Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

1961: Výbuch největší atomové bomby všech dob oslavil Komunistickou stranu

Na zem se snesla před padesáti lety, 30. října 1961. Půl tuny vážily jenom její padáky. Samotná bomba měla 25 tun. Atomový hřib, který způsobila, měl výšku 64 a průměr 40 kilometrů. Rázová vlna oběhla Zemi třikrát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pteryx

Občas se stydím

že jsem člověk.

0/0
3.11.2011 13:28

Andrax

Re: Občas se stydím

No, ono je toho v tehle souvislosti ke stydeni vic. Komunisticka strana demonstrovala silu. Ale jina strana ZABIJELA a mrzacila=Hirosima a Nagasaki..... Tomu, kdo to naridil a spustil, ze nic nestalo. Jak to?

Kdyz zabijete jednoho, budete zavrenej az jste cernej, protoze to jste spachal vrazdu.

Kdyz jste jich ale zabil tisice,  nestane se nic, to jste nevrazdil, to je valka. Teda jako Hirosima a Nagasaki, kdy nikdo nebyl potrestan. Jak k tomu pak prijdou ti "chudaci", co sedi za jednu jedinou vrazdu?

Takovehle meritko neni ostuda pro lidstvo?

0/0
4.11.2011 14:19

RayPall

Re: Občas se stydím

Zrovna Hirošima těch životů zachránila daleko víc než zničila. Říkám to pořád - Japonci by prostě nekapitulovali "jen" proto, protože se na ně z jedné strany sápou Američané a z druhé Sověti. Samurajský kodex je jednoduše samurajský kodex, příkladem budiž to, že v bojích o Meiktilu a Mandalaj byly na jednom z předmostí britské tanky napadeny pěchotou ozbrojenou meči...

0/0
5.11.2011 18:28

Stanea

Re: Občas se stydím

"Zrovna Hirošima těch životů zachránila daleko víc než zničila"

COZE? COZE? Tohle si myslite??? Tak to cumim.

Jak ze si rikate? RayPall? Hm, budu si na vas davat poradnyho bacha. Behate po svete volne?

0/0
9.11.2011 12:02

DAK_DAK

Re: Občas se stydím

Tak si sem tam něco přečti a pak se div... Opravdu co všechno má dneska volební právo....8-o

0/0
23.11.2011 13:45

Andrax

Re: Občas se stydím

Vis co volebni hlase, informuj se o poctu nevinnych mrtvych civilistu a o poctu narozenych znetvorenych deti.

Anebo ne. Ono by ti to stejne nepomohlo. Bylo by to zbytecny. Radsi cekej na volby, budes podplacenej, takovi volici jsou potreba a suma fuk, jestli maji mozek nebo ne.

0/0
23.11.2011 18:21

kopefra2

Re: Občas se stydím

Než zcela propadneš svatému rozhořčení, co takhle trochu zauvažovat o tom kolik by zemřelo amerických a japonských vojáků a kolik japonských civilistů pokud by atomové bomby nedonutily Japonce kapitulovat?

+3/0
23.11.2011 22:50

prajester4

Udivuje mne,

že i dva dny po po uveřejnění článku se najdou diskutéři, kteří o věci nevědí naprosto nic a tvrdošíjně věří pitomostem, které jim před léty narvalo do hlavy Rudé Právo, v lepším případě nějaké senzacechtivé a ničím nepodložené TV pořady.

0/0
1.11.2011 14:43

xmuadib

tedy tady v diskusi se člověk dočte věci

Jako třeba, že radioaktivita zmizí tím, že se jaderný materiál vypaří nebo shoří !  To jsou mi věci.  Mohli by radit s likvidací radioaktivního odpadu . Stačí spálit nebo nechat vypařit. Že na to dosud ti hloupí vědci nepřišli ;-D

0/0
1.11.2011 14:21

honimirek

Re: tedy tady v diskusi se člověk dočte věci

U táhle bomby byla původní síla výbuchu 100 megatun snížena na 50 přidáním olova, které narušuje štěpení a dokonalejší "vyhoření" paliva. Tím zůstalo ve vzduchu daleko víc nebezpečnýho radioaktivního materiálu. Pokud by tam to olovo nebylo, atomová energie by se změnila v teplo a světlo a udělalo by to větší ránu, ale s menším radioaktivním spadem. Takže na tom "shoření"/vyhoření  něco je, mein freund ;)

+1/0
1.11.2011 22:05

grey003

Ach jo

Car bomba : "měla nakonec podle Sovětů sílu 50 megatun, podle Američanů 57 megatun" - Takže tou propagandou byli nejvíce potrefeni Američané, kteří účinek zmiňované bomby "propagandisticky" ještě zveličili o dalších 7 megatun, aby se mohli, pokud to je možné, ještě více a lepe bát !?

0/0
1.11.2011 9:54

ddo

propaganda

Si myslím, že všechny ty údaje o ničivé síle jaderných zbraní jsou značně přehnané. Poměr lidského úsilí k vytvoření zbraně a její výsledné ničivé síly bude podstatně lepší u konvenčních zbraní. Reálně o jaderných zbraních neví nikdo nic jiného, než tvrdí armády, a zejména armáda SSSR měla za cíl protivníka zastrašit. Jde to celkem snadno, protože lidská mysl má přirozený strach z neznámého, má sklony k báchorkám a když je ovlivněná strachem, ztrácí schopnost kritického myšlení, je snáze ovladatelná a každou kravinu sežere i s navijákem.

0/0
31.10.2011 11:43

Rotoped64

Re: propaganda

Nepochybně -  v Hirošimě i Nagasaki nebyl jediný civilista, takže ničivou sílu opravdu nemohl a nemůže žádný civil posoudit...;-D

To jste někde vyčetl, nebo jste tuto brilantní úvahu stvořil přímo Vy sám? 8-o

+2/0
31.10.2011 12:41

Mlekar

Re: propaganda

V tomto pripade bych vam doporucoval tem udajum verit.

0/0
31.10.2011 13:50

/dev/null

Re: propaganda

Jak můžete napsat takovouhle blbost, kdož o tématu očividně nic nevíte? Když atomová bomba zničí celé město, a po zaběhnutí hromadné výroby stojí vyrobit rozhodně méně, než nosič, který ji dopraví na cíl, je to v poměru k ničivé síle nejefektivnější zbraň, kterou člověk vytvořil. Jak se ukázalo, tak velice efektivně šetří i čas a životy vastních vojáků, pokud ji druhá strana nemá.

0/0
5.11.2011 20:25

ddo

Re: propaganda

To prostě není pravda, že jakási "hromadná výroba" jaderných zbraní je zlevní natolik, že hlavice bude levnější než nosič. Je to obrovsky energeticky náročné i dnes, natožpak v období studené války, kdy jediná technologie obohacování byla difuzí. Vzhledem k technologické a energetické náročnosti je pořád ještě podstatně levnější vyrábět a používat konvenční zbraně, dle poměru cena/ničivá síla. Jenže konvenční zbraně už přijdou lidem normální, mnohem lepší psychologický dopad má ta drahá a nepraktická jaderná hlavice. Tak jsem to myslel.

0/0
14.11.2011 16:38

ivoš

Kdyby ti redaktoři aspoň mysleli.

V článku se píše, že vývoj superbomby podnítili vojáci, kteří upozornili na nepřesnost raketových nosičů, a proto chtěli bombu velké ničivosti. Ale pisálci jaksi zapomněli na to, že tehdy (a ještě hooodně dlouho potom) neexistovaly rakety, schopné poslat těch 20 tun hmoty na - řekněme - 6000 km. A už tehdy bylo jasné, že Tu-95 by s tím nad nepřátele nedoletěl - protivzdušná obrana ho zjistí na velikou dálku, protože jeho osm vrtulí na radaru "svítí". Šlo tedy jen a jen o velikášství.

0/0
31.10.2011 9:17

D.E.S.

Re: Kdyby ti redaktoři aspoň mysleli.

jako odvetná zbraň proč ne,  po té co se vše navzájem zničí, to vypadá jako dobrá ultimatní zbraň ..

0/0
31.10.2011 9:31

pteryx

Re: Kdyby ti redaktoři aspoň mysleli.

Takové nosiče byly jistě ve vývoji, Sputnik 5 měl 4,6 tuny. Kromě toho existují taky ponorky.

0/0
3.11.2011 13:27

moebius

a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

které byla asi 1000x míň nebezpečná než tohle monstrum

+2/0
30.10.2011 23:22

Israel_IZ_Kamakawiwo_ole

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Jablka/hrušky.

0/0
30.10.2011 23:36

Rappaccini

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Co se týká energie výbuchu zcela určitě. U množsví uvolněného radioaktivního materiálu to tak jisté není ;-)

0/0
31.10.2011 0:06

Dr Grunstaina na vas holoto

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Vavroch tohle byla vodíková bomba a pokud pominu jadernou "roznětku" tak vodík má i dnes zelenou ;-D

0/0
31.10.2011 0:06

Viktor N.

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

No, nemáte pravdu. Naprosto.

Bohužel v případě výbuchu atomové elektrárny se dostane do okolí mnohem více nebezpečného radioaktivního materiálu, než v případě atomové bomby. A důvod? Při výbuchu atomové bomby shoří většina radioaktivního materiálu (při teplotách přes milion °C), zůstávají jen prvky s krátkým poločasem rozpadu.

Pokud vybuchne atomová elektrárna, při „nízkoteplotním“ hoření (několik set až tisíc °C) vznikají prvky s velmi dlouhým poločasem rozpadu, jenž se dostanou do okolí a atmosféry.

Na místě atomového výbuchu lze po několika letech postavit nové město. Na místě atomové elektrárny je to v podstatě na několik tisíc let nemožné…

Přesto si ale nadále myslím, že atomová energie je jedinou šancí; nicméně bychom měli být opatrnější, než stavět elektrárny na břehu moře s nebezpečím tsunami atd.

+2/0
31.10.2011 9:02

Arnie

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

<No offense>. Mohl byste prosim uvest zdroj, ktery tvrdi, ze pri vybuchu bomby vetsina jaderneho materialu shori? Ja kdysi cetl, ze naopak se stihne "spalit" velmi male procento stepneho materialu a ze zbytek je "bez uzitku" rozmetan.

0/0
31.10.2011 9:15

Arnie

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Ted nemohu svuj pocit taky podeprit nicim jinym nez citaci z wiki: "A major challenge in all nuclear weapon designs is to ensure that a

significant fraction of the fuel is consumed before the weapon destroys

itself. " Mam pocit, ze tuto formulaci lze velmi obtizne interpretovat jako "ze spali vetsinu materialu".

0/0
31.10.2011 9:25

Viktor N.

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Při výbuchu AB je teplota ohniska až několik miliónů °C (některé prameny uvádí řádově desítky miliónů). To, co se v prachu rozmetá kolem, je důsledek tkzv. sekundární radiace (tzv. radioaktivní spad, zůstávají jen látky s krátkým poločasem rozpadu, například kobalt = poločas rozpadu něco přes 5 let, jód apod). Vše podstatné se ale vypaří v okamžiku výbuchu.

U výbuchu AE pro neporovnatelně menší teplotu zůstávají (čí naopak vznikají) látky s dlouhým poločasem rozpadu: izotopy stroncia 90Sr a cesia 137Cs s poločasem rozpadu 30 let (to ale neznamená, že za 30 let tam bude čisto, že ano…) Vzniká nemalé množství radioaktivního jódu 131 (asi týden). Mám pocit, že u toho vzniká nějaké množstvi plutonia, které se polorozpadá nějakých 20tis. let…

Koneckonců dnes Hirošima a Nagasaki žije a bez radioaktivity. V příapadě Černobylu si skutečně počkáme mnohem déle. Ve srovnání s Černobylem ale Fukushima dopadla nesrovnatelně lépe, o tom žádná…

0/0
31.10.2011 13:24

celim

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Takhle to vypadalo ve Fukušimě před pár týdny: http://www.osel.cz/index.php?clanek=5932

0/0
31.10.2011 13:40

Viktor N.

Re: a dnes se šílí z nějaké Fukušimy

Pěkný článek, díky za link.

0/0
31.10.2011 17:08

Dawemaster

Šílenost

To je mazec...to jsou blázni...;-D8-oRv

0/0
30.10.2011 19:37

pletiplot

Hezké video

http://www.youtube.com/watch?v=9U8CZAKSsNA

0/0
30.10.2011 19:07

Paglia Orba

řekněme si to na rovinu

D-EMENTI NA OBOU STRANÁCH. ;-O!!;-€

0/0
30.10.2011 18:48

wotomtoje.

Re: řekněme si to na rovinu

Něco podobného jsem chtěl také napsat!

Ostatně nevidím žádný rozdíl mez vojáky na jedné nebo druhé straně, furt to jsou zelení mozci. :-/

+1/0
31.10.2011 7:57

jekkal

Borci z USA..... Test Castle Bravo

Po nečekaně silné explozi zmizel kus atollu Bikini a zůstal zde kráter 1,9km široký a 75m hluboký.

Test Castle Bravo způsobil nejhorší jadernou katastrofu v dějinách USA kombinovanou s dočasnou změnou celosvětového klimatu. Japonští rybáři na rybářské lodi Šťastný Drak nacházející se 100km daleko od exploze obdrželi expozici vysoké dávky radiace a jeden rybář na následky ozáření zemřel.

Celý atoll Bikini samozřejmě včetně armádní posádky byl kontaminován různými stupni radiace. Vznikla zakázaná zóna okolo atollu Bikini o velikosti 570 000 mil čtverečních, což je ekvivalentní zničení 1 % života na celé Zemi

+1/0
30.10.2011 16:11

Israel_IZ_Kamakawiwo_ole

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

To byla mírová bomba určená pro humanitární bombardování...

+3/0
30.10.2011 17:09

Little Boy

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

Borci z sssr chteli tuhle bombu (full scale) umistit do lodi naplnene radioaktivnim materialem. Nasledny vybuch by vytvoril ohromne mozstvi radioaktivne kontaminovane pary a predpokladalo se ze by doslo k zamoreni cele zeme, konecna pro cloveka  a vetsinu slozitejsiho zivota. Nakonec to ale nerealizovali.

+4/0
30.10.2011 17:20

Israel_IZ_Kamakawiwo_ole

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

Není pro tohle tvrzení relevantní důkaz!

+1/0
30.10.2011 17:26

Little Boy

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

si sjetej nebo co je tvuj problem?

http://www.youtube.com/watch?v=3nNUn-IpVC4

0/0
30.10.2011 20:00

NovoCZ

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

Tohle kvičení komančílů je fakt srandovní -neee, rusáci byli ti hodní, jasný :-/

0/0
31.10.2011 12:43

Israel_IZ_Kamakawiwo_ole

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

8-o8-o Jdi obdivovat humanitární bomby...

0/0
31.10.2011 17:28

RayPall

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

V něčem máte pravdu - v Afghánistánu a Gruzii ty bomby Rusové nenazývali humanitárními...

0/0
1.11.2011 9:22

ambs-ace

Re: Borci z USA..... Test Castle Bravo

Ano, to byl dobrej film Profesor Divnoláska aneb jak jsem se naučil nebát a milovat bombu

0/0
31.10.2011 9:37

jekkal

kopletní přehled

http://technet.idnes.cz/co-dokazi-nejstrasnejsi-atomove-bomby-na-svete-mizely-ostrovy-vyparoval-se-beton-gjo-/tec_technika.aspx?c=A060831_152144_tec_technika_NYV

0/0
30.10.2011 16:04

AnalyzaNow

p. Pacnere řekněte, zvítězila ve Studené válce lepší strana?

Jako prominetní, velice prokádrovaný žurnalista i za těch nejhorších let komunistické totality, který navíc dostal privilegium navštěvovat Bajkonur a podávat tisku v bratrské ČSSR zprávy ze sovětského vesmírného programu, jste měl a máte jedinečný přehled o tom, jak tyto strategické věci fungovaly.

Když Gorby vyklidil velmocenské pozice a z bipolárního světa se stal svět dominovaný USA, jak jste to, zasvěcenec do všeho sovětského a geopolitického, hodnotil a snášel? Jak se na to díváte nyní, kdyř komunismus v SSSR a SSSR jsou 2é let hitorií?

Takový náskok v rtaketové technice a v tom, co to ve zbrojních závodech a geopolitice znamenalo. Byla to Vaše nejlepší léta, léta ideálů, nemohl jste být a nebyl jste jen pasivním pozortovatelem, na Vaše prestižní místo s přístupem do Hvězdného městečka atd. si jistě dělalo nárok mnoho jiných kariéristů.

Takže: Jaké to bylo, jak to vidítě zpětným pohledem? Děkuji.

+1/0
30.10.2011 15:59

mobilis in mobili

Re: p. Pacnere řekněte, zvítězila ve Studené válce lepší strana?

No já mám od Pacnera, nebo tedy je to u rodičů, o přistání Američanů na Měsíci a co si pamatuji, je to velice slušně napsaný.

0/0
30.10.2011 17:46

vrgf

-

silene. snad se to jednou povede zakazat

0/0
30.10.2011 15:58

tom-2718281828459

co bylo náplní té bomby?

A byla to uranová nebo plutoniová bomba? A nebo vodíková?

0/0
30.10.2011 15:55

Více takových Kožených

Re: co bylo náplní té bomby?

Vodíková. S jadernou rozbuškou, to dá rozum.

0/0
30.10.2011 16:04

pletiplot

Re: co bylo náplní té bomby?

Proč se ptáš tady? Proč se nezeptáš strejdy Google?

0/0
30.10.2011 18:57

Mlekar

Re: co bylo náplní té bomby?

Byla to takzvana multi-stage weapon. Jeji finalni design byl tristupnovy. Prvnim stupnem byla klasicka stepna naloz ktera zajistila radiacni implozi fuzni casti, ve ktere nasledne zazehla slucovaci reakci, ktera uvolnuje podstatne vice energie. Soucasti designu mohou byt jeste ruzne dalsi "boostery" ktere dale zvysuji silu reakce. V tomto konkretnim pripade byl treti stupen bomby vytvoren nekolika boostery, mimo jine jeste vetsi fuzni casti kterou zapalovala az probihajici fuzni reakce a dale obalem z uranu 238 ve kterem by vlivem obrovskych teplot a tlaku zacala take probihat stepna reakce.

Pro ucely testu byly tyto soucasti tretiho stupne vyjmuty a nahrazeny olovem, predevsim za ucelem snizeni mnozstvi spadu. Proto nebyla tonaz testu projektovanych 100 Megatun TNT ale pouze 50(57) MT TNT.

0/0
31.10.2011 14:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.