Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havárie Air France: proč nebyl kapitán v kokpitu a proč letadlo stoupalo

Černé skříňky havarovaného Airbusu Air France vydávají první svědectví. Mediálně nejzajímavější zatím byla ta, ze které vyplývá, že kapitán letu nebyl při havárii v kabině a že letadlo před pádem strmě stoupalo. Zjistili jsme, proč k tomu mohlo dojít.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

neandrtálci za kniplama

Dneska může pilota dělat snad i cvičená opice-podle toho to taky vypadá! Viz seriál Letecké katastrofy-na sebemenší problém si "kvalifikovaný" (spíš rekvalifikovaný) pilot (původem asi kuchař )musí vzít manuál o několika stovkách stran a číst:-/. Používat rozum-to ne-on vlastně stejně žádnej nemá.

no a třešnička je "sexy managerské" chování dopravců-jeden chce nechat pilotovat letušky( no, ony toho zase tolik už zkazit nemohou, to je fakt :-)), další přetahuje servisní intervaly, ve vzduchu jsou vraky, co by měly bejt už 10 let na šroťáku atd..

0/0
26.5.2011 12:25

Host

Re: neandrtálci za kniplama

No jednou tvrdili, že všechno znaj, ale ten manuál musej dle bodu 1) při problémech pročíst a "odškrtávat" postup řešení...8-o

To by ten machr co po výpadku motorů přistál na řece asi bez ztrát na životech nezvládl...:-/ 

0/0
26.5.2011 14:59

Host

Re: neandrtálci za kniplama

V panice na lecos zapomene kazdy bez manualu a tak proste od toho je - pokud jen vypadnou motory ve vysce 10 km - maj na to dost casu a proto je to uzitecne a vhodne ho procist.

0/0
26.5.2011 20:48

TBC

Re: neandrtálci za kniplama

Přesně. Není v lidskejch silách si pamatovat úplně všechno a nikdy na nic nezapomenout. Jak to dopadá se přesvědčili třeba v Madridu, kde se na checklist vykašlali, zapomněli nastavit klapky do vzletový polohy a pak rozmazali 100 lidí i sebe po runwayi.To navíc není výmysl posledních pár let. Takhle to bylo už minimálně před druhou světovou válkou - sice pravda, neměly stovky stránek, ale člověk si taky počet.

Druhá věc ovšem je, a s tím stoprocentně souhlasím, že v současnosti toho mají zejména mladí piloti nalétáno žalostně málo. Při cenách letových hodin se asi není ale čemu divit:-/

0/0
27.5.2011 11:03

Host

Re: neandrtálci za kniplama

"stovkách stran a číst"

Kdyby mu zbyl cas a precetl by ho celej - ihned po pristani do vody by otocil vypinacem co spusti zakryti veskerych  otvoru do letadla - nemyslim tim dvere  - ale ty technicke - cimz by velmi silne omezil natekani vody do nej a potopilo by se mnohem pozdejc -  nastesti i tak se vsichni dostali ven - voda by do nej tekla trochu i tak - zad mela byt truchu narazem  poskozena co alespon vim.

0/0
26.5.2011 20:46

Host

Re: neandrtálci za kniplama

?

0/0
27.5.2011 8:12

byvalyvoliccssd3

Re: neandrtálci za kniplama

Přistání dopravního letadla do moře je utopie - prakticky vždy se rozpadne.

0/0
27.5.2011 9:30

Host

Re: neandrtálci za kniplama

Bože Ty jsi ale idiot!

Oni jsou neandrtálci za kniplama a mistr světa pilot všech tří sedí u kompu a píše své postřehy do diskuze...

0/0
15.6.2011 1:18

Host

/

chyba je ze se snazi vytezit hmotnostni limit na maximum kvuli zisku. krome rizika jsou tam pak lidi nacpani jak sardinky

0/0
25.5.2011 17:51

Host

Re: /

"maximum kvuli zisku."

Nikoliv kvuli CENAM LETENEK - konkurencni tlak a to jen a pouze  - mnoho zakazniku zajima jen CENA !!!

0/0
25.5.2011 18:00

Host

Re: /

Tak, tak, pokud chce  člověk letět v pohodlí tak si připlatí na Economy PLus a nebo dokonce na Business Class a nemusí být namačkán jak sardinka. Už 31 let létam mezi Evropou a Japonskem a letenka v Economy  dnes stojí v reálných penězích jenom 1/3 toho, co  stála při prvním letu a když si (což udělám letos na podzim) připlatím za business class, tak mě to fakticky bude stát v reálu dokonce o 2% míň než economy v roce 1980. A o tom to je.

0/0
25.5.2011 20:01

Host

Nic se nemá hnát do extrému!

To se furt učí, jak pilot nesmí dát na pocity, ale slepě věřit přístrojům! Možná to pár jedinců zachránilo, ale i přístroje maj své limity a zkušenej pilot by si měl poradit bez dlouhého listování v tisícistránkové příručce!! !! !! ;-O

0/0
25.5.2011 15:09

Host

Re: Nic se nemá hnát do extrému!

moje řeč, sebrat jim občas budíky, posledních 20 let jsem na padakovym kluzaku taky žádný neměl

0/0
25.5.2011 15:42

TBC

Re: Nic se nemá hnát do extrému!

No jo, bez budíku, ale aby to nedopadlo jako tenkrát, kdy Jirmuse museli nad Ženevou budit švýcarský Hornety:-)

0/0
25.5.2011 16:06

Host

Air France nemá na GPS

Je to smutné, že takový drahý dopravní prostředek není vybaven GPS. Moje měří rychlost lépe než tachometr.

0/0
25.5.2011 13:32

Host

Re: Air France nemá na GPS

Znovu stale dokola - hazeni hrachu na stenu - je treba rychlost VUCI OKOLNIMU VZDUCHU nikoliv vuci Zemi - pokud  vitr o 100 km/h  - tak proste o tolik se udaj z GPS lisi o kutecne rychlosti letadla vuci vzduchu a to klidne znamena ze PODLE GPS mate rychlost dostatecnou - ve skutecnosti jste jiz pod padovou rychlosti !!!

0/0
25.5.2011 17:41

Host

Re: Air France nemá na GPS

Citace z jine casti diskuze :

nebavime se ale o navigace, pri které se GPS bezne pouziva v letadlech a dokonce je i certifikovana jako bezny letecky pristroj. Používá se i v některých protikolizních leteckých systémech. Zde se ale bavime se o mereni vzdušné RYCHLOSTI, kterou pomocí GPS nezmeříte!

Kdybyste skutečně byl pilot tak víte jaký je rozdíl mezi Ground Speed a TAS či IAS rychlost

0/0
25.5.2011 17:45

Host

Re: Air France nemá na GPS

to potom na vasom aute jazdite naozaj rychlo ked dokazete na svojom aute vzlietnut :)

A ano, ako uz bolo milion krat spominane - GPS zisti rychlost voci zemi, ale nie rychlost voci okolitemu vzduchu ktory lietadlu dava vztlak. Takze ked budete sediet v lietadle s vetrom "od chrbta" o rychlosti 150 uzlov a vy budete letiet rychlostou 150 uzlov podla GPS, voci okolitemu vzduchu sa budete pohybovat rychlostou 0 uzlov a budete mat pred sebou este par sekund zivota.

Naucte sa najprv nieco o aero/hydro dynamike, alebo sa zapajajte maximalne do diskusii o "smrtiacich" uhorkach z nemecka

0/0
27.5.2011 18:44

dropa

Re: Air France nemá na GPS

No mě to ukazuje km/h a když je tam 750 tak při tahu motorů a vodorovným letu tam bude těžko nula vůči vzduchu a proto bych nespadl jak přechytračený profíci!! !! !! ;-O :-) R^ 

0/0
30.5.2011 16:41

dropa

Re: Air France nemá na GPS

8-o

0/0
31.5.2011 14:59

Host

vyvážení

pořád se tu mluví o tom, že nevěděli jakou mají rychlost, ale když si ero vyážím, tak si mohu hodit šlofíka a i bez autopilota mi to krásně letí i skrz turbolenci a automaticky seřizuje

0/0
25.5.2011 12:30

Host

Re: vyvážení

teď je pozdě, to jste měl klukům říct před odletem

0/0
25.5.2011 12:35

Host

Re: vyvážení

tohle ví každý pilot, bez vyjímky, ale tady se o tom málo mluví:-/

0/0
25.5.2011 13:07

Host

dotaz

ulomila se směrovka za letu, nebo nárazem o moře? To je kardinální otázka. Už by se to mělo vědět za tu dobu. Pokud za letu, tak ona způsobila havárii, tedy ten, který ji ovládal. To v článku chybí.

0/0
25.5.2011 10:26

grimosa

Re: dotaz

směrovka se nemusela ulomit za letu ani nárazem do moře ale pádem, resp překročením konstrukčních limitů. Jinak je Váš dotaz nesmysl jelikož i bez směrovky se dá letět.

0/0
25.5.2011 10:49

Host

Re: dotaz

někde se ulomit musela a je důležité kde. A bez směrovky se letět opravdu nedá, tito to také zkoušeli a marně

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

0/0
25.5.2011 10:53

grimosa

Re: dotaz

:-) nácvik letu bez funkční směrovky se provádí už při základním výcviku.

0/0
25.5.2011 11:05

Host

Re: dotaz

to vím také, ale jak je pryč celá směrovka je konec, jen vyskočit, ale i to jde špatně kvůli rotaci

0/0
25.5.2011 11:15

soc01

Re: dotaz

A ulomila se smerovka, nebo cely kyl (SOP)? Bez smeroveho kormidla letet jde, bez kylu uz moc ne. Leda s obrovskou davkou stesti...

0/0
25.5.2011 12:34

Host

Re: dotaz

to by mě taky zajímalo vědět, je kolem toho nějak mlžno:-/

0/0
25.5.2011 13:08

TBC

Re: dotaz

No podle toho, co ukazujou na těch fotkách to byla celá směrovka, nebo velká část.

Podle toho, že ji našli jinde, než těla a ostatní trosky bych řekl, že se spíš oddělila ještě za letu. Pokud by se oddělila následkem nárazu na vodu (což se mi moc nezdá vzhledem k tomu, jak letadlo dopadlo - SOP má ze všech částí letadla největší šanci to přežít), tak by ji asi našli hned s ostatními těly a troskami.

0/0
25.5.2011 13:24

TBC

Re: dotaz

Aha, tady je ta fotka. Je to celá směrovka ulomená minimálně na náběžné straně v místě spoje s trupem.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Voo_Air_France_447-2006-06-14.jpg

Srovnejme to s fotkou letounu:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9c/PKIERZKOWSKI_070328_FGZCP_CDG.jpg

Je tam jasně vidět ukončení toho malování, plus to zvednutí na náběžné hraně.

0/0
25.5.2011 13:29

Host

Re: dotaz

takže je to jasné jak facka. Pilot párkrát dupl na směrovku a urval ji přesně jako v tom případu v USA

0/0
25.5.2011 13:56

soc01

Re: dotaz

Nebude to tak jednoduche.

0/0
25.5.2011 14:05

Host

Re: dotaz

stačí najít na záznamu prudké výchylky směrovky a je vyšetřování hotovo

0/0
25.5.2011 14:18

TBC

Re: dotaz

No to není. Za normálních podmínek je na směrovce mechanická zábrana, která brání kormidlu v pohybu větším, než je v rámci letové obálky bezpečné. Víme, díky ACARS, že tahle ochrana v jednu chvíli selhala - úmyslně říkám v jednu chvíli, protože to nejde určit, jestli to bylo před ostatními problémy, nebo po nich.

0/0
25.5.2011 14:41

Host

Re: dotaz

a proč teda spadlo to ero v americe? A co je na záznamu? To je tak těžký zjistit? trvá jim to nějak dlouho, asi nechtěj s pravdou ven!!!

0/0
25.5.2011 15:41

Host

Re: dotaz

Je - znam vam ne vzdy rekne vsechno a navic si musite byt jisty - jinak vas zaloba ze strany Letecke spolecnosti za podpory vyrobce toho letadla - pokud hazite vinu i na nej - zcela jiste - kvuli poskozeni dobreho jmena NEMINE - odskodneni - ktery plati stat jako chybu sveho uradu jsou pak milionove !!! 

0/0
25.5.2011 17:48

Host

Re: dotaz

opr: Zaznam vam vzdy ne vsechno rekne - jen neco proste naznaci - a nebo vubec - nic let probihal klidne - letadlo se dostalo nahle do nekontrolovtelneho preklopeni a tim i padu - a pak se proste rozpadlo - on vam nerekne jaka soucastka upadla nebo selhala - jen naznaci prubeh kolize.

0/0
25.5.2011 17:51

Host

Re: dotaz

hehe, s těma povolenýma násobkama se jen tak nerozsype. A jak to, že tam nejsou zaznamenany pohyby kormidel??

0/0
26.5.2011 7:35

Host

proč letadlo stoupalo.....

-pokud byla informace o ztrátě rychlosti z ucpaných Pit. čidel, tak autopilot samozřejmě přidal max. na motorech-odtud stoupání nad úhel, kdy motory neměly dost náporového vzduchu a let byl nezvladatelný. Než se pilot zorientoval, aby přepnul na ruční řízení, bylo pozdě. Podobná havárie B 757 se stalo r. 2000 po vzletu z Puerto Plata, letadlo tam parkovalo asi 14 dní bez řádného servisu-zakrytí Pit. trubic, v té pro AP se usídlily vosy-kutilky a přicpaly ji hlínou svého hnízda, čidlo dávalo údaj násobné  skutečné rychlosti, pilot ubíral bez autopilota, až po 10 minutách letadlo spadlo do Atlantiku. Z vylovených čidel a analýzou let.údajů bylo toto prokázáno.

0/0
25.5.2011 8:23

Host

nesmysl

nezvladatelný let?? Klidně vypnu motory a udělám pár akrobatických čísel! Mám 10 km výšky a můžu si dovolit skoro všechno. Tady se ale urvala směrovka, to je možná to co zapůsobilo, bez ní se lítat nedá. A co jí urvalo? Možná pilot párkrát dupl na směrovku když nevědel co udělat. To je také kdysi stalo, letadlo dopadlo do města v USA.

To je to, že piloti nemají praxi na plachtáku, neumí cítit letoun zadkem, jen koukají do monitorů.:-/

0/0
25.5.2011 9:17

Host

Re: nesmysl

dělají piloti takovýhle obrat, jako my na Blaniku? Ostrý pád-přitáhli jsme knipl naplno, ero přešlo do strmého stoupání, až se zastravilo, pak začalo couvat a pak přepadločumákem pod horizont a letělo se dál. Ztráta výšky minimální. Kdepak, ani nepřítomnost kapitána, ani strmé stoupání nemohlo ero ohrozit.

Jen nás tady plašej naivníma úvahama laiků:-(.:-/

0/0
25.5.2011 9:32

grimosa

Re: nesmysl

ostrý pád moderní dopravní letadla nedělají,počítač to nedovolí :)

blaník je dobré letadlo ale i laik ví že při jeho váze 350 kg těžko porovnávat s dopravním :)

0/0
25.5.2011 10:57

Host

Re: nesmysl

piloti by měli nacvičovat všecko, i vývrtku. Aby s nima nic nehlo. Není divu, že nejlepší stahači začínali na plachtácích.

Blanikovy letové vlastnosti jsou podobné dopravákům, jen  je víc na akrobacii. Klasický dopravák je superstabilní

0/0
25.5.2011 11:22

Host

Re: nesmysl

a jaké mají dopraváci násobky přetížení? Jistě vydrží dost

0/0
25.5.2011 11:29

soc01

Re: nesmysl

Provozni jsou +3.8/-1 v ramci obratove obalky, poryvova to muze na nekterych rychlostech jeste zvednout. Pocetni nasobky jsou pak 1.5 vyssi.

0/0
25.5.2011 12:40

Host

Re: nesmysl

tak to by zvládlo základní akrobacii, kdepak, tohle éro spadlo nějak podivně:-/

0/0
25.5.2011 13:09

grimosa

Re: nesmysl

bez směrovky se lítat samozřejmě dá, dokonce je to i ve výcvikových osnovách na plachťáky :)

Pletete si to s výškovkou

0/0
25.5.2011 10:51

Host

Re: nesmysl

já myslel celou směrovku, nejen klapku, bez ní to opravdu nejde

0/0
25.5.2011 10:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.