Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nové palivo pro raketové motory by mohlo být až o 30 procent účinnější

Trinitramid, tak se jmenuje objevená molekula, která by se jednou mohla stát základní součástí paliva nových generací výkonných raket.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

H2+O2=HCl ?

No teda? Raketoplán spalováním vodíku a kyslíku vytvoří HCl? Měl sem za to, že řízenou fůzi pořád neumíme a tady najednou ?? Diletanti, mam.lasi a čertví co ještě. Hlavně že tam musí být poznámka o ekologii, byť by byla nesmyslná.

0/0
10.1.2011 23:30

Host

Re: H2+O2=HCl ?

Myslim ze to HCl je z pevneho paliva v tych dvoch bocnych motoroch.

0/0
11.1.2011 1:41

Host

Re: H2+O2=HCl ?

Slovo "ekvivalentní" znamená "rovnocenný, se stejným účinkem, se stejnou platností".

Tudíž byť nepovedený, přesto pokus o srovnání.

Ty diletante :-P

0/0
11.1.2011 7:26

Stoura

Re: H2+O2=HCl ?

A  jakém smyslu ekvivalentní? Kyselostí? Obsahem halonů? objemem? Rozpustností? ... ?

0/0
14.1.2011 19:47

1000101110111010

Re: H2+O2=HCl ?

Hmmm, asi jako všechno, co zatím řekli oteplovači. Jednou je to manipulace, jednou chyba v řádech, jednou jsou z desítek let století... inu, i opisovat ze studentských seminárek se musí umět. Teď je to o HCL. Dodáme něco sodíku a moře bude o něco málo slanější. Vlastně nebude, když už se rozpustí ty ledovce. Ehm. Za 30 - 300 - 3???? let. Ehm. Na základě toho globálního oteplo...chlazo...změnách klimatu. Nebo už se tomu zase říká, dle situace jinak?

.

Ti dyletante.

0/0
24.2.2011 22:37

barb.udo

Re: H2+O2=HCl ?

... stačí si zjistit, jaké palivo se používá v těch dvou raketách ...

... a hned člověk nevypadá jako hlupáček, že?

0/0
28.2.2011 7:38

Host

vždyť píšou blbosti

Tato sloučenina nemúže být palivem, ale OKYSLIČOVADLEM.

Stejně jako není palivem kyslík nebo třeba peroxid vodíku.

Rv

0/0
10.1.2011 8:17

Host

Re: vždyť píšou blbosti

Vidím, že to opsali doslova z tohoto, kde je ovšem také špatná terminologie.

http://nextbigfuture.com/2010/12/swedish-researchers-have-discover.html

Tady tomu konečně říkají OKYSLIČOVADLO.

Novináři nechodili do školy?

Ani ti, co tady kecají nesmysly?

0/0
10.1.2011 8:23

Host

Re: vždyť píšou blbosti

Tady:

http://www.rsc.org/chemistryworld/News/2011/January/07011103.asp

0/0
10.1.2011 8:24

Naviatik

Re: vždyť píšou blbosti

vidím, že tady snad nikdo neumí číst... napsali součást paliva..., palivo na bázi... atd... takže nejedná se o konečné palivo, ale jen jeho složku... ach jo...:-(

0/0
10.1.2011 13:31

Host

Re: vždyť píšou blbosti

Ach jo se hodí na tebe. Není to ani složka paliva, hlaupáčku.

To by byl rachot.

Raketový motor (z výjimkou raket na tuhé palivo) na kapalné palivo pracuje s palivem a okysličovadlem.

Pokud jsi už někdy něco slyšel o spalovacím motoru, tak například ten na benzín, používá jako palivo benzín a jako okysličovadlo kyslík ze vzduchu. Ale ten kyslík není součástí paliva, že?

Ty musíš bejt hroznej nekňuba. A jakej moudrej, hehehe.

0/0
10.1.2011 15:21

Host

Re: vždyť píšou blbosti

Často se palivo s okysličovadlem dohromady označují jako dvousložkové palivo. Takže i označení okysličovadla jako palivo nemusí být úplně špatně.

A existují i tekutá jednosložnová paliva, která žádné další okysličovadlo nepotřebují. taková paliva se používají třeba pro korekční motory. Takže obecné tvrzení o libovolném raketovém motoru je nepravdivé.

0/0
10.1.2011 20:37

Host

550 tun kyseliny chlorovodíkové

Jo tak teď je mi to jasné.

Už jako malýmu mě máma říkala, že 550 tun kyseliny chlorovodíkové je moc špatné... 

;-D

0/0
9.1.2011 22:33

Host

Tož to ty americký cajzli....

jeste neviděli to naše palivo , slivovica by je vystřelila až na Pluto ;-D[>-]

0/0
9.1.2011 15:14

Host

Re: Tož to ty americký cajzli....

Já myslel na záchytku ;-DR^

0/0
11.1.2011 8:20

Host

Re: Tož to ty americký cajzli....

no právě oni to vždycky vypijou dřív než to dorazí na kosmodrom :-P prej vypařování.. ;-D

0/0
12.1.2011 11:32

Host

To je článek

Mohli byste popsat dalších osm sloučenin? Nejsem chemik.

0/0
8.1.2011 22:49

Naviatik

Re: To je článek

zkuste google, to je taky taková sloučenina...

0/0
10.1.2011 13:27

Host

Vypocty

Rychlost, nosnost a dolet nemuzete davat k sobe jednoduchym pomerem jako treba ohmuv zakon. Je tam milion promenych a konstant. Mozna max ze 10 procent ucinosti navic je cca 2x vetsi nosnost soucasneho nakladu. Z cehoz vyplyva ze do rakety daji mene paliva, ktere je potreba k dosazeni urcite vysky obezne drahy, a tuto vahu paliva vymeni za dalsi naklad navic.

0/0
8.1.2011 20:33

Stoura

Re: Vypocty

Milión jich není. Ciolkovského rovnice je celkem jednoduchá.

0/0
14.1.2011 19:55

levicový intelektuál

Pozor

na Činu, ať jim to neukradne.

0/0
8.1.2011 15:49

Stoura

Běžné palivo

Všimli jste si, že v článku není ani zmínky o tom, se kterým běžným palivem to porovnávali? V současnosti se jako běžné palivo používají především čtyři kombinace: Kyslík-vodík (raketoplán, Ariane), kyslík-kerosen  (Sojuz), hydrazin-oxid dusičitý (Proton a sondy k planetám) a hliník s chloristanem amonným (raketoplány v bočních stupních).

Se kterým z nich to článek srovnává? Vždyť je to jak reklama srovnávající s běžným pracím práškem.

0/0
8.1.2011 11:00

ov_puskin

Re: Běžné palivo

Pises nesmysly, Stouro! Hlinik se preci odstehoval do Humpolce! :-P

0/0
8.1.2011 11:03

Host

Re: Běžné palivo

bejvávalo. Kuliva daním se odstěhoval do žiaru nad hromom.

0/0
8.1.2011 17:06

Host

Re: Běžné palivo

Ten hlinik s ammoniakem, to je pevne palivo a pouzivaji jej hlavne Americane v jejich ICBM Minutemean a potom jako booster pri startu raketoplanu. Arianne take pri startu. Rusaci to nikdy nezvladli. Ti meli potize i s vodikem. Mesicni raketa Saturn pouzila oboji - kerosen v 1. stupni a potom vodik. Vodik je lehci, ale zabira moc prostoru (velky tank raketoplanu).  Nejvykonejsi palivo dosud, bylo neco na bazi fluoru, coz je velice nebezpecna a korozivni latka, a Rusaci se pokusili pouzit to v jejich mesicni rakete. Zabilo to ale moc lidi pri pokusech a tak to opustili.  ... Nejsem chemik, skoda ze k diskusi nepripoji nejaci odbornici. Jsou tu vsude jen sami deti !

0/0
8.1.2011 11:43

Dugi

Re: Běžné palivo

Nevím, zda jsem odborník, ale přesto se pokusím zareagovat. Lunární sovětská raketa N-1 (4 starty, 4 exploze) měla pět pohonných stupňů, ale žádný z nich nespaloval látku na bázi fluoru. Pohonnou látkou u všech stupňů byla směs speciálního leteckého petroleje a kapalného kyslíku, která se mimochodem používá i u současných raket Sojuz.

0/0
8.1.2011 12:50

Host

Re: Běžné palivo

To bylo jeste to, co predchazelo tem ruskym kerosenovym motorum. Vsem bylo jasno, ze bude treba velkeho vykonu a tak konstrukter Gluskov navrhl prave ten fluor. Proti tomu se ale postavil Korolev. To byl jejich nejvetsi spor !

0/0
8.1.2011 16:58

Ardan

Re: Běžné palivo

Když tak Gluško, (ne)odborníku.  

0/0
8.1.2011 17:20

Dugi

Re: Běžné palivo

Aha tak v tom případě se omluvám. Neznám přesné pozadí konstrukce rakety

N-1. Přeci jen v té době SSSR všechny své aktivity tajil a k informacím z té

doby není ani teď dobrý přístup.

Ale Vaše teorie zní logicky. Korolev byl velkým příznivcem systému kerolox

(KErosin - Liquid OXygen). V té době byl nejlepší konstruktérem SSSR, takže proto dostala N-1 tyto motory.

0/0
8.1.2011 17:26

Hekynen druhý

Re: Běžné palivo

Kapalný fluór (jako okysličovadlo) a čpavek používal ruský motor RD-301určený pro raketu Proton. Byl ale jen testován, nebyl nikdy použit.

0/0
8.1.2011 21:02

Host

Re: Běžné palivo

Všiml jsem si, že v článku se nemluví o palivu, ale o okysličovadlu. Nebo se mýlím? Nějak se mi nechce věřit, že molekula tvořená atomy dusíku a kyslíku by mohla ještě oxidovat. Spíše bych řekl, že se ten sajrajt má rozkládat a okysličovat skutečné palivo.

0/0
8.1.2011 21:57

Stoura

Re: Běžné palivo

V článku se mluví o palivu. Ale máte pravdu, že se jedná o okysličovadlo (neboli jednu ze dvou složek dvousložkového paliva). Jenomže k tomu neřekli tu podstatnou maličkost, s čím to bude reagovat a jaký to bude mít specifický impuls.

0/0
8.1.2011 22:59

Stoura

Re: Běžné palivo

Tak si sám sobě odpovím: Je to lepší než většina okysličovadel, ale na kapalný kyslík to nemá (v parametru energie/hmotnost)

Ale ruský Proton, který okysličuje teroxidem dusíku, by na tohle palivo mohl skutečně vynést o dost víc.

0/0
10.1.2011 8:02

old fashioned Vince VII.

super...to znamená, že cesta na Proximu Centauri

nebude trvat 645.234.667 let, ale pouhých 645.234.666R^R^

0/0
8.1.2011 9:53

Libor76

Re: super...to znamená, že cesta na Proximu Centauri

špatně čtete, to znamená, že místo hubeňoura tam budou moct naložit nějakého tlusťocha ;)

0/0
8.1.2011 10:29

Host

Re: super...to znamená, že cesta na Proximu Centauri

No, vy také nečtete nejlépe. V praxi to znamená jen tolik, že raketa z Turecka na Moskvu poletí místo 23 minut jen 21 minut - nebo že může letět i do Čeljabinska.

0/0
8.1.2011 10:57

Host

Re: super...to znamená, že cesta na Proximu Centauri

To zas ne, při týhle rychlosti by se dala sestřelit snad i prakem. ;-D

0/0
8.1.2011 14:58

Inkvizitor Johny

papír a hadr

Jo na papíře vypadá všechno pěkně. Až to budou kluci mít v ruce, ať dají vědět.

0/0
8.1.2011 6:28

Host

Re: papír a hadr

Na papíře máme úžasné technologie (antigravitace, warp, hyperpohon ...) jen ta realita se podle TOHO nechce chovat.;-D

0/0
8.1.2011 9:51

Host

Re: papír a hadr

a mluvící toastovač taky

0/0
8.1.2011 10:15

Host

Re: papír a hadr

Ten dostal depresi.

0/0
8.1.2011 11:41

CART09

Re: papír a hadr

a opravdu si nedáte toast??;-D

0/0
8.1.2011 12:35

Host

Re: papír a hadr

Čerstvý, křupavý toast? ;-)

0/0
8.1.2011 14:07

Host

Re: papír a hadr

Toustuji, tedy jsem.V

0/0
10.1.2011 22:02

Host

Re: papír a hadr

na papire akoze v scifi knizkach a filmovych scenaroch?

0/0
8.1.2011 11:09

Host

Re: papír a hadr

Tím papírem myslíš scénář ke Star Treku? ;-D

0/0
8.1.2011 16:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.