Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Cestující boeingu měli štěstí, přistání bez podvozku končí i tragicky

Ve úterý 1. listopadu odpoledne přistál na letišti Varšava Boeing 767 na břicho. Pilot manévr zvládl s přehledem a nikomu z cestujících se nic nestalo. Přestože pilot prohlásil, že šlo o standardní situaci, kterou několikrát nacvičovali, není skromnost úplně na místě. Zvládnutí takové mimořádné situace svědčí o zodpovědnosti, profesionalitě a pilotním umění. Ne vždy měli cestující tolik štěstí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

iski

Paráda

moc děkuju za poutavé i poučné čtení

Více takových :-)R^

0/0
9.11.2011 12:18

Jericho22232

"skluz"

Jako pilot rogala se domnívám, že kdyby neměl kapitán zkušenosti s plachtěním na větroni, kam tento manévr (zvýšení celkového opadání náklonem křídel, při udržování původního směru kluzáku pomocí směrovky) patří, byli všichni mrtví. Když to pak zadávali v simulátoru jiným posádkám, žádná nezvládla přistát.

Takže platí, - pilot duší i srdcem, vzdělávající se v létání v rámci plachtařského koníčku věděl, jak to může zkusit vykrátit na dráhu a ono to vyšlo. (mimochodem málem to nesrovnal, protože natočením letounu se pomaleji točila nouzová náporová turbínka a tudíž poklesl tlak v hydraulice řízení)

Na druhou stranu - nechal překontrolovat výšku hladiny paliva při mezipřistání a v tu chvíli už podruhé použil ten samý chybný koeficient (pro libry namísto pro kg) pro přepočet. Udělal chybu (ačkoliv se neprokázalo, že by za to byl odpovědný), ale pak tuto chybu dokázal obdivuhodně ustát.

Pro mě borec Pan Letec.

0/0
3.11.2011 7:54

natvrdlý

Re:

Díky za bližší vysvětlení, palec nahoru Vám i kapitánovi boeingu R^

0/0
4.11.2011 7:41

wrah

Podvozek

Já měl pocit, že u všech velkých letadel jde ručně odblokovat zarážky držící podvozek nahoře a ten pak má sám působením gravitace spadnout.

0/0
2.11.2011 21:33

VlastaH

Re: Podvozek

Taky bych čekal, že se dá podvozku nějak pomoct ručně, jako třeba u obřího letadla Antonov Mrija, jak to popisuje Jan Čech:

http://www.planes.cz/cs/clanky/146/

0/0
3.11.2011 23:52

Ghost47

Re: Podvozek

Tohle samozřejmě jde i u 767, z nějakého důvodu to v tomhle případě nefungovalo (nebo možná fungovalo, ale zaseknul se nějaký ventil a zůstala natlakovaná hydraulika - pak by to podvozek vlastní vahou nedokázal přetlačit, i když bude odjištěný).

0/0
4.11.2011 10:52

venkovan.1975

Chvála

Hezky napsané, takových článků se tu moc nevidí, díky!

+2/0
2.11.2011 17:38

indra vvostrá

pěknej článek

Je vidět, že to psal odborník, a jsou tam zajímavý příběhy.

Jestli někoho zajímá víc o Gimli Glideru, na youtube je pěknej dokument: http://www.youtube.com/watch?v=1lBsqEtKTGU

0/0
2.11.2011 16:20

xmar

boeing

Letadla neznam, ale mam tatru 815 s jerabovou nastavbou od CKD a kdyz se mi stane, ze se mi vybije baterka v kabine, tak halt vemu do ruky paku, 20 minut zvedam hydrauliku jerabu vlastnima silama, jak je jerab nad kabinou, prepnu hydrauliku na kabinu, dalsich 10 minut zvedam rucne kabinu a pak se dostanu k baterce. Proc to v letadlech neni podobne?

0/0
2.11.2011 15:57

153624

Re: boeing

vrať se do své tatry a neřeš letadla;-D

0/0
2.11.2011 16:29

Modrý a zelený blesk

Re: boeing

Proč plýtváte energií na psaní tak strašně zbytečného příspěvku?

0/0
2.11.2011 16:47

Wolf_Net

ATC simulator

Hele, nemáte někdo prosím link na nějaký simulátor letecké kontroly? Pokud možno zdarma. Docela by mě zajímalo, co ta práce obnáší...

0/0
2.11.2011 15:16

QuuQ

Re: ATC simulator

Záleží na tom jak moc to myslíte vážně. Ale pokud se o tom chcete něco dozvědět a zkusit si to ideální je podívat se sem: http://ivaocz.virtualskies.net/ nebo ještě trochu profesionálnější je http://www.vacc-cz.org/

0/0
2.11.2011 18:16

(db)

Re: ATC simulator

flightgear

0/0
2.11.2011 21:15

John Nash

Re: ATC simulator

Microsoft flight simulator X (ale i starší) v multiplayeru. Ale není to teda zdarma.

0/0
2.11.2011 21:22

Wolf_Net

Re: ATC simulator

Díky moc, proklikám, podívám

0/0
3.11.2011 8:37

Modrý a zelený blesk

Na jednu nohu

Je lepší přistávat na jednu nohu hlavního podvozku, nebo na břuch (tj. tu jednu nohu zatáhnout, pokud to de)?

0/0
2.11.2011 14:57

-ice-

Re: Na jednu nohu

Většina manuálů doporučuje i na jednu nohu, protože tlumič absorbuje část energie nárazu. Ale neplatí to úplně univerzálně. Matně si vzpomínám, že někde v Holandsku (Dánsku??) měl pilot F-16 problém s podvozkem a po konzultaci s výrobcem mu poradili zatáhnout zbytek a sedat na REB kontejner pod trupem

+1/0
2.11.2011 20:06

Modrý a zelený blesk

Re: Na jednu nohu

Děkuji za odpověď.

0/0
3.11.2011 9:38

Wolf_Net

Taky dobrý

Němečtí dispečeři ve Frankfurtu jsou považováni za netrpělivé. Očekávají, že budete vědět, kde je vaše místo pro nastupování, ale i že tam dojedete bez podpory věže. Tento rozhovor zachytili v Pan Am 747: Speedbird 206: "Dobrý den, Frankfurte, Speedbird 206 opustil přistávací dráhu." Pozemní středisko: "Guten Morgen. Jeď na svoje místo."

Velký British Airways 747 vjel na hlavní dráhu a zastavil Pozemní kontrola: "Speedbirde, víš, kam máš jet?"

Speedbird 206: "Moment, kontrolo, hledám moje místo."

Pozemní středisko (arogantně): "Speedbird 206, copak jste nikdy nebyl ve Frankfurtu?"

Speedbird 206 (klidně): "Ale byl, v roce 1944, v jiném Boeningu, ale jen jsem tu něco shazoval a nezastavoval jsem se tu!"

+3/0
2.11.2011 14:41

bk89322

Re: Taky dobrý

Jako vtip dobry, ale v praxi se po vyklizeni drahy zada o povoleni pojizdet a pri udeleni poovoleni je ti i receno, kudy, zejmena z duvodu, aby nedochazelo k omylum a letadla se nemotala, kde nemaji.

0/0
2.11.2011 17:35

MrVertigo

Re: Taky dobrý

Mimochodem, neni Speedbird volacka British Airways ne PanAm?

0/0
3.11.2011 0:38

MrVertigo

Re: Taky dobrý

Sorry, o pul jedne uz mi to nebere... Je to tam... Omluva

0/0
3.11.2011 0:41

rogerer

piloti zapomenou vysunout podvozek?

malá i velka letadla mají systém varování v případě že jsou již nízko a v přistávací konfiguraci ale podvozek chybi :-)

0/0
2.11.2011 14:37

jfb

Re: piloti zapomenou vysunout podvozek?

Nemají je všechny. Ale ani to někdy nepomůže. Když byla zatahovací podvozek novinka, tak u některých letadel se dávali varovné sirény do kabin, a i tak se občas stávalo, že piloti vysunout podvozek zapomněli. Když se jich pak ptali, proč ignorovali sirénu, tak říkali, že byli tak soustředění, že nic neslyšeli, i když to bylo slyšet po celém letišti...

+1/0
2.11.2011 16:14

JendaJenda

Padák

Tak, a to je zrovna ten případ, kdy by se hodil padák. Kdyby byly padáky pro každého cestujícího v základní výbavě, bylo by možné pár lidí dobrovolně (na vlastní žádost) vysypat nouzovým východem za malé rychlosti. V klidu by přistály na padáku a nemuseli by absolvovat chvíle hrůzy, kdy letadlo drhne o přistávací plochu a nikdo neví jestli to chytne a vybouchne nebo zkrátka co bude dál

0/0
2.11.2011 14:29

Modrý a zelený blesk

Re: Padák

A jak si představujete tu malou rychlost u dopravního letadla, Kefalín?

A letiště bývaj občas v obydlených oblastech, to byste ty nešťastníky vysypal nad barákama?

0/0
2.11.2011 16:47

akleen

Airbus

A kde je zprava ze v Pondeli nebo Nedeli naseho casu pristal Airbus A380 v Banghkoku bez predniho podvozku, rozryl drahu a provoz musel byt na 6 hod prerusen. Asi to ma airbus lip podchyceny nez Boeing.

0/0
2.11.2011 14:26

inosh

Re: Airbus

Vazne? To ani nevim... Hodte link.

0/0
2.11.2011 14:33

akleen

Re: Airbus

No nemuzu to nikde najit. Rikal mi to kolega, ktery tam cekal na let Bagkok-Dubai a vratil se v pondeli.

0/0
2.11.2011 14:36

Wolf_Net

Re: Airbus

http://www.thehindu.com/news/cities/Hyderabad/article2564660.ece

0/0
2.11.2011 14:42

akleen

Re: Airbus

Ne ne, to neni ono, tato udalost je z 24.10. ale v Bangkoku se to stalo 27.10.

0/0
2.11.2011 14:59

akleen

Re: Airbus

Uz to mam, basic info zde: http://www.dailymotion.com/video/xgs7gl_qantas-plane-makes-emergency-landing-in-bangkok_news budu hledat dal. Treba se najde i nejake lepsi video.

0/0
2.11.2011 14:46

inosh

Re: Airbus

Diky za link, mrknu doma. V praci mi nejde video :-/

0/0
2.11.2011 14:49

JendaJenda

Re: Airbus

Něco se mi povedlo najít

http://www.dailymotion.com/video/xgs7gl_qantas-plane-makes-emergency-landing-in-bangkok_news

http://www.monstersandcritics.com/news/asiapacific/features/article_1596608.php/Qantas-A380-Emergency-Landing-Pictures?page=1

0/0
2.11.2011 14:58

-Komedie-

Re: Airbus

podobne udalosti nejsou nijak vyjimecne a stavaji se relativne bezne. Jen nektere jsou medializovane vice, a nektere mene. Vetsinou v zavislosti na uzemi, kde k nim doslo atd.

0/0
2.11.2011 14:53

inosh

Re: Airbus

Zas tak bezne nebudou, ale o airbusu A380 se mluvi docela casto, tak proc ne o teto udalosti...

0/0
2.11.2011 15:03

akleen

Re: Airbus

Presne tak....

0/0
2.11.2011 15:09

inosh

Pratele

Nemate nekdo odkaz na nejaky dobry text (ja zatim googloval a nic nenasel) o dusich letu 401 (Eastern, 29.12.1972). Mam na mysli jen ty nasledne udalosti, samotnou nehodu a zachranne akce znam nazpamet...

Diky

0/0
2.11.2011 14:16

Tereza Šírová

Re: Pratele

Brý den, už mě tu máte, i když jen v diskusi :-)

O "zjeveních z Everglades" jsem něco hledala loni. Celkem zajímavé byly tyhle články: http://jill-stefko.suite101.com/ghosts-of-eastern-airlines-flight-401-a121228

a http://www.spookysdaddy.com/Flight401EasternAirLines.html ... snad se tam něco zajímavého dozvíte :-)

0/0
2.11.2011 23:02

Tereza Šírová

Re: Pratele

A ještě koukám, že o tom dokonce i natočili film - http://www.imdb.com/title/tt0077610/plotsummary . Podle všeho se to dá stáhnout, stačí zagooglit :-) Ale asi nečekejte žádný zázrak, není to dokument...

0/0
2.11.2011 23:14

inosh

Re: Pratele

Vy nikde nezklamete ;) Diky. Jdu se bat.

0/0
2.11.2011 23:22

Tereza Šírová

Re: Pratele

Není čeho, duchové letu 401 byli na poměry sympaťáci, chovající se jako rozumní a chápaví duchové, snažící se nikoho přehnaně něděsit :) Podle jedné teorie se snažili chránit sesterské TriStary před problémy. A už dost, jsme na technickém serveru, nebudu tu šířit neověřené babské povídačky... Zajímavé počtení!

0/0
2.11.2011 23:33

inosh

Re: Pratele

Uz jsem to prelouskal. Neco noveho jsem se dozvedel, ale asi to vypada, ze si budu muset koupit tu knihu. A nerikejte, ze Vy ji jeste nemate ;)

Preji dobrou noc. Na me ceka Let cislo 93 a pak pro pobaveni Hadi v letadle (zabijim cas, nez vyjdou nove Cechoviny ;-) )

0/0
2.11.2011 23:40

Tereza Šírová

Re: Pratele

Budete se divit, ale tohle mi v knihovničce ještě chybí. Měla bych to napravit, to by byla perla. Koukám, že se sehnat dá: http://www.amazon.com/Ghost-Flight-401-John-Fuller/dp/0425062341 . Pak mi ji kdyžtak půjčíte :) Taktéž dobrou noc, zatím se mějte!

0/0
2.11.2011 23:47

natvrdlý

5.

Kapitán: "Levá přední pneumatika by skoro potřebovala vyměnit".

Technik: "Levá přední pneumatika byla skoro vyměněna".

+1/0
2.11.2011 14:10

inosh

ATC

ATC: "Aloha 234, Say Altitude."

Aloha 234: "Altitude."

+1/0
2.11.2011 14:10

natvrdlý

4.

Pilot: "Na podlaze v kokpitu se válí šroubky".

Technik: "Šroubky z podlahy kokpitu byly odstraněny".

+1/0
2.11.2011 14:07

inosh

Pekny clanek.

Diky za nej. Jen jsem jej ocekaval od Terezy Sirove ;-)

0/0
2.11.2011 14:05

natvrdlý

3.

Pilot: "Jeden z motorů vyžaduje seřízení".

Technik: "Jeden z motorů byl seřízen".

+1/0
2.11.2011 14:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.