Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se do protiatomového krytu ve Strahovském tunelu

Strahovský tunel, kterým denně projedou desetitisíce aut, by v případě potřeby mohl sloužit i jako protiatomový kryt. Schovalo by se v něm až patnáct tisíc lidí. Zásoba vzduchu by měla vydržet dvaasedmdesát hodin, tedy tři dny. K dispozici je tu umývárna, toalety i ošetřovna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

drtič

zajímala by mě ta drtička na ostatky....:-/

0/0
4.5.2011 22:41

Host

Tochu mě pobavil

ten "velín" s 15 let starou výpočertní technikou včetně jehličkové tiskárny. Já takové klumpry vozím spíš do sběrného dvora, místo toho, abych pro ně stavěl místnosti proti elektromagnetickému impulzu...

0/0
4.5.2011 14:57

Host

Re: Tochu mě pobavil

Oni jsou diky sve mensi integraci i ponekud odolenejsi nez ty novejsi - vice miniaturizovane soucastky.

0/0
4.5.2011 19:04

ýhojte

Jen se podívejte lidičky, co si páni za vaše prachy postavil

Hlavně nečekejte, že se tam v případě nouze dostanete, to je bydlení pro horních 15tisíc. Rv

0/0
4.5.2011 9:03

Vymazán

Re: Jen se podívejte lidičky, co si páni za vaše prachy postavil

Ty si myslíš, že tohle je pro papaláše? HAHAHA naivko. Ti mají svoje a mnohem luxusnější. Vítkov, Letná a další místa jsou jeden velký kryt. Takže se neukvapuj se závěry a nesnaž se tady vykřikovat nesmysly. Nejdřív přemýšlej.

0/0
4.5.2011 15:43

Host

Pražáci si postavili kryt

a zbytek republiky (např. Brno) se něj můžou akorát jezdit koukat.:-/

0/0
3.5.2011 23:25

Host

Re: Pražáci si postavili kryt

jo, protoze o nejake zavistive joudy z mensich mest se stejne pripadny agresor zajimat nebude

0/0
4.5.2011 0:01

Host

Re: Pražáci si postavili kryt

Taky se v Brne staveli - jen o nich nevite.

0/0
4.5.2011 1:27

El Carlos

Re: Pražáci si postavili kryt

A si z Brna? asi ne jinak bys věděl že Cajzli se s jedním krytem můžou jít tak akorát zahrabat. Ve Štatlu je jich daleko víc a jsou myslím i líp vybavený... páč je to financováno z Dukovan... Napovím: Stránská skála, Petrov + Špilas, Od Zelňáku po Běhounskou jsou takové menší a také tu bude i pár "tunelových" jak Strahov (Kr. pole)

0/0
4.5.2011 18:59

Korektní Želva

...

Kdyby tady bolsevik tyhle veci nepostavil, tak by to dneska uz nikdo nedelal. Nejen ze na to nejsou prachy, ale i kdyby byly, tak to bude nejmin 4x drazsi nez je obvykla cena.

Jak bolsevika nesnasim, tak v tomhle musim podekovat, protoze pochybuju ze by bez nej byla v cr dalnice mezi dvema nejvetsimi mesty.

0/0
3.5.2011 22:50

Host

Re: ...

Zrovna D1 žádnej zázrak není. Postbolševický dálnice jsou o moc lepší (po D11 občas jezdím, a D1 na Ostravu taky přibývá, i když pomalu.)

Pravda, bez bolševika bysme neměli kryt pro 15 tisíc lidí v tunelu. Praha má tak stokrát víc obyvatel, takže je to, jak když plivne. Ale aspoň mají novináři o čem psát.

0/0
3.5.2011 23:07

bitkar

Re: ...

tohle neni jedinej kryt v praze ;) takze zas tak moc neplivne. Ale cela praha se tam neschova no.

0/0
4.5.2011 9:13

LUF4

Re: ...

Za posledních 20 let se postavilo stejně dálnic jako za 40 let komunizmu. Z toho bych vyvozoval že se dnes staví dvakrát rychleji než tenkrát co myslíš? O kvalitě ani nemluvím ...

http://www.rsd.cz/doc/Informacni-servis/dalnicni-sit-se-od-roku-1989-zdvojnasobila

0/0
3.5.2011 23:10

Smradlavej čmoud z komína

Re: ...

logicky protože je taky víc aut, a to možná ještě víc než se staví, a o Metru ani nemluvím

0/0
4.5.2011 16:00

Host

Re: ...

"Metru ani nemluvím"

Priprava na jadernou valku - metro totiz bylo prijaderny kryt !!!

0/0
4.5.2011 19:06

Host

Re: ...

Tak se natavi jen dalnice - ale i jine silnice.

0/0
4.5.2011 19:09

Host

pěknej

bejvák mají nachystaný zákonodárci a politické špičky . A vám obyčejným Pražákům musí stačit, že se aspoň zdarma formou tohoto článku podíváte do jeho útrob.

 

0/0
3.5.2011 22:43

Host

Re: pěknej

Pochybuji že se naši představitelé budou tísnit s prostým občanstvem v jednom krytu. Budou mít vybudovaný svůj vlastní kryt někde v pohodlí přímo pod hradem. Aneb i kdyby všichni zemřeli někdo tomu stále musí vládnout :)

0/0
3.5.2011 23:48

Host

Re: pěknej

To ho mel jeste Husak se specialnim vytahem - vybudovan pod hradem v 50.letech - vedl k nemu specialni vytah rovnou z pracovnich prostor hradu - Havel ho odtajnil tim ze ho ukazal novinarum.

0/0
4.5.2011 1:30

Host

naproto zbytečná věc

se spoustou utopenejch peněz daňovejch poplatníků. Nejvíc mě pobavila zmíňka, že kryt se musí přípravit několik dní dopředu :))

0/0
3.5.2011 22:34

wrah

Re: naproto zbytečná věc

Mimochodem to připravení několik dní předem je nesmysl. V době, kdy mají trvanlivé potraviny trvanlivost několik let. A v době, kdy pronájem skladu v praze stojí co stojí. Kdyby se do skladovacích prostor vybudoval rozumný vjezd a nabídli to prvnímu řetězci, jako sklad, za podmínky, že na půlce plochy bude takové a takové složení potravin.. Tak tam mají stále zásoby potravin s trvanlivostí řekněme rok až rok a půl. A ono to není jen bezdůvodné vyhazování peněz. Podobné prostory jdou použít jako úkryt nejen v případě jaderné či bakteriologické války, jak si asi lidé přdstavují. Jde o úkryt použitelný při nepěkných hrátkách přírody. (docela slušně silné povodně jsme měli v praze kdy? 2002? Zemětřesení, sopky, nějaká ta havárka větší chemičky atd atd. To, že je kryt plánovaný pro 15000 lidí na 72 hodin znamená jen to, že tak dlouho může být uzavřený. Buď tam může být méně lidí celé týdny, nebo mnohem více, naskládaných jak sardinky několik dní při otevřeném větrání.

0/0
3.5.2011 23:05

Dochy

Re: naproto zbytečná věc

Dobra myslenka, ale jak znam ruzne skladniky jesterkare apod. Tak do roka by byli omlaceny rohy, dvere, panty a jak pak zarucit alespon nejakou tesnost? ;-)

0/0
4.5.2011 9:47

Host

Re: naproto zbytečná věc

Souhlasím, ty 3 dny dopředu mi přijdou také absurdní... Jsme v Česku, že mě to překvapuje...

0/0
3.5.2011 23:33

Host

Re: naproto zbytečná věc

"takže nechápu, k čemu to je, když trvá 3 dny, než se to zprovozní"

Jaderna valka by nezacala ze dne na den - tedy ta mezi SSSR a USA na kterou to bylo navrhovano - ale postupnym zhorswovanim mezinarodni situace a vyhlasovanim mobilizaci - casu spise vice nez dost.

K nicemu jinemu ten kryt urcen proste drive nebyl - tajny vojensky objekt to v podstate byl.

0/0
4.5.2011 1:40

anawarr.cz

zbytečnost

na co je kryt na 72 hodin? ti co přežijí jaderný výbuch, budou závidět těm, co zemřeli rychle

0/0
3.5.2011 21:40

Host

Re: zbytečnost

Taky souhlasim. :o) Navic k cemu je kapacita 15000 lidi, kdyz Praha ma cca 80x vice obyvatel? 72h nic moc neresi. Tech 12milionu bych venoval tem, kteri ziji tady a ted, napr. na nejake nove spiskove zdravotnicke pristroje.

0/0
3.5.2011 21:58

TClovek

Re: zbytečnost

Taky to neni jedinny kryt v Praze, nedavno tu byla reportaz o podobnem krytu ve Vitkove. A podobnou funkci mely mit snad vsechny starsi stanice metra, i kdyz po drobne nehode behem povodni duvera v tento system u nekterych lidi trochu poklesla :-).

0/0
3.5.2011 22:40

Host

Re: zbytečnost

Neni to protivodni - nybr protiatomovy kryt - krome Florenc - Kacerov coby nejstarsiho useku a nadezemnich useku metra vcetne nadezmnich stanic - je jim zbytek vsech stanic - cim hloubejc tim lepe - A a B je z tohoto hlediska nejlepsi - zvlaste v centru.

Budovani tohoto systemu skoncilo poslednim usekem LADVI-LETNANY - s tim ze Ladvi ne vlastni stanice - ale tunely do teto stanice jeste do tohoto systemu patri.

Jinak maji tam filtry pouze proti radiaktivnim casticim a ty nejspis jen tam kde nebyla voda.

0/0
4.5.2011 1:35

Host

Re: zbytečnost

LADVI-LETNANY  - tedy tento usek s vyjimkou jiz predtim postabvene stanice Ladvi jiz protiatomovym krytem neni.

0/0
4.5.2011 19:08

Host

Re: zbytečnost

jj, taky jsem chtel zareagovat, ze to neni jediny tunel, ktery je soucasne krytem viz http://www.youtube.com/watch?v=hwDlR22Gors&feature=youtube_gdata

0/0
4.5.2011 11:50

TClovek

Re: zbytečnost

Ta radiace s casem klesa, po tech trech dnech je mnohem vetsi sance, ze se podari opustit kryt a evakuovat se nez par minut po utoku. Dneska ma ale vetsi vyznam spis ta ochrana pred chemickym nebo biologickym utokem.

Vetsi problem bych videl v tom, ze se musi kryt pripravovat nekolik dni predem a navozit tam treba potraviny. To by treba v pripade jaderneho utoku bylo trochu k nicemu.

0/0
3.5.2011 22:38

Ghost47

Re: zbytečnost

Příprava v řádu dní je u víc krytů a zas taková blbost to není (pokud jsou plánované pro případ války), on by jaderný konflikt nezačal ze dne na den...

V případě teroristického útoku je na nic i plně vybavený a připravený kryt, když ho nebudu mít přímo v baráku - pokud by to teroristům vyšlo, budeme o útoku vědět až podle hřibu nad městem...

0/0
4.5.2011 0:19

Host

Re: zbytečnost

Kolik jídla potřebujete na tři dny? Holt se zabavíte něčím jiným. Horší by to bylo asi s vodou.

0/0
4.5.2011 0:40

Host

Re: zbytečnost

Byl by problém, aby si každý něco vzal z domu. A dvě petky k tomu. 3l vody nouzově na tři dny posedávaní nazadku plně postačí.

0/0
4.5.2011 20:43

Prochaine

Zbytečný článek

Jako bez podrobností a popisu fotografií je to jen článek, který neříká nic než subjektivní pocit autora, a považuji jej za zátěž internetové sítě.

0/0
3.5.2011 21:22

Host

Re: Zbytečný článek

Suohlas! Jinde na webu byvaji podobne clanky s detailnimi popisy a komenty, tohle je lacine spichnuty clanek co tvori jen misto pro bannery.

0/0
3.5.2011 22:07

egi

Vot těchnika

Mne by zcela vážně zajímalo: Ty relikvie telekomunikační techniky (telefon s otočným číselníkem) a jehličkové tiskárny, to je tam z první poloviny devadesátých let?

A nebo naopak: Je to záměr? Protože je pravda, že takový telefon funguje pořád, nemá na něm prakticky co selhat; jehličková tiskárna tiskne taky prakticky donekonečna.

Jestli je to tedy proto, že se tím nikdo léta nezabýval, nebo stejně úmyslně, jako se pro kosmické lety stále ještě používají procesory i486, 80386 a starší?

0/0
3.5.2011 20:59

Inkvizitor Johny

Re: Vot těchnika

Tak tipoval bych, že je to kvůli absenci složitějších procesorů, jednoduchosti v případě poruchy a odolnosti vůči EMP. Na takovém telefonu s tónovou volbou se nemůže nic porouchat (a stejně by sloužili ke komunikaci pouze v rámci objektu). Akorát ty monitory moc nechápu. Přeci jenom dneska už i v raketoplánech jsou LCD.

0/0
3.5.2011 21:32

wrah

Re: Vot těchnika

Ano, v raketoplánu jsou LCD, protože LCD je lehčí. V raketoplánu se za každý kilogram zátěže platí pár tisíc dolarů. Ale jinak, staré CRT jsou mnohem odolnější, vydrží nejen horší zacházení, ale i daleko horší skladovací podmínky a celkově daleko déle. Fakt že kryt má vydržet být hermeticky uzavřený jen 3 dny neznamená, že by se po uplynutí této doby museli všichni zachránění vyhodit ven. Přístřešek je to dál, dieslové generátory jdou pohánět rostlinným olejem případně destilátem z pneumatik či ze samotných vozovek. Ono se to nezdá, ale destilací asfaltu a gumy za sucha získáte sice hodně těžký topný olej, ale ten agregát by ho měl zvládat pálit. Minimálně, kdyby se to naředilo podezřelou (byť třeba radioaktivní) samohonkou. Mě spíš dostává ten velín 16 pater pod zemí, s výtahem porouchaným ještě v záruce.

0/0
3.5.2011 22:42

TClovek

Re: Vot těchnika

kvuli EMP to myslim nebude, na to tam je to kovove stineni. Pokud by doslo na EMP, tak ti odejde v podstate jakakoliv elektronika bez stineni, i stara 386 nebo CRT monitory. Pokud bude odstinena, tak zas bude vetsinou nepouzitelna, tezko se vola treba z mobilu v zavrenem trezoru.

0/0
3.5.2011 22:44

Lord Helma

Re: Vot těchnika

Je to pulsní volba - posílá počet impulsů odpovídající danému číslu, bavili jsme se kdysi tím, že jsme číslo vytáčeli klepáním na vidlici telefonu. A zpracuje to i stará relátková ústředna.

0/0
5.5.2011 10:21

harpyje

Re: Vot těchnika

Odpověď je úplně jednoduchá - stojí to peníze. Ono je totiž rozdíl upgradovat domácí PC a průmyslové zařízení. Upgrade takového řídícího systému může přijít i na několik miliónů. Výměna jen PC většinou není možná, protože na něm nepoběží potřebný SW. A investovat každé 3 roky tolik peněz jen kvůli tomu, aby to bylo moderní, je v tomto případě zbytečné.

0/0
3.5.2011 22:54

Inkvizitor Johny

Vzduch

Bez recyklace vzduchu to nemá s protiatomovým krytem nic společného. Sorry, ale je to tak.

0/0
3.5.2011 20:42

Jardajar

Re: Vzduch

A jak podle Vás takové kryty fungují? Kryt, kde se dá žít několik let má možná tak prezident na hradě. Tyhlety "školní" kryty jsou všechny jen na chvíli. (takže nechápu, k čemu to je, když trvá 3 dny, než se to zprovozní);-D

0/0
3.5.2011 20:57

Inkvizitor Johny

Re: Vzduch

Tak on takový kryt není žádná levná sranda, když tam máte přežít spad. Nevím, jak se řeší vzduch. Tipoval bych, že jako ve vesmírných letech. Takže kyslík, "lapače" oxidu uhličitého a pak nějaký čistící systém. Spotřeba kyslíku v klidu by měla být kolem 0,3 ml/kg.min. Tak sem to aspoň našel na netu. Takže pro jednoho člověka na měsíc je to kolem jednoho kubického metru kyslíku (kapalného)...To mě tak napadá, jestli lze vůbec postavit protiatomový kryt pro větší množství lidí. Kdyby na 1 osobu připadalo 10 m2 + 200 Kg potravin a vody + 1000 litrů O2, tak si realizaci neumím moc dobře představit.

0/0
3.5.2011 21:20

TClovek

Re: Vzduch

mas tam asi blbe jednotky, podle http://skolajecna.cz/biologie/Sources/Textbook_Textbook.php?intSectionId=40900 to je 300ml kysliku na jeden nadech, tj asi 350 litru na den, tj 10 m3 na mesic. Kolik by to bylo kapalnyho tezko rict, zkapalneny plyn je pod vetsim tlakem, takze zabira mensi objem.

0/0
3.5.2011 22:49

Inkvizitor Johny

Re: Vzduch

To si nemyslím, že je správně. Se to teda jmu přepočítat... Jeden nádech je výměna 0,5 litru vzduchu. Kyslíku je 21% v normální atmosféře. Takže je to pouze 100 ml plynného kyslíku na nádech. Počítám 30 nádechů za minutu. Poměr objemu plynného a kapalného kyslíku je asi 1:200...(0,1x30x60x24x30)/200=0,648 m3 O2 na měsíc. Takže i ten odhad s jedním kubíkem je celkem správný.

0/0
4.5.2011 0:06

Host

Re: Vzduch

co si pamatuji, tak se vydechuje vzduch se 16% O2.

0/0
4.5.2011 0:45

Inkvizitor Johny

Re: Vzduch

To jsme ale pořád v +- desítky procent. To je v normě. Stejně budete projektovat minimálně na dvojnásobek. Co kdyby někdo souložil :))

0/0
4.5.2011 9:39

Inkvizitor Johny

Re: Vzduch

Jo aha...teprve teď mi to došlo. Nádech 21%, výdech16%. No tak to mám prostě blbě :)

0/0
4.5.2011 9:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.