Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Přistáli jsme,“ řekl a zemřel. Havárii ČSA před 36 lety přežili jen dva

"Můj kolega řekl, že jsme přistáli na letišti," vypověděl jeden ze dvou přeživších z letu ČSA 540 do Teheránu. Ve skutečnosti letadlo havarovalo. Problém zřejmě zavinili pilot s kapitánem, kteří se podle pamětníků doslova nenáviděli. Zemřelo 126 lidí a není jisté proč.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ferenczy

Chyba v článku

Dobrý den,

v článku je chyba, resp. se nejspíš někde vytratil jedno slovo (údaj), takže věta nedává smysl:

"Letadlo, které v tu chvíli řídil druhý pilot, potvrdilo sestup do letové hladiny, oznámilo přelet majáku a zahájilo pravou zatáčku, aby nalétlo do osy přistávací dráhy. "

"potvrdilo sestup do letové hladiny", ale již zde není uvedené do jaké. Domnívám se, že by to měla být letová hladina 40 (tedy 4000 ft, cca 1200 m), což byla letová hladina před poslední pravou zatáčkou do osy přistávací dráhy. (viz Wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_ČSA_540)

0/0
27.8.2011 23:49

Ajvn

podivny zpusob dopadu

Jestli jsem chápal správně, tak letadlo točilo během přibližování poslední zatáčku doprava na srovnání s runwayí. Tzn. pravé křídlo dole, levé nahoře. Pokud tedy platí, že letadlo nejprve narazilo příďovým podvozkem, pak LEVÝM křídlem a pravým až později, nevypadá to na ztrátu výškové orientace pilotů v zatáčce. To by si snad podle um.horizontu všimli, že jsou na opačnou stranu, než mají v plánu, ne? Takže pokud ne nic konspiračního, tak nějaký silný větrný poryv? nebo turbulence, která se údajně může objevit i v bezoblačném vzduchu? Víte o to někdo něco blíž?

0/0
22.8.2011 16:36

DickLarge

Re: podivny zpusob dopadu

Podle popisu dopadlo skoro naplacato, možná že letěli moc nízko, když to zjistili snažili se to srovnat (aby byl lift kolmo) a zvednout ale už to nestihli.

0/0
24.8.2011 22:10

il62

výškoměr

I já si kladu otázku, proč se piloti vůbec nepodívali ven z okénka a nevšimli si nízké výšky a neřídili se světly letiště nebo přímo přistávacími světly. Byla zcela bezmračná noc, Damašek je osamocená oáza v poušti, evropská měřítka dohlednosti zde neplatí, jeho světla a zejména silná světla letiště (osvětlení plochy před terminálem) jsou v noci zcela jasně  vidět z letadla snad už někde od Baniasu nebo Homsu, tedy ze vzdálenosti 150- 200 km, natož ze 16 km. V roce 1975 se ještě nepřistávalo automaticky nebo jen podle přístrojů, tuším v té chvíli řídili letadlo hlavně podle očí, výškoměr mohl mít  informativní úlohu, určitě to v tu chvíli nebyl přístroj, ze kterého by pilot nespustil oči a podle kterého by  řídil svůj sestup na dráhu, když měl přitom  letiště před sebou jako na dlani. Bylo by dobré znát názor nějakého někdejšího pilota, jestli v této fázi letu (čtvrtá zatáčka) a za těchto podmínek (dokonalá viditelnost) se tehdejší  Il62 řídily podle přístrojů nebo podle viditelnosti.

0/0
22.8.2011 12:52

HM69

zajímavý článek

Dobrý večer.V tomto letadle zahynul i můj příbuzný.Zanechal po sobě mladou ženu a 2 malé děti.Přestože mi tenkrát bylo jen 5 let,pamatuji si,že se u nás mluvilo o dvou přeživších,malém dítěti a muži arabské národnosti.Také vím,že se unás mluvilo bu´d o teroristickém útoku nebo sestřelení letadla.Po revoluci se sestřenice/tedy vdova/ spojila s několika pozůstalými a psali někam do Prahy,aby se znovu prošetřila příčina nehody.Nevím už ale,jak to dopalo,zda jim vůbec někdo odpověděl nebo dostali potvrzení původní verze.Asi 17 let po havárii jsem se v mém prvním zaměstnání sešla s paní,jejíž manžel měl tenkrát do Sýrie také odletět.Pracoval ve stejném podniku jako manžel sestřenice,měli tam stavět myslím cukrovar.Ale let zmeškal a tím si zachránil život.Zemřel asi před dvěma lety.

0/0
20.8.2011 22:01

billa98

Re: zajímavý článek

Zajímavé. R^

0/0
22.8.2011 23:03

NejeHa

Zajímavý článek,

sice "na pohled delší", ale nakonec to nebylo tak "hrozné" ;-), dobře se to  četlo. :-) Už se těším na další. R^

0/0
20.8.2011 11:30

Tereza Šírová

Re: Zajímavý článek,

Díky, další bude cca za měsíc :-) a bylo-li by náhodou libo vlakové nehody, tak výhledově připravujeme i ty.

Co se délky týče - vím, není to nejkratší. Jenže zrovna tenhle typ článků se píše stručně dost špatně. Některé věci je prostě potřeba vysvětlit a dát do souvislostí, a to vždycky krátce nejde... Nicméně mě moc těší, že to je čitelné i navzdory délce. Díky a pěkný den! :-)

0/0
20.8.2011 16:52

NejeHa

Re: Zajímavý článek,

Děkuji za reakci!

No, já osobně "raději" "letecké".  :-) Ale uvidíme, když budou "vlakové" tak pěkně zpracované jako tyhle, určitě nebou mít o čtenáře nouzi. :-)

S tou délkou, to chápu, to se "nedá nic dělat".

Přeji příjemný zbytek odpoledne!

0/0
20.8.2011 17:32

........

Re: Zajímavý článek,

v pripade zaujmu o zeleznicne nehody vysli dve celkom zaujimave knihy od pana Gulika Zeleznicne nehody na slovensku aZeleznicne nehody na slovensku 2 v ktorych su celkom zaujimavo popisane nehody ktore sa stali a ich priciny. ukazky z nich si je mozne precitat tu:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002715-Zeleznicne-nehody-na-Slovensku-19111948-Calovo-Hodzovo/ http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002736-Zeleznicne-nehody-na-Slovensku-481989-Dobra-pri-Ciernej-nad-Tisou/ http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/002917-zeleznicne-nehody-na-Slovensku-28111974-Banovce-n-Bebravou/ http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003070-Zeleznicne-nehody-na-Slovensku-14101992-Hertnik-Raslavice/ http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003156-Zeleznicne-nehody-na-Slovensku-1-9-1984-Lipany/ http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003487-Zeleznicne-nehody-na-Slovensku-Bernolakovo-781959/

0/0
8.9.2011 9:58

nekdotomusidelat

Re: Zajímavý článek,

Je přeci jedno jestli je článek dlouhý. Souhlasím, že je to zajímavý článek. Doplnil bych příště technické informace.

0/0
13.9.2011 8:50

all_the_way

Na anglické wikipedii píšou

že problém vznikl nedorozuměním mezi věží a posádkou (špatné porozumění údajům o nastavení výškoměru).... ale autorka asi hledala v serióznějších zdrojích, než je wikipedie....

http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-62#Hull_Losses

0/0
19.8.2011 22:45

Tereza Šírová

Re: Na anglické wikipedii píšou

Wikipedie je fajn prvotní zdroj a studnice nápadů, ale musí se neustále prověřovat a ověřovat :-) Podle záznamů komunikace s věží posádka dostala a potvrdila správné informace o nastavení výškoměru; další věc ale je, jestli to správně udělali...

0/0
20.8.2011 17:00

lucky_24

Škoda

je docela smutný podívat se na dnešní ČSA a číst si o tom jak tato firma fungovala před pár desítkami let a kam všude látali.

0/0
19.8.2011 22:34

malý červ

Re: Škoda

co je na tom smutnýho, že dnes je to moderní společnost s vysokými bezpečnostními standardy a tehdy tam byl neskutečnej bordel, kdy kapitán s pilotem spolu ani nemluvili?

+1/0
20.8.2011 8:41

nekdotomusidelat

Re: Škoda

Ano za to dnes je to mozna sloecnost s vysokými bezpečnostními standarty, ktera brzy bude litat pár letadly az zkrachuje uplně. Autor pred Vámi chtel poukazat, ze uz v te dobe letali nekam kam dnes se uz jim ani nevyplati  kouknout po mapě.

0/0
13.9.2011 8:54

meteon

Láďa Keller

Láďa Keller je výborný člověk, který jako dopravní pilot nalétal se všemi možnými typy tisíce hodin. Dost seriózně se zabývá nehodami dopravních letadel, hledá v archivech, ve výpovědích, jde do hloubky. Jeho knížky ze Světa křídel jsou výtečné, hrozně rád to čtu.

+1/0
19.8.2011 14:10

Roger Wilco 2

Re: Láďa Keller

Díky za tip R^

0/0
19.8.2011 16:36

meteon

Re: Láďa Keller

Rádo se stalo. Myslím, že o tom dělá i přednášky, ale nevím kdy a kde bude případná nějaká příští. Dávat na Láďu číslo na mobil mi nepřísluší, ale snad by se mohlo něco objevit na Aerowebu nebo kolem Radima Olbrechta, ten snad v Letňanech ve Staré Aerovce občas něco uspořádá.

0/0
19.8.2011 19:38

Tereza Šírová

Re: Láďa Keller

Pod to se moc ráda podepisuju. Ohromně vstřícný a pohodový člověk. Navíc má jednu úžasnou vlastnost, která u odborníků nebývá obvyklá - dokáže složité věci vysvětlit tak jednoduše, že je pochopí i naprostý laik :-) Ohledně přednášek - můžu se zkusit poptat.

Co se jeho knížek týče, tak zatím vyšly tři - Nehody dopravních letadel v Československu 1-3 a brzy by měl vyjít i čtvrtý díl. Občas se na ně dá narazit v knihkupectvích, nebo se daj objednat přímo na stránkách nakladatelství Svět křídel...

0/0
20.8.2011 15:14

flyflýsek

Re: Láďa Keller

Souhlas,knížky jsou bezvadné,mám je:-)

0/0
10.10.2011 10:09

zapetr

Mě teda nejvíc překvapilo

že se neví nic o tom přeživším dítěti???

0/0
19.8.2011 12:59

Festík

Re: Mě teda nejvíc překvapilo

Moje žena měla před cca šesti lety v práci kolegyni, která měla tuším nějak poraněnou ruku a říkala ji, ze to má z dětství, že jako jediná přežila pád letadla a proto chce take sedět vždy úplně vzadu a boji se létat (sluzebne)

0/0
19.8.2011 14:33

captain cook

Re: Mě teda nejvíc překvapilo

Mezi obetmi pry byla letuska-byvala manzelka Jana Smolika, kdysi viteze jednoho rocniku Zavodu Miru.

0/0
19.8.2011 17:25

Tereza Šírová

Re: Mě teda nejvíc překvapilo

Údaje o cestujících nebo obětech se liší spis od spisu. V tomhle byl sice seznam cestujících, ale nebylo tam vyznačeno, kdo jsou ti přeživší. U citovaného arabského studenta něco málo víme, protože je přiložena jeho svědecká výpověď. Šestileté dítě jako svědek patrně vyslýcháno nebylo, nebo to nebylo zahrnuto do spisu. Ale ono kdyby to tam bylo, v článku by se to neobjevilo - s osobními údaji aktérů a svědků se musí zacházet velmi opatrně :-)

Dostali jsme ale do redakce velmi zajímavý mail, kde pán tvrdí, že jsou správné oba na pohled "rozporuplné" údaje o přeživší holčičce - prý byla z česko-jordánského manželství.

0/0
20.8.2011 16:49

zeto

Hm...

Moc pěkně zpracované. Díky.R^

0/0
19.8.2011 12:26

p.erk

Málo článkůo letectcí se čte tak dobře jako ty od této autor

autorky, je vidět že si s nimi dává práci a asi je i dost konzultuje.To by velice prospělo např.článlům I dnesu o havárii airbusu Air france i o polském Tuúolevu...

0/0
19.8.2011 12:02

D.E.S.

tipické ..

velmi zkušení piloti je to samé jako nováčci, lidská chyba je hned na světě ..

0/0
19.8.2011 11:59

xdriver1

Dobrý článek,

autorka si dala práci R^

0/0
19.8.2011 11:44

Titan no.1

Re: Dobrý článek,

Takový článek by měl být novinářský standard. Bohužel žijeme v době rychločlánků na objednávku, omílání jedněch "korektních" zpráv a potlačování nekorektních, vylhávání informací nebo jejich úmyslného zkreslování...

0/0
20.8.2011 20:25

Doktor.bota

..

ten odstavec o nízké hladině stresových hormonů - teoreticky, pokud by raketa zasáhla kokpit a posádka by zahynula při výbuchu, hladina hormonů by taky nejspíš byla nízká.

0/0
19.8.2011 11:27

fsp

Re: ..

RAkety jdou po teple, takže by to muselo být hodně teoreticky a dráha dopadu ukázala, že letadlo bylo v okamžiku dotyku celé a řiditelné. Sestřel byla jen spekulace podpořená nedávnou nehodou maďarského letadla. Tajnosti kolem vyšetřování jsou opodstatněné, protože Strana by přece nevyslala na mezinárodní let posádku, která dělá chyby.....to by podlomilo důvěru v budování skvělých zítřků lidovědemokratické společnosti.

+1/0
19.8.2011 11:36

zeto

Re: ..

8-oRv - ty máš fakt dost

0/0
19.8.2011 12:25

jfb

Re: ..

Napsal to úplně přesně...

+1/0
19.8.2011 17:37

Le Miserable

Re: ..

A ty máš fakt málo. Takhle se tehdy agitovaalo na každém rohu a v každé druhé větě. Napsal to vtipně a přesně.

0/0
20.8.2011 11:31

Titan no.1

Re: ..

Čistě teoreticky by pak toho materiálu k pitvě moc nebylo a čistě prakticky by to poznal i žák pomocné školy...

Spíš by mě zajímalo, za jakých podmínek dělali před 36 lety stanovení hladiny stresových hormonů, dnes je to sice rutina, ale tehdy zjistit ty nanogramy...

0/0
20.8.2011 21:01

ThutmoseIII

...

Fascinuje mě, že dnes už opravdu NENÍ článku, kde by se nerojili trollové a nemasírovali si ego... Redakci děkuji, člověk, který tyto události nezažil a zajímá se o letectví, si rád rozšíří obzory. A snad jen přání na konec: V budoucnu co nejméně článků o pádech našich strojů :-)

0/0
19.8.2011 11:13

ivan.ivan

ivan.ivan

"příčina nehody nemohla být zjištěna"?...myslím, že tých príčin, ostatne ako vždy, je viac naraz....

0/0
19.8.2011 11:02

Tereza Šírová

Re: ivan.ivan

Máte pravdu. Vždycky je ale jedna hlavní, která rozhodne o tragédii - a tu se tady prokazatelně zjistit nepovedlo. I tady ale asi šlo o řetězec - noční tma, nespolupracující posádka a přehlédnutí nebo přeslechnutí pilota, kterého si nikdo nevšiml.

0/0
20.8.2011 20:55

mafa_mafa

Vyborny clanek!

Spousta faktu, dobre jsem si pocetl. Diky!

+3/0
19.8.2011 10:49

l.g

Hmm

Je to dost podobné, jako s polským vládním speciálem.

Jinak drobná poznámka redakci. Dobré, ale příliš dlouhé...

0/0
19.8.2011 10:44

Chosé34

Re: Hmm

Aha lepší jen - "Spadlo letadlo.."

Redakci díky za pěkný článek..R^

0/0
19.8.2011 11:16

Rebrambora

Re: Hmm

A to tak že i kdyby to bylo snad o polovinu kratší, furt to bude strašně dlouhé !!

0/0
19.8.2011 11:23

quagaar

Re: Hmm

Jezismarja, tak možná se ti zdála dlouhá i Honzíkova cesta ..

+3/0
19.8.2011 12:07

LazyFatMan

Re: Hmm

Tohle taky nechápu. Dneska jsou lidi tak líní číst... Tohle že byl DLOUHÝ článek?! 8-o

+3/0
19.8.2011 14:17

Rubik1

Re: Hmm

Nejen, že jsou líní číst, ale jsou i líní přeskočit, co je pro ně příliš dlouhé. ;-)

+1/0
19.8.2011 23:30

jrozec

NO

kde je logika? Na jedné straně se píše, že se obě vyšetřovací komise mohli domluvit a zamést vše pod koberec a na druhé straně se argumentuje tím, že piloti dle vyšetření nebyli ve stresu. Pokud by se výsledky upravili, neupravili by i výsledky pitvy pilotů? Nedá se najít nějaký člen z tehdejšího týmu ať už našeho nebo syrského? Na pitevní správě musel být někdo podepsaný ne?

0/0
19.8.2011 10:33

Tereza Šírová

Re: NO

Samozřejmě, jména pod výsledky jsou, ale těm kompetentním lidem dnes bude minimálně k osmdesátce, pokud vůbec ještě žijí. Vypátrat je by sice možná šlo... ale myslíte, že kdyby podepsali upravené materiály a něco tutlali, tak to zpětně přiznají? A sehnat někoho ze syrské strany je podle mě téměř nemožné. Opět problém věku plus jazyková, kulturní, vzdálenostní bariéra...

0/0
19.8.2011 10:47

jfb

Re: NO

I v komunismu byli originální vyšetřovací zprávy přesné a nešvindlovalo se v nich. Jiná věc byla, co vláda pustila na veřejnost.

0/0
19.8.2011 17:39

jrozec

Re: NO

Dost možná, ale v článku se to zpochybňuje a pak se na tom staví...

0/0
19.8.2011 22:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.