Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Letadlo se zřítilo do koupaliště u Bratislavy. Málem trefilo řídicí věž

Poslední katastrofální havárii ČSA, při níž umírali lidé, sledovaly letního rána 28. července 1976 na bratislavském koupališti Zlaté piesky zděšené pohledy mnoha šokovaných svědků. Od té doby nezaznamenaly české aerolinky smrtelnou nehodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

karel3

Presne osvetleni.

Dobre vysvetleni situace ma kapitan Il-18 v.v. Dusan Kuchta na http://www.planes.cz/cs/clanky/2/

0/0
13.8.2011 4:08

roba21

Kdo ví jak to bylo...

Vyšetřovacím zprávám z té doby se obecně nedá moc věřit. Vůbec bych se nedivil, kdyby to režim hodil na posádku aby uchránil pověst sovětské techniky a socialistických aerolinií. :-P

0/0
28.7.2011 21:31

ivoš

Re: Kdo ví jak to bylo...

Kolik let se zajímáš o letadla?

0/0
28.7.2011 21:53

njuska

Re: Kdo ví jak to bylo...

roba21: Aniž bych se nějak chtěl zastávat minulého režimu, tak Váš komentář bohužel působí dost hloupě, až uboze...

0/0
29.7.2011 2:03

jointick

dobrý článek

http://www.planes.cz/cs/clanky/2/

0/0
28.7.2011 18:43

Rosáček

Il-18

Vážení, to letadlo vůbec nemělo jít do vzduchu a když na to přišli tak jim měli dovolit přistát už v Brně. Ale po 35-ti letech je každý chytrý. Životy to nikomu nevrátí a naše příbuzné taky ne :-(

0/0
28.7.2011 16:26

usaty

nove zabery

vraj doteraz nezverejnene fotky

http://spravy.pravda.sk/foto.asp?r=sk_domace&c=A110727_130214_sk_domace_p29

a prispevok z diskusie:

My čo sme to videli na vlastné oči môžeme povedať iba toto:

Lietadlo letelo veľmi , viac vodorovne , v plochéj zátačke asi tak smer- Štrkovec - Vajnory, Bolo počuť ako matory priam revú na plný plyn , ale lietadlo nestúpalo.tak nejako to bolo. Žiadny výbuch , žiadna rana , len ostalo ticho.

0/0
28.7.2011 14:45

ivan.ivan

ivan.ivan

Podcenili to, to sa stáva práve skúseným pilotom...

0/0
28.7.2011 12:43

vítek z prčice

Iljušin 18

Pánové, kteří toužíte do všeho zatáhnout politiku, rád bych připoměl, že il 18 bylo velmi dobré a spolehlivé letadlo, kromě hospodárnosti, ovšem. Nehody tohoto typu u ČSA byly vesměs způsobeny jinými vlivy než selháním techniky, včetně chyb posádky. Nalétal jsem jako cestující s tímto typem mnoho cest a vždy pohodlně a OK. Do té Bratislavy jsem, pravda, neletěl ..

Zatáčka přes stojící motor se ani u dvoumotoráku nedělá, jde o velmi nebezpečný manévr. V uvedeném případě chyboval především mechanik, nechápu však ani sestup 22 m/sec - to se s dopravním letadlem opravdu nedělá.

Technickými příčinami nehod  trpěl úplně jiný typ - TU 154.  Viděl jsem jeho havárii na Ruzyni, patřil však Aeroflotu, ne ČSA.  :-)

0/0
28.7.2011 11:24

FrantaKibyc

Re: Iljušin 18

S tím "velmi dobré a spolehlivé" bych byl velmi opatrný, když jen ČSA ztratily 2 letadla tohoto typu z nevysvětlených, nejspíš však technických příčin.

0/0
28.7.2011 13:51

fjmikes

Re: Iljušin 18

A co havarie v Halifax (nebo v  to bylo v Gander?)

0/0
28.7.2011 17:40

ivoš

Re: Iljušin 18

V Ganderu.

0/0
28.7.2011 21:59

grumbler

Re: Iljušin 18

V Ganderu to byla osudová chyba posádky... těsně po odlepení od země zatáhl mechanik místo podvozku klapky-no, takové chyby se bohužel dělají jenom jednou! Pro toho, kdo něco o létání ví, to jasně vypovídá, že chyba to byla fatální... ostatně stejně jako ta v Blavě, kdy si mechanik spletl motory a tah motorů na levém křídle mašinu obrátil ... Jinak Iljušiny Il-18 byly asi jedny z nejspolehlivějších mašin, které po světě létaly - ostatně pár kusů snad létá dodnes..... Jejich smrtelné havárie nebyly ani jednou z technických příčin ale z lidského pochybení...

0/0
2.8.2011 21:10

ivoš

Re: Iljušin 18

Z dvanácti Il-18, které ČSA vlastnily, 4 (slovy čtyři) skončily haváriemi. Přesto na ně pamětníci vzpomínají jako na spolehlivé stroje, neúnavné "dělníky".

0/0
28.7.2011 21:52

njuska

Re: Iljušin 18

Jistě, ale většinou to bylo vinou posádky.

0/0
29.7.2011 2:12

Martin Soušek

proč by Kratochvíl kecal?

Moc nerozumím tomu, proč by pan Kratochvíl kecal a vymýšlel si o nutnosti nouzového přistání?

 

V seriálu "osudové okamžiky" přitom toto podali jako fakt.

0/0
28.7.2011 11:01

Tereza Šírová

Re: proč by Kratochvíl kecal?

Máte pravdu, nad tím si lámu hlavu už delší dobu. Nechci v žádném tvrdit, že pan Kratochvíl lže. Ale vzpomínky se někdy i mohou pomotat, natož v případě takového šoku a těžkých zranění...

Bez výjimky všichni "lidé od letadel", se kterými jsem o tomhle případu mluvila, se shodují, že to byla jednoznačná chyba posádky a že motory byly v pořádku. Kdyby tam ta porucha byla a letadlo žádalo o nouzové přistání, tím spíš by pak přece piloti neprováděli tak zběsilý sestup.

Neříkám, že se v tehdejší době některé věci nekamuflovaly (zejména ty související se SSSR), ale v archivních materiálech to bylo. Jen se to nedostalo na veřejnost. V tomhle případě, a ty archivní materiály jsem zkoumala poměrně podrobně, se tam skutečně nic podobného neobjevilo...

0/0
28.7.2011 11:22

Lanolin

Re: proč by Kratochvíl kecal?

No i tahle vzniká protirežijní propaganda. Toho jsme si tu už 40let užívali a my naivkové čekali, že to teď už nebude.

Prostě se to hodí co říká, tak to šoupnem do televize. 6e to není pravda? Vždyť to bylo v televizi a víc už se málokdo ptá.

0/0
28.7.2011 11:59

petr____22

Re: proč by Kratochvíl kecal?

Protirezijni ? Co ten rezisek komu udelal ?

0/0
28.7.2011 12:08

petr.vodicka

"přes všecky zmatky" ?

Přes všecky zmatky a nepředpisové postupy se nakonec posádce povedlo přiblížení stabilizovat.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/serial-letadlo-se-zritilo-do-koupaliste-u-bratislavy-malem-trefilo-ridici-vez-1hg-/tec_technika.aspx?c=A110728_000608_tec_technika_pka

to asi není [>-]

0/0
28.7.2011 10:44

RadekS

Osudové okamžiky, díl Zlaté piesky 1976, online archiv ČT

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1091682868-osudove-okamziky/401213100081058-zlate-piesky-1976/video/

0/0
28.7.2011 9:37

Tobinka2.0

Re: Osudové okamžiky, díl Zlaté piesky 1976, online archiv ČT

http://www.youtube.com/watch?v=JjkJNwel0Rw&feature=related

Tohle je taky dobrý.

0/0
28.7.2011 10:46

hamin

Dobrý článek

R^

+7/0
28.7.2011 8:39

Pravičák začíná být nadávka

Re: Dobrý článek

tak tak ... R^

0/0
28.7.2011 9:32

0xf

?

zajimalo by me proc pouze ten jeden motor byl automaticky vypnut... podle me nebyl automaticky vypnut ale diky klesani nastaveni uhlu listu a otackam zhasnul protoze mel chudou smes...

+1/0
28.7.2011 8:29

Fido

Re: ?

Presne. To mi taky nedava smysl. Pri volnobehu by mely prece bezet vsechny motory. Volnobehem se prece i zahrivaji pred startem.

0/0
28.7.2011 18:06

honer

Iljušin Il-18

No jo, v posádce chyběl palubní tesař a nástěnkář

+1/0
28.7.2011 8:16

djbeat

Re: Iljušin Il-18

No iljušin nebyl jen dřevo a dřevěné hřebíky, jak naznačuješ. A co úcta k zemřelým ?Rv

0/0
28.7.2011 8:29

bloud-velbloud

tyto věci mě dost zajímají

takže jsem si dobře početl.

+1/0
28.7.2011 8:13

intago

ve francouzském letadle

co ted vytáhli pasažéry po roce padali zkušení piloti 10km. Stačilo na 2 vteřiny pustit řízení a zachránili by se všichni. V řeckém letadle ani nevěděli, že mají dekompresi a stoupali do jisté smrti v 10km. Není nad zkušené piloty:-/

0/0
28.7.2011 8:06

Tobinka2.0

Re: ve francouzském letadle

Jak říká v jedné knížce pilot kolegovi: "Děláme práci, kterou by zvládla cvičená opice za královský peníze, protože jednou přijde těch deset sekund, kdy budeme muset dokázat, že si je zasloužíme."

 

 Piloti v USA vypnuli funkční motor místo porouchaného. Čínští piloti zapomněli, že s jedním nefunkčním motorem nemůžou letět na autopilota a šli do vývrtky (kterou i s tím porouchaným motorem nakonec vybrali)... Jsou to lidi a lidi dělají chyby:-P

+1/0
28.7.2011 10:27

babca

Re: ve francouzském letadle

No ale priznavam bez muceni,ze bych si to vic uzil bez tych 10ti vterin...

0/0
28.7.2011 11:10

NejeHa

Taky nechápu,

že mohli "nasekat" tolik chyb. 8-o

Jinak super článek :-) R^, i když, na můj vkus, "trochu dlouhý".

0/0
28.7.2011 8:05

Wandys1

Kdykoli slyším-zkušená posádka, řidič

nebo výsadkář, hned mě na padné slovo starší, pomalejší, podceňující nebezpečí.

0/0
28.7.2011 7:51

qwenda

Re: Kdykoli slyším-zkušená posádka, řidič

Až ti kluku bude lehce přes  40., vzpomeň si na svá slova...

+1/0
28.7.2011 8:21

Hufo

Re: Kdykoli slyším-zkušená posádka, řidič

no, řekl to trochu blbě, spíš měl napsat, jsem zkušený, tak chyby nedělám. a i když ji udělám, tak jsem jí neudělal, jsme přece zkušený. osobní zkušenost jak z práce, tak ze silnice. k tomu zažitá rutina a může být problém. snad se taky tak nezměním. i když jsem v tom 40-kovým věku, pořád mě děsí, když někdo o sobě řekne, jsem zkušený nebo dobrej řidič.

0/0
28.7.2011 9:14

naroznej

Re: Kdykoli slyším-zkušená posádka, řidič

A já zase ,když slyším---mladý,inteligentní,ambiciózní či dravý tak si představím mladého namachrovaného blba , kterému chybí totálně všechno až na sebevědomí, kterého má na rozdávání.

Čas od času každý člověk udělá chybu. Je však špatné , když chybu udělá v takové situaci více lidí najednou.

Každopádně , kdybych měl jet na autobusový zájezd a mohl si vybrat , zda sednu do busu k padesátiletýmu chlapovi s třicetiletou řidičskou praxí anebo k mlaďasovi , který má řidičák rok , sednu radši k tomu padesátníkovi.

+3/0
28.7.2011 8:45

Pravičák začíná být nadávka

Re: Kdykoli slyším-zkušená posádka, řidič

R^R^R^

0/0
28.7.2011 9:35

mlčanlivý boban

bol som ešte zvedavé decko

a videl som to na vlastné oči, ten pohľad na ocas lietadla v jazere bol neskutočný.

Inak včera bol o tom šot v TV a vraj spevák Pavol Hammel sa zachránil tým, že sa ožral a nezobudil, inak mal pôvodne letieť touto linkou...

+1/0
28.7.2011 7:42

Aries2

Re: bol som ešte zvedavé decko

zaplať pánu bohu za to, Hammel je moj oblúbenec :-))

0/0
28.7.2011 7:52

konzerva

Re: bol som ešte zvedavé decko

Další z důkazů, že rozumné požívání alkoholu prodlužuje život!!

0/0
28.7.2011 8:16

Duke___Nukem

Re: bol som ešte zvedavé decko

;-DR^

0/0
28.7.2011 9:05

Pecicek

Terezko, pěkný článek...

ale po ránu trochu dlouhý...:-)

0/0
28.7.2011 7:41

ivoš

Re: Terezko, pěkný článek...

TAk si ho odpoledne přečti ještě jednou...;-D

+6/0
28.7.2011 7:42

Pravičák začíná být nadávka

Re: Terezko, pěkný článek...

;-D;-D;-D

0/0
28.7.2011 9:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.