Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obrovský Airbus se na pár vteřin zastavil ve vzduchu. Montáž? Fyzika

Velké dopravní letadlo A330 se na pár okamžiků téměř zastavilo ve vzduchu. Mohlo by se zdát, že je to počítačem upravené video. Jde přitom o záznam skutečné události, kterou piloti nejenže zvládli, ale předem očekávali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

TBC

Super!

Neuvěřitelná machrovinka:-) Je vidět, že i s busem se dají dělat psí kusy!

0/0
14.11.2011 12:30

vlahos_rosret

Re: Super!

Je to sice super, ale nema to jedine realne vyuziti :) Teda pokud zrovna pilot neni zhulenej.

0/0
17.11.2011 19:21

pletiplot

Je to jako

Je to jako když pouštíte draka :-)

0/0
14.11.2011 1:35

skejpa

Změna směru větru

Pokud tedy je min. rychlost pro let 220km/h, protivitr 100 a rychlost letadla 120, co by chlapec delal, kdyby se najednou zmenil smer vetru a protivitr by byl napriklad 40 a rychlost 120 ? Dokazal by nehavarovat ? :)

0/0
13.11.2011 23:12

pletiplot

Re: Změna směru větru

Vítr by zpomalil, letadlo by zrychlilo, protože tah motorů by byl pořád stejný. Jak už bylo řečeno, podstatná je rychlost vůči okolnímu vzduchu, ne vůči zemi. Ale pokud dělá vítr tahle prudké změny, je velmi obtížné v tom lítat a pokud meteorolog takové změny předpovídá, lety se obvykle ruší. Zde měl zřejmě jistotu, že vítr bude stabilní.

+1/0
14.11.2011 1:30

/dev/null

Re: Změna směru větru

Letadlo by nezrychlilo, děláte si srandu? Vztlaková síla je sice závislá jen na relativní rychlosti vůči vzduchu, ale kinetická energie letadla se počítá vůči zemi. Pokud nízko nad letištěm bude rychlost větru 0, a třeba ve sto metrech bude střih v rychlostech, a bude tam foukat 100km/hod protivítr, tak letadlo začne stoupat se svou normální vzletovou rychlostí třeba 120km/hod vůči zemi i vzduchu. Když se dostane do výšky protivětru, tal jeho rychlost vůči zemi bude stále 120km/hod, a vůči větru 220km/hod. Zároveň jeho rychlost vůči zemi začne rychle klesat, protože výkon motorů bude v tu chvíli nastavený na protivítr 120km/hod, a ten působí menší odporovou silou než 220km/hod (vzorec 1/2csqv*v). Takže pokud v tom protivětru poletí delší dobu, a nezvedne výkon motoru, klesne rychlost letadla postupně na 120km/hod vůči větru, ale na 20km/hod vhledem k zemi. Pokud náhle přestane foukat, tak letadlo půjde k zemi, protože nestihne opět nabrat rychlost.

0/0
17.11.2011 9:56

vlahos_rosret

Re: Změna směru větru

No tak rychlosti jizste takto jednoduse scitat nemuzete. Existuje neco jako odpor vzduchu a vitr o rychlosti 100km/h uz naky odpor vytvori. Ciste teoreticky by se melo letadlo pri dostatecnem vetru udrzet ve vzduchu s nulovym tahem motoru. Ovladat by se sice nedalo, ale padat by take zacit nemelo.

0/0
17.11.2011 19:24

Stephen

parádička

R^ R^ na tohle bych teda koule rozhodně neměl :-)

0/0
13.11.2011 21:23

tobino

supéééééér

do 10 let někdo udělá  " kobru  " s dopravním letadlem R^

0/0
13.11.2011 18:22

TBC

Re: supéééééér

Kobru zrovna ne, ale Italové se se Spartanem dokážou docela vyřádit

http://www.youtube.com/watch?v=4N76iQVJ48o

škoda, mohli jsme je mít taky. Místo toho máme Casy:-(

0/0
14.11.2011 12:35

ivoš

Hezké. S takovým obrem.

Miroslav Křemen (bývalý zalétávací pilot) vzpomínal, že při předvádění Brigadýra při silném větru i přecouval letiště. To jsem sice neviděl, ale stát ve vzduchu Čmeláka při leteckém dnu ano. Ale takováhle bestie...:-)

0/0
13.11.2011 17:07

bluespirit

Machrovina bude

až když bude ve vzduchu couvat na zrcátka ;-D

Ale jinak pěkná ukázka co se s letadlem dá dělat (pochybuji že by toto neměl pilot odsouhlaseno někým "zhora"), a některým rozumbradům bych doporučil pár deci svatomartinského, třeba jim to pak lépe docvakne.

0/0
12.11.2011 21:13

Mr_Hypra

Pád po křídle

Jo jo, tohle dobře znám.... Vždycky se nechám nalákat s RC modelem na protivítr a když je parádička v nejlepším, tak se změní směr a já mám na celý odpoledne o zábavu se slepováním polystirenu postaráno :-))

+4/0
12.11.2011 14:26

Ehmuhm

Cathay Pacific

Cathay Pacific R^;-)

0/0
11.11.2011 23:53

xdrive

Odborný článek jak noha

Autor tohoto článku kamarádí s fyzikou a matematikou na úrovni žáka prvního stupně ZŠ. Snaží se popsat triviální záležitost relativity pohybu vůči různým bodům. Udělá přitom několik kouzelných konstrukcí, které vedou ke krásným nesmyslům.

Rychlost letadla se nesčítá ani neodečítá od rychlosti větru. Rychlost letadla se totiž zásadně počítá "vůči" vzduchu, ve kterém se letadlo pohybuje. Tato rychlost rozhoduje o tom, zda letadlo letí či padá. Rychlost vůči zemi je zajímavá až v okamžiku nárazu.

Druhá a z pohledu pilota při manévrování druhotná informace je rychlost pohybu vůči zemi, kde už jde samozřejmě o klasické sčítání vektorů pohybu letadla a vzduchu, ve kterém se letadlo pohybuje. To má význam když chci vědět, zda a za jak dlouho doletím z bodu A do bodu B.

+2/0
11.11.2011 21:24

sorcrow

Re: Odborný článek jak noha

hm ale přesně to se tam píše ;-) stačí umět číst a nesnažit se hrát chytrýho...:-P;-)

+2/0
11.11.2011 21:39

xdrive

Re: Odborný článek jak noha

"Udržení letadla ve vzduchu je však v takové rychlosti značně obtížné: je třeba neustále hlídat rychlost, správný úhel náběhu a další parametry. Letadlo je extrémně citlivé na případné nečekané poryvy větru nebo změny jeho rychlosti."A teď mi prozraďte, o jaké rychlosti je řeč. O té rychlosti 120 nebo 220. Udržování na rychlosti blízké pádové i takového kolosu není pro pilota žádné kouzlo, cvičí se to běžně. A teď mi prozraďte, co se strojem letícím vůči vzduchu 220 udělá poryv větru. Chcete mi tvrdit, že to letadlo ve vzduchu zrychlí nebo spomalí?

0/0
11.11.2011 22:20

osk

Re: Odborný článek jak noha

Jelikož vycházel autor z rychlosti v soustavě spojené se zemí kterou příslušně transformoval do soustavy pohybující se rychlostí vzduchu tak velikost takto transformované rychlosti bude skutečně menší.

0/0
11.11.2011 22:27

King Dodatek

Re: Odborný článek jak noha

Řeč je o rychlosti větru. "Letadlo je extrémně citlivé na případné nečekané poryvy větru nebo změny jeho (tedy toho větru) rychlosti." Stačí hned neřvat v diskusi zvlášť když problém není v autorovi textu ale v článku mezi vaší židlí a vaším počítačem... ;-D

0/0
11.11.2011 22:28

xdrive

Re: Odborný článek jak noha

Pokud jste přesvědčen, že letícímu letadlu i blízko pádové rychlosti vznikne problém při poryvu větru, tak plně chápu, že odbornost tohoto článku Vám vyhovuje. Poryv větru je problém pro letadlo v poslední fázi přiblížení a přistání, protože se potřebuji trefit na bod na zemi. Pokud dělá letadlo průlet na leteckém dnu, tak pilot nemá z poryvů větru těžkou hlavu. Jedině, pokud by ho zanesly nad hlavy diváků, kam nesmí.

0/0
11.11.2011 23:19

Salada

Re: Odborný článek jak noha

Tak to se šeredně pletete. Pokud totiž letí letadlo blízko pádové rychlosti a nastane poryv větru (rychlost se náhle sníží nebo změní směr, letadlo se náhl (díky jeho setrvačnosti) dostane pod pádovou rychlost. Pilot na toto musí být velmi opatrný.

+1/0
12.11.2011 21:44

děteněkam

Re: Odborný článek jak noha

Nezpomalí ani nezrzchlí, prostě spadne.

+1/0
13.11.2011 17:49

osk

Re: Odborný článek jak noha

Když psal o sčítání rychlostí tak to bral ve vztažné soustavě pozorovatele na zemi, což je při popisu pro člověka (o kterém předpokládá, že se ve fyzice příliš nevyzná) sedícího u počítače poměrně příhodné a myslím že všem, kteří něco společného s fyzikou mají to došlo.

+1/0
11.11.2011 22:16

osk

Re: Odborný článek jak noha

A tím součtem provedl transformaci do soustavy pohybující se rychlostí vzduchu. Je to jedna z grupy Galileiho transformací.

0/0
11.11.2011 22:22

Posel z Liptákova IV.

Tak tímhle stylem bych chtěl letět do Austrálie...

R^R^R^

+1/0
11.11.2011 19:35

spiq

Re: Tak tímhle stylem bych chtěl letět do Austrálie...

;-D;-D

0/0
11.11.2011 20:37

phil.hill

Re: Tak tímhle stylem bych chtěl letět do Austrálie...

po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy

+2/0
11.11.2011 22:26

ivdo

Re: Tak tímhle stylem bych chtěl letět do Austrálie...

tak touhle rychlostí za 7 hodin tak někde u pardubic :-))))

0/0
14.11.2011 11:32

P.aja.

krátce po vzletu ?!?!?!?!?!

to si redaktor dělá srandu ne ? kdo ví kolikátej to byl průlet ... normální ukázka minimálky... a ještě ta kouzelná věta že zustal takhle nataženej od chvíle vzletu :D

0/0
11.11.2011 14:54

soc01

Re: krátce po vzletu ?!?!?!?!?!

buď to už změnili, nebo bych se na vašem místě raději naučil číst...

0/0
11.11.2011 20:27

tuba

GPS

nazorna ukazka toho preco sa v lietadlach nemeria rychlost cez GPS, ale systemom pitotovych trubic.

Plne natankovane a nalozene lietadlo ma rozdiel medzi padovou a maximalnou rychlostou niekedy len par desiatok uzlov, takze GPS by casto davala pilotom informacie veduce ku katastrofam.

0/0
11.11.2011 14:46

Výstřik do tmy VII.

Re: GPS

Ale jako nouzová záloha, pokud pitotovy trubice zamrznou, by GPS na palubě bejt mohlo.

0/0
11.11.2011 14:51

jakub7

Re: GPS

Na palube samozrejme GPS je, ale u jinym ucelum. Pouzivat jej ke zjisteni rychlosti vuci okolnimu vzduchu je stejne, jako pouzivat odhad okem...

+1/0
11.11.2011 15:15

-Komedie-

Re: GPS

Neslo. V zavislosti na vysce a charakteristice letounu muze byt "rozptyl" pouzitelnych rychlosti (padovka x maximalni pripustna) nekolik malo destitek km/h. Rychlost vetru v techto vyskach muze byt treba 100kmh. Gps rychlost je k nicemu.

Zkuste si najit vyznam pojmu coffin margin.

0/0
11.11.2011 16:43

PedroKV

Re: GPS

coffin corner

0/0
11.11.2011 17:03

-Komedie-

Re: GPS

samozrejme :) to je tím pátkem .)

0/0
11.11.2011 17:07

tuba

Re: GPS

moderne glasscockpity samozrejme GPS maju, ale ovela lacnejsie a spolahlivejsie je mat dobre vyhrievane pitotove trubice na ktore je potom 100% spolahnutie (a su zalohovane), nez merat rychlot lietadla oproti zemi, ktore je naozaj na 2 veci  :)

GPS sa pouziva na lokalizovanie lietadla a fixov, ked sa lieta LNAV (lateral navigation) - zada sa nazov bodu (fixu) a lietadlo k tomu bodu vie letiet. Databaza tychto bodov je ulozena v pamati FMC (flight management computer) a autopilot v mode LNAV/VNAV potom leti po trase ktora tam je prave zadana.

+1/0
11.11.2011 19:07

Výstřik do tmy VII.

No co

frajer by byl, kdyby to postavil na křídlo a tak s tím profrčel nad celým letištěm, tohle je nuda ;-D

0/0
11.11.2011 14:37

mam-rad-pivo

...

"Proto si také pilot airbusu na videu dovolil "parádičku" jen na pár vteřin." - Pilot airbusu takovou věc asi neudělá prvoplánově jako parádičku, aby zamachřil před babou, že ... doufám teda

0/0
11.11.2011 14:20

Realista

Re: ...

Piloti dělají občas parádičky a občas padají. To jsme jednou u nás nad městem viděli nízké průlety stíhačky a pak se do pole zavrtal jeden místní rodák. Trosky si šli prý posbírat budoucí piloti, aby nenapadlo podobně machrovat.

0/0
11.11.2011 21:56

fryzy

Takové

"parádičky" se taky můžou ošklivě nevyplatit ...

0/0
11.11.2011 14:01

Obludni_K

Zastavil?

Hm... tak asi špatně vidím.

+2/0
11.11.2011 13:41

Zuchnicky

A co zpátečka? ;-)

Pro diváky na zemi fakt efektní! V diskuzi se tady někteří nelétavci bojí aby letadlo nespadlo nebo tvrdí že letadlo nestojí, ale pohybuje se vůči zemi 120km/h což v článku nikde napsané není.

.

No a jenom jako téma k diskuzi - jsem přesvědčený, že letadlo může bez většího rizika pádu vůči zemi klidně couvat. Stačí stabilnější protivítr třeba 100km/h  a třeba zmiňovaný Blaník má minimální rychlost 55km/h, takže pokud poletím řekněme 70km/h, tak vůči zemi budu třicítkou couvat :-P

0/0
11.11.2011 13:35

net.Xtreme proti diskriminaci

Re: A co zpátečka? ;-)

Tak se koukni na video, nestojí a necouvá, a v článku operují s rychlostí 120km/h vůči zemi, kolik letělo vůči zemi letadlo na videu netuším, ty to víš?

0/0
11.11.2011 13:38

cassul

Re: A co zpátečka? ;-)

Jednou jsem viděl nějakého krkavce, nebo vránu, jak mává křídly jako blázen a pomalu couvá...To je přesně totéž, proti vzduchu makal jak hrom a musel mít značnou rychlost, ale proti zemi to bylo zjevně mínusové...

+1/0
11.11.2011 13:48

Zuchnicky

Re: A co zpátečka? ;-)

jj, to je přesně ten princip ;-)

0/0
11.11.2011 13:49

Danny_Kay

Re: A co zpátečka? ;-)

nadaval pri tom? ;-)

0/0
11.11.2011 14:59

krkavec běžné velikosti

Re: A co zpátečka? ;-)

ani mi to nepřipomínejte...

+3/0
11.11.2011 18:59

garii v7.0

Re: A co zpátečka? ;-)

;-D;-DR^

0/0
16.11.2011 8:24

Hexempo plex

Re: A co zpátečka? ;-)

no když povane velmi stabilní uragán rychlostí 500 km/h tak může letadlo zhruba dvojstovkou vzlétat klidně z konce runwaye pozpátku, to by bylo hodně efektní R^

0/0
11.11.2011 13:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.