Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Geneticky modifikovaní komáři udeřili ze zálohy. Vypustila je soukromá firma

V Malajsii vypustila britská firma do přírody geneticky upravené komáry. Měli hubit obyčejné komáry. Aktivisté i vědci jsou zaskočeni. O pokusech se předem vůbec nevědělo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

kajmanske ostrovy

Tak to me tedy pobavilo, ze Kajmanske ostrovy jsou nevyspele :-) Zrejme by je mel autor vyroku navstivit, aby si uvedomil, co to je vyspelost zeme..

0/0
3.3.2011 22:23

Antonín, topič

Tak já nevím, ale

"

Vedoucí výzkumu Luke Alphey firmy Oxitec pro zpravodajský blog časopisu Science tuto domněnku odmítl Zdroj: http://technet.idnes.cz/geneticky-modifikovani-komari-uderili-ze-zalohy-vypustila-je-soukroma-firma-18c-/tec_technika.asp?c=A110128_160336_tec_technika_mla"

Nešel by ten slovoslep český?

0/0
3.2.2011 14:46

Lymo

...

a kdy už konečně někdo geneticky modifikuje lidi.. aby se už tolik nemnožily.. a pomalu konečně vymřely

0/0
2.2.2011 16:50

Host

Re: ...

spis by meli eliminovat takovy jako ty.. nemnozilY, vymrelY .... ty lidY ;-D

0/0
2.2.2011 18:30

pilinazlenina

Nešlo by geneticky modifikovat komáry v čechách?

Vždyť je to ostuda mít tu havěť na politické scéně.

0/0
2.2.2011 15:52

Leinad

Souhlas

Soukromá firma bez vědomí ostatních by takové věci dělat neměla. Ale jinak proti GMO ani proti řízeným zásahům nejsem.

0/0
2.2.2011 13:42

Host

Re: Souhlas

Moralne urcite ne. Ale v praxi se jen musi ridit zakony, a ty v Tatarstanech pojem GMO neznaji. Tak mozna ukamenovani za neveru...

0/0
3.2.2011 8:48

sasena

Mě by zajímalo,

co to může udělat v potravním řetězci.

0/0
2.2.2011 13:35

Leinad

Re: Mě by zajímalo,

Nic zajímavého, pokud se to nevymkne z kontroly, tak je to regulace, nikoli vyhubení.

0/0
2.2.2011 13:41

sasena

Re: Mě by zajímalo,

tak to nemyslím, ale když někdo bude jíst tyhle modifikovaný komáry, pak někdo sežere jeho, pak dál a dál až se to dostane ke zvířatům, která konzumuje člověk.

0/0
2.2.2011 13:44

Leinad

Re: Mě by zajímalo,

Když sním maso s jakoukoli DNA, opravdu to má na mě vliv? Bylo by pro mě nebezpečné jíst maso, které běžně nejím (brouky, lidi, velryby, mamuty,...) nebo něčeho mutovaného? Já jsem myslel, že žaludek a střeva se na to neptají.

0/0
2.2.2011 13:59

stonozka

Re: Mě by zajímalo,

To si asi budeš muset vyzkoušet. Problém je, že to vyzkoušené není, proto ty obavy. Brouky jíst jistě můžeš, dobrou chuť!

0/0
3.2.2011 2:06

Host

Re: Mě by zajímalo,

Tyto obavy jsou srovnatelné s vírou "primitivních etnik", že když je nějaká potravina "zakletá", není možné ji pozřít, protože by mohla "škodit zdraví" (přenést "zlého ducha"). Dneska už samozřejmě v "moderní" Evropě nikdo na zlá kouzla nevěří, ale iracionální víra zůstala: dnes je to panická hrůza z GMO či radioaktivity.

0/0
3.2.2011 21:21

Host

Re: Mě by zajímalo,

Myslím, že tak trochu mícháš fazole s čočkou. GMO potraviny nejsou "zakleté", jsou geneticky upravené - pochybuju, že primitivní etnika něco takového umí.

0/0
8.2.2011 20:03

chiptdm

taky by pomohl uklid

Uz tady nekdo psal, ze byl v indonesii a mel problem, ja tam byl taky. Komari co prenasi dengue se lihnou vetsinou ve starych pneumatikach, plechovkach a nejruznejsim odpadu blizko kolem civilizace. Prirozene nejvetsi bordel nechavaji vsude kolem sebe muslimove kterych je v Indonesii nejvic a cernosi v karibiku, takze by se pak asi nemeli moc divit, ze maji dengue.

Mozna by bylo dobre, kdyby misto utraceni za GM komary, radeji nekdo vyskolil lidi, aby ucili a hlidali prasata, jak se chovat k odpadu. Deti se to uci na zakl. skolach a stejne je jim to jedno.

Potkal jsem poblaznenyho Australana dedka, na ostrove Lombok, ktery stale uklizel neporadek a vychovaval muslimske obyvatele tohoto ostrova, snazil se je primet k pomoc, ale nepodarilo se mu to. Ukazoval mi fotoalbum, kde mel nafoceny bordel kolem luxusnich hotelu, kolem obyc domu a vsude to bylo stejne. Zadal indoneskou vladu o nejen financni podporu, ale nedostalo se mu za 15 let odpovedi. at zije dengue:)kterou jsem si taky uzil

0/0
2.2.2011 13:34

sasena

Re: taky by pomohl uklid

proč o něm píšeš, že je poblázněný dědek? Nedělá snad to, co by mělo vést ke zlepšení? I když je to asi marné....

0/0
2.2.2011 13:37

stonozka

Re: taky by pomohl uklid

Právě proto o něm asi píše, že je poblázněný... Že ještě věří, že ten stav lze změnit.

0/0
3.2.2011 2:07

peanutka

Re: taky by pomohl uklid

Hm... to je taky pravda. Bohužel.

0/0
2.2.2011 15:40

RedSquirrel

Metoda k ničemu,

když jejich potomci nejsou schopni přežití => populace modifikovaných komárů se nemá šanci sama rozšířit.

0/0
2.2.2011 10:54

Host

Re: Metoda k ničemu,

To je součástí kontroly.

.

Pokud by to bylo třeba, můžeš je nějakou dobu krmit (dodávat jim tu speciální potravu) a poskytnout jim tak čas se namnožit. A pak to vypneš....

.

(Nicméně i to má svá rizika, může se stát, že pár komárů lehce zmutuje, a může ti vzniknout i ještě odolnější komár...)

0/0
2.2.2011 11:02

Host

Bill Gates

právě v těchto dnes chystá něco podobného s chlapama.

0/0
2.2.2011 7:40

Své dukáty věnuji na chudé psy

Jsou to nehumánní pokusy,

komárům ten tetracyklin zničí zuby ;-€!!;-€

0/0
1.2.2011 20:14

politický ředitel

Jakej cyklon,že?

Nedá se to použít i v bankovním sektoru?;-DBanky jsou také přemnožené snad by nějakej ten cyklonek stačil sprchy tam mají ne?

0/0
1.2.2011 16:49

1000101110111001

Re: Jakej cyklon,že?

Ty budeš další, co má doma věci polepené exekutorem, že? :-)

0/0
1.2.2011 22:19

Antonín, topič

Re: Jakej cyklon,že?

Možná si jen uvědomuje, kolik peněz nás doposud stály sanace bank. Záměrné krachy nepočítaje.

0/0
2.2.2011 11:44

Leinad

Re: Jakej cyklon,že?

Stačilo by, kdyby zákazníci občas někdy změnili svojí banku, a říkali by, že jdou ke konkurenci.

0/0
2.2.2011 13:40

Host

Geneticky modifikovaní komáři udeřili ze zálohy....

Praštili někoho do hlavy.....jinak by takový nadpis navymyslel;-D

0/0
1.2.2011 14:38

Své dukáty věnuji na chudé psy

Re: Geneticky modifikovaní komáři udeřili ze zálohy....

Ne, na idnesu je tohle normální ;-D

0/0
1.2.2011 20:14

Host

Re: Geneticky modifikovaní komáři udeřili ze zálohy....

vsichni psi jsou bohati ne? uz si videl nejakeho pracovat?

0/0
1.2.2011 22:01

Host

Kajmanske ostrovy

Docela mne rozesmal nazor paa odbornika na ,, nevyspelost,, Kajmanskych ostrovu.. zrejme tam nikdy nebyl, protoze kdyby ano tak by takovou hovadinu nikdy z pusy nevypustil :) Kajmany jsou jednim z nejbohatsich statu na svete a na rozdil od Ceska tam funguje vse. Bananova republika je cesko se svou korupci, policejnim statem a tim vsim z ceho se slusnemu cloveku zvedne zaludek :)

0/0
1.2.2011 12:14

yamajka89

Re: Kajmanske ostrovy

R^ tak tak..

0/0
1.2.2011 13:14

Host

Re: Kajmanske ostrovy

Kajmanské ostrovy především nejsou stát, ale britská kolonie...tak možná proto.

0/0
1.2.2011 17:19

1000101110111001

Re: Kajmanske ostrovy

A byl jsi tam? Víš, ona obecná představa, že daňové ráje jsou kdovíjak rozvinuté, je docela mylná. Osobně mám zkušenosti například z Baham a bylo to docela dost tristní. Ne že by se tam požírali vzájemně, ale že by to byla výspa civilizace...

0/0
1.2.2011 22:21

Host

u nás by se nic podobného stát nemohlo

u nás by měli vypustit geneticky upravené politiky, VIP hvězdičky a tuneláře (pozor ne výrobce tunelů).

0/0
31.1.2011 22:25

Duke..Nukem

tady

je geneticky zmutovana mula...,http://www.rozzlobenimuzi.com/?linkid=23758&page=0,1#comments

0/0
31.1.2011 21:53

peanutka

...

Celá hysterie nad GMO vznikla v Anglii, kdy si jeden maník v obchodě řekl, že by to byl supr-čupr obchodní tah říct, že nepoužívá geneticky(!) modifikované kytky. A pak se zničeho nic toho lidi začali bát. Nikdy to nikomu nic nudělalo, naše DNA s rostlinou má společného asi tolik, co ti komáři s velbloudy, ale budeme se toho všichni hrozně bát, že potom budeme taky geneticky modifikovaní.

Lidi proberte se, jediné, čemu nepoužíváním GMO pomáháte, jsou hladomory v Africe! Tamní producenti je totiž nepoužívají, aby to mohli vyvážet, mají nižší výnosy, je větší hlad.

Navíc je prokázáno, že nutná spotřeba herbicidů a insekticidů při použití GMO klesá, takže je to pro prostředí dobré. Berušky i zajíčci jsou v pohodě.

Takže jsem pro-GMkomáry:-)

0/0
31.1.2011 21:47

Host

Re: ...

Mně připadá GMO docela nebezpečná. Říká vám něco Darwin? Všechno živé se tu vyvíjelo přirozeným způsobem, a my teď do toho chceme nepřirozeně zasahovat. Nedá se předvídat, jak to dopadne. Možná dobře, možná ne. A co alergie? Snad to zní směšně, ale klidné se může stát, že sníte třeba geneticky modifikovamou jahodu a osypete se (v lepším případě), protože jste alergický na ryby a ta jahoda bude (mně tedy docela nepochopitelným způsobem) "nakřížená"... A hladomor v Africe? Zákazník si diktuje podmínky, ne?

0/0
1.2.2011 23:47

Leinad

Re: ...

Jaká je definice "přirozeného způsobu?" Je přirozená domestikace živočicha jiným, mšice žijící u mravenců, krávy u lidí...? Je přirozené šlechtění jistých druhů, psí plemena,...? Není cílené připuštění psa a feny stejného plemene genetická modifikace? Nejslabší má menší pravděpodobnost přežití, ale nesnaží se rodiče pomoc svému mláděti? Je špatná existence nemocnic?

Alergie jsou fakt, kvůli kterým již nyní je v obchodech napsané složení toho, co kupuji. Neumyté jablko utržené venku mi nedělá problém, ale u jablečného čehokoli se mají lidé s alergií na maso zamyslet.

Ano, zákazníkem je občas konzument v EU.

0/0
2.2.2011 13:55

stonozka

Re: ...

Drahý, asi přesně nevíš, co je to GMO... Křížení psích ras to tedy ROZHODNĚ není... To se totiž děje přirozenou cestou. GMO je to, co se v přírodě neděje. A skutečně se stalo, že geny z ryby byly vloženy do jahod a rajčat. Nejsem biolog, ale když použiju zdravý selský rozum, vyjde mi, že to může být skutečně nenezpečné. Jasně, i lidé jsou důsledkem evoluce, a taky na to jednou jistě zajdou. Zatím k tomu spějí stále spěšnějšími kroky...

Račte přečíst článek na

http://www.relfe.com/GMOs.html

0/0
3.2.2011 2:04

Host

Re: ...

Je znát, že nejste biolog a "zdravý selský rozum" vám v tomto očividně nestačí. Nechápu, co je "přirozená" cesta "míšení genů". Už je totiž dávno prokázané, že čas od času třeba přeskočí geny od rostlin do baktérií, z baktérií do jiného rostlinného druhu, z rostlin do živočichů. Tak co je "přirozené"? Připadají vám přirozené moderní metody šlechtění, kdy jsou např. semena masivně ozařována gama-zářením, což vyvolá intenzivní mutace neznámého dopadu, a pak jsou z takovýchto radiačních mutantů šlechtěny nové odrůdy? GMO to podle definice není a nikomu to zjevně nevadí.

0/0
3.2.2011 21:25

Host

Re: ...

Jenomže v článku byla řeč o GMO, nikoli o gama záření... To se bude třeba v diskusi probírat příště.  A pokud přeskočí geny rostlin do bakterií přirozenou cestou, pak je to přirozené. Vy zřejmě nechápete význam slova "přirozený" - to se pak budeme těžko dohadovat.

0/0
8.2.2011 20:00

Leinad

Re: ...

To, co dělá živý tvor nebo rostlina z vlastní vůle nebo z biologických důvodů, je přirozené. Určité druhy (opice, člověk, možná Delfín...) sice pracují s jistou abstrakcí a cílem (připravit si něco do zásoby, výroba nástrojů,.. ochočování jiných druhů,...) ale stále je to přirozené.

0/0
23.2.2011 22:41

stonozka

Re: ...

Roslina NEMÁ vlastní vůli a živočichové jednají více či méně isntinktivně. Nepočítám do toho člověka, ten se jaksi vymkl kontrole... Bohužel právě ten určuje, co jepřirozené, a co ne. Obávám se, že se pouštíme do filozofování - co je to svobodná vůle, kam až sahá atd. Bohužel nejsem vědec, takže i já si v tom teprve dělám jasno. A díky za názor.

0/0
14.3.2011 15:27

Host

Re: ...

Souhlas s Leinadem. Ano, tím, že Vy si raději dáte maso od výrobce, který nepoužíval GMO (přičemž o odlišnotech rostlinných a živočišných DNA výše) vlastně říkáte Africe, že to nemá pěstovat. Tak to nepěstují, a logicky toho mají méně nižší kvality.

A co se týče nakombinované ryby a jahody, to je mi taky docela dost nepochopitelné.

0/0
2.2.2011 15:30

peanutka

Re: ...

Koukám, že jsem se zase zapomněla přihlásit ...

A jinak ještě co se týče té Vaší evoluce, to, že člověk dokáže štěpit jádro a podobně není jejím přímým důsledkem? Naše mozky se zmotnily zničehonic?

0/0
2.2.2011 16:17

briza

Re: ...

Co to je za nesmysl. My mame pravo se rozhodnout co budeme pestovat, dovazet, konzumovat a co ne. A stejne pravo maji v Africe. Tohle PR citove vydirani firem namocenych v GMO businessu si strcte za klobouk. ;-€Rv

0/0
2.2.2011 18:01

stonozka

Re: ...

To jsi an omylu. Evropa přece může za všechno a je povinná ty chudinky v Africe živit!;-D

0/0
3.2.2011 2:10

radiance

A nechápu,

proč nezkusí použít způsob hubení komárů dle J.C.;-)

0/0
31.1.2011 20:25

radiance

O

tom co takové prasárny způsobí nebo nezpůsobí nehodlám spekulovat, ale nějak  zvlášť se mi to tedy nelíbí:-/

0/0
31.1.2011 20:10

Host

Tahle

Tahle planeta ma lidi uz zrejme plne zuby, uz nyni jsou jasne ve velmi blizke budoucnosti problemy s vodou a potravinami. Likvidovanim prirozene selekce jen urychlujeme sebeznicujici rust lidske populace.

0/0
31.1.2011 20:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.