Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Raketoplánem létáme do vesmíru 30 let a dost

Tak trochu ve stínu půlstoletí cesty prvního člověka do vesmíru zůstává 30. výročí prvního letu raketoplánu. I to připadá na 12. dubna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Nevim nevim...

Kdyz zamrzne remen v aute a ten se v lepsim pripade pretrhne v horsim se znici hnaci hridel - je to konstrukcni vada kdyz se nekdo snazi nastartovat v -20?

Dale kdyz me hrebik prorazi pneumatiku a ta v horsim pripade bouchne, rafek se zasekne auto se prevrati a zastavi se az o strom a ten to auto rozpuli - je to konstukcni vada? Prezenem to, atomovka zrusi barak - je to chyba architekta?

Ve vsech pripadech u zniceni raketoplanu nebyla vada na raketoplanu, ty konci bo jsou moc drahe a US nema penize.

Pro nechapave dalsi priklad - nosna raketa proton M bouchne se satelitem Glonas - je vada na satelitu? Ne, bouchl nosic.

Kde byla vada kontrukce - soujuz 1 a sojuz 11(neprimo) - u prvniho vadny mechanismus rozkladani solarniho panelu (ve vyrobe, predesle funfovaly), u druheho to bylo zpusobeno chybou osadky, ktera se prave evakuovala ze saljutu 1 (prvni sveho druhu) kvuli zkratu a porazu na stanici.

0/0
19.4.2011 0:05

Host

Re: Nevim nevim...

A jeste jsem zapomel na Apollo 1 - zkrat pri pretlakovych zkouskach s obohacenym kyslikem + vsude po lodi horlave suche zipy. Uhoreli kvuli dvojtym dverim, ktere naistalovali aby se neopakovalo predcasne odhozeni dveri jako se to stalo Grissomovi (mozna to odpalil sam kdo vi). Na Miru horelo i na Apollu 13 a nic, vsici prezili.

0/0
19.4.2011 0:14

Host

Pro všechny ty chytráky

Uznat vaše vědomosti mi dělá problém a to skrze vaší negramotnost. Jakou vypovídací hodnotu má výplod člověka, který neví, jak se správně píše číslovka řadová plus si vymýšlí nesmysly typu "20ti", "18-ti" a podobně? Minimálně poloviční, neboť toto se učí na prvním stupni základní školy!

0/0
18.4.2011 15:14

Host

Re: Pro všechny ty chytráky

A aby to bylo kompletní, tak ještě zapomínáte dělat mezery mezi číslovkou a jednotkou např. "5let".

0/0
18.4.2011 15:16

pavlik12

Americký x Ruský (Sovětský) přístup

Každý má svoje výhody i nevýhody. Američané jdou technologicky dopředu, stát to stojí hrozné peníze ale soukromí dodavatelé dělají HDP a hlavně technologické špičky.

Rusové stále létají v Sojuzech na raketách principiálně z 50. let (pořád se to jmenuje R-7 jen písmenko na konci se liší) jen s menšími vylepšeními (naposledy náhrada analogového počítače za digitální).

Američan se diví proč používají starou techniku když je možné dělat novou a lesklou, rus se diví proč pořád zkouší nové věci když staré vcelku spolehlivě fungují. A to je tak i v jiných oborech.

0/0
17.4.2011 21:14

Host

Re: Americký x Ruský (Sovětský) přístup

R^ to sedí

0/0
18.4.2011 15:04

Sucipej Roznec

Re: Americký x Ruský (Sovětský) přístup

Tam fakt meli analogove pocitace? Mas k tomu nejaky odkaz?

0/0
22.4.2011 0:05

me2di

Tak obyvatele jedne bezvyznamne zeme

ve stredu evropy, ktera dala lidstvu jedno velky hnedy, se presto povazuje za mistry sveta amoleta, vseznalky...nejslozitejsi zarizeni na svete zhrnou slovy velky krap, to moje ochcavka je lepsi, na co vesmir, neni nad pivco

0/0
17.4.2011 13:50

Host

Re: Tak obyvatele jedne bezvyznamne zeme

tosi vychytal. ;-D Ta oktávka je mimo jiné v fmetle, fplný palbě, na hlínách, na rozdíl odtoho vopadávacího křápu!!!

0/0
17.4.2011 20:56

Host

Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky II.

Reakce na některé připomínky:

1) K výroku: Na 100 letů průměrně 1 pád je přijatelný. Pro mne je to dost přitažené za vlasy, pokud to srovnáte s předpokládaným počtem startů. Předpokládala se frekvence až 200 misí ročně. Pak by tedy museli počítat s tím, že během dvou let přijdou o všechny raketoplány a 28 členů posádek. Což za třicet let dělá 60 raketoplánů a 420 členů posádek.

2) Co se týká motorů a firmy která je zkonstruovala. Pokud dělám motor pro raketoplán, který bude používán celoročně (200 misí) a vím, že mne námraza nemine, pak se nemohu vymlouvat na to, že při floridských klimatických podmínkách, mi těsnění netěsní (chápu klima severských zemí, ale Floridy?).

3) K poznámkám o středověku, a odbornících. Vaše znalosti o středověku jsou mizivé, jinak by Vám vědní pokrok evropských zemí ve středověku v porovnání s ostatními zeměmi mimo evropu byl znám. Člověk nemusí být odborník aby srovnal počet misí skutečných, plánovaných a neúspěšných a vyvodil závěr.

0/0
17.4.2011 12:00

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky II.

"200 misí ročně"

Leda ve Sci-Fi - pouze 1 tydne maximalne - a pak je vhodne si uvedomit - ze havarie by mela - stejna jako skutecne male za nasledek zmeny konstrukce - stejne jako tomu u letadel - pokud by to neslo koncepce by nejspis byla upravnena - takze tyto vypocty jsou chybne.

"při floridských klimatických podmínkách, mi těsnění netěsní (chápu klima severských zemí, ale Floridy?)."

LEZ z neznalosti - byli tam velmi nizke teplot za nichz to neb.

Citace: "Odpočítávání proběhlo až na potíže na pozemním počítači vcelku normálně. Větší komplikace a možná počátek všeho neštěstí způsobily noční mrazíky na mysu Canaveral, kde bylo naměřeno až -4 °C. Přitom teplota spalovacích komor motorů SRB mohla poklesnout až na -14 °C"

0/0
17.4.2011 14:00

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky II.

"pak se nemohu vymlouvat"

Vite ze kazde zarizeni ma svuj rozsha provozznich teplot a na to je vyrobene a oni se drzeli ZADANI v jakech teplotach to ma fungovat.

0/0
17.4.2011 14:02

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky II.

"skutečných, plánovaných a neúspěšných a vyvodil závěr"

Normalni myslici, vi ze byli 2 havarie na vice nez 130 startu !!!! 

0/0
17.4.2011 14:05

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky II.

Kecas nesmysly!!

1) Zivotnost kazdeho raketoplanu byla planovana 100 letu. Pri nejodvaznejsich odhadech se uvazovalo o 20ti letech rocne. Puvodni predpoklad byla pravdepodobnost 1/250 fatalniho selhani. 

2) zadnych 200 ale 20 letu maximalne a ne jednim ale vsemi raketoplany (v te dobe 5, takze 4 lety na raketoplan = 4 lety na konkretni motor rocne)

0/0
18.4.2011 5:44

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky II.

"20ti" ;-D ať žije češtin

0/0
18.4.2011 15:07

Host

Major Magor

Sakra kdyby v NASA tušili že je u nás tolik odborníků na cestování do vesmíru tak by kosmodrom mohli postavit tady ;-D

0/0
17.4.2011 3:05

Host

ŽASNU

Hlavně nad diskusí. Kdyby člověk takto přistupoval k technickému pokroku, tak bychom zde ještě měli středověk. Je třeba zamyslet se nad dobou, kdy projekt vznikl. Tenkrát bylo všude samé scifi a všichi mysleli, že v roce 2001 už budeme kroužit v hvězdoletech někde u Marsu. Projekt raketoplánů umožnil mnoho mnoho objevů a byl zásadní pro celou řadu objevů. Vždyť raketoplán není jen kabynou o pár metrech, jak klasické rekety, ale je to vlastně vědecká stanice sama o sobě. Opět naše skvělá mentalita bez zamyšlení prokazuje své světové názory. Není to jen cena, co rozhoduje a přínosu.

0/0
16.4.2011 22:21

Pepan Jepicza

Jenze...

...ono je to uplne jinak, ze. MY raketoplanem do kosmu neletame. MY jsme nevymysleli ani zarovku. MY je velice podivny pristup k realite, jako treba ze -- MY jsme vyhrali Druhou svetovou valku.

Opravdu?

0/0
16.4.2011 21:42

Host

Re: Jenze...

Podloz to argumentama a neplacej tu nesmysly.

0/0
18.4.2011 23:27

Host

Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

je tu nekriticky oslavován. Zrekapitulujme si fakta:

1) Původně byly postaveny čtyři plánované raketoplány pro lety s posádkou.

2) Dva z nich spadly i s posádkou tedy plných 50% procent.

3) Pátý byl postaven jako náhrada za jeden ztracený. O Šestém náhradním už se ani neuvažovalo, přesto že by do toho privátní firmy podílející se na tomto projektu s chutí šly a i sebevrazi by se do těch emerickejch rachotin našli.

4) Rusové velice dlouho nechápali proč američané do takového projektu jdou. Ekonomické propočty jim vždy vyšly jako ztrátové. Nakonec se shodli na tom, že důvodem jsou vojenské cíle a tak rozjeli vlastní projekt Buran. Komouši prostě nechápali, co je kapitalismus. A že se na takovém projektu přiživí spousta soukromích firem vázaných na americký státní rozpočet. Ať ten projekt stál sebevíce životů, byl pro státní finance sebeztrátovější, soukromé firmy na tom vydělaly. A to byl pravý účel tohoto projektu.

0/0
16.4.2011 21:10

net.Xtreme bojuje s eXtrémismem

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

No když se kouknu na historii letectví, tak první letadla také docela dost padala, jsem si jistý, že první lodě pluly tak dlouho, dokud senepotopily, ponorky to budou mít podobné, to samé vzducholodě a vůbec...prostě začátky jsou těžké a každý produkt jednou selže...při takto malých počtech se jedná o prototypy a ve hře je spousta neznámých.

0/0
16.4.2011 21:39

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Ta čecháčkovská závist je neskutečná a jaký příběhy dokáže vyzvracet.

0/0
16.4.2011 21:40

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Nebyl bych tak přísný, někdy se musí až praxí zjistit že tudy cesta nevede. I když mě asi nikdy nepřestane udivovat ta lehkovážnost a naivita inženýrů NASA, že se nemůže nic stát. Bohužel to v laické veřejnosti nadlouho vyvolá odpor ke všemu co bude zavánět slovem raketoplán (podobně jako jaderná energetika po Fukušimě), přitom je to v jiné koncepci stále perspektivní dopravní systém.

0/0
16.4.2011 21:51

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Letu bylo pres 130 - z toho 2 spadly - takze do 2 % riziko maximalne !!!

0/0
16.4.2011 22:23

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Když ztratíte v podstatě polovinu flotily tak to určitě nejsou přijatelná dvě procenta...

0/0
16.4.2011 23:01

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Jsou to ona 2 % - jen umyslene vami zkreslena !!!

Mohl jsem proste rict maximalne 20 startu a pujde do srotu i pro mne jako vyrobce by to bylo lepsi !!!

Umysle to prevracite !!!

0/0
16.4.2011 23:23

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Jinymi slovy - dopravni firma ma 2 lode.

Prevezli desetiitisice turusitu  pres kanal - pak je znicila boure a to klidne i najednou - ztrata 100% flotily.

Presto to bude bezne riziko namorni prepravy a stejne je to i zde !!!

0/0
16.4.2011 23:25

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Jenže Challenger byl ztracen už u STS 51 a musel být nahrazen novým strojem. Pak jsou ty propočty někde jinde.

0/0
16.4.2011 23:36

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Pravdepodobnost vam jiste mozna i neco rika - 1 stroj prumerne na 100 startu.

A jiz jsme to psal zde - nedodrzeni podminek bezpecneho startu - jako je tomu i u havarii letadel - takze chyba rizeni letu.

0/0
16.4.2011 23:38

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Radeji doplnim - varovani bylo dle vseho natolik jasne narozdil od Columbie kde tomu nikdo neveril - netestovani tesneni pri tech teplotach jake byly na rampe - ze proste meli odlozit start.

0/0
16.4.2011 23:56

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Jasně, ale co to bylo platné, když na NASA tlačil kongres a vláda, aby starty byly co nejčastější a nejpravidelnější, jinak hrozilo seškrtání rozpočtu....

0/0
17.4.2011 0:14

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Taky se od te doby zasadne zmenili pravomoci a kazdy z odpovednych za danou cast muze let kdykoliv zrusit - ale i predtim to bezne odkladali - ted proste se kazdemu problemu venovat primo museli.

0/0
17.4.2011 0:18

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Právě proto mě v jednom dokumentu na ČT2 nedávno šokovala informace, že od roku 1996 jsou starty raketoplánů outsorcovány.... Dokonce to tam někteří astronauté natvrdo označovali jako příčinu ztráty Columbie....Proto jsem také skeptický k soukromému sektoru v kosmických pilotovaných letech....

0/0
17.4.2011 0:27

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

"astronauté natvrdo označovali jako příčinu ztráty Columbie"

Nemluvili pravdu - proste zadne dukazy nebyli a proste k tomu nebyl duvod - nikdo tomu neveril ze k poskozeni mohlo dojit a i kdyz predtim tez kolize byli - holt ne tak nestastne jako zde.

A pak dle vseho zacharna by stejne nebyla mozna - proste by se to nestihlo nez by se tam proste udusily.

Start vzdy ridi Nasa - jsou to jeji zamestanci ty kdo sedi v ridici mistnsti - raketoplan posatvyly soukrome firmy - outsorcinng je pouze na prace pri priprave na jeho dalsi  let - u vetsinou stejnych firem - co ho ale smontovali - ne vlastni start a let !!!

0/0
17.4.2011 1:17

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

"Proto jsem také skeptický k soukromému sektoru v kosmických pilotovaných letech...."

Nadrz vyrababeli vzdy soukrome firmy, postranni motory vyrobily a pak plnily tez - a i hlavni motory na vodik a kyslik vzdy udrzovali.

A predtim vlastni orbiter cely i postavily soukrome firmy.

0/0
17.4.2011 1:20

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Proste na kazdych 100 startu proste je 1 pad a s tim musim pocitat v ramci obnovovani stroju.

0/0
16.4.2011 23:34

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

"Rusové velice dlouho nechápali proč američané do takového projektu jdou. Ekonomické propočty jim vždy vyšly jako ztrátové. "

Oni maji taky trosku levnejsi pracovni silu a tak vyrabet rucen nove lode nebylo u nich tak drahe.

Umoznit opravu druzic ve vesmiru - nekolikanasobna oprava Hablova teleskopu - nakonec ta docela nedavna je toho prikladem - proste zde plnil pro co byl urcen - prodlouzil zivotnost vymenou opotrebovanych a zastaralych zarizeni.

Chalenger navic havaraval z duvodu nedodrzeni pdodminek startu - vyrobce motoru jim jasne rekl predem, ze tesnini neni vyzkouseno pri tak nizkych teplotach jake na startovni rampe v te dobe panovaly - proste jako havarie letadla - kdy se pokousi o start za podminek kdy je to nemozne pro typ toho letadla.

0/0
16.4.2011 22:32

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

S tím Hubleovým teleskopem je to složitější. NASA si jeho opravami v podstatě zdůvodňovala důležitost raketoplánů před veřejností, ale v součtu nákladů by vypuštění nového vyšlo levněji. Což v podstatě potvrzují ty novější, vypuštěné klasicky, jako Spitzer, nebo Kepler.

A k těm Rusům. Nákladnost pracovní síly se počítá k výkonnosti ekonomiky, když nejsou určeny na vývoz. Takže ta ekonomická efektivita musela být v podstatě stejná. Stejně do raketoplánu šli jen kvůli americkému harašení zbraněmi v kosmu.

0/0
16.4.2011 22:56

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

"Takže ta ekonomická efektivita musela být v podstatě stejná."

Nebyla proste neni tomu tak - proste za cenu pracovni sily v USA koupite mnohem vice ropy nez za stejnou cenu lidske prace v rusku a totez je treba s medi hlikem a dalsimi potrebnymi surovinami.

A z Habblem samozrjme nemate pravdu - nevyslo by to levneji - ono se totiz plati nemale panize jen za udrzovani nosice v provozu a on kapacitu raketoplanu plne vyuzil - tak tezke naklady krome teleskopu totiz vozit NASA nepotrebovala !!!!!

0/0
16.4.2011 23:31

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Proto jsem psal o teleskopech Spitzer a Kepler, které jsou výkonnější a přitom levnější než Huble. Nemluvě o jeho chybě v zakřivení zrcadla, které si vyžádalo misi (jedna mise= 1 miliarda dolarů) raketoplánu navíc....

0/0
16.4.2011 23:43

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

"Kepler, které jsou výkonnější a přitom levnější než Huble. "

Pokrok v elektronice za tu dobu a tudiz citlivejsi pristroje vam asi nic nerika - takze jen demagogie - proto jiz jde taky ven.

A 1 milardy je to az v posledni dobe - je to spise 0.8 milard prumerne pri 5 startech za rok.

To az prave narostlo v posledni dobe - ze zacatku to bylo levnesji a to o dost - narostlo to az v prubehu let - kvuli nutnostem stale zvysenejsi udrzby hlavne a tez i o inflaci.

0/0
16.4.2011 23:48

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Ano, máte pravdu, ale právě pro ten pokrok by možná vyšlo levněji, kdyby se za dobu životnosti Hubleova teleskopu vypustili dva nové. I když opravárenské mise byly jedny z nejúžasnějších misí v historii, ale byly tak trochu pro efekt, což ostatně potvrzuje i neochota NASA pro poslední opravu, která byla naplánována až na nátlak veřejnosti, protože z Hublea se stal za těch dvacet let symbol.

0/0
17.4.2011 0:07

Host

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

S ta prvni opravou urcite nikoliv - teleskop udrzuji stervacniky v dane poloze ty maj proste omezenou zivotnost a proto ta prvni oprava - skutecna - tedy 2 v  poradi byla rozhodne levnejsi - ty dalsi dle stavu techniky te doby.

Ale oni tam davali i stale lepsi pristroje - takze ho i vylepsovali.

0/0
17.4.2011 0:10

Nubby

Re: Nejkatastrofálnější projekt v dějinách kosmonautiky

Dva spadly, takze plnych 50%? To je trochu zcestne pocitani...Spadly 2 z 5ti...to,ze se puvodne planovaly pouze 4, je irelevantni, celkove jich bylo 5. Jeste bych to pochopil, kdyby byly vyrobeny 4 kusy, dva spadly a pak byl vyroben paty kus, jenze ten druhy raketoplan bouchl, az byly vyrobeny vsechny, takze takove uvazovani mi prijde uplne zcestne, coz ostatne asi kazdemu krom tebe samotneho...

0/0
17.4.2011 22:14

Host

nový raketoplán

Možná se tak tváří, ale není to kdovíjak zasvěcený článek. Američané už delší dobu testují odlehčenou a moderní náhradu za raketoplány. Plánují spolupracovat v budoucnu se soukromým sektorem. Ono to stejně ani jinam nesměruje. A bude to o dost lepší. Představte si několik společností, které se budou předhánět v technologiích umožňující výlet do kosmu

0/0
16.4.2011 20:51

Host

Re: nový raketoplán

Soukromým společnostem sklapne ve chvíli kdy se stane první průšvih s oběťmi na životech.

0/0
16.4.2011 21:42

Host

Re: nový raketoplán

Letadla tez v soukromych rukach padaji a lide s nima cestuji - proste pokud bude riziko prijatelene tak proste pojedou dale. 

0/0
16.4.2011 22:25

Host

Re: nový raketoplán

Rozdíl je v tom že veřejnost vnímá cesty letadlem jako cestování, nutnost, kdežto soukromé lety do vesmíru, jako rozmařilý výlet. Jinak řečeno, pokud nebudete mít rezidenci na Měsíci, těžko vám připadne let do vesmíru se soukromou společností, jako nezbytný.

0/0
16.4.2011 23:16

Host

Re: nový raketoplán

"Jinak řečeno, pokud nebudete mít rezidenci na Měsíci, těžko vám připadne let do vesmíru se soukromou společností, jako nezbytný."

Neni tomu tak - pokud bude let letadlem prilis nebezpecny a lod tez nebezpecna a nebo zdlouhava turisticky vylet do dane destinace si odpustim proste.

Takze cesta na dovolenou do vzadalene destinace letadlem pro mne proste nutnost neni.

0/0
16.4.2011 23:20

Host

Re: nový raketoplán

Samozřejmě máte pravdu, ale uvědomte si jak laická veřejnost vnímá létání aerolinkami a jak cesty do vesmíru. Soukromé společnosti jako SpaceX táhne především největší zákazník NASA který si u ní bude zadávat objemy přepravy na oběžnou dráhu, ne soukromí zájemci. Jenže když sledujete jak se staví k dosavadním testům, tak si opravdu koledují o průšvih.

0/0
16.4.2011 23:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.