Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejsilnější raketu současnosti staví zakladatel PayPalu. Poletí za rok

Společnost SpaceX oznámila podrobnosti stavby nové komerční rakety. Ta bude silnější než všechny dnes používané nosiče na oběžnou dráhu. V případě úspěchu radikálně zlevní dopravu do vesmíru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

poznamka

Trochu jako utopie, ne?

Rusové mají přece motory, které jsou silné jako bejk a nepotřebují spojovat x malých, kde to nakonec všechno vybouchne kvůli podložce na 350tý trubičce.

0/0
6.6.2011 16:59

celim

Tak nějak nechápu,

proč nekoupí rovnou hotové rakety Eněrgija, kteréjsou ještě výkonnější a ušetřili by za vývoj.

0/0
12.4.2011 16:08

kenx

co budou vynášet

Co takovou raketou chtějí vynášet? Běžné satelity mají pár tun. Evropská Ariane 5 nosí často nahoru 2 velké satelity najednou a i tak se jen výjimečně přiblíží možným 10 tunám.

0/0
7.4.2011 22:04

Host

Re: co budou vynášet

Ty jsi priklad cloveka, co nechape psany text.

Druzice maji jen par tun pouuze proto, ze kazde kilo navic stoji sileny penize!

0/0
8.4.2011 7:27

Host

Re: co budou vynášet

vynesou 5 desetitunových najednou třeba ;-) a nebo cihly na stavbu vesmírnýho hotelu

0/0
8.4.2011 14:19

wrah

1000 usd/kg

Krásná cena, těch počítaných tisíc dolarů za kilogram. I kdyby to v praxi vylezlo o polovinu výše, tak by to stále umožnilo vysílat malé výzkumné družice i nebohatým soukromníkům a o trošku větší (řekněme 10-50 kg) prakticky jakékoliv technické univerzitě. A maximální váha přes 50 tun, z toho mi vychází možnost stavět velké sondy (s užitečným nákladem tunu i více) schopné relativně rychlého pohybu po sluneční soustavě. Nebo schopné hoodně dlouhého provozu, při využití radioizotopového zdroje a iontového motoru. Možná by se dalo i zpomalit na oběné dráze jupiteru nebo saturnu.. A patrně sebou vézt několik (desítek) mini (třeba do kilogramu) sond, odpalovaných do atmosféry planety. Což by poskytlo vědecky nesmírně hodnotné informace a to zdá se za cenu, jakou stojí jediná telekomunikační družice.. A nebo zásobování ISS, jedním vrzem roční zásoby v celém novém modulu, po vypotřebování se jen doveze další aparatura a stanice je rozšířena.

0/0
7.4.2011 18:18

Sucipej Roznec

Re: 1000 usd/kg

1000 USD/kg je asi za cely naklad, rozhodne to nebude cena za kilogram pro nejakou malou druzici. Kazdopadne to bude fakt sranda, az si kazdy druhy necha vynest nejaky bordel na obeznou drahu.

0/0
7.4.2011 20:59

Host

Re: 1000 usd/kg

Rozhodne za celou druzici a naklad na mele je vzdy vetsi z duvodu nutnostnosti systemu jejich upeveneni a vypousteni. 

A rozhodne musite jima naplnit tak celou kapacitu - coz neni vubec legrace musi byt na velmi blizkych drahach tydruzice.

0/0
7.4.2011 21:13

Host

jsou to pohádky...

rusové šli také u N1 cestou více motorů a jak dopadli. Ono uřídit hodně motorů není vůbec jednoduché.

Pohádky...

0/0
7.4.2011 14:35

Host

Re: jsou to pohádky...

Rusove pred kolika desitkami let? Nejlepsi je se o to nepokouset co, kdyz to neslo tenkrat tak to urcite nepujde nikdy.:-P

0/0
7.4.2011 14:46

Host

Re: jsou to pohádky...

Když se může místo desetimetrového zrcadlového dalekohledu postavit hejno dvoumetrových, koordinovaných počítačem tak, aby fungovaly jako desetimetrové zrcadlo, proč by se nemohlo 27 motorů synchronizovat tak, aby fungovalo jako, co já vím, tři obrovské? V podstatě jde o to, prohnat tryskami za jednotku času potřebné množství molekul paliva, ne?

0/0
7.4.2011 15:41

Host

Re: jsou to pohádky...

Spíš jde o to, že je větší pravděpodobnost, že jeden z nich vysadí. Otázka je, zda by to při tahu zbytku motorů nějak významně ohrozilo vynesení nákladu.

0/0
7.4.2011 15:49

on3.

Re: jsou to pohádky...

Válců máme dost, čili kdyby jeden kiksnul, tak to prakticky nepoznáme, protože to klidně poběží na jedenáct válců:-)

0/0
7.4.2011 15:52

Host

Re: jsou to pohádky...

Rekneme, ze u 27 motoru je vetsi pravdepodobnost, ze nejaky vysadi. I kdyby ale vysadili 3 porad budes mit k dispozici temer 90 procent vykonu.

Co ale s raketou, ktere vysadi, rekneme, jeden ze tri motoru? :-P

0/0
7.4.2011 16:14

MiroTR

Re: jsou to pohádky...

No, u Saturnu 5 s tím bylo počítáno.  A dokonce při jednom letu k Měsíci vysadil krátce po startu jeden motor, ale 2. stupeň to dokázal kompenzovat.

0/0
7.4.2011 16:41

Stoura

Re: jsou to pohádky...

Ten motor vypadl Apollu 13 u druhého stupně. Byl jeden z 5. A vypínal se i normálně o něco dřív, aby příliš nenarostlo přetížení. Při tom letu se jen vypnul moc brzy. Jeden motor se dřív vypínal i u prvního stupně. Vizte http://en.wikipedia.org/wiki/File:Apollo_8_acceleration.gif

0/0
8.4.2011 9:24

Host

Re: jsou to pohádky...

Zalezi jak vysadi - pokud to skonci jeho explozi - tak bohuzel plati cim mene motoru tim lepe a to vse ukaze praxe letu bez posadky.

0/0
7.4.2011 17:27

Host

Re: jsou to pohádky...

Podle N1 se to posuzovat nedá. Jednak jsme dneska o moc dál, co se týče řízení, a hlavně N1se stavěla metodou pokus - omyl, protože se nedostávalo prostředků A to na takhle složité zařízení opravdu není vhodný postup :-)

0/0
7.4.2011 15:57

Ion Tichy

Re: jsou to pohádky...

Zrovna N1 není vhodný negativní příklad,. tam byl pes zakopaný někde jinde. Její motory byly  a jsou pořád velmi dobré. Čím myslíš, že je poháněný první stupeň nové americké rakyty Atlas V?? Právě amerikanizovanýmy a lehce modifikovanými motory z  N1.;-D

0/0
7.4.2011 22:01

Host

Re: jsou to pohádky...

Ja myslim, ze jsou pohaneny upravenymi motory ze Zenitu, nikoli N1...

0/0
8.4.2011 10:22

Brainwashington.

Hmm, nechce se věřit, že by si Boeing a Lockheed

nechaly takhle vypálit rybník amatérama! ;-D

0/0
7.4.2011 13:23

Stoura

Re: Hmm, nechce se věřit, že by si Boeing a Lockheed

Může se přihodit několik nehod ...

0/0
7.4.2011 14:03

Host

Re: Hmm, nechce se věřit, že by si Boeing a Lockheed

Coz je docela pravdepodobne u firmy s malymi zkusenostmi - uvidime jak se ji povede s tou jiz funkcni mensi raketou.

0/0
7.4.2011 17:28

Host

hmm

no aspon víme, proč má PayPal tak vysoké poplatky a obchodníci ho neradi mají pokud nemají moc velké tržby;-D

0/0
7.4.2011 12:52

vaclavj1

Re: hmm

PayPal je v soucasnosti vlastneny eBay...

0/0
7.4.2011 14:19

Inkvizitor Johny

?

Asi jsem úplně pitomej, ale jak došli k té nosnosti na LEO? Ten Falcon 9 vynese jen 10 tun a oni k ní přidají akorát dvě pomocné rakety...Tak jak se jako dostanou na těch 50 tun?

0/0
7.4.2011 12:36

Host

Re: ?

Vy neumíte odčítat a dělit 2? :-O ;-)

0/0
7.4.2011 12:55

Host

Re: ?

To neni stejna raketa - ten motor bude mit dle jinych odborniku vykon vetsi nejmene o 15% a budou tam i vetsi nadrze na palivo - sve je proste otazka - taky to uplne nepotvrzuji - proste meli by opravdu prilis dobry vykon na svoji hmotnost a tak je otazka - zdali se mu to podari a pokud ano - zdali to nebude na ukor spolehlivosti.

0/0
7.4.2011 17:31

salvation

explozivní neúspěch

"První tři lety rakety Falcon 1 (Sokol) skončily v letech 2006 až 2008 explozivním neúspěchem."

Slovní spojení "explozivní neúspěch" naznačuje, že šlo o neúspěch zapříčiněný explozí, což je mystifikace největšího kalibru. Proboha vyhoďte už toho rádobynovináře co tohle píše.

0/0
7.4.2011 12:13

Host

Ty čísla ani náhodou nesedí

Že by 50 tun na nízké oběžné dráze bylo víc než 100 tun (Energia), 118 tun (Saturn 5) nebo dokonce 175 tun (Energia s přídavnými raketami - taky pod názvem Vulkan nebo Herkules) ? Navíc se jedná o projekty již realizované (alespoň v případě Energie a Saturnu) již v minulém tisíciletí. Koukám, že autor odvedl práci opravdu na vysoké odborné úrovni.

0/0
7.4.2011 11:17

konstruktér problémů

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

"Ta bude silnější než všechny DNES používané nosiče na oběžnou dráhu." /// ;-)

0/0
7.4.2011 11:30

Amanita phalloides erectus

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

a co tohle:

Prakticky jedinou silnější raketou používanou v historii kosmonautiky byla Saturn V, která dostala na Měsíc moduly Apollo. Její výkon byl zhruba dvakrát větší než plánovaný výkon "těžkého" Falconu 9. 

Zdroj: http://technet.idnes.cz/nejsilnejsi-raketu-sveta-stavi-zakladatel-paypalu-ma-vyletet-za-rok-1i1-/tec_vesmir.asp?c=A110406_183334_tec_vesmir_mla

0/0
7.4.2011 11:55

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Eněrgia letěla jen dvakrát zkušebně a to ještě ne v těžké konfiguraci... tudíž by se s přimhouřením oka dala nepočítat

0/0
7.4.2011 12:11

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Energia nicmene letela, takze bych ji pocital, naopak tenhle projekt budu brat vazne az  ta raketa uspesne odstratuje

0/0
7.4.2011 12:38

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Sice letěla, ale v rámci testování. Saturn má za sebou "praxi".

0/0
7.4.2011 15:52

celim

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

No ale jeden let ruského raketoplánu Buran zajistila! Takže to bych za určitou praxi považoval, jestli se nebude počítat ten první zkušební start.

0/0
12.4.2011 16:15

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

S primhoureni oka by se to dalo povazovat za inteligentni nazor.

0/0
7.4.2011 12:59

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Muzes na sebe nechat spadnout 200 tun, co vynesla. Zkus primhourit oko a nasledky nepocitat.

0/0
7.4.2011 13:03

volic_plukovnik

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Žádných 200 tun nikdy nevynesla ;-D

0/0
7.4.2011 14:37

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

A stovka - žádný problém, ne?;-D

0/0
7.4.2011 15:42

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Mně tedy více práská do očí ta vaše gramatická chyba, než jisté zmatení o nosnosti jednotlivých raket.

0/0
7.4.2011 12:24

Host

Re: Ty čísla ani náhodou nesedí

Já myslím, že používání hovorové češtiny v diskuzi nelze považovat za gramatickou chybu.

0/0
7.4.2011 18:39

Host

Nadpis

"Nejsilnější raketu světa staví zakladatel PayPalu. Má vyletět za rok."

A za co má vyletět, vždyťje to jeho firma? To si jako dá sám sobě padáka?

0/0
7.4.2011 10:59

Host

Re: Nadpis

;-D;-D

0/0
7.4.2011 13:41

Host

To musi byt asi hrozne tezka prace napsat pravdivy nadpis

Tak je to asi na ctenarich. Takze...

"3. nejsilnější raketu světa staví zakladatel PayPalu."

http://cs.wikipedia.org/wiki/En%C4%9Brgija

http://cs.wikipedia.org/wiki/Saturn_V

Ono i s tou soucasnosti je to osemetny, kdyz se s Energiji prilezitostne pocita a lze v pripade potreby vyrobit dalsi kus. Ale tak muzeme zkusit...

"Nejsilnější soukromou raketu světa staví zakladatel PayPalu."

0/0
7.4.2011 10:53

Host

Re: To musi byt asi hrozne tezka prace napsat pravdivy nadpis

"Raketu, jakou svět neviděl!" ;-D

0/0
7.4.2011 13:43

Host

Re: To musi byt asi hrozne tezka prace napsat pravdivy nadpis

" v pripade potreby vyrobit dalsi kus"

To jiz neni temer mozne  - subdodavatele proste zkrachovali pri zmenach v SSSR.

0/0
7.4.2011 13:51

Host

Re: To musi byt asi hrozne tezka prace napsat pravdivy nadpis

to neni pravda, stačí vytáhnout ten křáp z muzea, vyměnit zpuchřelý těsnění, zatopit pod kotlem a může se letět

0/0
7.4.2011 14:55

Host

Re: To musi byt asi hrozne tezka prace napsat pravdivy nadpis

Know-how stále je a dokonce se Rusové nechali slyšet, že když se jim dostatečně zaplatí, tak jí dovedou postavit znovu.

0/0
7.4.2011 15:51

Host

ten titulek je totalkne vedle

a text vicemene take.

Oni stavi neco co by mohlo byt nejsilnejsi v soucasnosti pouzivanou raketo sveta, ovsem za predpokladu, ze to opravdu budou pouzivat a Rusove naopak nezacnou pouzivat Energiju. Prozatim je nejsilnejsi v soucasnosti pouzitelna raketa prave Energija, ktera uz alespon byla prakticky odzkousena a Rusove maji potrebnou dokumentaci k jeji stavbe, coz se napriklad do Saturnu 5 rici neda (nebo uz ti dokumentaci zase nasli?). Nicmene zasadni je otazka, k cemu je v soucasnosti potrebna tak silna raketa 

0/0
7.4.2011 10:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.