Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nikon představil revoluční foťáky V1 a J1. Umí i hýbající se fotografie

Nikon představil revoluční systém digitálních fotoaparátů, který označuje jednoduše jako "Nikon 1". Využije jej ve dvou nových modelech: fotoaparátech V1 a J1. Oba patří do desetimegapixelové kategorie, umožňují výměnu objektivů a natáčí video ve full HD kvalitě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ferin007

Revoluční v čem???

V tom, že jsou tyhle Nikony propadákem roku, aniž se ještě začaly prodávat? Všechny odborný servery i diskuzní fóra jsou v tom zajedno, v současným stavu a při současné ceně nemají vůbec co nabídnout (daleko menší čip, než m4/3, ale cena stejná a rozměry těl a objektivů větší, maximálně srovnatelný).

0/0
30.9.2011 10:31

pteryx

Re: Revoluční v čem???

Velikost čipu není všechno, záleží jak to bude fotit a dělat videa, jestli to bude praktické.

0/0
30.9.2011 12:04

Nahlas se ti směju 2

Re: Revoluční v čem???

Velikost senzoru, přesněji řečeno velikost světlocitlivé plochy každého pixelu a potažmo senzoru, je zásadní parametr pro technickou kvalitu snímku (v parametrech závislých na senzoru).

Proto se v parametrech typu šum nebo ostrost per pixel se proto kompakt nikdy nechytá na APS-C DSLR a APS-C DSLR se nechytá na FF DSLR.

0/0
30.9.2011 12:09

Ferin007

Re: Revoluční v čem???

Velikost čipu je zásadní parametr ovlivňující výstup foťáku. Něco se samozřejmě dá "ošulit" softwarem, ale to má své limity. A tady menší velikost čipu není vykompenzována vůbec žádnou výhodou (cena, rozměry, ...), spíš naopak.

Navíc "praktický" to taky není, pač těm foťákům zcela chyběji ovládací prvky, pro všechno se musí lézt do menu. Což se možná dá pochopit u malýho kompaktíku bez jakýchkoliv ambicí, ale ne u bezzrcadlovky s výměnnou optikou, která má oslovit i velmi pokročilý fotografy.

0/0
30.9.2011 12:17

Hagenbaden

Re: Revoluční v čem???

Tento druh fotaku se teprve vyviji a vyrobci a zakaznici hledaji nejaky "konsenzus". Abych tu neplacal prazdou slamu, tak jsem si spocital, ze SONY ma 45750 pix/mm2 a u NIKONu to vychazi na 90400 pix/mm2. Z toho vyplyva, ze SONY by mel mit 2x vetsi svetlocitlivou bunku senzoru, nez NIKON. Zalezi na konstrukci, ale zda se ze v tomto ohledu bude SONY lepsi. Nicmene, stejne jako motor nedela auto, neni fotak tvoreny pouze senzorem. Vyhodou mensiho cipu je samozrejme kratsi a lehci objektiv s mensim prumerem (ikdyz na fotce je prum 72mm), takze vsechno spatne, je k necemu dobre. Uvidime, jak se k tom u postavi kupci. Tento segment si zakazniky petrve hleda.

0/0
30.9.2011 14:21

Ferin007

Re: Revoluční v čem???

Problém je, že hlavní konkurencí tady pro Nikon není Sony, ale m4/3 (tj. Olympus a Panasonic). Sony sice má větší čip, ale celý to zazdí tím, že má málo objektivů a špatné kvality, navíc jsou obrovské (čímž jdou proti filozofii tohoto segmentu) a celek tělo-objektiv je velice nevyvážený.

0/0
30.9.2011 14:26

pppqqq

Re: Revoluční v čem???

Dovoluji si nesouhlasit. Objektivů pro NEX není úplně málo (momentálně 9 a další vzhledem k výraznému úspěchu NEX pravidelně přibývají; pochopitelně je možné s adaptérem použít i alpha objektivy, SSM včetně AF) a samozřejmě jsou podle mého názoru špičkové mechanické i optické kvality - vzhledem k jejich rozměrům: objektivy nejsou obrovské, ale výrazně menší než alpha objektivy.

0/0
30.9.2011 15:30

Ferin007

Re: Revoluční v čem???

Ano, jsou menší, než objektivy na DSLR. Ale v kategorii bezzrcadlovek jsou obrovské (resp. jejich velikost a váha silně převyšují velikost jiných objektivů v této kategorii). Pokud jde o kvalitu (optickou), že to s ní není příliš slavné, se ví obecně. Mechanickou kvalitu nesoudím.

Ale v tom není podstata. Podstata je v tom, že Nikon udělal systém s výrazně menším čipem, než má m4/3, aniž by se to ale odráželo na velikosti a váze objektivů a těl (vůči Sony je totiž tato podmínka splněna).

0/0
30.9.2011 15:42

DannyR99

Re: Revoluční v čem???

Trochu bych nesouhlasil. Objektivu je dost cca 7. Pro nove modely je navic pomoci redukce pouzit libovolny jiny objektiv. Navic pri pohledu na prodej jedn znacek je Pana ani Oly celkem pozadu a Sony je skutecne tim kdo Nikon zajima.

0/0
30.9.2011 17:43

Ferin007

Re: Revoluční v čem???

To nevím, kdes byl na té informaci. Prodeje m4/3 jasně převyšují prodeje NEXů. Nehledě na to, že "konkurenční systém" není determinovanej jen velikostí prodejů. Mezi Nexama a "1" je přece jen příliš velkej rozdíl, jak ve velikosti čipu, tak v rozměrech těla a objektivů (jakkoliv tady měl být ještě větší).

0/0
3.10.2011 14:04

l.g

Re: Revoluční v čem???

Máte pravdu. 50% dělá optika, 45% dělá velikost a typ čipu a ten zbytek je software...

0/0
1.10.2011 2:28

Nahlas se ti směju 2

Re: Revoluční v čem???

Zásadní nesouhlas. Už jen pro to, že takovéhle rozdělení podle procent prostě obecně není možné.

Můžeš mít super ostrý objektiv bez aberace, sférického zkreslení atd., ale nevhodným nastavením parametrů ve foťáku nebo nesprávným zpracováním v graf. editoru můžeš přínos kvalitního skla naprosto zhatit.

0/0
1.10.2011 9:33

l.g

Re: Revoluční v čem???

Je to samozřejmě hodně zjednodušeno. A pak chybné nastavení a následné zpracování už není přece chyba přístroje. Smysl mého příspěvku byl takový, že velikost a kvalita čipu má pro technickou kvalitu výsledků zásadní důležitost, což byla reakce na to, že to kdosi výše poněkud zlehčoval. Nic víc v tom nehledejte.

0/0
1.10.2011 13:00

l.g

Blesk

Zaujalo mě, jak má V1 řešené sáňky na blesk tak, že se do nich bude moci nejspíš zasunout jen blesk od Nikonu přímo určený k tomuto modelu. To je v podstatě to samé, jako by tam sáňky vůbec nebyly. :-/

0/0
30.9.2011 10:27

Ghost47

Re: Blesk

Ten konektor není určený jen pro blesk (navíc ten pidiblesk by do normálních sáněk nešel, potřebuje dostávat i napájení), půjdou tam i věci jako GPS nebo otočný LCD pro video.

Navíc adaptér s klasickými sáňkami na blesk by neměl být problém udělat, když to nebude chtít vyrábět Nikon, tak Sigma nebo Metz se do toho určitě pustí...

0/0
30.9.2011 11:05

l.g

Re: Blesk

Umíte chápat psaný text? Mě nezajímá, že k tomu jde připojit něco dalšího. Mě zajíma, že k tomu NEJDE připojit normální blesk pro Nikon. Leda by se k tomu dal extra dokoupit nějaký nástavec, který sáňky zvedne na úroveň hledáčku. A to trochu pochybuji.

0/0
30.9.2011 12:00

Darkman_06

Re: Blesk

Bude to asi jak říkáte s tím bleskem. Je to sviňárna ty jejich často záměrně odlišné patice, koncovky a další odlišnosti, které si člověk uvědomí až koupí.  O to asi Nikonu jde, ale aby se tím taky nepohřbil v této kategorii.

0/0
30.9.2011 12:16

koizumigadaisuki

Nikon vs m43

Takze m43 vetsi cip, Nikon vetsi objektivy, m43 vic tel i objektivu na vyber...stejna cena. Nikon pravdepodobne predstavil fotak do kapsy (u instalaterskych kalhot) pro sve verne zastance....

0/0
30.9.2011 10:00

Pavel Černík

Casio Ex F1

Ať hledám jak hledám, všechny "unikátní" funkce měl už několik let starý Casio Ex-F1 . Samozřejmě měl vzhledem k datu výroby nižší rozlišení, slabší procesor (tzn "žehlička" nefungovala tak dokonale) a chyběly mu výměnné objektivy, ale jinak nic nového pod sluncem :) Ale hlavně že marketing funguje, mají "nej" foťák a ovečky kupujou...

0/0
30.9.2011 9:28

Karel Endler

Re: Casio Ex F1

Nekupujou, na trhu bude Nikon 1 až od 10.10.

0/0
30.9.2011 9:29

Darkman_06

Re: Casio Ex F1

Ale co hlavní Casio neměl to je obrazový chip této velikosti. "Žehlička" není to, co dělá kvalitní obrázky, ale především velikost chipu ve vztahu rozlišení. Dále Casio určitě neměl HD video a taky ergonomie těla byla jiná. Ale vše jen věc priorit daného člověka. A o tom to je!

0/0
30.9.2011 12:22

Pavel Černík

Re: Casio Ex F1

aspoň si prosím přečtěte něco o tom foťáku. Schválně jsem napsal přesně typ, aby lidé nemuseli složitě hledat a hned jim vyskočilo přesné zařízení. Casio Ex F1 samozřejmě má full HD (1080i) , HD (720p), stejně tak 60 snímků v plném rozlišení za sekundu (včetně bufferovaného záznamu před zmáčknutím spouště), vysokorychlostní video až do 1200 fps (samozřejmě se sníženým rozlišením), snímání do RAWu, atd atd.. Ano, velikost snímače je určitě jedním z hlavních parametrů a spolu s výměnným objektivem a rozlišením to jsou jediné parametry, které přesahují model starý 3 a půl roku...

takže opravdu inovativní :)

ps: ergonomie je u casia samozřejmě výborná protože má tělo podobného tvaru jako zrcadlovky, které prošly několika-desetiletým vývojem.

0/0
30.9.2011 12:40

Nahlas se ti směju 2

Re: Casio Ex F1

" Ano, velikost snímače je určitě jedním z hlavních parametrů a spolu s výměnným objektivem a rozlišením to jsou jediné parametry, které přesahují model starý 3 a půl roku..." - bohužel pro Casio jsou to ty nejpodstatnější parametry.

0/0
30.9.2011 12:44

Pavel Černík

Re: Casio Ex F1

já ale upozorňoval na to že nový model rozhodně není nikterak revoluční. Přinesl mírné zlepšení parametrů ale žádná skutečná revoluce (která přišla třeba právě příchodem Ex F1 nebo prvních bez-zrcadlových zrcadlovek) to není. A už vůbec není "nejrychlejší na světě" jak se v reklamě tvrdí.

0/0
30.9.2011 13:19

Nahlas se ti směju 2

Re: Casio Ex F1

Revoluční možná je pro Nikon jako firmu, pro fotosvět ale určitě ne. Je jen dalším z mnoha.

A tím nejrychlejší na světě možná nemysleli počet snímků za vteřinu. Ale je to jen marketingový žvást.

0/0
30.9.2011 13:30

johnny.age

30p/60i

Do prčic, zase jen ty blbý americký normy pro video - v Čechách nepoužitelné. Kopat je to zadele za tohleto, stejná blamáž jako s D7000. A když už jednou udělal foťák, co umí 25p, tak zase nemá manuální nastavení videa. NIKON otevřeně kašle na evropské zákazníky!

NIKON již NIKDY VÍCE!!

0/0
30.9.2011 8:49

Karel Endler

Re: 30p/60i

No, nevím jak u vás, ale všechna příslušná zařízení, která máme doma, tedy počítače, multimediální přehrávač, DVD přehrávač i televizor již několik let zvládají vcelku libovolný snímkový kmitočet až po 60 sn/sec, prokládaný i neprokládaný. Kde je problém?

0/0
30.9.2011 9:34

johnny.age

Re: 30p/60i

Viz níže. Zařízení natáčející pouze v Americké normě se v profi práci v Čechách nedají použít.

0/0
30.9.2011 12:23

Pavel Černík

Re: 30p/60i

Tak povězte, kde si to budete pouštět? na CRT TV (kvůli které ta "prokládaná" norma vznikala) nebo převážně na LCD/plazmě ?Jistě - druhá možnost je správně... A vzhledem k tomu že snad všechny dnešní zařízení používají zobrazování formou 60p (nebo i více) tak je uplně jedno jestli natočené video bude 30p/25p/50i/60i .. Akorát u těch prokládaných bez správné de-interlace uvidíte na okrajích při rychlém horizontálním pohybu ty jednotlivé čárky.

0/0
30.9.2011 9:41

johnny.age

Re: 30p/60i

Jsme v PAL zóně. Nemůžu si dovolit někomu vyrobit DVDčko v 60i, nemusí se mu to přehrávat korektně. Dále máme třeba i další kamery, které zcela správně točí 25p/50i, se kterými bych chtěl záznam spojit. Nemožné - kvalitní přepočet z 30p do 25p neexistuje, vyždycky se dolů kvalita. V TV se vysílá pouze 50i.

Jo kdybychom tady všichni přešli na 60Hz v zásuvkách a NTSC normu, pak by nebyl problém. Do té doby je prostě 30p nebo 60i použitelné pouze tak na Youtube.

0/0
30.9.2011 12:21

Nahlas se ti směju 2

Re: 30p/60i

Jen pro zajímavost: proč podle tebe nelze následující: Vlastní kamerou si natočím 60i záznam, zpracuji jej v SW podporujícím 60i, vypálím na BD a pustím v BD přehrávači podporujícím 60i na 600 Hz plasmě.

0/0
30.9.2011 12:33

Honx

Snímek ještě před stiskem spouště

není nic mimořádného ani originálního, umí to třeba i můj asi rok starý kompakt od Casio. Jde tam nastavit i kolik snímků mám předem udělat, umí třeba i HD video, "zpomalený" film natočený na velmi vysoké FPS a plno jiných zajímavých funkciček.

Nikony jsou super foťáky (jsem 100% spokojený s jejich zrcadlovkou), ale zrovna na tomhle je zajímavé jen to že jde v podstatě o kompakty s výměnným objektivem. To co je vyzdvihováno v článku nijak revoluční není.

0/0
30.9.2011 8:29

akleen

velikost CMOS

Kdyz uz to maji tak hezky rozpytvane, ocenil bych i informaci o velikosti CMOS chipu v palcich. Nebo jsem to nekde prehlidl?

0/0
30.9.2011 7:39

Nahlas se ti směju 2

Re: velikost CMOS

"Srdcem obou novinek je CMOS snímač (13,2 × 8,8 mm),..."

0/0
30.9.2011 7:56

akleen

Re: velikost CMOS

Aha, proto jsem prehlidl ty palce. Proc se nemuzou drzet ve svete bezne specifikace? Jinak velikost snimace na 1/2" je OK.

0/0
30.9.2011 8:22

Karel Endler

Re: velikost CMOS

Podle původní vidikonové normy, podle níž se uvádějí velikosti čipů kompaktů v palcích, je to 1". Proto Nikon 1.

0/0
30.9.2011 9:31

akleen

Re: velikost CMOS

No nevim, nejakych 15mm neni 1"..... Ale asi to bude marketingove upraveno na zajimavejsi cislo :)

0/0
30.9.2011 10:06

lamaCZ

zpomalne nahravani

Kdyz je tady tolik odborniku tak bych potreboval poradit.

Hledam relativne nejlevnejsi fotak co umi nahravat zpomalene.

děkuji za doporuceni

0/0
30.9.2011 7:18

akleen

Re: zpomalne nahravani

tak s necim, co umi 60 snimku/sec by to uz slo ne?

0/0
30.9.2011 7:48

lamaCZ

Re: zpomalne nahravani

ano 60 / 120 ve slusne kvalite...

0/0
30.9.2011 7:54

akleen

Re: zpomalne nahravani

No dyt to jsou tadydlety Nikony v clanku :)

0/0
30.9.2011 7:56

Děda Lebeda

Re: zpomalne nahravani

Lamo, tohle by ti stačilo?

640 fps @ 2560 x 1920

1020 fps @ 1920 x 1080

http://www.idtvision.com/imaging/y5HD.php?show=1

0/0
30.9.2011 7:50

Honx

Re: zpomalne nahravani

Koukni na tohle: http://de.exilim.eu/cz/exilimhighspeed/

Sám mám EX-FH100 a na zpomalené filmy super. Maximum co umí je 1000 snímků za sekundu!

0/0
30.9.2011 8:32

Inkvizitor Johny

Zajímavé

Mě to hodně zaujalo. Určitě je to správná cesta.

0/0
30.9.2011 0:26

saldo

No, to jsou ale pálky!

HD video ve foťáku nepotřebuji, videokameru to svými možnostmi i kvalitou nenahradí ani omylem. A ten omezený rozsah transfokace a malá světelnost objektivu - to si raději pořídím na Aukru D60 se slušným seťákem za třetinovou cenu. A rozdíl v technické kvalitě fotek nepozná ani profesionál.

0/0
29.9.2011 11:06

stepan.h

Re: No, to jsou ale pálky!

Někdo ale nechce tahat s sebou zrcadlovku a ještě videokameru. Tohle je přeci jen trochu menší.

0/0
30.9.2011 0:47

Rubik1

Re: No, to jsou ale pálky!

Malé kompakty třeba od Panasonicu dovedly full HD video už před rokem a za poloviční cenu. Nové je teď to že rychlé procesory umožňují ty zmíněné nové triky.

0/0
30.9.2011 5:05

jan.banos

natáčí video ve full HD kvalitě

mě by u toho cool -Fůlhádé zajímalo srovnání s FullHD v Blu-ray kvalitě ;-D

0/0
30.9.2011 6:20

doktor_chocholousek

Re: natáčí video ve full HD kvalitě

kvalitu okem nerozeznáš,používá se stejný kodek H.264 AVC, na BR je možná o něco vyšší datový tok, ale to není vždycky rozhosující kritérium pro posuzování kvality.;-)

0/0
30.9.2011 6:51

Nahlas se ti směju 2

Re: natáčí video ve full HD kvalitě

Rozdíl v technické kvalitě FullHD záznamu z foťáku a videokamery je zcela propastný. Především v zachycení pohybu (díky způsobu čtení náboje z CMOS senzorů) a také v rozsahu a hloubce barev.

Onen "o něco vyšší datový tok" je pak ve skutečnosti několikanásobný datový tok.

A tohle platí pro srovnání videa ze špičkové DSLR (5D mkII) vs starší kamery střední třídy (HF 200).

0/0
30.9.2011 7:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.