Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo přežilo manévr, na který není testováno. Let břichem vzhůru

Cestující japonského letadla měli štěstí. Boeing se náhle přetočil téměř vzhůru nohama a ztratil skoro dva kilometry výšky. Odstředivá síla pasažéry při nechtěném akrobatickém manévru přitiskla do sedadel, takže se jim nic nestalo. Letadlo nedosáhlo kritické rychlosti, proto nebylo poškozeno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Rubik1

Co se stane

Nechci vidět co se stane až si nějaký pilot splete tahle tlačítka ve výšce pod dva kilometry.

0/0
4.10.2011 1:45

Ghost47

Re: Co se stane

Předpokládám, že po tomhle průšvihu vydá Boeing doporučení vyměnit ten ovládací prvek za něco, s čím omylem otočit nepůjde (nejdřív vytáhnout nebo zamáčknout a teprv pak točit, nebo něco podobného).

0/0
4.10.2011 10:18

mars777

Boeing 737

.. práve dnes bol na ČT2 film .. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10158090296-letecke-katastrofy/209382545080015-skryte-nebezpeci/ .. bolo to o dvoch leteckých nehodách, v oboch prípadoch išlo o Boeing 737 ...  v oboch prípadoch sa lietadlo otočilo bruchom hore a následne havarovalo .

0/0
3.10.2011 19:28

Tereza Šírová

Re: Boeing 737

Ano, díky za doplnění - o případu jsme psali loni: http://technet.idnes.cz/serial-dve-letadla-se-zritila-stremhlav-az-problemy-tretiho-vysvetlily-proc-1wm-/tec_technika.aspx?c=A100614_173059_tec_technika_pka . Taky za to mohla směrovka, s tím rozdílem, že u těch havárií to zavinila špatná konstrukce ovládání směrovky, ne chyba pilotů.

0/0
3.10.2011 19:32

Obludni_K

Záznam

z černé skříňky, který pochopitelně nebyl zveřejněn: "...a vsaď se jestli starej půjde na WC, že mu tu kraksnu otočím podvozkem nahoru!" A trochu vážněji: ty čudle nejsou dle mého pohledu nějak blízko u sebe a Boeing není akrobatický sporťák, který reaguje na každé dýchnutí na knipl. Náhoda? Těžko.

0/0
3.10.2011 17:16

EMS

Let břichem vzhůru

Tak pasažéři si to neuvědomili???? CHACHA, proč jim nikdo nedovolil se k tomu vyjádřit?

0/0
3.10.2011 15:38

Sir Humphrey Appleby

Re: Let břichem vzhůru

a proč by si to měli uvědomit? pokud je odstředivá síla zatlačila do sedaček, pak jim to muselo přijít sice jako nepřirozeně velká gravitace, ale mozku v takové situaci vůbec nedochází kde je "nahoře" a kde "dole".

0/0
3.10.2011 15:50

Rubik1

Re: Let břichem vzhůru

Pro vaši informaci, do mozku vedou optické nervy od obou očí. Kdo se se dívá z okýnka ven, tak pozná velmi dobře i jen malé naklonění letadla.

0/0
4.10.2011 1:36

bar.bu.do

Re: Let břichem vzhůru

... i o půlnoci nad mořem?

0/0
4.10.2011 6:07

mutantmutant

"pouze se několika cestujícím udělalo nevolno"

tam muselo být nablito ;-D;-D

0/0
3.10.2011 14:19

1000101111001100

...

... "potenciálně velmi nepříjemné chvíle" ... "letadlo bylo natolik poškozené, že muselo být zrušeno" ...

.

To je jako co?

0/0
3.10.2011 12:44

Tod Howado

Re: ...

češtin

0/0
3.10.2011 13:01

kammyr

Re: ...

kvůli tomu jsem to dočetl do konce, abych se dozvěděl, jak to dopadlo. Nejdřív jsem si říkal, jestli to pilot vybral a pak si řekl, že se s tak poškozeným letadlem nesmí vrátit tak to radší někde rozsekal nebo co vlastně. Nebo jestli mu řídící věž řekla "máte poškozené letadlo, okamžitě vás rušíme, zmizte z radaru"

0/0
3.10.2011 13:02

já George XVII

Re: ...

hlavně je to nesmysl. Letadlo bylo za 3 měsíce opraveno a létalo dalších 20 let. Sešrotováno bylo loni, nebo možná až letos.

0/0
3.10.2011 14:03

ivoš

Re: ...

"Zrušení" je oficiální termín.

0/0
3.10.2011 14:07

já George XVII

Re: ...

ale v tomto případě výmysl redaktorky Rv

0/0
3.10.2011 14:11

Tereza Šírová

Re: ...

jen upřesním - nikoli výmysl, ale omyl... díky za pochopení :-)

0/0
3.10.2011 14:19

já George XVII

Re: ...

Terezko, tak to opravte, prosím. Tady máte podklady http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006

0/0
3.10.2011 15:09

Tereza Šírová

Re: ...

Děkuji moc, podklady už jsem si našla ještě předtím, než jsem se omlouvala. Podle planesregister.com (skvělá věc, ale bohužel placená / značně omezený free přístup) bylo letadlo vyřazeno v prosinci 2006 a teď stojí v Tijuaně. Už jsem redakci poprosila o opravu, ale asi se k tomu zatím nedostali. Coby externista nemám do redakčního systému přístup. Díky za pochopení a mějte se!

0/0
3.10.2011 19:30

Tereza Šírová

Re: ...

Za "potenciálně velmi nepříjemné chvíle" se omlouváme, při úpravách článku před publikací se někdy podobný nesmysl vloudí. Opravíme.

"Zrušení" letadla je běžně používaný termín.

S tím odepsáním poškozeného tchajwanského jumba máte pravdu, spletli jsme se - omlouváme se. Podle Planesregister.com dolétalo v roce 2006. Požádám redakci o opravu.

Pěkný den všem!

0/0
3.10.2011 14:17

netrefilbranku

To je tak, když je letuška v kabině

a kapitán čeká venku, až to druhý pilot dokončí. Ona mrška zavadila nohou o nějakou bezvýznamnou páčku. Kouzlo dlouhých letů. Ale byl to prý nejlepší rajc jejich života. Narozdíl od cestujících.

Dobrý je taky Learning to fly od Foo Fighters

http://www.youtube.com/watch?v=1VQ_3sBZEm0

0/0
3.10.2011 11:52

Martin Soušek

lepší video

Koukněte se na video zde: http://www.youtube.com/watch?v=PSGBAs412Lw

.

Je tam přesně vidět vzdálenost a podoba vypínačů (0:50) a nejepší je ta opravdu hluboká omluva vedení aerolinek na konci. Který představitel naší firmy by se dokázal takhle zákazníkům omluvit?

0/0
3.10.2011 11:51

0xf

toz asi tak

http://www.youtube.com/watch?v=-vHiYA6Dmws sice kvalita nic moc ale ten vykrut tam jde videt ;-) na jedne airshow jsem to videl i s bobardakem ;-)

0/0
3.10.2011 11:50

0xf

Re: toz asi tak

samozrejme se to me rovnat nemuze dal jsem 737 na zadech pod golden gate :-D

0/0
3.10.2011 11:52

ivoš

Re: toz asi tak

S bombarďákem tedy ne, ale transportní Alenia Spartan výkrut předvádí. A pamětníci tvrdí, že přemet šel udělat i s Wellingtonem (válečný bombardér). Celkem tomu věřím, teny byl pevný a docela obratný.

0/0
3.10.2011 11:55

0xf

Re: toz asi tak

videl jsem na vlastni oci B17G jak udelala vykrut ;-)

0/0
3.10.2011 12:16

gmajlman

Sakra ...

To uz ten vykrut taky mohli dotocit ..

0/0
3.10.2011 11:37

Tod Howado

/

prave proto nikam nelitam ani necestuju, kdyby pan Buh chtel abychom litaly dal by nam kridla

0/0
3.10.2011 11:22

tojsouveci

Re: /

Kdyby chtěl, abychom plavali, takl by nám dal ploutve, kdyby chtěl, abychom jezdili na kole, tak nám místo nohou dal kola, kdyby chtěl, abychom ze země dobývali nerostné bohatství, tak nám dal místo rukou krtčí končetiny atd., atd.

A opravdu něco chtěl? :-)

0/0
3.10.2011 11:48

ivoš

Re: /

Jo, to už říkal jistý pastor Milton Wright. A jeho synové Orville a Wilbur provedli první řízený let letadla těžšího zvduchu.;-)

0/0
3.10.2011 11:48

Sir Humphrey Appleby

Re: /

kdyby chtěl aby jsme s lidmi komunikovali na dálku, dal nám telepatii, tak se radši vykašli i na ten internet, telefon a další :))

0/0
3.10.2011 15:53

TClovek

Re: /

jeste ze se to tyka jenom zen.

0/0
3.10.2011 18:11

kali gandaki

Tedy ještě že nenî páčka

ovladače vyvažovací plošky směrovky umístěna hned vedle splachovadla! Mně se něco takového za letu stát, tak už nevlezu ani na koloběžku.

0/0
3.10.2011 11:20

Labia Majora Zemanová

...

Pouze nekolika lidem se udelalo nevolno? Myslim, ze povolily vsechny sverace :-)

0/0
3.10.2011 10:45

poznamka

Trochu se tady vaří z vody, ne?

Letadlo přistálo a piloti přežili. Tak ti snad vědí, co se stalo, ne:-) Spíš je to trochu průserový případ a nechtějí to otevírat veřejně. Jinak si cestující asi pošmákli, ty cuky je musely probudit, aspoň některý ;-D

0/0
3.10.2011 10:36

klapik

Není testováno?

A na to jste přišli jak? Boieng je na tuto situaci nejen zkonstruován, ale také otestovanej. Vyhodili za to v Boiengu testovacího pilota.:-P

0/0
3.10.2011 10:30

soc01

Re: Není testováno?

Neni zkonstruovan, pouze otestovan :)

Kdyz prelitali onen prototyp B707 do muzea, letel s nim prave ten testovaci pilot. Nebyl vyhozen, pouze docasne uzemnen.

0/0
3.10.2011 10:54

pteryx

ach ta ergonomie

Kritický ovladač těsně vedle páčky pro otevření dveří do pilotní kabiny. Tohle snad ani není chyba pilota, to se prostě dříve nebo později stát muselo.

+1/0
3.10.2011 9:41

nove.kostatko

Re: ach ta ergonomie

A proč ne? V autě máte taky hned vedle sebe pedál plynu a brzdy a jejich sešlápnutí má taky dost rozdílné účinky :-)

0/0
3.10.2011 9:47

.@.

Re: ach ta ergonomie

Bych to spíše přirovnal k tomu, kdyby byla v autě nějaká "páčka" na brzdu či plyn hned vedle tlačítka na stahování okna.

Seskupovat ovládací prvky ovliňující provoz stroje s prvky pomocnými je konstrukční prasárna.

Tohle je opravdu neuvěřitelné, měl jsem dojem, že ta letadla jsou konstruována z pohledu ergonomie ovládání trochu lépe....

+2/0
3.10.2011 10:34

Kazeasch

Re: ach ta ergonomie

No nad tím jsem se taky musel pozastavit. A hned potom taky proč vůbec musí pilot kvůli WC opouštět kokpit. Už vidím jak si pilot odskočí a právě v tuto nejvhodnější chvíli ono tlačítko vypoví službu. Zcela pochopitelně by pak dle Murphyho zákona následovala situace která by vyžadovala oba piloty i kapitána na svých místech. Jestli ona to nebude tak trochu konstrukční chyba.

0/0
3.10.2011 11:48

ivoš

Re: ach ta ergonomie

No, víš, neznám dopravní letadlo, které by mělo v kokpitu WC. A protože létají i ženy, musely by tam být dvě.;-D

0/0
3.10.2011 11:53

Kazeasch

Re: ach ta ergonomie

Na co dvě? Stejně nemůžou jít na wc všichni najednou. Jedno by bohatě stačilo. nebo jsou dámské a pánské mísy? ;-D Chápu že letadla co teď lítají, lítaly už před tím než bylo povinné aby se daly dveře otevřít jen zevnitř, ale zajímalo by mě jestli na tenhle fakt nezapoměly alespoň u toho novýho Airbusu.

0/0
3.10.2011 12:48

josef.sabl

Re: ach ta ergonomie

V článku píšou o ručním otevírání dveří, takže alternativa nejspíš existuje. A ono to zase tak blízko u sebe není, viz. video, které sem taky někdo dal.

0/0
3.10.2011 12:14

Kazeasch

Re: ach ta ergonomie

No je mi jasný že alternativa existuje, proto jsem zmínil Murphyho zákon kterej by si i s tím bezproblému poradil aby nebylo možné to použít. Holt pravidla: "Když se se*e tak se se*e" a "Co se nemůže pokazit se pokazí" neznjí hranic, což už jsem si sám několikrát ověřil v praxi.

0/0
3.10.2011 12:51

.@.

Re: ach ta ergonomie

Piloti by měli povinně nosit plíny. ;-D

0/0
3.10.2011 13:55

Rubik1

Re: ach ta ergonomie

Tahle událost mě přesvědčila, že plíny by měli nosit i pasažéři. ;-D;-D

0/0
4.10.2011 1:42

Glock Mark XIX

odstředivá síla?

Vzhledem k manévru (let na zádech + klesání) tam bylo kladné G - tedy přetížení. Já bych tomu spíše říkal "dostředivá síla" - tlačí do středu letadla, do sedačky.

.

Odstředivá síla je, když letadlo začne prudce klesat - záporné G způsobí, že pilot/pasažér, začne "opouštět" sedačku - TO JE ODSTŘEDIVÁ SÍLA.

.

Historická vsuvka: Britské Spitfiy prvních verzí měly Merliny s normálními karburátory, které při záporném G přestávaly fungovat, tj. při přechodu do střemhlavého letu začal motor vynechávat (německé 109 měly přímé vstřikování a záporná Géčka jim nevadila). Angláni to tehdy museli řešit stejným způsobem jako ten japonský boeing - otočením na záda a přitažením. Stejně tak museli tento problém řešit piloti UH-1 Huey, protože dvoulistý bellovský nosný rotor svojí konstrukcí neumožňuje více než -0,5 G

0/0
3.10.2011 8:57

soc01

Re: odstředivá síla?

akce a reakce.... setrvacne sily tlaci do sedacky, tudiz od stredu otaceni.... sedacka na pasazera pusobi silou do stredu otaceni...

0/0
3.10.2011 9:01

bechernik

Re: odstředivá síla?

chtelo by si to zopakovat par zakladnich pojmu z fyziky, clovek pusobi na sedacku odstredivou silou a sedacka na nej podle zakonu akce a reakce silou dostredivou, kdyby tomu tak nebylo, tak se clovek sedackou propadne a bude dale pokracovat po tečně a žádná síla a to ani odstředivá už na něj působit nebude :-D

0/0
3.10.2011 9:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.