Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vedro na kolejích. Proč musí cestující v nových tramvajích trpět

Nové vozy ForCity měly nabízet větší pohodlí. Ve skutečnosti je v nich však nepříjemné horko. Také v anketě u cestujících zvítězily staré typy tramvají, protože lépe větrají. Lepší to nebude.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Nízkopodlažní

Proč musí být všechno nízkopodlažní? Kvůli pár nepohyblivým jedincům ohrožujeme na zdraví i ty dosud zdravé? Samozřejmě souhlasím, aby jezdily nízkopodlažní tramvaje, proč musí být ale nízkopodlažní v celé délce? Nestačil by prostředek? už jste někdo viděl vozíčkáře nebo nepohyblivou osobu, jak prochází tramvají? Už jste viděli někoho nepohyblivého, jak si sedá na sedačky na půlmetrovém schodu nad koly? Škoda "Porsche" kvůli nízkopodlažní obsesi má sedačky s nohama do uličky a bez prostoru pod nima, jen proto, že "jeden schod" zní marketingově líp, než "dva schody".

0/0
20.7.2011 9:12

Host

Re: Nízkopodlažní

A ty zakázaná výsuvná okénka - kvůli nějakýmu ožralýmu magorovi, který vystrkuje palici z tramvaje, až mu přes ní něco klepne, teď nemůžu mít výsuvná okénka já. Místo toho tam jsou vyklápěcí a navíc oblepená cedulkami, že se mohou otvírat jen za madlo, jinak přijdu o prst. Proč to tedy nejde vyřešit stejnou cedulkou i u těch výsuvných?

0/0
20.7.2011 9:15

TigerM

klima-standard

Výsuvná okénka jsou lepší. Zakazuje je norma...to se mi libi, proto nekteri dopravci kupuji solarisy s velkymi posuvnymi okny, napr. linka 375,... i vnitrni prostor busu je lepe reseny a sedacky pohodlnejsi, i kdyz zadne terno to taky neni... takze norma je asi jen pro nekoho...

Nechapu proc alespon polovinu tramvaji nekoupi s klimou, vsichni ji kupuji, Wroclaw, Warszava, Riga, vsechno severneji nez Praha...

PS: ty vysuvna okna museji byt doplnena stresnim vetranim, nejlepe takovym co vzduch nabira, to tramvaj vyvetra spolehlive, proto je T3 nejlepsi... ale u LF tramvaji to nejde, vhodne resena klima je idealni, je v kazdym obchodaku, dost casto restauracich, autech, kancelarich a dokonce uz i doma, ... na zapad a brzo i na vychod od nas to bude standard a my se budem varit v 40-50st. (pokud tram popojizdi na slunci), abychom usetrili a stejne bude jizdny drazsi a drazsi...

0/0
16.7.2011 23:08

Host

To se tak stava a

je nutne se s tim smirit. V hlubokem podzemi metra je zase v zime zima, v novem terminalu2 za spoustu miliard je zase horko a pache to tam jako by se zabyvali prevazne dopravou tchoru.

0/0
15.7.2011 19:38

Host

Re: To se tak stava a

Topi tam odpadni teplo uvolnujici se ze souprav - i moderni spouprava ma jen urcitou uciinost. A rekuperace jde jen tehdy kdyz je odber jinym vlakem metra v useku napajenem ze stejne menirny - jinak nastupuji zas instalovane odporniky v nem.

0/0
17.7.2011 0:24

G4Danny

citujeme experta

Doplňme, že citovaný pan Martin Leso je ing. a Ph.D. Nepracuje na FS jako vrátný ani uklízeč, jak by se ze jména bez titulů mohlo zdát. ;-)

0/0
15.7.2011 10:13

Host

Re: citujeme experta

Ale no tak. Všude v civilizovaných zemích je zvykem z titulů nedělat velkou hlavu. Já mám kromě bakaláře MA a LLM a taky si to nikam nepíšu - ani na občanku ne. Moje tituly zajímají jen mého zaměstnavatele a když už pak jsem na pozici, která ty tituly vyžaduje, je blbost to tam psát, ne?

0/0
17.7.2011 16:07

houba_

Marketa Diviskova

je mozna znalec, ale me kdyby se nekdo zeptal v tak hloupe ankete, tak nerozlisim T3, T6, T48 , T602  .

0/0
14.7.2011 17:33

G4Danny

Re: Marketa Diviskova

Správně. Já bych třeba klidně hlasoval, aby mě vozil po Praze T-72...:-) (http://cs.wikipedia.org/wiki/T-72).

0/0
15.7.2011 10:18

Astaroth

vyklopne panely v T3

Ten vepredu co se otvira proti smeru vzdy nassaval ruzne vosy a hmyz, ktery se pak pustil do cestujicich ;-(

A to, ze ma nova T15 na strese elektrovyzbroj, neobstoji - slo by nad ni vyvest rouru jako na starych parnicich a tu zaustit do salonu.

0/0
14.7.2011 16:28

Host

Re: vyklopne panely v T3

Jenze i vyvod roury potrebuje prostor a ta elektrovyzbroj topi, takze vyhnout se nasavani horkeho vzduchu z ni neni zrovna jednoduche, takova roura, nez by dosla na spravne misto by byla poradne dlouha a zabrala na strese moc mista. Myslim, ze tahani pasivniho vetrani ze strechy proste neni dobry napad...

0/0
15.7.2011 15:52

Host

Re: vyklopne panely v T3

To už není pravda, přední okýnko má na rekonstruovaných tramvajích mřížku, kterou vosy a včely neproletí.

0/0
20.7.2011 9:06

Host

Vše se opakuje

tyto řeči se vedly už když začaly jako nové jezdit T3. Tenkrát ale T3 byla tou tramvají která nemá pořádná oka, je v ní vedro a nevětrá. Proti historickým tramvajím s otevíratelnými okny jak výkladní skříně a bez zavíracích dveří je to samozřejmě také pravda.

0/0
14.7.2011 12:40

Host

Okno větrá nejlíp-nejjednodušeji

Pokud norma zakazuje jen vyklánění z okna, pak bych se přimlouval, za klasické šoupací okénka z T3 s mříží - ideální větrání + zamezí vyklánění. Problém je jen psychologie mříže(pletiva). To jde ale řešit barvou, tvarem atd... (Současná dírkovaná reklama nalepená na oknech autobusů není nic jiného než barevná mříž.)

- Dalším jednoduchým vylepšením by mohly být 2 vrstvy skla, které by se mohli vůči soubě pohyboval. Mám na mysly sklo s vertikálníma rýhama pevně zasazené v rámu. A na něm druhé sklo posuvné, taky s vertikálníma rýhama. Když jsou rýhy posuvného a pevného skla na sobě, tak vzniknou otvory, které větrají :-) "Rýhy" můžou být 2cm šíroké, takže se přes ně nikdo nevykloní a zároveň bude v celé tramvaji při jízdě průvan.

Klimatizace je šíleně složitý přístroj, který spotřebuje kotel elektřiny. Proč nevyužít rychlosti jízdy tramvaje k nahánění vzduchu dovnitř? Vyklápěcí stříška v T3 ideální. Čerstvý vzduch a průvan udělá vždy víc, než klimatizace v konzervě.

0/0
14.7.2011 12:25

TigerM

Re: Okno větrá nejlíp-nejjednodušeji

a co pomale popojizdeni, pak uz jedine ventilatory jako ve starych americkych vozech...

0/0
16.7.2011 23:12

_lu

...

počkat, tenhle článek musí bejt tak 20 let starej ne?:-D nevěřim tomu, že v roce 2011 řeší DP stále klimatizaci???:-D

0/0
14.7.2011 9:54

Host

Re: ...

To je omyl. DP nic neřeší. A je zjevně v klidu :-)

0/0
14.7.2011 10:55

TigerM

Re: ...

DP klimatizaci resi, ... pro zamestnance... takze mozna by mohli jezdit pouze ridici... ;-D

0/0
16.7.2011 23:13

Host

Kartáč

Té nové tramvaji říkám "kartáč". Má takové kartáče nad koly. A celkově vypadá jako nějaký smeták nebo kartáč. ;-)

0/0
13.7.2011 22:47

Host

Na ty normy jednou lidstvo zajde

to my věřte !

Jednou to dojde tak daleko, až se budete chtít dojít vykoupat, že bez nafukovací záchranné vesty dostanete pokutu. Protože je to bezpečné.

Stejně tak je to s výsuvnýmy okny již nyní.

Nebo s bezpečnostními pásy. I když ohrožuju jen sebe a ne okolí stejně mi lidi vnutí pokutu Rv:-/

0/0
13.7.2011 20:58

Host

Re: Na ty normy jednou lidstvo zajde

Ale i jiny - vetsim zranenim nez s bezpecnostnmi pasy si vice vezmes pri tezsim lezeceni ze zravotniho pojisteni.

A pokud se vice zranis - tak nedokazes vcas treba zavolat zachranku pro sve dite na nebo i pro mozna jeste vice zranene osoby v tom aute se kterym ses srazil.

Ci dite jeste sebe a dite pred pripadnym pozarem sam vyprostit ven - treba po nazrazu do stromu a nebo zdi.

0/0
14.7.2011 1:06

Host

Re: Na ty normy jednou lidstvo zajde

A ted si jeste predstavte, ze proletite celnim sklem, roztrelite se o strom a vase noha zrani chodce, co jde zrovna kolem :-) Kazdopadne pisatel nade mnou ma pravdu, ze ty zasahy zachranaru nejsou zadarmo a kazdy vyjezd, kteremu se tak predejde je dobry (navic krome zachranky by museli prijet i houbari, aby vas nasli a posbirali :-) )

0/0
14.7.2011 9:28

Host

By se vsichni tihle

inzenyri a normotvurci meli zajet kouknout treba do San Francisca, co tam jezdi. Tihle hnupove, co se podileji na designu novych tramvaji, zrejme v tramvaji v zivote nesedeli...

0/0
13.7.2011 9:12

Host

Norma nedovolující vysouvací okénka.

Dočetl jsem se, že vysouvací okénka podle nějaké normy nemohou být kvůli "vykukování" cestujících z nich. Tak proč tak nedají nějakou zábranu či mřížku aby ta hlava z tý tramvaje něšla vystrčit?To je zase argumentování. Doufám že se na tý tramvaji něco pokazí a stáhnou jí z Prahy, je to hrozná tramvaj. Nejen že je v ní na padnutí a to jsem mladej člověk, co ti staří mají ríkat. Zadruhé sedačky jsou super kluzké, už jsem jednou pri brždění spadl na zem, ikdyž ano je lepší když moč a pot z bezdomovců steče dolů, bravo ale že to klouže jak na ledě se nikdo na tím nezamyslel? Zatřetí, nešlo by něco udělat s těmi "tvrdými" odjezdy? Někdy mi to přijde jak závodní tramvaj, zrychlí z nuly na padesát za tři vteřiny a pak prudce zabrzdí, ideál když je plná tramvaj, lidi tam lítaj jak nechci říci co. Když jsem četl že hodlaj prodat několik set kusů tram T3 tak si říkám že asi začnu všude jezdit busem nebo metrem, páč jízda tramvají se tímto stane tou nejméně pohodlnou možností cestování po Praze.

0/0
12.7.2011 22:31

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

"prudce zabrzdí"

Nebrzdi nijak prudce - mozna ji do toho skocil nejaky chodec.

A ze sedacky jsem jest niky nespadnul a naopak v sedacih T3 se mi vubec dobre nesedi.

"tramvaj. Nejen že je v ní na padnutí a to jsem mladej člověk, co ti staří mají ríkat."

Tem se predevsim libi ze je NIZKOPODLAZNI - ale protoze jste mladej a bez kocarku tak to nechapete - a novejsi T15 maji vhaneni vzduchu ventilatorem dovnitr - takze vetra i kdyz popojizdi v bezne zacpe.

0/0
12.7.2011 23:16

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

... "prudce zabrzdí" ... no ano, už jste jel třeba z "karláku" do botanické zahrady? Bydlim u vozovny Pankrác a jezdím s ní denně. Ano, pro důchodce je přijatelné a líbivé že je 100%-tně nízkopodlažní. Ovšem párkrát jsem byl svědkem toho že než důchodce usedl do sedadla tak se tramvaj dala do pohybu a důchodce padl skoro na podlahu. To, že tam občas do cesty skočí chodec, budiž, ale většinou to chodcem není, a co ty rychlé rozjezdy? To, že má osm motorů neznamená že musí jet padesátkou po třech sekundách od rozjezdu ... a ty sedačky kloužou a hlavně děti z nich padají, buď by tam měli být i bezpečnostní pásy nebo ať tu tramvaj přeprogramujou na lidštější rozjezdy, vždyť ta tramvaj vozí lidi a né zvěř !!!

.."a novejsi T15 maji vhaneni vzduchu ventilatorem dovnitr" ... T15 je označení pro tank ale to je jedno, jenom by mě zajímalo jak se to pozná, že je ten ventilátor v provozu? já to ještě nepoznal a mnoho dalších cestujících které denné slýchávám naříkat :-(

0/0
13.7.2011 0:08

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

Me nepripada ze by tam nekdo narikal - bud si to pletete s puvodni 14T a nebo proste si stezuji vsude.

Naopak me vic vadi pruvan.

0/0
13.7.2011 2:04

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

aa, zastupce vyrobce toho paskvilu se nas snazi presvedcit, ze vyhodou je "smradek, ale teploucko". ;-D

0/0
13.7.2011 9:14

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

Nejsem zadny vyrobce - jen mi proste vadi PRUVAN a to je vse.

0/0
13.7.2011 13:08

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

A jedine kdo realne fnuka a to opravnne jsou starsi lidi v T3 kdyz lezou do schodu a to velice dlouho kor kdyz jeste tahnou tasku na koleckach.

0/0
13.7.2011 2:06

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

To, že tam důchodci padají na hu.. na podlahu, je věcí i.iota řidiče (či jak se tramvaj-vozkovi říká (strojvůdce?)) a ne "nedokonalosti" tramvaje. I v autě přece můžete jezdit plynule anebo styl "plyn na podlahu-brzda na podlahu", dle volby řidiče.

A k těm normám... No nevím, nevím, ale ve Zlín některé nové auto/trolejbusy posuvné okénka mají. A to poměrně dost vysoká. Narychlo jsem našel např. tento SOR: http://zsptd.cz/wp-content/gallery/autobusy-sor-b-9-5/sor_704_02.jpg

0/0
13.7.2011 23:32

Host

Re: Norma nedovolující vysouvací okénka.

"několik set kusů tram T3"

Cast se rekonstruhuje a tem pak vzhledem l zivotnosti jiz STEJNE BUDE NA VYRAZENI z duvodu technickeho stavu 1990 posledni kusy T3 byli dodany v roce 1990 - tramvaj ma proste svoji zivotnost.

0/0
13.7.2011 2:08

Host

Návrat k starému zdvihu velkých dílů střechy!

Už ty novější typy vozů T3, které měly pouze malé ručně otevíratelné střešní otvory, se daly hůře větrat, ale řešily to poměrně velké otevíratelné boční okna. To však dnes již nelze. Co by však neměl být problém, je návrat k možnostem zdvihu předního, středního i zadního velkého dílu střechy tak, aby i v případě deště stačil systém sám, nebo s pomocí cestujících zavřít velké střešní otvory, které jsou pro únik obrovského nashromážděného tepla tou nejrozumnější a nejméně finančně náročnou variantou.

0/0
12.7.2011 22:14

Host

Re: Návrat k starému zdvihu velkých dílů střechy!

Jiz zde bylo parkarat receno - je tam elektricka vyzbroj - menice pohonu a podobne. Takze neni na ne misto.

0/0
12.7.2011 23:18

Huckelberry Švédd 6

muhehe ...

hlavně že je vše dle norem RvRv;-O

0/0
12.7.2011 21:44

Host

Linka 22

Tomu kdo normu navrhoval bych doporucil se projet novou tramvaji cislo 22. v Praze, je tam puch bezdomovcu tak husty ze by se dal krajet, malem jsem se poblil.

0/0
12.7.2011 20:58

next_ghost

Výklopná okénka

Když už ta okénka v tramvaji musejí být za každou cenu výklopná, tak co takhle přesunout panty ze spodního okraje na přední bok (případně do svislé osy okénka)?

0/0
12.7.2011 17:18

Host

Optimista

Za tu cenu určitě budou stále čisté záchody tekoucí voda a dost papíru v každém voze, tomu říkám pokrok.R^R^R^

0/0
12.7.2011 15:45

Host

Není nad otevřené okno

Nucená klimatizace by se mohla zařadit mezi TOP nejhorších vynálezů součastnosti. Je neekonomická, neekologická, nehygienická (!) a navíc snižuje odolnost lidí. Je to recept jak vyhubit lidstvo. Staré "kulatky" po výměně motoru by tu mohly jezdit další desítky roků. Pro kočárky a nemohoucí cestující by mohl být nízkopodlažní pouze střed vozu, už takové v Praze jezdí a kapacitně to stačí.

A proč má být vzduch v tramvaji jiný než venku? Vždyť nikdo tramvají nejede třeba z Aše do Brna aby tam dřepěl hodiny. Jsou dny, kdy ve stanicích mačkám otvírání dveří i když nikdo nevystupuje. Není nad vyrovnané klima s venkem.

A jest-li se EU bojí, že by se někdo vykláněl z okna? Dítě tak vysoko nedosáhne a z dospělých to může udělat jen blb a až ti se pobijí bude líp!

0/0
12.7.2011 15:01

Host

Re: Není nad otevřené okno

"by mohl být nízkopodlažní pouze střed vozu"

Jenze jen u KT - kslobova tramvaj kde ve stredni casti nebylo zadne vybaveni - proste je tam elektricke zarizeni tramvaje.

A me staci nucene vetrani ventilatorem co vetra stale stejne bez ohledu na jizdu tramvaje - tedy i kdyz hodinu postava v zacpe a muze klidne bezet i na konecne - takze alespon neprijede tak rozpalena jako vase T3 - ktera vam jste ze  ze spodu pritapi zcela zataralou regulaci rychlosti zrychlovacem - coz jsou odpory - jen par ma moderjnejsi tyristorovou vyzboroj - do T3 ji rposte vyrobce sam nemontoval jen pri rekonstrukci bylo povoleno DP si ji tam namontovat sami.

0/0
12.7.2011 16:45

Host

Re: Není nad otevřené okno

Opravdu máte pocit, že 15T s převažující černou na boku se na slunci méně ohřívá?

0/0
13.7.2011 8:14

Host

Re: Není nad otevřené okno

Na konecne pokud ja na slunci je vzdy T3 prijede zcela rozpalena.

0/0
13.7.2011 13:10

Host

Re: Není nad otevřené okno

Ac byste se snazil jakkoliv, lidstvo byste klimatizaci nevyhubil ani zdaleka - klimatizace neni ani trochu spatny vynalez, vzdyt kdyby se nevynalezl princip klimatizace, nemel byste ani lednicku. "Stare kulatky" by tu mozna jeste par let jezdit mohly, ale predstava, ze jedine co na tramvaji starne jsou motory, je dost naivni. Pokud je nizkopodlazni pouze stred vozu, rozhodne to nestaci. Podivejte se kolik je ve spicce v tramvaji lidi duchodoveho veku. Rozhodne by se nenamackali do toho snizeneho prostoru a uz vubec by tam nenalezli dost mist k sezeni. Niskopodlaznost take zasadne zkracuje vymenu cestujicich na zastavkach. A proč má být vzduch v tramvaji jiný než venku? Klimatizace zajistuje prave to, aby vzduch uvnitr nebyl teplejsi, nez venku. Uvedomte si, ze kazdy clovek vyrobi zhruba 100 W tepla, dalsi teplo se vam dostane do tramvaje zarenim zkrz okna a zahrivanim skrine vozidla. Kdyz jen vhanite dovnitr vnejsi vzduch, nikdy teplota uvnitr neklesne na uroven venkovni.

0/0
12.7.2011 19:01

Host

Nahoře huj a dole fuj

Panebože, 100 milionů za jednu tramvaj - to si snad dělají srandu ne?

0/0
12.7.2011 13:23

Host

Re: Nahoře huj a dole fuj

Nevim o jakych 100 miliaoncech pisete - ma byt nanejvejs 60 milionu za kus.

0/0
12.7.2011 16:47

falm

Re: Nahoře huj a dole fuj

Fuj to jsem se lek! Já už myslel, že 70!

0/0
12.7.2011 19:10

Host

O kolecko min

Kdo vymyslel, ze zadekluje salinu aby do prostoru nesel prirozeny vzduch vhaneny jizdou a musi to pohanet klimatizace, ktera ma obrovsky energicky vykon + kdyz si vezmete kazdym otevrenim dveri jak se vse dostane na zmar, tak by si mel jednu lisknout. Saliny pry zkratuji kdyz je venku extrem spatny pocasi, tak toto je uz druha vec! Nepochopim proc nenechate vyrobit stare Tecka jako nove, kultura prahy by se tim povznesla, usterilo se a kazdej byl spokojenej.

0/0
12.7.2011 12:38

Host

Re: O kolecko min

Dnes už vůbec nejde o to něco udělat, ale ZAMĚSTNAT lidi - a tak se starší dobré věci předělají na nové, moderní, splňující to či ono, aby se pak mohlo vylepšovat, zkoumat, navrhovat legislativní úpravy, pořádat konference, setkání pracovních skupin, provádět průzkumy veřejného mínění, dbát na ekologii, bezpečnost, spolupráci a kooperaci, vajíčka, rajčata, skáču, skáču a míchačka si pořád ven a dovnitř....

0/0
12.7.2011 13:25

Host

Re: O kolecko min

"ze zadekluje salinu aby do prostoru nesel prirozeny vzduch vhaneny jizdou "

Tedy pruvan - a jak tam pisou presne je to z duvodu nizkopodlaznosti.

Bezny ventilator zas tolik nebere a narozdil od vhaneni vzduchu jizdou funguje i kdyz trmavaj popjizdi v zacpe a nefouka zcela neprijemne kdyz na to ridic na okraji Prahy "trochu vice splapne".

0/0
12.7.2011 16:25

Host

Re: O kolecko min

"Tecka jako nove"

Bez nizkopdlaznosti je primo zakazano zakonem tokove vozdila nakupovat.

A oni vubec nejsou tak dobre - me proste nevyhovuji vubec - T3 - hazi to pekne teda !!!

0/0
12.7.2011 16:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.