Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké katastrofy: Piloti odstavili alarm, zemřelo 156 lidí

Šestnáctého srpna 1987 zahynulo na detroitském letišti 156 lidí kvůli pilotům, kteří se nemohli soustředit na svou práci. Na nehodě se podílela i technika a zavedené pracovní postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

truthspeaker

ale prdlajs

MD-80 startuje se zasunutými vztlakovými klapkami běžně. Sloty musí být ale vysunuty.

0/0
13.11.2011 22:12

Rubik1

Povinné úkony

Zajímalo by mne, jestli se nějak kontroluje, zda piloti před startem udělali všechny povinné úkony. Nebo se jen konstatuje že je neudělali, až když dojde ke katastrofě?

0/0
12.11.2011 18:06

doktor_bota

Re: Povinné úkony

Nenapadá mě, jak bys to chtěl průběžně kontrolovat. Snad ex-post, u elektronických checklistů, ale u papírových? Možná by se konečně prosadil známý palubní nástěnkář, co?:-)

0/0
12.11.2011 22:33

bezdukátů

Re: Povinné úkony

a důležitý palubní topič

0/0
13.11.2011 17:45

TBC

Re: Povinné úkony

Já si tedy také nejsem jistý, jestli té otázce rozumím. Jako jestli třeba pilot zmáčknul čudlík XY se samozřejmě nekontroluje, ale drtivá většina dopravních letadel kontroluje svoji konfiguraci - např. i v tomto případě konečný hřebíček do rakve bylo, že vypnuli takeoff configuration warning, jinak by jim tam v okamžiku přidání plynu začal houkat alarm.

Takže ano, nespoléhá se jenom na to, jestli pilot provedl všechny položky v checklistu. Většinou se musí opravdu "snažit", aby se letadlo neozvalo, že se mu něco nelíbí.

0/0
12.11.2011 23:11

LUF4

To je takový problém v dnešní době

aby se letová konfigurace nastavila automaticky - jedním tlačítkem, které by zkontrolovali? Na monitoru by jim to ještě vypsalo co všechno je jak nastavené a bylo by to ne?

0/0
12.11.2011 16:13

Seeker-M

Re: To je takový problém v dnešní době

K té nehodě došlo před čtvrt stoletím. Ale k podstatě Vašeho dotazu: dnes je reálné, aby letadlo kompletně odstartoval automat. Znamenalo by to ale úpravy letišť, které jsou drahé. Některá letiště mají navádění, podle kterých mohou moderní letadla úplně samy přistát, ale většinou nejsou takto vybaveny všechny přistávací dráhy, a navíc, pokud jsou problémy (špatné počasí, závada v některém systému letadla), autopilot přistát nedokáže. A poslední věc: je víc než užitečné, aby i piloti občas přistávali ručně (nejen na simulátoru), ty zkušenosti se jim mohou hodit v případě, kdy je do tuhého.

Dělat čudlík na předletovou konfiguraci nic moc neřeší. Nechtěl bych letět v letadle s pilotem, jehož kvalifikace spočívá ve schopnosti stisknout čudlík. Pilot musí vědět, co a proč dělá.

+1/0
12.11.2011 16:26

marat12345

Re: To je takový problém v dnešní době

Už poměrně dlouhou dobu se to dělá elektronicky, alespoň u ČSA. Piloti mají každý svůj notebook, na kterém mají aplikaci pro předletovou přípravu. Nastaví výchozí data...počet cestujících, start cíl, meteo atp. Pak to připojí k palubnímu počítači a ten se postará o zbytek. Ale na trenažéru to musí vše dělat ručně, aby nezakrněli.

0/0
12.11.2011 16:33

noox89

Re: To je takový problém v dnešní době

To co zde popisujete je pravda jen z části. Většina aerolinek poskytuje svým pilotům notebooky, kde mají mimo jiné program s databází všech letišť. Do něj zadají info o směru a síle větru, váhu letadla, dráhu pro vzlet, stav dráhy (suchá, mokrá, kontaminovaná) konfiguraci vztlakových klapek (kterou mohou nastavit na Optimum a počítač navrhne pilotovi vhodné nastavení). Program pak vypočítá rychlosti V1, Vr a V2. V1 je tzv. rychlost rozhodnutí, kde když se stane závažná závada do této rychlosti tak piloti musí zastavit a garantuje jim to, že ještě budou mít dostatek místa a nepřejedou dráhu (taková závada je například vysazení jednoho z motorů).Nad rychlost V1 musí letadlo odletět ať se děje cokoliv (např.vysadí jeden z motorů), protože kdyby se snažili zastavit, tak přejedou dráhu. Vr je rychlost kdy letadlo začne rotovat kolem své příčné osy (nadzvedne příďový podvozek)a V2 je nejlepší stoupání s jedním nepracujícím motorem.Zbytek piloti dělají ručně a žádný automat to za ně nenastaví

0/0
12.11.2011 22:46

Bertiik

Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Podobnou snahu o vyšší bezpečnost lze vidět na našich silnicích - zakřivené nůžky v lékárničkách, svícení uprostřed slunečného dne, zimní pneu na cestě do supermarketu za rohem, buzermetry v obcích, přechody osvětlené blikajícími světýlky uprostřed noci, kdy všichni spí a auto projede jedno za hodinu, bodový supersystém, nulová tolerance vůči alkoholu. A přesto nehodovost stoupá...

V jiných zemích nic z toho nemají a přesto nehodu nepotkáte, jak je rok dlouhý.

Kde jen může být chyba???

+2/0
12.11.2011 10:02

RayPall

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Stav silnic, stav aut a hlavně lidi co jezdí jako prasata x) V tom posledním bych viděl ten hlavní problém x)

0/0
12.11.2011 10:44

Mr_Hypra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Lidi jsou furt stejný už tisíce let a lepší nebudou. Což takhle připustit si realitu a přestat do toho šít. Pravdou je že počet mrtvých je léta furt stejný a keci o tom, že hustota provozu se hodně zvýšila si nechte od cesty. Jelikož hustota provozu přináší akorát pomalejší provoz.

0/0
12.11.2011 11:06

pppqqq

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Lidi sice jsou furt stejný už tisíce let, ale v některých civilizovaných zemích jako prasata nejezdí.

0/0
12.11.2011 20:55

Mr_Hypra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

No například při mejch cestách do německa jsem si ničeho zvlášť jinýho nevšiml.Nikdo nesvítí, na dálnici jedou co to dá a žádná křeč. To jenom tak vypadá na papíře protože maj víc dálnic a obecně kvalitnejší infrastrukturu.

0/0
12.11.2011 22:35

V. H.

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Jaká snaha o vyšší bezpečnost? Zabilo je to, že zapomněli vysunout klapky.

+1/0
12.11.2011 11:04

Bertiik

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Zabil je zbytečný buzeralarm, upozorňující na něco, na co se upozorňovat nemuselo. Zrušit tuhle drobnost a k nehodě by nedošlo...

0/0
12.11.2011 11:18

wrah

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Ano, zabily je nevysunuté klapky. Ale letadlo si to má hlídat, kdežto tady byl poplach nastavený tak, že ho museli piloti vypnout, aby se z toho necvokli. Takže snaha o vyšší bezpečnost tomu rozhodně napomohla.

0/0
12.11.2011 11:23

angr

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Za můj případný infarkt můžeš TY. Po přečtení tvého příspěvku jsem se rozčílil.....

0/0
12.11.2011 11:54

Bertiik

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

:-)

0/0
12.11.2011 12:56

baloun

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Nehodovost na našich silnicích možná stoupá, ale počet mrtvých a těžce zraněných klesl za posledních pár let na polovinu, takže ta buzerace smysl má.

Smutné je to, že díky vám podobným to bez ní nejde.

0/0
12.11.2011 12:48

Bertiik

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Počet mrtvých klesl na polovinu, protože se do nich přestali počítat lidé, kteří zemřeli po převozu do nemocnice. Zkuste si to vygooglit, jak naše čacká policie dokáže vylepšit statistiky.

0/0
12.11.2011 12:58

Andy_F

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Nehlede k tomu, ze 4 airbagy uz ma snad i Dacia v zakladu..

0/0
12.11.2011 13:20

algra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

nesmysl

0/0
12.11.2011 14:06

algra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Nehodovost stoupá v tvý hlavě, maximálně. Mrkni třeba sem. Pokus se ti to nechce číst celý, zaměř se na tabulku na straně 8 - http://www.ibesip.cz/files/=4221/NSBSP%2b2011-2020_formátování_II.pdf.

0/0
12.11.2011 14:11

Bertiik

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Vy asi nebudete pravidelným čtenářem http://www.dfens-cz.com/index.php?

Nebo se mýlím?

0/0
12.11.2011 14:13

Bertiik

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Tak jsem se zaměřil na tabulku na straně 8 a ta mi říká, že počet nehod v roce 2010 je o jedno procento vyšší než v roce 2009.

Což potvrzuje moje tvrzení výše...:-P

0/0
12.11.2011 14:19

Seeker-M

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Zda opravdu potvrzuje záleží na tom, jestli se v roce 2010 jezdilo nejvýše o procento víc než v roce 2009. Já tvrdá data k dispozici nemám a hledat je nebudu, ale můj subjektivní názor je, že každý rok je na silnicích o něco víc aut než loni. Myslím, že i víc než o to procento. Ale je pravda, že ekonomická situace v posledních letech s tím mohla zamíchat, takže tu otázku přeci jen považuju za otevřenou.

0/0
12.11.2011 16:34

Mr_Hypra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Víc aut logicky znamená méně nehod, protože díky množství a hustotě provozu se nedokážou rozjet na dostatečnou rychlost. Stačí se jen zamslet nad tím jak obrovský rozdíl je jestli jedete někam v pátek odpoledne, nebo v sobotu o půlnoci. Obvykle v pátek odpoledne obcí projedete sotva 50, kdežto v sobotu o půlnoci pojede 80% aut obcí rychlostí 80km/hod. Otázka pro bystré - kdy bude víc mrtvých ?

0/0
12.11.2011 22:54

Seeker-M

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Tedy tak přiblblý argument jsem ještě neslyšel. Jel jste někdy ve špičce třeba po Praze? Jakmile naskočí zelená, závodníci se rozjedou, aby na příští červené byli první. A opravdu nejedou padesát.

Kromě toho, řeč byla o statistice nehod, nikoliv statistice mrtvých. A pokud aspoň občas posloucháte zelenou vlnu nebo podobné vysílání, nemohlo vám ujít, že během dopravních špiček je nehod podstatně více. Pozdě večer bývá nehoda na D1 velmi výjimečná, zatímco téměř každý pracovní den po ránu je D1 ucpaná kvůli nehodě nejméně v jednom směru, obvykle v obou. Ve zúžení na 11 km směr Praha byly pomačkané plechy snad úplně každý den, a to v době největšího provozu (jednu neděli jsem tam strávil hodinku).

A i kdyby šlo o počet mrtvých - zvýšení intenzity dopravního provozu se netýká jen špiček. V noci jezdí aut mnohem víc než před lety. Čili podle Vaší vlastní logiky bude se stoupající hustotou provozu počet mrtvých mimo špičku stoupat. Který trend převáží nelze pouhou rozumovou úvahou odvodit.

0/0
12.11.2011 23:10

Mr_Hypra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Předpokládám, že aby to bylo relevantní, tak se zajímáme o to, jakou mám pravděpodobnost že když sednu do auta tak nedojedu protože mě někdo sestřelí nebo se vybourám sám. To že stejnej jev (nasednout do auta z bodu A do bodu B) udělá 100x víc lidí najednou to mě zase tak nezajímá z pohledu toho jestli jsem pro bezpečnost na silnicích udělal dostatek. Tudíž chci-li mít větší jistotu bezpečí, tak z Prahy  do Budějovic pojedu právě v pátek večer.  Obcema se budu ploužit nekonečně dlouho v ucelených a nekonečných kolonách jež předjíždět nemá smysl, cestou uvidím několik bouraček, ale bude to bezpečnější než v sobotu nad ránem kdy je silnice prázdná, já budu vědět že riziko policejní kontroly je minimální a provoz taky a proto budu předjíždět kde se dá a mou rychlost nebudou omezovat kloboukatí strýcové předemnou pokakaní strachy z každý plácačky na cestě.

0/0
13.11.2011 10:25

thomas0000

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

A tenhle nesmysl jste si přečetl v knížce jak šla logika na vandr ne? Naopak z logiky věci vyplývá, že čím víc aut tím více nehod. Já tedy znám kvanta případů kdy někdo například nedobrzdil když dojížděl kolonu a ani jeden případ kdy se někdo s někým srazil v noci v prázdném městě na křižovatce. Váš příspěvek je taková parodie na logiku, statistiku a teorii pravděpodobnosti zároveň.

0/0
13.11.2011 22:02

Mr_Hypra

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Vidím, že lekce statistiky jste míjel velkým obloukem a když nejste schopen pochopit elementární rozdíl mezi pravděpodobností nehody a absolutním počtem nehod, tak nemá smysl pokračovat v diskuzi.

0/0
14.11.2011 22:03

LUF4

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Tahle myšlenka mne napadla taky. Psychologové přišli na to, že příliš mnoho dopravních značek zhoršuje bezpečnost protože řidiče rozptyluje. Osobně bych byl pro, aby se porušení dopravních předpisů trestalo až v případě když řidič způsobí nehodu kvůli jejich porušení. Řidiči by se mohli víc soustředit na samotnou bezpečnost a nehod by možná ubylo. (připadá mi absurdní čekat na zelenou po půlnoci když na kilometr vidím že se žádný auto neblíží....atp)

+1/0
12.11.2011 16:25

Seeker-M

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Nevím, jestli je to ideální. Pokud mi někdo např. vjede na hlavní takovým způsobem, že mi při brzdění div nevypadnou oči z důlků, ale ubrzdím, nebyl by takový řidič postižitelný. Řekl bych, že problém spíš leží ve schopnosti (či neschopnosti) policie používat při kontrole dodržování pravidel zdravý rozum.

0/0
12.11.2011 16:39

LUF4

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

U takového řidiče je ale jen otázkou času kdy se s někým srazí a pak postižený bude a nehody bych trestal o to přísněji. S tím chybějícím zdravým rozumem u policie bych souhlasil, ale ono jim většinou nejde o bezpečnost provozu ale chtějí jen rejžovat.

0/0
12.11.2011 17:36

marzena

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

OK, tak počkejme, až tě sundá8-o:-P

0/0
12.11.2011 22:57

Ghost47

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

V případě nehody je už pozdě. Trestal bych i v případě, že někoho "jen" ohrozí nebo výrazněji omezí (jinými slovy pokud to kvůli tvojí blbosti někdo musí zadupnout, tak plať).

S tou červenou je to BTW ještě horší, teď se rozmáhá zlozvyk nahodit v noci červenou na všechny směry a pouštět teprv když je nad smyčkou auto, takže musíš každou chvíli zbytečně brzdit na nulu a zase se rozjíždět... asi je ve vzduchu málo smogu, tak je potřeba to trochu přikrmit...

0/0
12.11.2011 21:36

Ubaram

Re: Takže je vlastně zabila snaha o vyšší bezpečnost...

Ve vašem příspěvku. Předně, jako "nehoda" se zaznamená jen to, co počítají policisté/pojišťovny. Počet zraněných a usmrcených ve skutečnosti klesá, a klesal už před zavedením bodového systému. Pak v tom, že "buzermetry" ve skutečnosti nehodovost nijak nesnižují, ty jsou jen na to aby obec vybrala dost peněz.

0/0
12.11.2011 17:12

Rebrambora

Jenom jestli nebyl v kokpitu

také přítomen Andrjucha :-/

0/0
12.11.2011 7:23

tuan4

Re: Jenom jestli nebyl v kokpitu

....................večer se to dozvíš.

0/0
12.11.2011 9:59

Mlčení svědka za 9,90

Re: Jenom jestli nebyl v kokpitu

jestli víš víc tak prozraď, nebo aspoň napověz

0/0
12.11.2011 12:25

tuan4

Re: Jenom jestli nebyl v kokpitu

....................přišel bys o prožitek z dokumentu.

Vydrž do zítřka.

0/0
12.11.2011 13:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.