Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké katastrofy: Nové řízení letového provozu "osvobodí letadla"

Letadla o sobe musejí vědět, vzdušná srážka znamená smrt stovek lidí. Od padesátých let se navigační a řídící metody v mnohém zdokonalily, nový systém chce jít ještě dál a osvobodit piloty od neefektivní komunikace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

RayPall

Dakota

Mýlím se nebo je přezdívkou Dakota nazývána jen DC-3/C-47? Jinak článek parádní.

0/0
11.11.2011 8:33

uluf

...

Článek zajímavý, ale příliš idealistický, protože realita bude ještě hodně dlouho někde jinde. Většina zde nastíněných změn se zakládá na tom, že ubyde práce řídícím, ale přibyde pilotům. Jenže tak to bohužel nepůjde, protože řídící jsou mnohem větší profesionálové než piloti.

"Piloti tak mají situační povědomí o letounech ve své blízkosti...(ADS-B)" To mají díky TCAS i dneska a je jim to na nic. Samozřejmě, že TCAS není tak podrobný, aby si pilot (nedejbože) mohl sám dělat vlastní rozstupy, ale průměrný pilot se podle toho ani nijak zvlášť za letu neorientuje. Nemůžete proto po nich chtít, aby najednou s příchodem využití podobných, ale samozřejmě vylepšených funkcí, které by mělo poskytovat ADS-B, piloti všímali provozu kolem a vymýšleli trasu a hlavně rozstupy. To jednoduše není při dnešní hustotě provozu možné, a proto bude ještě hodně dlouho lidský faktor v podobě řídího neodmyslitelnou součástí letecké dopravy, se všemi klady i zápory, které to s sebou nese.

0/0
24.10.2011 0:10

uluf

Re: ...

A z toho důvodu by se měli lidé zabývající se bezpečností letového provozu zaměřit na zjednodušení práce řídících, ne však za cenu většího vytížení pilotů.

0/0
24.10.2011 0:13

uluf

Re: ...

"Posádkám by totiž měl umožnit vlastní volbu trasy, aniž by se musely držet letových koridorů jako dnes."

1) posádka chce vždycky letět nejkratší možnou cestou

2) tzv. letových "koridorů" (hrozné slovo) se většina provozu nedrží ani dnes, záleží na řídícím, který to posuzuje na základě ekonomiky i bezpečnosti

"Systém zajistí, aby se jejich trasy bezpečně míjely."

Nezajistí, tolik místa ve vzduchu není...

0/0
24.10.2011 0:22

uluf

Re: ...

"Až budou letouny létat po trasách, které budou optimální

pro ně i pro systém řízení provozu, budeme využívat vzdušný prostor

mnohem efektivněji než dnes,"

To je příliš idealistická vize - optimální trasa pro letoun (či spíše pro posádku) je ta nejkratší (nejrychlejší), optimální trasa pro systém řízení letového provozu je ta nejméně konfliktní (pokud možno zcela bezkonfliktní). Otázkou je, jak chcete co nejefektivněji udělat průsečík těchto dvou podmínek. Nikdy nemůžete udělat kompromis, který by ohrozil bezpečnost, tudíž je potřeba omezit ekonomickou stránku letu - to jde ovšem přímo proti politice všech leteckých společností, které dávají pilotům prémie za ušetřené palivo, a z toho důvodu nemůžete nechat finální rozhodnutí na pilotovi...

0/0
24.10.2011 0:29

Keni

Re: ...

nektere inteligentnejsi letecke navigace jiz dokazi pouzivat udaje bud z TCAS nebo SSB a tuto informaci ji zobrazuji. Videl jsem to na palube Cirrusu. Zrovna pouziti toho GPS bych se hrozne bal. Kazdy se ji znekdy setkal s jeho chybou. Ale napad je to docela dobry, ale to rizeni nebude mit stejne letoun, ale rizeni letoveho provozu. Jen predpokladam, ze se bude IFR letovy plan delat volneji a on-line pomoci nejake podobne technologie aktualizovat a upravocat. Pak zakladni prikazy jako zmena kurzu, hladiny, rychlosti bude misto dispecerem ctena computerem.

Asice to asi ADC-B nebude, ale neco k tomu hodne podobne, z vyuzii jiz dnes beznych a pouzivanych technologii.

0/0
26.10.2011 2:24

jankozeluh

na vině je kapitalismus....

v leteckym provzu se to dost propjevuje, snaha na všem šetřit a mořit lidi přesčasama

0/0
23.10.2011 22:29

tm004

Re: na vině je kapitalismus....

Rekl komunista a sel si koupit letenku od Ryanair ;-D

0/0
24.10.2011 4:04

Obludni_K

Zas po delší době

hezký a kvalitní článek. Co se stalo v 2002 nad Bodamským jezerem bylo příšerné vítězství techniky nad člověkem - kdyby piloti poslechli palubní TCAS místo operátora, velmi pravděpodobně by se srážka nestala...

0/0
23.10.2011 17:15

hokejový expert von Kei

Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Ale v Rusku jde všechno.

0/0
22.10.2011 23:30

FiS95

Re: Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Tomu nevěřte. Teď to hodí na piloty, protože z toho nemusí vyvozovat drahá opatření a za takový rok, až emoce opadnou, přijdou někde na zadní straně časopisu o háčkovaných čapkách s tím, že to je fatální chyba ve všech letadlech Jak, jejíž odstranění stojí miliony, ale to už samozřejmě udělali.

0/0
22.10.2011 23:58

-Komedie-

Re: Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Nemáte pravdu.

0/0
23.10.2011 0:47

FiS95

Re: Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Ale mám. Nebo snad věříte Rusům? Že za to mohou piloti a zastaralost a technická nevyspělost stroje s tím nemá nic společného?

0/0
23.10.2011 0:59

-Komedie-

Re: Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Jen hloupě žvaníte. Vůbec o tématu nemáte páru, ale hlavně , že všemu rozumíte.

0/0
23.10.2011 1:01

FiS95

Re: Hlavně to chce při vzletu nebrzdit.

Jsem diskutér na iDnesu. Že bych o něčem neměl páru si nepřipouštím R^

0/0
23.10.2011 1:04

cetkaatretka

Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Díky

+1/0
22.10.2011 15:13

příliš ohleduplný terorista

Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

To měla být ironie? Od ženské nemůžete čekat technicky odborný článek :-P

+1/0
22.10.2011 22:10

Tereza Šírová

Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Člověče, kde jste s tím byl tak dlouho? Přesně na tenhle typ komentáře čekám už snad rok a půl, od chvíle, co jsem napsala první katastrofu. Díky za otevření očí, uznávám svou naprostou pomýlenost a okamžitě se hlásím na ona.idnes.cz, abych mohla napsat něco pěkného o vaření ;-)

+2/0
22.10.2011 22:17

Tereza Šírová

Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Pokud to neměla být ironie, tak díky. Dělám, co můžu :)

0/0
22.10.2011 22:18

-Komedie-

Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Vaše články týkající se letadýlek patří k výraznému nadprůměru - nejen idnesovému, ale celorepublikově mainstreamovému :)

0/0
23.10.2011 0:50

Tereza Šírová

Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Díky! V poslední chvíli jste mě zastavil od roztrhání a spálení Učebnice pilota a od objednání rychlokurzu Šéfkuchařkou (případně módní expertkou) snadno a rychle (viz výše ve vláknu) :-) </nadsázka>

A vážně: Díky!

0/0
23.10.2011 1:32

-Komedie-

Re: Od Terezy jako vždy kvalitní článek

Učebnici pilota nebrat :) Učil jsem se z toho, ale ... aby člověk pobral akademický přístup, který je v ní aplikován, aby byl pomalu vysokoškolák :)

0/0
23.10.2011 10:08

Michal007

Pozornosti unikla kouzelná formulace

"v té době nejtragičtější letecké nehody všech dob"

0/0
22.10.2011 11:07

Tereza Šírová

Re: Pozornosti unikla kouzelná formulace

Aj, chybička se vloudila. Díky za upozornění, už je to opraveno...

0/0
22.10.2011 14:14

Mr_Hypra

Re: Pozornosti unikla kouzelná formulace

Jo jo kouzlo výrazu  "emergency" jsem si sám ověřil když jsem přišel v Londýně k doktorovi a říkám že mi neni dobře. Tak mě chtěli na recepci poslat do tý nejsociálnější nemocnice v okolí a chvilka dohadování rázem nabrala spád když jsem prohlásil že to je "emergency" a že jinam nepůjdu :-))

0/0
22.10.2011 15:46

PatrikChrz

Omezení GPS

Nemá náhodou systém GPS omezení pro fungování ve vysokých rychlostech a výškách (aby nebylo možné jej použít pro navádění raket)? Nebo to nějak obejdou?

0/0
22.10.2011 6:11

chriswebb

Re: Omezení GPS

Obejdou to zde na diskusi kritizovaným Galileem.

0/0
22.10.2011 7:24

sumdumguy

Re: Omezení GPS

GPS je pro tento system zcela nevhodne, o tom zadna! Kdyz opomenu fakt, ze GPS signal je v oblastech blizko polarnich kruhu hodne mizernej, a vsechny lety na zapadni pobrezi, jdou pres Gronsko... lol

Nicmene FAA tento system testuje na frenkvencich, na kterych GPS pouziva US Army, takze oni maji tu presnost a spolehlivost pro testovani dobrou. Kolik to je, to se samozrejme nevi, avsak odhaduje se na zaklade pouzitych technologii, ze je to v radu 1-2m. Pro srovnani, verejne dostupny GPS signal ma presnost cca 30m plus "umyslne" zkresleni cca 5m. Kazdy, kdo hraje Geocaching vam to rekne jak to sou presnosti opravdu je... ;-D

+1/0
22.10.2011 9:51

sumdumguy

Re: Omezení GPS

Neumim si ovsem predstavit, ze by Pentagon uvolnil tyto frekvence a klice k nim do bezneho provozu, aby podle nich letali i arabske, ci cinske aerolinky... Tady se pak bude muset pockat na to Galileo. To bude mit "zdarma" presnost 1m a v placenem pasmu, urcenemem prave pro projektanty a navigatory mene nez 10cm. Tohle urcite nebude driv nez za 10 let, protoze jak uz vidime dnes z projektu SESAR, tak pozemaci neradi prichazeji o praci a svou (ne)dulezitost, a mezi tim uz Galileo bude up & running

0/0
22.10.2011 9:52

Filip Jirsák

Re: Omezení GPS

Od roku 2000 není signál na družicích znehodnocován ani pro civilní využití, takže přesnost vojenské a civilní GPS je stejná. Předtím bylo to znehodnocování vypnuto také v roce 1990 během války v Perské zálivu (americká armáda tehdy měla málo vojenských GPS, ale měli civilní).

Jinak umělé omezení pro vysoké rychlosti nebo velkou výšku je samozřejmě nesmysl – GPS přijímač žádné údaje nevysílá, pouze přijímá časový signál z družice. Porovnáním doby letu signálu z různých družic pak zjistí jejich vzdálenost a podle toho vypočítá svou polohu. Takže záleží jen na tom, zda jste v dostatečně krátkém čase na dostatečně malém prostoru schopen zachytit časový údaj z dostatečného množství družic.

+3/0
22.10.2011 11:03

Michal007

Re: Omezení GPS

Vyhodnocení nadlimitní rychlosti nebo výšky může být povinnou součástí GPS přijímače, který pak výstup údajů deaktivuje. Sám jsem nezkoušel. ;-D

0/0
22.10.2011 11:11

Niky79

Re: Omezení GPS

Opravdu si myslis, ze do letadel se budou davat bezne civilni GPS prijimace?

0/0
22.10.2011 13:05

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Samozrejme, ze v letadlech jsou (co se gps tyce) bezne prijmace.

0/0
22.10.2011 14:06

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Nesmysl (omezení) samozrejme není. Chipy, které jsou v civilních navigacích , mají toto natvrdo naprogramováno. Ve výšce nad 60000 stop a/nebo rychlosti 515m/s prestane bezna civilni navigace fungovat.

0/0
22.10.2011 11:32

TClovek

Re: Omezení GPS

v kterem nadzvukovem letadle si to zkousel?

0/0
22.10.2011 14:00

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Nemusim to v zadnem letadle zkouset. Staci se o GPS trosku zajimat , a vedet o nem aspon trosku vic, nez jen to, ze kdyz to zapnles v aute, tak te to pri trose snahy dopravi domu.

0/0
22.10.2011 14:07

ondra1

Re: Omezení GPS

Hm, a mluvíme tady ještě pořád o využití v civilní dopravě? Protože nevím o žádném normálním civilním letadle, které by se svými provozními parametry do těch limitů nevešlo.  Leda Concorde, a ten už je pár let mimo provoz.

0/0
22.10.2011 14:31

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Všimni si prosím, na co jsem reagoval.

Je to reakce na tvrzení, že

"Jinak umělé omezení pro vysoké rychlosti nebo velkou výšku je samozřejmě nesmysl – GPS přijímač žádné údaje nevysílá, pouze přijímá časový signál z družice"

0/0
22.10.2011 14:45

ondra1

Re: Omezení GPS

A co je na tom tvrzení špatně? To omezení na straně přijímače JE nesmysl. Pro civilní použití nemá žádný význam, protože turista si to málokdy uhání stratosférou rychlostí mach 2. A co se týká vojenského využití, něco mi říká (tuším, že je to můj selský rozum), že kdo si může dovolit provozovat zařízení překračující ty limity, pro toho asi nebude omezení čipů v civilních GPSkách představovat podstatnou překážku.

Takže jediný typ omezení, který skutečně dává smysl, je ten, který funguje na straně satelitů, tj. Selective Availability - to už se ale nepoužívá a nové GPS satelity to už (údajně) ani nepodporují.

0/0
23.10.2011 7:17

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Samozřejme, že to nesmysl NENÍ. Takové omezení je v civilních GPS implementováno. A to ne v krabičkách, ale přímo v čipech GPS navigací. Důvodem je mimojine zabránění použití GPS čipů (jejichž cena je pár dolarů) k navigaci různých střel různými hamasy a podobnými.

0/0
23.10.2011 10:10

TClovek

Re: Omezení GPS

Jenze tenhle limit ma pro civilni letectvi asi takovy vyznam, jako u osobniho auta omezovac na 500km/h. To proste zadne normalni auto neda, stejne jako normalni letadlo nevystoupa do 60K stop.

0/0
22.10.2011 14:39

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Koukni se prosím, na co jsem reagoval. Je to reakce na tvrzení, že

"Jinak umělé omezení pro vysoké rychlosti nebo velkou výšku je samozřejmě nesmysl – GPS přijímač žádné údaje nevysílá, pouze přijímá časový signál z družice"

Nikde netvrdím, že to omezení je něčím limitující pro použití v letectvím. Pouze rozporuji tvrzení, že žadné takové omezení neexistuje.

0/0
22.10.2011 14:46

Seeker-M

Re: Omezení GPS

Ovšem diskuse se vedla pouze o využití GPS v civilním letectví, až do vašeho zásahu. Uznávám, že vaše informace je velmi zajímavá (toto jsem netušil), ale jinak to vypadá, jako byste usiloval o Nobelovu cenu v oboru hnidopišství. ;-)

Mimochodem, konstrukce mezikontinentálních střel je tak komplikovaná záležitost, že si troufám tvrdit, že o teroristy tu spíš nejde - rozhodně o ně nemohlo jít v době, kdy byl GPS navrhován.

0/0
24.10.2011 19:08

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Mozna je to hnidopisstvi, mozna ne.

Prave diky takovym nepresnostem, nebo zkreslenym informacimi (nejen) na internetu ma spousta lidi strasne zkreslene informace prakticky o cemkoli, co je slozitejsi jak domaci mixer.a to me vadi :) aspon v oborech, kolem kterych se motam.

0/0
24.10.2011 19:13

809.KocuR

Re: Omezení GPS

Které civilní letadlo překračuje výšku 19 000 m a rychlost 1850 km/h? Všecha lítají ve výšce pod 12 000 m a rychlostí do 950 km/h ... Concorde už je navždy na zemi.

0/0
23.10.2011 21:23

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Proboha ziveho... Podivejte se, na co reagujete a na co jsem reagoval ja.

0/0
23.10.2011 23:13

Michal007

Re: Omezení GPS

30m je pro provoz letadel ve vzduchu zcela dostačující, protože bezpečná vzdálenost je řádově vyšší.

Na zemi (i u geocachingu) mají významnou roli překážky v přímém výhledu na družice - kopce, domy, i les významně snižují přesnost a opakovatelnost signálu. To ve vzduchu při dobře umístěném GPS přijímači odpadá s výjimkou masivní oblačnosti.

+1/0
22.10.2011 11:06

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Je sice pekne, ze jsi tu sestavil elabroat jak svin, ale zrejme o tom vubec nic nevis. A poslednima dvema vetama jsi to totalne zasklil. Naproste nesmysly.

0/0
22.10.2011 11:28

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Jeste pro doplneni. Realna presnost GPS na civilnich prijmacich je mensi , nez 5m (horizontalne) pro cca 95% mereni.U 50% poctu testovacich mereni z danebho vzorku je presnost pod 1,8m.

ke zbytku

umele zanasena nepresnost - v tom rozsahu, v jakem popisujete - nesmysl

Nejake zkouseni GPS na vojenskych frekvenci je - nesmysl

FAA a letadla ma uplne stejne GPS, jako jakykoli jiny civilni sektor. nemaji nic navic. zvyseni presnosti na nutnou pro gps-based priblizeni a pristani resi pomoci ruznych variaci na tema dGPS, cili pridani dalsiho prvku do systemu, ktery zpresni GPS na hranici 1 - 1,5m

+2/0
22.10.2011 11:37

-Komedie-

Re: Omezení GPS

Má. Limity jsou (vyskove) 60000 feetu a (rychlostne) 515m/s. Coz je vyrazne nad moznostmi dopravniho letectvi. Takze neni co obchazet.

0/0
22.10.2011 11:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.