- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dobrý den,
v článku je chyba, resp. se nejspíš někde vytratil jedno slovo (údaj), takže věta nedává smysl:
"Letadlo, které v tu chvíli řídil druhý pilot, potvrdilo sestup do letové hladiny, oznámilo přelet majáku a zahájilo pravou zatáčku, aby nalétlo do osy přistávací dráhy. "
"potvrdilo sestup do letové hladiny", ale již zde není uvedené do jaké. Domnívám se, že by to měla být letová hladina 40 (tedy 4000 ft, cca 1200 m), což byla letová hladina před poslední pravou zatáčkou do osy přistávací dráhy. (viz Wikipedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_ČSA_540)
Jestli jsem chápal správně, tak letadlo točilo během přibližování poslední zatáčku doprava na srovnání s runwayí. Tzn. pravé křídlo dole, levé nahoře. Pokud tedy platí, že letadlo nejprve narazilo příďovým podvozkem, pak LEVÝM křídlem a pravým až později, nevypadá to na ztrátu výškové orientace pilotů v zatáčce. To by si snad podle um.horizontu všimli, že jsou na opačnou stranu, než mají v plánu, ne? Takže pokud ne nic konspiračního, tak nějaký silný větrný poryv? nebo turbulence, která se údajně může objevit i v bezoblačném vzduchu? Víte o to někdo něco blíž?
Podle popisu dopadlo skoro naplacato, možná že letěli moc nízko, když to zjistili snažili se to srovnat (aby byl lift kolmo) a zvednout ale už to nestihli.
I já si kladu otázku, proč se piloti vůbec nepodívali ven z okénka a nevšimli si nízké výšky a neřídili se světly letiště nebo přímo přistávacími světly. Byla zcela bezmračná noc, Damašek je osamocená oáza v poušti, evropská měřítka dohlednosti zde neplatí, jeho světla a zejména silná světla letiště (osvětlení plochy před terminálem) jsou v noci zcela jasně vidět z letadla snad už někde od Baniasu nebo Homsu, tedy ze vzdálenosti 150- 200 km, natož ze 16 km. V roce 1975 se ještě nepřistávalo automaticky nebo jen podle přístrojů, tuším v té chvíli řídili letadlo hlavně podle očí, výškoměr mohl mít informativní úlohu, určitě to v tu chvíli nebyl přístroj, ze kterého by pilot nespustil oči a podle kterého by řídil svůj sestup na dráhu, když měl přitom letiště před sebou jako na dlani. Bylo by dobré znát názor nějakého někdejšího pilota, jestli v této fázi letu (čtvrtá zatáčka) a za těchto podmínek (dokonalá viditelnost) se tehdejší Il62 řídily podle přístrojů nebo podle viditelnosti.
Dobrý večer.V tomto letadle zahynul i můj příbuzný.Zanechal po sobě mladou ženu a 2 malé děti.Přestože mi tenkrát bylo jen 5 let,pamatuji si,že se u nás mluvilo o dvou přeživších,malém dítěti a muži arabské národnosti.Také vím,že se unás mluvilo bu´d o teroristickém útoku nebo sestřelení letadla.Po revoluci se sestřenice/tedy vdova/ spojila s několika pozůstalými a psali někam do Prahy,aby se znovu prošetřila příčina nehody.Nevím už ale,jak to dopalo,zda jim vůbec někdo odpověděl nebo dostali potvrzení původní verze.Asi 17 let po havárii jsem se v mém prvním zaměstnání sešla s paní,jejíž manžel měl tenkrát do Sýrie také odletět.Pracoval ve stejném podniku jako manžel sestřenice,měli tam stavět myslím cukrovar.Ale let zmeškal a tím si zachránil život.Zemřel asi před dvěma lety.
sice "na pohled delší", ale nakonec to nebylo tak "hrozné" , dobře se to četlo. Už se těším na další.
Díky, další bude cca za měsíc a bylo-li by náhodou libo vlakové nehody, tak výhledově připravujeme i ty.
Co se délky týče - vím, není to nejkratší. Jenže zrovna tenhle typ článků se píše stručně dost špatně. Některé věci je prostě potřeba vysvětlit a dát do souvislostí, a to vždycky krátce nejde... Nicméně mě moc těší, že to je čitelné i navzdory délce. Díky a pěkný den!
že problém vznikl nedorozuměním mezi věží a posádkou (špatné porozumění údajům o nastavení výškoměru).... ale autorka asi hledala v serióznějších zdrojích, než je wikipedie....
Wikipedie je fajn prvotní zdroj a studnice nápadů, ale musí se neustále prověřovat a ověřovat Podle záznamů komunikace s věží posádka dostala a potvrdila správné informace o nastavení výškoměru; další věc ale je, jestli to správně udělali...
je docela smutný podívat se na dnešní ČSA a číst si o tom jak tato firma fungovala před pár desítkami let a kam všude látali.
co je na tom smutnýho, že dnes je to moderní společnost s vysokými bezpečnostními standardy a tehdy tam byl neskutečnej bordel, kdy kapitán s pilotem spolu ani nemluvili?
Láďa Keller je výborný člověk, který jako dopravní pilot nalétal se všemi možnými typy tisíce hodin. Dost seriózně se zabývá nehodami dopravních letadel, hledá v archivech, ve výpovědích, jde do hloubky. Jeho knížky ze Světa křídel jsou výtečné, hrozně rád to čtu.
že se neví nic o tom přeživším dítěti???
Moje žena měla před cca šesti lety v práci kolegyni, která měla tuším nějak poraněnou ruku a říkala ji, ze to má z dětství, že jako jediná přežila pád letadla a proto chce take sedět vždy úplně vzadu a boji se létat (sluzebne)