Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havarovaný Jak-42D nebyl příliš starý, ale aerolinky měly problémy s bezpečností

Provozovatel ruského letadla Jak-42D, které havarovalo s hokejovým týmem Lokomotiv Jaroslavl, měl problémy s bezpečností, nedávno byl na čas bez licence. Dvě ze tří letadel z jeho flotily navíc nesmějí létat do zemí Evropské unie. Havarovaného stroje se ale toto omezení netýkalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pteryx

jak už tu bylo uvedeno

http://www.planes.cz/cs/clanky/165/

Pan Čech v zájmu vyprávění rád trochu přehání, ale v tomto mu realita bohužel dala dost zapravdu ...

0/0
8.9.2011 21:11

krakra

Délka startovací dráhy

Nevíte někdo, jak dlouhou dráhu potřebuje Jak 42 na startu ?, nemůžu to nikde najít.

0/0
8.9.2011 17:56

jakub7

Re: Délka startovací dráhy

Doporucuji Google.

http://www.aviamarket.org/reviews/civil-aircraft/144-yak-42d-vip-administrative-aircraft.html

0/0
9.9.2011 16:11

krakra

Re: Délka startovací dráhy

Děkuji

Hledal jsem, ale v češtině (moje chyba).

0/0
9.9.2011 17:28

medved.m

"do zemí EU nemohou létat dvě ze tří jeho letadel"

"Havarovaného stroje se ale toto omezení netýkalo".

Takže teď už tam nesmí žádné z jeho (2) letadel. Makačka na bednu, co, idnes?

0/0
8.9.2011 16:56

intago

z průběhu letu je jasný

že motory neměly výkon, proč vůbec startovalo a proč nepřerušilo start, to je ta hlavní otázka:-/

0/0
8.9.2011 8:07

eQuido

Re: z průběhu letu je jasný

Pokud mu vysadil motor kousek před tím než se měl odlepit od země, tak už by to neubrzdil...

0/0
8.9.2011 12:00

intago

Re: z průběhu letu je jasný

ale on má tři motory..

0/0
8.9.2011 12:53

eQuido

Re: z průběhu letu je jasný

Jenže na vzlet potřebuje všechny 3 na plnej výkon. Se dvěma se neodlepí ze země.

0/0
8.9.2011 13:23

mike_kr

Re: z průběhu letu je jasný

To je naprosty nesmysl, bez jednoho motoru samozrejme start bez problemu muze dokoncit, dokonce i odstartovat uplne z nuly. Na alternativu, ze odejde jeden motor behem startu je kazde letadlo pripravene.

0/0
8.9.2011 16:24

eQuido

Re: z průběhu letu je jasný

No, zdá se že můžeme zavolat do Ruska, že náš odborník to všechno vyřeší za ně.

Podle některých hlasů mohl selhat jeden ze tří motorů

stroje. "Pokud má Jak-42 funkční jen dva motory, udrží se ve vzduchu a

může i přistát, ale určitě nedokáže vzlétnout," řekl agentuře Interfax

nejmenovaný zdroj z leteckého průmyslu.Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/tragedii-mohlo-zpusobit-spatne-palivo-z-volhy-vylovili-cerne-skrinky-1zd-/zahranicni.aspx?c=A110908_071526_zahranicni_aha

0/0
8.9.2011 16:56

jakub7

Re: z průběhu letu je jasný

Nebudu se hadat, protoze neznam jak je to doopravdy, ale prijde mi divne, ze by v takovem pripade vubec ziskal certifikaci..

0/0
9.9.2011 16:13

pivak

Re: z průběhu letu je jasný

Pokud se problem s vykonem motoru objevil v pozdejsi fazi startu moc na vyber nebylo. Bud zkusit brzdit a rozsekat se stejne na konci ranaveje, nebo zkusit vzletnout a treba se to podari. Bohuzel to nevyslo.

0/0
8.9.2011 13:50

biggles

Re: z průběhu letu je jasný

navíc svědci vypovídají o explozi a rozlomení trupu ještě ve vzduchu...

0/0
8.9.2011 14:02

pivak

Re: z průběhu letu je jasný

Tak to bylo urcite po tom, co zavadili kridlem o stozar, protrzeny nadrze, vypary, jiskra a je to.

0/0
8.9.2011 15:06

Děda Lebeda

Stav techniky ...

Nikdo z nás zatím neví, co bylo příčinnou nehody. Ale naposledy, když se v Rusku umíralo ve velkým (potopení parníku na Volze), tak bylo příčinnou hrubé soustavné zanedbávání údržby, no tak uvidíme, jestli Rusáci opět světu potvrdí, že sou kromě chlastání vodky taky mistři i v mizerné údržbě...Rv

0/0
8.9.2011 7:57

BlueFlash

Re: Stav techniky ...

Spíš bych řekl řekl, že následkem titula mistrů světa amoleta ve vodce je i titul mistrů v mizerný údržbě....

BTW. kdo lítá v Rusku? B737, A320 - pouze vyjímky nebo taky celkem lítaj?

0/0
8.9.2011 8:13

vokoun6

Re: Stav techniky ...

Ano, například 737 pilotované někým kdo na uvedený stroj vůbec neměl typovku a alkohol v krvi (havárie Aerošrot-Nord v Permu v roce 2008) nebo někým kdo za knipl dopravního letadla plného lidí posadí děti (havárie Aerošrotu v roce 1994).

Typické Rusácko. Rv

0/0
8.9.2011 10:57

IBM2

Předsudky

Možná je mám, ale 7 havárií a SSSR 6 a Kuba (Venezuela) 1

0/0
7.9.2011 23:54

Ozolinsh

Re: Předsudky

Co statistika? Víš, že se v ČR kradou nejvíc auta značky Škoda?

+1/0
8.9.2011 11:49

biggles

Re: Předsudky

kupodivu technické selhání bylo příčinou myslím jen ve dvou případech z těch 7 -

a třetí bude nejspíš tento případ - tady je chyba posádky velmi nepravděpodobná

0/0
8.9.2011 14:01

hafusak2

Re: Předsudky

Nejsem si jist, ale nebyl stejného typu i ten s nákladem cigaret, který havaroval u nás poblíž Dvora Králové v 90-tých letech?

0/0
8.9.2011 17:05

jfb

Re: Předsudky

Ne, to bylo TU-154

0/0
8.9.2011 23:53

fsp

Šest nehod, ale jen dvě z technických příčin

Tohle je sedmá a podle všeho zase chyba posádky. Kvalitní a zodpovědní zaměstnanci jsou problém všude na světě, ale v Rusku to platí dvojnásob

0/0
7.9.2011 23:38

mrx8

Re: Šest nehod, ale jen dvě z technických příčin

nesazel bych jenom na chybu posadky, mozna nejaky technicky potize a pak az chyba posadky. kdyz spadne letadlo, tak se vetsinou kumuluje nekolik faktoru naraz. jedna chyba jeste nemusi nic znamenat.

+1/0
7.9.2011 23:42

tuan4

Vypadá to tak,že nenabralo potřebnou rychlost pro

bezpečný vzlet.

0/0
7.9.2011 22:18

mrx8

Re: Vypadá to tak,že nenabralo potřebnou rychlost pro

to je jisty. mozna se uplne otocil vitr, chybne nalozena bagaz, vsichni pasazeri sedeli v jednom miste, motory nedaly plny tah, mohlo se stat cokoli.

0/0
7.9.2011 23:40

Inkvizitor Johny

Jak

Je úplně šumák, jestli to letadlo je šrot...Teď už je to šrot, se kterým nikdo nebude lítat.

0/0
7.9.2011 22:03

Rudla01

Re: Jak

S tímhle kusem už opravdu nikdo nepoletí

0/0
7.9.2011 22:05

Darsier

Yak 42

Autor v článku upozorňuje na fakt, že letadlo zdaleka nebylo na konci své životnosti. Správně odkazuje na počet nalétaných hodin a rok výroby. Naprosto mu ale uniká jedna podstatná věc. Jestli mělo letadlo vyrobené v roce 1993, tedy 18 let staré nalétáno pouze 6300 hodin, tak se jedná o strašně nízké číslo. Pro srovnání : Boeingy 747 mají v průměru životnost 25-30 let a za tu dobu nalétají cca 100 000 hodin. Proč na toto upozorňuji? Protože pokud letadlo za tak dlouhou dobu nalétalo tak malý počet hodin, většinu času tedy stálo někde v hangáru, kde se na něm usazoval prach a nikdo ho neservisoval, případně na to kašlali. Servis se provádí podle počtu nalétaných hodin a startů a přistání a díky tomu, že mělo toto letadlo nalétáno tak málo, tak se servis prostě neprováděl. Navíc Rusové jsou v letectví dost pozadu za západními zeměmi. Prostě okolnosti jako dělané na malér. Potom s tím letadlem jednou za rok letí a takhle to dopadne.

0/0
7.9.2011 21:46

Rudla01

Re: Yak 42

Jenže toto letadlo není srovnatelné s Boeingem 747, navíc pokud mělo 3026 vzletů a přistání za 18 let, tak to připadá 1 let na 2 dny.

0/0
7.9.2011 22:02

Damik

Re: Yak 42

1 let na dva dny.....uvědom si že normální vytíženost letadla je tak 6 letů denně u klasických aerolinek, u nízkonákladovek okolo deseti.

0/0
7.9.2011 22:04

Rudla01

Re: Yak 42

Ale tohle nebyly klasické aerolinky ani nízkonákladovky, jednalo se v podstatě o aerotaxi.

0/0
7.9.2011 22:24

tor11

Re: Yak 42

sory ale neverim tomu, ze prumerna vytizenost letadla je 10 letu denne..   pokdu bude let trvat 1,5  hodiny, letadlo je pred letem pristaveno pul hodky predem a po letu je pul hodky tankovano  dela to 2,5 hodiny na let.   uz tohle nevychazi a to je treba mit nekde cas na udrzbu atd..

+3/0
7.9.2011 22:25

CarboneCZ

Re: Yak 42

Dle popisu to bylo VIP letadlo, s tím se skutečně nelétá 6x denně nikde na světě.

0/0
7.9.2011 23:40

vokoun6

Re: Yak 42

Srovnatelné to samozřejmě je. 747 létá jak dálkové linky přes Atlantik/Pacifik tak třeba "přískoky" na vnitrostátních linkách v Japonsku. 

Kromě hodin jsou stejně důležité i cykly start/přistání, kdy díky změnám tlaku okolí dochází k největšímu namáhání trupu a samozřejmě podvozku.  

3026 cyklů za 18 let může být relativně málo nebo relativně hodně podle toho jako moc kašlali na údržbu se kterou si v Rusku nikdo hlavu nedělá, jak známo.

0/0
8.9.2011 11:03

Charlie63

Re: Yak 42

Tenhle článek je poskládán z informací z ruských serverů, ale nějak jim vypadla informace, že letadlo létalo 2-3 x do týdne, průměrná doba letu 2 hodiny.

0/0
7.9.2011 23:08

mio121957

Re: Yak 42

Vaše tvzení není tak úplně pravdivé - každé letadlo má předepsaný systém prohlídek, údržby a servisních úkonů.

A ty se provádí i když letadlo stojí v hangáru a nelétá. Rozhodně není možné, aby bez povšimnutí stálo v hangáru a jen "na něj sedal prach", jak píšete. I když připouštím, že v Rusku je možné všechno.

0/0
8.9.2011 12:48

error404_is_back

Jak 42 je šmejd

to letadlo má nejhorší bezpečnostní statistiky že všech proudových dopravních letadel v historii.

0/0
7.9.2011 21:20

mike_kr

Re: Jak 42 je šmejd

To jste teda dosti mimo. Dve nehody zpusobene technickou zavadou po 30ti letech provozu a 185 vyrobenych kusech je velmi velmi slusne. To cim bezne letame tady je na tom spise hure.

0/0
7.9.2011 21:42

Damik

Re: Jak 42 je šmejd

jo 9 havarovaných na 174 v provozu je nejhorší ze všech je opravdu nejhorší letadlo od dob Comet.  Ale zase jich bylo vyrobeno tak málo, že každá nehoda posune statistiku o půl procenta, což je dost zavádějící.

0/0
7.9.2011 22:06

mike_kr

Re: Jak 42 je šmejd

Pocet nehod zpusobenych chybou posadky je snad zcela irelevantni. Vinou technicke zavady spadly 2. To je neco pres 1%. Napriklad takovy Boeing 737, kterym leta polovina Cechu kazdy rok na dovolenou je na tom nasobne hure.

0/0
7.9.2011 22:39

mrx8

Re: Jak 42 je šmejd

coze, nasobne hure? vzhledem k tomu ze 737 bylo vyrobeno odhadem tak 50x vic, pak by jich muselo popadat radove stovky kusu. tak to teda dost pochybuju.

0/0
7.9.2011 23:36

hawks62

Re: Jak 42 je šmejd

na ne neodpovidej Ti maji jeste ze skoly , ze co je Ruske je nejlepsi Jenze ono je to pravy opak Ty jejich stroje patri do srotu

0/0
8.9.2011 0:31

Mac_

Re: Jak 42 je šmejd

Souhlas, vyrábět na přelomu tisíciletí letadlo koncepčně 30let zastaralé je nesmysl. Navíc Jaky byly původně konstruovány bez šípovitých křídel, poté se do toho "vložily" vyšší místa a nařídily direktivně šípovité křídlo, které bylo okopírované z Tridentu. Už jen to, že tak malý stroj musí mít tři motory něco napovídá o tom, že přebytkem výkonu motory Jaku určitě neoplývaly. K tomu "poctivá" kovářská práce při výrobě, tohle určitě není letadlo splňující dnešní ekonomické a bezpečnostní standardy (nemluvě o tetových vlastnostech), o tom ostatně svědčí počet vyrobených kusů a to, které státy tyto letadla odebraly.

0/0
8.9.2011 9:11

stefi_ul

Re: Jak 42 je šmejd

A kdybys umel cist, pak navic umel cteny text pochopit, bylo by to fajn. Vyroba toho typu uz od 2003 nebezi.

0/0
8.9.2011 11:54

Mac_

Re: Jak 42 je šmejd

Další chytrolín, který se snaží rejpat za každou cenu. Mluvím-li o přelomu tisíciletí, pochopitelně mám na mysli právě to, že například ještě v roce 2000 se tato letadla vyráběla (a morálně zastaralá byla daleko dříve), a o tom je tady řeč. Nikde jsem netvrdil, že se vyrábí ještě teď, máš problém porozumět psanému textu? ;-D Většina lidí tady to asi chápe, až na tebe. Fakt mě překvapují lidé jako ty. S tebou bych chtěl mít dvojdomek...

+1/0
8.9.2011 13:36

mobilis in mobili

Tak bych řekl,

je s podivem, že přední hokejový klub, který má dost peněz, zvolí ke svým cestám společnost, která měla, nebo má, problémy se svými letadly. Každopádně škoda lidských životů :-(

+1/0
7.9.2011 21:17

ydrhsamot

Vypadá to, že v Rusku je tohle trend

Poláci mají svůj Smolensk, my a další hokejové národy Jaroslavl... ;-€;-O

+4/0
7.9.2011 20:56

Mac_

Tenhle létající šrot neměl nikdy dostat osvědčení...

Zastaralá koncepce draku, několikrát přepracovávané křídlo, které nakonec Rusové "obšlehli" z Tridentu, mizerné motory s velkou spotřebou a dálková verze 42D měla o více jak tři tuny paliva navíc, to všechno spojené s lajdáckou údržbou... Škoda těch kluků.;-(

+1/0
7.9.2011 20:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.