Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na Měsíc nepoletíme, Obama udělal chaos. Co nás bude do kosmu vozit dál?

Budeme létat na ISS s Boeingem nebo až na Mars s plavidlem SpaceX? Proletí se vesmírem kosmická loď s romantickým názvem Pronásledovatel snů? To všechno jsou otázky, na které zatím nikdo nezná přesnou odpověď.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Je jasne, co se stane s lidmi a odborniky propustenymi....

...ted z NASA. Dostanou nabidky od cinskych firem, kde nechybi penize, ale zoufale potrebuji vedecke mozky a know-how. Nez americke administrative dojde, ze Cina skupuje vedce, inzenyry a vyzkumniky, bude uz pozde a Cina ohlasi pevne datum cesty k Marsu a dal. Obamova vlada je v podstate konkurznim spravcem zbankrotovane a zadluzene Ameriky a NASA je jen jednou z dlouhe rady obeti.

0/0
10.7.2011 13:26

kenx

Re: Je jasne, co se stane s lidmi a odborniky propustenymi....

Možná jo a možná ne. V Číně je zdá se neřešitelný problém sehnat kvalitní materiály a vyrobit něco opravdu přesně. Už to řeklo dost zástupců firem, co tam vyrábí a byl to v některých případech i důvod k odchodu. Ve státech je situace jiná, potřebné díly tam není problém sehnat a právě toho využívá spousta podnikatelů zkoušejících své vlastní raketové nosiče nebo výrobu satelitů. Evropa je na tom podobně, kromě EADS je tu Thales Alenia, CNES apd. Navíc bacha, Číně selhává centrální plánování, jsem zvědavý, co udělají se současnou realitní krizí. Na konci roku hrozí nějakých 100 milionů volných převážně nových bytů a investice do infrastruktury posledních let byly potěmkinem, stavěla se třeba dopravní infrastruktura, která je teď minimálně využívaná. Na srandičky typu vesmírný program nemusí najednou být prostředky ani politická vůle. Lidi se mohou začít bouřit a nějaké rakety jim budou ukradené, budou chtít vyšší životní úroveň.

0/0
11.7.2011 8:12

Host

Re: Je jasne, co se stane s lidmi a odborniky propustenymi....

"podstate konkurznim spravcem zbankrotovane a zadluzene Ameriky"

Piste naproste blbosti a jedine koho tak ohrozej jsou veritele - oni dluzeji v dolarech a po zmene zakonu jich mohou natisknout tolik kolik budou na splaceni vsech dluhu potrebovat a tak zcela zlikviduji Cinske dolarove rezervy - proste tak snizeji jejich hodnotu.

To neni pripad Recka co dluzi v Eurech a ty si natisknout nemuze.

0/0
12.7.2011 17:20

Host

Re: Je jasne, co se stane s lidmi a odborniky propustenymi....

Natisknout si toho můžou sice kolik chtějí, ovšem tím by svoji ekonomiku definitivně zničili. Inflace nepůsobí problémy jen venku.

0/0
13.7.2011 14:02

Host

Re: Je jasne, co se stane s lidmi a odborniky propustenymi....

Zalezji jak velka a jak rychla.

0/0
14.7.2011 1:11

kenx

Čína, Indie ...

V článku mi chybí zmínka o čínském vesmírném programu, který už zvládl vynesení člověka do vesmíru a výstup do volného prostoru. Dříve či později očekávám nabídku na vynášení satelitů a sond za velmi výhodnou cenu. Čínský kosmický program vychází z ruského a objemem prostředků začínají připomínat zlatou éru sovětské kosmonautiky. Pak tu je Indie, opět vychází z ruské techniky, ale spoustu věcí už také zvládají sami. Nejsou tak daleko jako Čína ohledně letů s lidskou posádkou, ale potenciál tam je a dramaticky narůstá počet zainteresovaných lidí a firem. Závěrem se vrátím k evropské ESA. Tam budou velmi zajímavé starty soyuzů koupených od rusů z vesmírného přístavu v Kourou. Dále se samozřejmě rozvíjí ATV, každý nový kousek je další evolucí. Konečně tu do dvou let má být IXV, experimentální nákladní loď, která se na rozdíl od ATV dokáže bezpečně vrátit zpět na zemi. Důležité je to samozřejmě proto, že od IXC je to už na dohled ke kapsli s lidskou posádkou.

0/0
9.7.2011 19:00

Host

Co s tím raketoplánem pořád máte?

jeden start 1,5 mld dolarů, 1 starý dobrý Sojuz 63 mega.Tedy 23 startů Sojuzu 1 start raketoplánu. Když si k tomu vezmete že půlku své kariéry létali raketoplány tzv. na sucho-tedy plnili úlohu raket vynášeli různý šrot a byly bez stanice zase takový průšvih to není.

0/0
9.7.2011 0:42

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Kolem 1 milardy maximane a jeste mene casto - a k tomu 7 lidi a 20 tun nakladu.

" raketoplány tzv. na sucho-tedy plnili úlohu raket vynášeli různý šrot "

Provedeli se v nich vedecke experimenty a ty USA stacili misto nakladneho udrzovani vlastni stanice. Pokazde letela specializovani vedci krome profesionalnich kosmonautu coby posadky.

A oprava + vylepsovani Habbolova vesmirneho teleskopu k tomu.

+1/0
9.7.2011 1:47

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Takže to vlastně vyhráli, měli to dobře vymyšlené a vlastně to bylo levné. Nechceš o tom napsat básničku?

0/0
10.7.2011 21:28

Two-by-four

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Ma pravdu v tom, ze nektere veci by bez raketoplanu nebyly vubec mozne. Proto to byl uspesny projekt.   Mimochodem,  i vystavba mezinarodni stanice na nem zavisela. Nektere moduly byly prilis velike pro jakoukoliv reaketu.

0/0
10.7.2011 23:16

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Nechci nikterak znevažovat přínos programu STS, ale kdyby nebyl, ISS by se zkrátka navrhla jinak. Co zvládly jedině raketoplány, je ten v článku zmíněný servis družic, například HST byste asi k Sojuzu nepřikurtoval..

0/0
11.7.2011 3:55

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Ale zas ne tak levne to noseni nahoru - krome zakladnich modulu vybavenych raketovym motorem, solarnimi panely i radiatory klimatizacnigho systemu - tak bezny modul nema ani jedno  amusi byt trvale napojen na jine anbeo na externi zarizeni - zde prave raketoplan.

Tazke jedine onen  zminovany servisni modul s motorem, panely a radiatory - ktery by ho domanevroval do blizkosti ISS - kde jiz by se dal manipulatorem zachytit.

0/0
11.7.2011 13:43

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Pokusy jim zpocatku stacili takto a pri udrzovani Habblova teleskopu by se velmi obtizene hledalo jine reseni.

Proto jiz zadne opravy teleskoupu ani cehokoliv jineho samostene operujiciho se neplanuji.

0/0
11.7.2011 1:26

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Je to reakce na nesmyslne srovnani se Sojuzem - pokud se pripocte i cena nakldu + pocet posadky nutnych  na rychle pripojeni modlulu ke stanici - elektricke a chladici okruhy predevsim - pak to vychazi docela jinak - tedy relativne srovatelne - modul by totiz musel mit k sobe specialni servisni modul plnici ulohu raketoplnu - domanevrovat az ke stanici s nim a trvale ho klimatizovat a zasobovat elektrickou energii - potreoval ji trvale, aby se neposkodil. A jeste by musel cestovat pod aerodinamickym krytem. Jinak by ho napor vzduchu behem startu zcela znicil - roztrhal.

A tento specilani servisni modul by byl jen na 1 pouziti - pak by se musel nechat shoret v atmosfere.

A pokoszene cerpdlo - prohlidka v laboratori prijde na pricinu a tims e i vylepsi pro priste - co ho takhle zkusit vest dolu Sojuzem kam by se ani nevesel o hmotnosti ani nemluve - dolu jiz NIC VELKEHO ci tezkeho prosye NEDOSTANEM - pokud nevivinem neco dalsiho jineho.

0/0
11.7.2011 1:35

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

omyl .. v dragonu od spacex dolu snesete az 2000kg nakladu. Tedy kdyz to prezenu snyst se da i poradne nalozeny kombik ;)

Takze tohle uz taky umime.. raketoplan by snesl vyrazne vic, ale tohle je moznost jak snes soucastky k analyze viz to cerpadlo.

0/0
11.7.2011 11:10

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Rozmery vcetne vstupniho otvoru a pak zdali vubec - to neni tak jiste doposud to nikdy nezkouseli zdali opravdu tolik.

0/0
11.7.2011 13:24

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Ano největší průser pro raketoplán je tenhle parametr - cca 20 tisíc USD/ na kg vynášeného užitečného materiálu (některé prameny uvádějí i trochu vyšší cifry). To je skutečný hrobař letů do vesmíru. SpaceX se chlubí tím, že jejich raketa Falcon Heavy bude mít nosnost 53 tun na nízkou oběžnou dráhu s cenou 2200 USD/kg. Samozřejmě ještě bude záležet na tom, jestli budou moci první stupně rakety používat vícenásobně - pak by ta cena šla ještě dolů. Mimochodem už teď SpaceX se svým Falconem 1e a Falconem 9 cenově válcuje ruskou a asijskou konkurenci.

0/0
9.7.2011 11:35

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Jenže problém je v ceně jednoho kilogramu samotného nákladu. Tak sofistikované zařízení jako je družice dnes údajně stojí minimálně 50 tisíc dolarů za kilogram! Je otázkou kdo si při stavu současné světové ekonomiky zaplatí tak těžký a drahý náklad, aby k tomu potřeboval nosič typu Falcon Heavy. A ten se zaplatí jen při minimálně čtyřech startech ročně, viz. níže Ekonomický propadák č.2

0/0
9.7.2011 12:44

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Co se dělá kusově, je mnohem dražší než sériová výroba, takže ano 50tis.USD/kg pro družice nacpané nejmodernějšími technologiemi je realita. Ale kdo říká, že na oběžnou dráhu chceme dostat jen sofistikované družice astronomické hodnoty. Některé komerční společnosti uvažují o výstavbě stanic na oběžné dráze (např. Bigellow aerospace) - tam potřebujete dostat tuny nákladu na oběžnou dráhu za co nejméně peněz, aby toto podnikání bylo rentabilní. Falcon Heavy má být asi 3x levnější oproti raketě Delta Heavy od Boeingu a vynese na oběžnou dráhu 2x tolik. Delta Heavy se běžně používá a myslet si, že o 3x levnější raketu, která bude 2x výkonnější, nebude zájem, je ekonomický nesmysl. Naopak to vypadá na dosti zásadní průlom v cestách do vesmíru.

0/0
9.7.2011 14:19

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

"Naopak to vypadá na dosti zásadní průlom v cestách do vesmíru. "

Vubec to nebude dle vseho - cena jeste neni takova, aby si to mohlo dovolit vic nez par super milonaru.

A tak to rychle skonci - nebot pro ty to brzy bude jen druh exoticke cesty a ne neco zcela vyjmecneho.

0/0
9.7.2011 14:27

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

"peněz, aby toto podnikání bylo rentabilní"

Jezne to jsou hoteli pro turisty ktere proste nejsou a nebudou viz vyse.

0/0
9.7.2011 14:29

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

On planuje tu raketu poskytnou NASA - provozovat ji - na budovani mescni zakaldny ci ke stavbe lodi na Mars.

Kosdmicka tursitika moc sanci proste nema. Maji proste lide co an to maji jine zajmy a cile nez let do vesmiru - zvlate pokud to bude jen otazka penez co doposud jen nebyla.

0/0
9.7.2011 14:43

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

Jenže ta cena 50 tisíc za kg je vypočítán právě na "sériové" družice, typu GPS. Na kusových a jedinečných zařízeních je cena dvakrát i třikrát vyšší. Jestli platí, že cena samotného nosiče tvoří jen 10 až 20 procent nákladů na start, tak jakkoliv nízká cena nosiče není samospasitelná. Ekonomický nesmysl je spíše myšlenka že se Falcon Heavy uživí na vesmírné turistice, potažmo na soukromém sektoru, stejně jako tvrzení že se Delta Heavy běžně používá. Za sedm let startovala pouze čtyřikrát.

0/0
9.7.2011 14:46

Host

Re: Co s tím raketoplánem pořád máte?

....a navíc co pojištění? To bude mnohonnásobek ceny pojištění nosiče jakékoli konkurence, při jejich dosavadní "spolehlivosti".

0/0
10.7.2011 21:31

Censors will be assimilated999

Na mesic nepoletime...

Prachy jsme utratili za "lety do Libye", podporu tamni AlKajde a vrazdeni civilistu. Taktez mordovani civilistu a AFG neni zadarmo a vrazi nutne potrebuji klimatizaci, ktera spolkne vic, nez celej budget NASA. Vas Building Hussein Obama von Kena..R^

+2/0
8.7.2011 22:25

BrainWashingtonDreistein

"Mnoho zajíců, psova smrt!"

Roztříštěné prostředky nepřinesou nic! Chybí jasná koncepce - Měsíc, Raketoplán. :-(

0/0
8.7.2011 21:52

Host

ATV

Hezký článek, ale autor úplně pozapomněl na ATV. Alespoň za jednu větu by to stálo.

0/0
8.7.2011 17:55

Host

Po raketoplanu

Ukoncit vyvoj lodi Orion a nosnych raket Ares I a V bylo jedno z nejvetsich spatnych rozhodnuti v dejinach USA.Z neho uz se bohuzel velmi pravdepodobne pilotovana kosmonautika nevzpamatuje.Infrastruktura nez se neco(zatim nikdo nema ani predstavu co) postavi beznadejne zastara,lide - spickovy odbornici v danem oboru odejdou a sve jedinecne zkusenosti nikomu nepredaji (aspon v to doufejme).Nikoho nezajima kolik financi se vlozilo do jejich zaskoleni a praxe.Zaskolit nove lidi bude nemyslitelne ne-li nemozne (zacne se tapat jako v sedesatych letech) i v ere pocitacu nelze vse nasimulovat a pod.Mesic byl a bude vzdy odrazovym mustkem k letu kamkoli mimo zemi.Je to idealni misto pro testy vsech technologii a zkusenosti (placani se max.400 km nad zem.povrchem v uzavrenem obyvaku je jen velmi chaba nahrazka).Program Apollo jasne ukazal cestu jak by cesta ke hvezdam mela v podani statu vypadat.Finance do tohoto projektu at byl jakkoli drahy se do dnesni doby bohate vratily uvahy jsou 1 : 6!!!

0/0
8.7.2011 15:03

Host

Re: Po raketoplanu

Naopak zrušení nosičů Ares byl dobrý krok, nevěřili mu ani v NASA a jejich vývoj byl zahájen jen díky silnému lobingu firmy Thiokol, hlavního dodavatele strategickým silám USAF a štědrého sponzora prezidenta Bushe. Modul Orion resp. MPCV může být za mnohem nižších nákladů vynášen stávajícími nosiči.

Stejně tak, je nesmyslné si myslet, že by NASA po zrušení raketoplánů a při pokračujícím programu Constellation uživila všechny stávající odborníky.

0/0
8.7.2011 15:26

Host

Re: Po raketoplanu

V Íránu, Číně, Pákistánu a podobně o ně bude velký zájem. Sejdou se tam se svými dříve ruskými kolegy a budou konstruovat rakety pro jaderné hlavice.

0/0
8.7.2011 23:36

Host

Re: Po raketoplanu

Nesmíte tolik koukat na bondovky ;-)

0/0
9.7.2011 12:45

Host

Ekonomický propadák č.2?

Velmi zajímavý článek o plánech SpaceX je v posledním L+K. Aby se Falcon Heavy zaplatil, musel by startovat čtyřikrát ročně, což znamená že firma bude muset vyrobit pro Falcon 9 a Falcon Heavy dohromady 400 raketových motorů za rok!?!? Jen tak pro dokreslení, doposud se schopnost sériové produkce jakéhokoliv motoru pohybovala v řádech maximálně desítek kusů za rok.

Co mě ale zarazilo ještě víc, je tvrzení SpaceX, že trh se pro těžký nosič utvoří sám, jakmile začnou Falcon Heavy vyrábět, ačkoliv náklady na samotnou raketu tvoří jen deset až dvacet procent z celkových výdajů na start.

Tohle opravdu velmi silně připomíná podobně optimistické vyhlídky před čtyřiceti lety, ze kterých vzešel ekonomický propadák jménem Space Shuttle, s jediným rozdílem, že tentokrát je projekt soukromý.

0/0
8.7.2011 13:52

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

No nezapominej na to ze SpaceX cely ten svuj motor merlin navrhla (na zaklade licencne poskytnuteho motoru) tak aby se dal vyrabet velkoseriove. Vylozene byl pouzit termin "bezici pas". Musk si vyvinul vlastni technologicke postupy.

Dalsi opravdu dulezitou veci je ze se snazi zachranit vsechny prvni stupne tak aby se dali znovu pouzit. Tohle je pro inzenyry spacex obrovska vyzva. Kazdy z prvnich stupnu ma vlastni navratovy system. Problem je ze hmotnost a objem pro tento system je konecny a neni mozne napriklad navysovat m2 padakove plochy ci vyrazne zlepsovat stabilizacni padak. Takze zatim se jim zachrana prvnich stupnu moc nedari ale je tam pozitovni prognoza. Musi se vylepsit zpusob siti/lepeni/skladani padaku aby se netrhaly.

Obrovsky uspech SpaceX je zatim absolutni spolehlivost celeho systemu Falcon9 a navratove lode Dragon. Uz prvni zkusebni start byl uspesny. Je videt ze zkusenosti a testovani je u spacex na vysoke urovni.

.

+1/0
8.7.2011 14:38

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Doplneni: Co se tyce lode Dragon tak se jedna o vylozene skvelou zalezitost. Nejen ze vyveze stejny pocet lidi jako vozil raketoplan ale jeste jednohho soudruha navic :) Zajimava je take zivotnost/zaruka Dragona ve vesmiru ktera je 24mesicu coz je 4x vice nez Sojuz a 50x vice nez raketoplan. Pokud by se stykovacim modulem spojily dva dragony dohromady, tak by cela soustava vydrzela cestu na mars a zpet. Ac ruzni lide typu Pacner tyto skutecnosti nevidi (protoze to proste nedokazi pochopit) tak prave na soukromem sektoru je budoucnost dobyvani vesmiru

+1/0
8.7.2011 14:39

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Skvěle to zní, jenže oni jako soukromá firma nesdělí, na jakou rezervu životnosti kabiny jsou ochotni jít. Spíš to tak vypadá, že tam kde by NASA pro jistotu už nechala vyrobit novou kabinu, oni půjdou kvůli nákladům na samou hranici její použitelnosti.

0/0
8.7.2011 15:10

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

dragon by mel byt znovu pouzitelny cca 10x. Vsechny lety pro nasa budou s novou kabinou. Spacex pak bude mit kabiny pro cca 100startu gratis ;)

0/0
8.7.2011 15:34

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

jinak ta soukroma firma si nedovoli zbytecne riskovat ... v tomhle bysnysu staci jen jedna chyba a 100% uspesnost na kterou tak slysi pojistovny je ta tam..

0/0
8.7.2011 15:36

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Jeden start = 100% úspěšnost tohoto typu. Obávám se ale, že na tak malém statistickém vzorku nic  nepojistíš s parametry, které si představuješ. Zvláště když vezmeme v úvahu pravděpodobnost selhání celé řady, včetně tohoto jednoho úspěšného startu. Ta je kolik? 60%, nebo "jen" 40%?

0/0
10.7.2011 21:44

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

"spojily dva dragony dohromady, tak by cela soustava vydrzela cestu na mars a zpet. "

A jak hurvinek valku si to predstavujete - systemy zajisteni ovzdusi teploty, energie a dalsi veci proste tak dlouho nevydrzi - nehlede na to ze Dragon nevydrzi navrat 2. kosmickou rychlosti do atmosfery Zeme a prave takova rychlsot je pro let od Mrasu k Zemi nezbytna.

0/0
8.7.2011 18:28

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Že prý nevydrží návrat 2. kosmickou rychlostí do atmosféry.. hloupost. Dragon má momentálně nejvyspělejší tepelný štít mezi všemi svými konkurenty - sám Elon Musk se chlubil na jedné konferenci, že Dragon dokáže ustát návrat na Zemi i z "Marsovské rychlosti", a proto překonává i Orion, který to nedokáže. Ne, že by to Dragon nutně potřeboval, ale otestování těchle technologií se bude hodit pro následovníka Dragona. Stejně tak důležitý je i nyní vyvíjený únikový systém Dragona - jak pro zvýšení bezpečnosti, tak i pro řízené přistávání, které se bude v blízké budoucnosti hodit.

+1/0
8.7.2011 23:25

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Ten neni pro zvyseni bezpecnosti - ale je povinnosti - a Sit musi byt s velkou rezervou navrzen - tedy 2 kosmicka rychlost v navrhu - rovna se klidne 1 kosmicka rychlost - tedy z obezne drahy na Zem prakticky pouzitelna.

0/0
9.7.2011 1:50

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

U kazde kosmicke lodi je proste povinnost mit zachrany system pouzitelny pri havarii nosne rakety.

0/0
9.7.2011 1:53

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Ano, únikový systém je povinnost. Ale všimněte si, že jak Rusové, tak Američané používali od 60.let jen jeden typ únikového systému - tažnou věž, která se po několika minutách od startu musela odhodit. Kdyby selhalo oddělení tažné věže, posádka zahyne. Dále tento typ únikového systému neposkytuje možnost záchrany po celou dobu letu na oběžnou dráhu. I Orion měl mít klasickou tažnou věž. To, co teď vyvíjí SpaceX, je výrazná inovace - únikový systém bude součástí kosm. lodi, poskytne možnost záchrany po celou dobu letu na orbit, odpadá nutnost oddělit únikový systém od lodi spolu s rizikem, který to neslo. To by bylo k té zvýšené bezpečnosti oproti tradičnímu konceptu. Co však poskytne ještě navíc - bude řízené přistávání pomocí raket. motorů. Ve SpaceX uvažují hodně dopředu - chtěli by podobně přistávat i na Marsu.

+1/0
9.7.2011 11:09

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Je hezké že SpaceX má svoje PR i v češtině;-) Ale teď trochu vážněji. Záchranná věžička se odhazuje v okamžiku kdy pro případný záchranný manévr stačí oddělení návratové kabiny od nosiče, ostatně toto si vyzkoušela Rusko-Bulharská posádka. Tento záchranný systém je naprosto dostačující v každé minutě letu, takže vaše chvalozpěvy jsou jen marketingová šlehačka typu čím více pruhů tím více Adidas.

0/0
9.7.2011 11:56

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Ano, proč vymýšlet inovace a zlepšováky, když můžeme využít technologii z 60. let - máte velmi pokrokové myšlení. Současný záchranný systém není úplně bez rizika + je hloupost vynášet raketové motory s palivem tak vysoko, aby se pak vůbec nevyužily. Jen upozorňuju, že na další vaše trapné komentáře už reagovat nebudu..

0/0
9.7.2011 14:51

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

"aby se pak vůbec nevyužily"

Zachrany system poziva motory zcela jinych parametru nez prave lehke pristani - musi byt behem velmi kratke doby vivinout takovy tah - ktery kabinu dostane do stanoveneho casu mimo oblast explodujici rakety a to rovnou na rampe - a poskytnout ji takovou vysku, aby dokazala bezpecne sednout zpet na rozevrenem padaku a to bezecme dal od explodujici rakety na startovaci rampe.

0/0
9.7.2011 19:07

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

Ano, chápu, že už nebudete reagovat. Ono totiž to vaše nekritické nadšení, proti normálním argumentům a selskému rozumu, nejde používat donekonečna....:-)

0/0
10.7.2011 10:28

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

"Co však poskytne ještě navíc - bude řízené přistávání pomocí raket. motorů."

Vazeny - meke pristani za pomoci motoru ma i Sojuz a navic nez na toto pristani zasoba paliva proste nevystaci - proste fyzika klasickych raketovych motoru plati i pro ne.

0/0
9.7.2011 14:33

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

"24mesicu coz je 4x vice nez Sojuz a 50x vice nez raketoplan"

Jenze jen kdyz je jako Sojuz vypnuta - tedy systemy zajisteni ovzdusi a vetsina elektroniky je mimo provoz - jenze toto jiz jaksi nevite a z toho delate sve zavery !!!

0/0
8.7.2011 18:31

Host

Re: Ekonomický propadák č.2?

A proto ten servisni spojovaci modul o hmotnosti cca 50 -80 tun ;) Pro low cost hrdinskou vypravu dostatecne :p

Byly by potřeba nejspíše 2 starty Falcon 9 a jeden start budoucího Falcon X. Soustava by se složila z důvodu jištění v blízkosti ISS. (>1km)

0/0
11.7.2011 11:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.