co drží jádro atomu pohromadě; prostředníkem je gluon. Slabá interakce působí na ještě menší vzdálenosti, nejznámějším projevem je beta rozpad a přenáší ji W a Z bosony. A vůbec, proč si to nenajdete na internetu sám?

0/0
4.1.2011 11:49

Host

Ještě tu chybí

ten expert N.W.O, co právě perlí u umělých dešťů v Abú Zabí. Ten by vám vysvětlil, k čemu to ve skutečnosti je, on je totiž ten zasvěcenej.

0/0
3.1.2011 14:09

Host

Re: Ještě tu chybí

Věřím víc jemu než tomu, že "to by nám přece neudělali" :-)

0/0
3.1.2011 14:16

modrý_svazák

Re: Ještě tu chybí

přesně tak

nechápu jak může někdo věřit politikům a magorům ve velení armády

to musí být jedinci s IQ prvoka

0/0
3.1.2011 14:24

O.M.

Re: Ještě tu chybí

Nebo provokatéři.

0/0
3.1.2011 14:29

Host

Re: Ještě tu chybí

Velmi se vám omlouvám. Na vás dva jsem pozapomněl.

0/0
3.1.2011 15:27

modrý_svazák

Re: Ještě tu chybí

mám takový pocit že jsi spíš "pozapomněl" přemýšlet:-P

0/0
3.1.2011 15:28

Host

Re: Ještě tu chybí

Ach, máte pravdu. Přemýšlet tak usilovně, abych zmodral jako svazák, to dá opravdu velkou námahu. Vy máte z každého prdu kuličku, že?

0/0
3.1.2011 15:34

modrý_svazák

Re: Ještě tu chybí

prostě přemýšlet

a nevěřit lidem kteří lžou 24 hodin denně (politici):-)

0/0
3.1.2011 16:42

The_Real_Koudelka

Re: Ještě tu chybí

Ach, máte pravdu. Přemýšlet tak usilovně, abych zmodral jako svazák, to dá opravdu velkou námahu. Vy máte z každého prdu kuličku, že?

0/0
3.1.2011 15:59

modrý_svazák

Re: Ještě tu chybí

chytat se nicku je ubohé

obzvlášt když se tady maže tak důkladně že začíná být poněkud obtížné vymýšlet nové varianty přezdívek:-P

0/0
3.1.2011 16:41

Host

do nového roku-

jak pomoci této skvělé redachci k tomu, aby články byly pro nás poutavější, čtivejší, rádi jsme se sem zase vraceli, než upřímnou zpětnou vazbou?

Tak tedy jedna k pavlovi- to bolševické ho v no z lucerny už nikoho nezajímá . Lze stím nesouhlasit, polemizovat, ale to je tak vše, co se s tím dá dělat. NEBUĎTE MRTVOLY! Prosím předat dál a nesyslit v cenzorské brašničce. Lidstvo děkuje.

0/0
2.1.2011 13:46

Lev-z+Rožmitálu

díra v zemi

vysvětlení jako že to je teleskop je jen pro tupé ovečky:-PRv

0/0
2.1.2011 11:44

Host

nejvetsi perla

atom vody  :-)

0/0
1.1.2011 21:15

Host

Re: nejvetsi perla

;-DR^8-o

0/0
1.1.2011 21:44

Host

Re: nejvetsi perla

já radši atom švestky

(samozřejmě v patřičné chemické úpravě)

0/0
1.1.2011 22:01

Host

Re: nejvetsi perla

8-o ;-D R^

0/0
1.1.2011 23:11

Host

Re: nejvetsi perla

Ja uz tady ty clanky radsi ani nectu, koukam rovnou do diskuze, jesli to ma cenu nebo si to mam jit najit v originale... :-(

0/0
2.1.2011 0:27

Host

Re: nejvetsi perla

:-D

Asi sa v tom nevyznate....Je tam taka strasna kosa, ze sa molekuly zmensili na atomy...

0/0
2.1.2011 10:55

Inkvizitor Johny

Re: nejvetsi perla

Nevím, jestli to nebylo opraveno, ale v článku je "...s jádry atomů vody v ledu.". Což se dá klidně chápat jako srážky s atomy, ze kterých se skládá voda. Takže logicky by to mohlo být správně. Ale je to teda na pohled fakt hrozný;-DR^

0/0
2.1.2011 15:57

Host

Re: nejvetsi perla

Ano, je tam stále "s jádry atomů vody v ledu". Což je dvojitá kokotina, zcela odpovídající standardu iDnes. Voda se samozřejmě skládá (na jisté úrovni) z atomů, to ovšem i auto. Napsat ovšem: "Při havárii narazily atomy automobilu do stromu" považuji za docela neobvyklé. Stejně tak se odkazovat v daném kontextu na "vodu v ledu" je docela blbost, vzhledem k tomu, že led je pouhým skupenstvím vody. Jistě, mohou tam být příměsi (ale sám autor uvádí velkou čistotu, takže to asi nebude tak žhavé) a mezi námi, nic, dočista nic na světě se nevyskytuje v ryzí podobě. Nerad bych na Technetu setkával s podobnými nesmysly, jako například o "kyslíku v kapalném kyslíku", nebo "uhlíku v diamantu"...

0/0
2.1.2011 21:11

Host

Re: nejvetsi perla

Celá věta by šla napsat líp, ale jako chemikovi mi to na populární článek připadá přijatelné. Podstatou toho je spojení "s jádry atomů", nikoliv "atomů vody". Šlo by napsat "s atomovými jádry molekul vody", ale smysl by byl stejný, jenom by to bylo komplikovanější.

0/0
3.1.2011 9:21

Host

Re: nejvetsi perla

Asi bych napsal "s jádry atomů v molekulách vody", takhle je to divný. Jinak je článek celkem pěkný, akorát mi trochu chybí vysvětlení, k čemu ty neutrina vlastně hledáme. Aspoň taková fráze, že poznáváme vesmír atd.

0/0
3.1.2011 9:51

gemars

Re: nejvetsi perla

A co takhle "s jádry atomů v molekulách ledu", sice nevím, jestli je to tak ok, ale zní to víc antarkticky. Přece jen voda v tekutém stavu v Antaktidě moc není.

Je to jenom návrh, možná by trochu odpovídali stylu iDnes.

0/0
3.1.2011 11:24

Host

Re: nejvetsi perla

Hledáme je, protože chybí. Ze slunce jich přilétá nějak míň, než by mělo. Navíc jejich případná hmotnost může vysvětlovatm nohé.

0/0
4.1.2011 3:07

Host

Tomu se nechce věřit

To je ten obrovský kus ledu, ve kterém jsou zavrtány ony detektory jakoby monokrystal? V takové mase ledu přece musí být obrovská napětí a spousta zlomů.

0/0
1.1.2011 19:42

Host

Re: Tomu se nechce věřit

Právě že takhle mohutnej, težkej a starej ledovec přesně na jižním pólu se se narozdíl od těch horských moc nehýbe.

0/0
1.1.2011 20:55

Host

Re: Tomu se nechce věřit

první vědci vrtají do ledovců kilometry hluboko, aby z bublin, co jsou pry v ledu zjistili jaka byla pred X lety atmosfera a pak druzi zase rikaji, ze tam zadne bubliny nejsou a ze tam je krasny led bez puklin, bublin a zlomů jak sklo ....  tak nevim jestli nemam zacit radeji verit na ufony ;-)

0/0
1.1.2011 22:34

Host

Re: Tomu se nechce věřit

Není led jako led:-)

0/0
1.1.2011 23:12

Host

Re: Tomu se nechce věřit

To asi ne. Jeden docela specifický podle klimatologistů roztaje za 30 let a o rok později zase za 300... ;-D

0/0
2.1.2011 21:14

Potkan2000

detekce

neutrina hlavne vyzaruje kazde jaderne zarizeni, coz je vyhodne pro armadu k zanereni jejich zdroje a poctu

0/0
1.1.2011 19:33

Host

Re: detekce

Jasně koumáku, proto to mají namířené do vesmíru ....

0/0
1.1.2011 20:53

Host

Re: detekce

A kde jinde je chceš hledat, koumáku?

0/0
1.1.2011 22:06

Host

Re: detekce

Podle potkana přece u Rusů a proto zlí imperialisté postavili tohle zařízení, ne...? Ačkoli, možná je to i akce ještírků, jak objevit Aštarovu flotilu a teď jen doufejme, že je tam nepopráškuje nějaký zlý imperialista pomocí chemtrails. ;-)

0/0
2.1.2011 21:16

Tomaskom

Re: detekce

Namířené? ;-D

takový detektor zahchytí neutrina z jakéhokoli směru, pokud proletí sledovaným objemem ledu (a zinteraguje s jeho hmotou), i kdyby předtím proletěl zemí a šel tam zespoda...

0/0
3.1.2011 16:55

Host

Re: detekce

ale to vůbec není nikam namířeno, je to v zemi km hluboko 8-o

0/0
4.1.2011 9:43

Tomaskom

Re: detekce

množství neutrin z reaktorů a podobně je neměřitelné vzhledem k množství neutrin z vesmíru

jinak řečeno, pokud se něco takového pokusíte detekovat, nerozeznáte signál od šumu

navíc, počty zachycených neutrin jsou velmi nízké

0/0
3.1.2011 17:08

Host

špatný překlad

Panenko Maria. Způsob detekce neutrin mají špatně přeložený, resp jim tam podstatná část chybí. NENABITÁ částice, jakou neutrino bezesporu je, Čerenkovovo záření NEVYDÁVÁ . Navíc to záření nevzniká srážkami s jádry.

Na stránkách experimentu je to rozepsáno.

0/0
1.1.2011 18:58

Host

Re: špatný překlad

Až pochopíte, jak funguje český novinář, můžeme se o tom bavit. Do té doby si naivně věřte tomu, že novinář něco špatně přeložil a že vůbec něco přeložil.

0/0
1.1.2011 19:14

Host

Re: špatný překlad

A vy se snažíte řešit matematiku žvýkáním žvýkačky. Nerozumím vám.

0/0
1.1.2011 21:30

Host

Re: špatný překlad

Tento pocit je zjevně oboustranný.

0/0
1.1.2011 22:03

Host

Re: špatný překlad

To, že je neutrino částicí s nulovým elektrickým nábojem s tím nemá nic společného. Jde o náraz vysokoenergetického neutrina na vodíkové jádro (takže JDE o srážku s jádrem), čímž vznikne mion a následně při jeho průchodu vodou čerenkovovo záření.

.

Mimochodem, kdo je tu teď za pitomce?

0/0
2.1.2011 21:26

Host

Re: špatný překlad

Kde je v článku zmínka o mionech? Nikde. A bez jeho vzniku nevysvětlíte původ záření.

0/0
3.1.2011 11:07

ttata

Skvělý článek

R^R^ jen by to chtělo nějaké fotky pro představu ;-)

0/0
1.1.2011 18:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.