Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing umí odhalit vzdušné turbulence. Letadla se už nebudou propadat

Digitální kamera a software na analýzu obrazu mají uchránit cestující i letadla od náhlých propadů. Systém odhalí i turbulence, které v současné době piloti mohou jen nepřesně předvídat. Ke sledování se využívají optické poruchy způsobené prouděním vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

v 88 jsem zažil suprovní propad nad Sibiří

prý o 300 metrů nám pak říkali - já se v letadlech nebojím a pro mne to byl bombovní zážitek, ale ty lidi okolo ;-D;-D

0/0
25.1.2011 23:02

dracekvo

Re: v 88 jsem zažil suprovní propad nad Sibiří

nejlepší letadlo v kterém jsem letěl je Andula (AN2). Hodně se využívá pro seskoky s padákem. Pilot říkal, že je bezpečnější z něho vyskočit, než s ním přistávat.

0/0
26.1.2011 14:47

Host

Re: v 88 jsem zažil suprovní propad nad Sibiří

hehe, také jsem v něm letěl - šumperské svazarmovské letiště - přijeďte se podívat, Andula je pryč, ale pro plachťáky je jesenické prostředí jak dělané R^

0/0
27.1.2011 14:58

Host

Re: v 88 jsem zažil suprovní propad nad Sibiří

Já zažil skoro minutovej stav bez tíže (nevím kolik to by, protože to byly us airlines a ty to ututlaly), ale ten náraz, když se zase letadlo chytlo, nebyl žádná sranda, všichni jsme byli potlučení a samá modřina, ale nejhůř dopadli ty, nad kterými se otevřely skřínky a vypadaly na ně zavazadla.

0/0
26.1.2011 20:38

Host

Re: v 88 jsem zažil suprovní propad nad Sibiří

jojo, to bylo podobné - byl jsem docela překvapan, co to letadlo vydrželo (Il-86) :-)R^ ... u nás dopadli nejhůř dvě dámy, které podcenili potřebu pytlíku ;-D;-D

0/0
27.1.2011 15:02

Host

hmm

A už nebude v letadle sranda :(

0/0
25.1.2011 20:12

Host

A co na přistání?

Onehde jsme přistávali v pěkném marasu: foukalo tak 20m/s, déšť, vítr šel na dráhu z boku přes pořádné kopce. Pilot se rozhodně nenudil, pořádný masakr. Nevím kdo se modlil více jestli pilot nebo cestující.

0/0
25.1.2011 19:02

Host

homoizo

nemachruj :-)

0/0
25.1.2011 17:14

Host

jak stoji v clanku

elitni patent: co ubidi kamera v noci?co ji pusti cia nebo bouing:-)prodeje to ani tak nezvedne,uz aby dosel petrolej do nadrzi tech smradlavejch litacich oblud.lidi budou mit na praci neco normalniho, ne jen tablety a chlastani v barcelone,ale ono to prijde pomalu, ale jiste

0/0
25.1.2011 15:29

james.blond.007

Re: jak stoji v clanku

Tebe do tý Barcelony nevzali a tys tam tak moc chtěl, že jo? ;-D

0/0
1.2.2011 0:24

CubA21

úžasný, co ty lidi nevymyslí.

Jen by mě zajímalo, co budou porovnávat v případě, že obzor bude skryt za mraky. Kdy nebude mít obzor jasnou linii, ale bude přecházet plynule v oblačnost. Rozlišit mihotání vzduchu na šedavém pozadí... Ale takhle vysoko jsem nikdy nebyl tak mě neberte úplně vážně.

0/0
25.1.2011 12:59

Glock Mark XIII

Re: úžasný, co ty lidi nevymyslí.

V letové výšce 9600 metrů mraky nejsou. Pokud jsou, jsou to kumulusy - bouřkové mraky a do těch se nelétá už hodně dlouho. :-)

0/0
25.1.2011 14:18

Host

Re: úžasný, co ty lidi nevymyslí.

Ale notak, v 10500 jsme mizeli co chvíli, že nebylo vidět na krok. A když bylo vidět, tak nad námi cca 500 byl pěkný příkrov.

0/0
25.1.2011 15:04

Host

Re: úžasný, co ty lidi nevymyslí.

Hodinky nebo holinky, oboje se natahuje... Bouřkový mrak je Cumulonimbus a může dosahovat od úrovně země až na rovníku do 16 kilometrů. Cumulus je letní beránek, který je sice také doprovázen vertikální turbulencí, ovšem ne tak nebezpečnou a hlavně ve výrazně nížších hladinách.

0/0
25.1.2011 15:11

Host

Re: úžasný, co ty lidi nevymyslí.

af z ria to zjevne nevedel tehdy na den deti a ostatni piloti af se to ve firme taky neduci, nez uberou plyn, kdyz se to cuka uz jsi v atenach i s vinem na kalhotach:-)

0/0
25.1.2011 15:31

Host

Re: úžasný, co ty lidi nevymyslí.

Hned se pozná, že vůbec nevíš, o čem mluvíš.

0/0
25.1.2011 15:33

Host

Re: úžasný, co ty lidi nevymyslí.

me zajimaji ciste kalhoty po pristani, kdybych byl pilot, odvezu se sam.za zaplaceni sluzby, mam narok na jeji odvedeni,nevim sice vubec nic o tom, jak to fouka nahore, ale srovnavat umim a tak vim, jestli je toto chovani fireme (narodnostne??) specificke nebo jestli je to tim, ze ten, kdo se drzi knipnu ovlada letadlo nebo je jim ovladan. mimochodem csa pilotum se toto nestava, ze by letali jinym podnebim nebo jinou atmosferou,nez kdyz je na ocase trikolora?

0/0
25.1.2011 15:48

Rainbow_Warrior

homoggeni turblence

Nejak mi unika, jak chteji detekovat homogenni a izotropni turbuleci ...?

0/0
25.1.2011 12:35

Host

Re: homoggeni turblence

Nemachruj ;-D

0/0
25.1.2011 17:15

Host

moje žena

se vždy třese, když se éro rozhoupe a já se chechtám. Kdyby věděla, co éro vydrží. Přiražení na stropě, sotva bysme se nadechli, ty -4g jistě:-)

0/0
25.1.2011 12:27

biggles

Jupíííí

šprajcaparát je tady - konečně vobtáhnu aspoň 750... ;-D

0/0
25.1.2011 12:14

Rosomak

Jak to může fungovat

zařízení bude rozmítat laserový paprsek a kamerou z jiného bodu budou vyhodnocovat, jestli dochází k jeho lomu, případně odrazu. Samozřejmě, otázkou je správně zvolená vlnová délka laseru, aby se tento předěl projevil.

Autopilot pak okamžitě provede korekci směru nebo vydá upozornění, pokud by náklon byl velký nebo nebezpečný.

Fungovat to může určitě tak na 2 km, větší vzdálenost je možná, ale myslím že přes deset to už nepůjde.

Je to v podstatě jen jiný radar.

0/0
25.1.2011 10:57

Stojan_Jakotyc

Re: Jak to může fungovat

Ne, žádný laser, nebo něco jako radar. Prostě jen analýza obrazu...

0/0
25.1.2011 11:42

Host

Re: Jak to může fungovat

Dle popisu principu to na laser nevypada.  Ale idea to neni od veci, obcas se dneska laser pouziva v meteorologii na zjistovani smeru vetru a turbulenci az do vysek cca 10 - 15 km. To by znamenalo tak 10km dopredu. Ale LIDAR jak se to nazyva neni na svete v nejake rozumne velikosti zas tak dlouho, ale predpokladal bych ze se to bude vyvijet timto smerem . .

0/0
25.1.2011 12:20

Host

Re: Jak to může fungovat

Vzpomněl jsem si na adaptivní optiku:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Adaptivn%C3%AD_optika

třeba by se ten princip dal použít i v tomto případě...

0/0
25.1.2011 13:49

Host

být v těch šílených turbulencích

tak to vám řeknu, že raději v bezpečí na letišti!

0/0
25.1.2011 10:56

Host

To je zase odborníků

Nechápu, proč si každej, kdo má doma net, myslí, že je odborníkem přese všechny obory lidské činnosti.

0/0
25.1.2011 10:00

Host

Re: To je zase odborníků

Kdyz odbornik nejsi, tak tu neplytvej mistem.

0/0
25.1.2011 10:12

Host

Re: To je zase odborníků

On neni odbornikem na vsechny lidske cinnosti - on jen na nektere obory a tak se  k nim vyjadruje.

A u jinejch clanku a rubrik (tedy ne Technet treba) zase uplne jinej odbornik na zcela jine odbory.

Proste z x tisic cternaru se par odborniku na danou problematiku co jsou sem ochotni neco napsat najde - jestli si tuto zakladni vec neuvedomujete.

0/0
25.1.2011 16:58

Host

Re: To je zase odborníků

R^

0/0
25.1.2011 22:58

kovalsky

Re: To je zase odborníků

pár odborníků určitě. ale tady je vždycky plna diskuse příspěvku, kde lidi rozebírají jak to funguje a nefunguje. jak je to k nicemu atp. Málokdy potkáte amatersky příspěvek typu: velmi zajímavé, těším se až to uvedou do provozu a bude bezpecneji...

0/0
27.1.2011 16:06

Glock Mark XIII

Hmmmm už to vidím

Namísto turbulencí bude pilot s tou krávou po nebi kličkovat, aby se vyhnul turbulencím, čímž ovšem proletí delší trasu, spálí více kerosinu a přiletí později. Jeho šéfové ho určitě pochválí.

.

Jestli ono to nebude trochu jinak - na vyhýbání bouřkám jsou v letadlech meteoradary a ta v článku uvedená věcička je jen takový drobný doplněk.

0/0
25.1.2011 8:56

Ardan

Re: Hmmmm už to vidím

Souhlas.Taky to vidím podobně.

0/0
25.1.2011 10:40

Host

Re: Hmmmm už to vidím

v af to je zakazane uz dlouho (hlavne,ze se4 usetri - poklesletenek a pokles akcii trva vzdy jen pry kratkou dobu po nehode),vzdy rovnou primo do centra bourky.pri predstave,ze to zkousi s ve francii vyrobenym letadlem je velmi riskantni a kdyz je to letadlo, ktere ma klapky misto lanek zprevodovane jen elektrony v dratech,je jasne,ze nikdo cerne skrinky ani lovit nechtel,ze?

0/0
25.1.2011 15:35

Glock Mark XIII

Vidím tu fotku

... teď už jen čekám, kdy se tu ukáže nějaký spiknutolog s výkřikem "Chemtrails!" ;-D

0/0
25.1.2011 8:52

Host

Vzdušné kapsy??

ty neexistují, ale přesto se o nich stále mluví!!

Jsou jen termické turbolence a turbolence v rotoru za svahem. Stoupáky a klesáky.

Kdo ty nesmysly rozšiřuje?? Jako sportovní pilot si nedovedu představit, že by pilot dopraváku pod mraky kličkoval před přistáním tak, aby se vyhnul termické turbolenci, aby si pasažéři nevylili kávu před přistáním. To nejde.:-/

0/0
25.1.2011 8:19

Host

Re: Vzdušné kapsy??

a v 10km to nazves jak?

0/0
25.1.2011 8:40

Host

Re: Vzdušné kapsy??

CAT, např.za Andami je v 10 km ještě 10m/s stoupák, za ním klesák, za ním zas stoupák, prostě vlna jak víno pro plachtáky na 2000km přelet8-o

0/0
25.1.2011 8:46

Host

Re: Vzdušné kapsy??

dlouhá vlna je i u nás, ale slabší, sahá do 8 km např. http://www.wavecamp.cz/2010/download/z-jeseniku-do-vlny-za-jeseniky

0/0
25.1.2011 8:52

jmen0.prijmeni

Re: Vzdušné kapsy??

Zdravím kolegu. Vzdušná kapsa je v podstatě zjednodušený název toho, co jsi popsal. Co se týče toho vyhýbání se turbulencím, tak toto se týká samozřejmě pouze silných turbulencí. A když jde letadlo na přistání a projeví se tam mikroburst, tak je určitě pro cestující lepší se dané oblasti vyhnout prudkou zatáčkou než do toho vletět a dál pokračovat procedurou pro nezdařené přiblížení. Z melého létání víš, že turbulence se vyskytují hlavně pod mraky (převážně typu Cu). Mnohem silnější turbulence je ale i v oblačnosti. Tam se s ní ovšem počítá. To, co by ovšem řešila ta kamera by byla CAT, která se vyskytuje ve větších výškách vysoko nad oblačností. Ta se opravdu předpovědět nedá. Náhodou tentokrát musím autora pochválit za poměrně kvalitně napsaný článek.

0/0
25.1.2011 8:47

Host

Re: Vzdušné kapsy??

microburts dokáže zničit všechny stromy v záběru. Také tornádo. Existuje i volná vlna jako CAT. Když dvě vrstvy vzduchu maji jiný směr a rychlost, vznikne vlnění jak na moři. I to dovede s érem zamávat.

0/0
25.1.2011 9:09

Host

Re: Vzdušné kapsy??

v žádném případě se ale nejedná o jakousi kapsu zředěného vzduchu;-)

0/0
25.1.2011 9:12

jmen0.prijmeni

Re: Vzdušné kapsy??

Zkusme si udělat takový myšlenkový pokus. Na chilku připusťme, že existuje kapsa zředěného vzduchu. V přírodě je to zařízeno tak, že když se prostředí s hustším vzduchem (s vyšším tlakem) snaží vyrovnat s prostředím s řidčím vzduchem (s nižším tlakem) a přesouvá hmotu vzduchu. Přesun molekul z místa na místo je znám jako vítr. Tzn.když je někde vzduchová bublina a nižším tlakem (řidčím vzduchem), proudí do ní vzduch z okolního prostředí s vyšším tlakem, tzn. je tam proudění vzduchu a vítr a jsme u našeho střihu větru. Navíc tento jev není doprovázen žádnou oblačností, takže se jedná o CAT. A kde se taková vzduchová kapsa může vzít? V každé plachtařské příručce se můžete dočíst, že stoupavý proud není souvislý proud vzduchu, ale že se jendá o bubliny teplejšího (řidčího, s nižším tlakem) vzduchu, které se postupně uvolňují od ohřátého povrchu. A toto je jeden z možných způsobů vzniku vzuchové kapsy. Kluci, přečtěte si něco o meteorologii. A plachtaři by ty zákl. věci měli umět dokonale.

0/0
25.1.2011 12:39

Host

Re: Vzdušné kapsy??

kdež, takhle to není. Na webu jsou příručky o termice, já ji učil a mockrát v termice lítal;-)

0/0
25.1.2011 12:54

Host

Re: Vzdušné kapsy??

jen stručně-vítr je přece díky tlakovým útvarům i tisíce km dalekým. Ve větru turbolence být vůbec nemusí, pokud tam není velký gradient změny. Zrovna tak nemusí býtve stoupavých či klesavých termických proudech.

Turbolence nastane, jen jestliže se rychle změní směr či rychlost vzduchu, do kterého vlétáváme. Stačí např. vyletět či vletět do stoupáku či klesáku a už se víří žaludek:-)

0/0
25.1.2011 13:18

Glock Mark XIII

Re: Vzdušné kapsy??

Já mám dojem, že myslí víry po okrajích bouřek a úplavy způsobené jiným letadlem letící před ním.

0/0
25.1.2011 8:57

MDP

clanek

opet napsal google translator, jinak si nelze vysvetlit vetu " V obraze pak software hledá charakteristické optické "zlomy" v linii obzoru, kterou mají být podle žádosti ukazatelem oblastí turbulentního proudění vzduchu."

yDes opet boduje!!!

0/0
25.1.2011 7:49

Host

Re: clanek

a co na tom nechapes?

0/0
25.1.2011 8:30

Danny_Kay

Re: clanek

no, tak to "kterou" tam ponekud nesedi...;-)

0/0
25.1.2011 9:28

Host

12/24

mna by zas zaujimalo ako ten system bude fungovat v noci :) bude snimat lom svetla z hviezd nad obzorom?

0/0
25.1.2011 3:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.