Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Reportáž: Podívejte se na místo, kde mohou přepsat učebnice fyziky

Detektor OPERA hluboko pod horou Gran Sasso v Itálii je fyzikální hvězdou posledních měsíců. Na něm vědci údajně naměřili částice pohybující se rychleji než světlo, které se vymykají dnešním fyzikálním představám.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Červená_Karkulačka

no já nevím

Domnívám se, že cestování časem je docela nesmysl. Řekl bych, že reálně existuje jen přítomnost. Minulost a budoucnost jsou jen myšlenkové formy. Popis obrazů. Možná by se dalo podívat na obrazy minulosti, ale jen podívat a nikoli je ovlivnit, pokud by se dohnaly .

0/0
16.11.2011 16:02

repulsive

Re: no já nevím

koukněte na The Fabric of the Cosmos: The Illusion of Time ze série PBS Nova, možná to trochu zamává vaším názorem

0/0
16.11.2011 17:40

jizva12

Re: no já nevím

teoreticky je mozne se posunout v case v pred tim, ze se bude pohybovat rychlosti svetla nebo se jeji rychlosti blizit a tim padem bude vas cas ubihat pomaleji

0/0
16.11.2011 18:46

mamlasos

Re: no já nevím

Současost neexistuje, tudíž je čas na různých místech rozdílný, tudíž můžem vidět minulost i budoucnost různých systémů...

0/0
17.11.2011 10:47

repulsive

Re: no já nevím

např...

0/0
17.11.2011 11:11

John Nash

Re: no já nevím

Einstein a jeho rovnice by s Vámi nesouhlasili. ;-) Praktická aplikace je například v satelitech GPS, proto které plyne čas jinak, než pro nás "dole". Kdyby nepočítaly s teorií relativity, tak daleko bychom s navigací nedojeli.

0/0
17.11.2011 18:11

ViFry

Rychlejší než neutrino ...

je myšlenka. Myslel jsem si, že jsem se posral.... kouknu dolů a je to pravda. ;-D

0/0
16.11.2011 12:20

firekinell

...

...pro mě jako pro laika naprosto osvětlující článek, co že se to tam vlastně stalo? :-D Díky za něj! :-)

0/0
16.11.2011 8:24

jan kubalek

...

Koukam, ze ja tady zase plno lidovich myslitelu ala Wikipedie a SS ucebnice fyziky ....;-D;-D

0/0
16.11.2011 0:18

20/40

Spíš si myslím

že se díváme na místo, kde se znovu poučíme, že když jde o skutečnou vědu (jako je fyzika) tak je třeba se zaběhnutými (a prověřenými) teoriemi být konzervativní a neskákat na špek senzacionalistickým článkům.

Ve fyzice platí jeden experiment = žádný experiment.

Až buddou schopni navrhnout a provést experiment který toto měření potvrdí, pak se teprv má cenu o čem bavit. Zatím tu jen ztrácíme čas tlacháním.

+1/0
15.11.2011 22:32

20/40

Re: Spíš si myslím

Chtěl jsem se ještě opravit: až navrhnou a provedou JINÝ experiment který toto potvrdí

0/0
15.11.2011 22:37

Rubik1

Re: Spíš si myslím

Ano. Oni hlavně dělali jiný experiment než měření rychlosti neutrin, a proto nebyl dobře postaven pro takový účel. Především eliminují mnoho zdrojů chyb měření, když postaví stejný detektor neutrin jako mají v Itálii také hned za místo vzniku neutrin. Tak budou vědět mnohem přesněji, kdy vznikají ty spršky neutrin, které pak v Itálii detekují.

No, možná, že se jim podaří najít chybu i bez této úpravy experimentu.

0/0
15.11.2011 22:42

Kazeasch

Re: Spíš si myslím

Kdyby postavili detektor hned vedle zdroje tak by nejspíš nic nezměřili. To že jsou ty zařízení tak daleko od sebe má svůj důvod.

0/0
18.11.2011 13:23

yndes

Technický dotaz:

Může neutrino přenášet informaci?

0/0
15.11.2011 21:35

_xprim01_

Re: Technický dotaz:

Tak už jeho existence je informace, takže binárním kódováním se dá přenést cokoli.

0/0
15.11.2011 22:03

repulsive

Re: Technický dotaz:

je tam ale trochu problém s tím, že se a ta jejich existence skoro neprojevuje..

0/0
16.11.2011 12:58

neviditelny

POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

Žádná záhada to už neví, jen CERNu vyhovuje ještě nechat pominout tuhletu mánii, protože se nechce přiznat k tomu, jak banální chyby při výpočtech udělal... já když jsem se to dozvěděl z důvěryhodnýho zdroje přímo z CERNu, tak jsem mlátil hlavou o stůl smíchy a hodinu říkal COŽE. V

0/0
15.11.2011 21:13

net.Xtreme X

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

1) nevidím důvod ti věřit, když své tvrzení ničím nepodložíš

2) bys mohl napsat o co se jednalo ,alespoň bychom si po dalším vývoji událostí mohli ověřit spolehlivost tvých zdrojů...

0/0
15.11.2011 21:32

Stoura

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

Máte na mysli zprávy, že pozapomněli započíst relativistickou korekci na rozdíl plynutí čas mezi pozemními středisky a GPS satelity?

0/0
15.11.2011 21:33

_xprim01_

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

Tohle mne už taky dříve napadlo, ale nikde o tom nepsali, tedy jestli to započetli nebo ne.

0/0
15.11.2011 22:04

Rubik1

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

Už jsem o tom někde četl. Započtení této chyby (kterou tam opravdu měli) prakticky nemění předchozí výsledek. Je třeba hledat dál.

0/0
15.11.2011 22:45

20/40

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

Vzhledem k tomu, že nad těmi daty bádaly stovky ne-li tisíce vědců po několik let a když si nevěděli rady tak data publikovali s tím, že hledají někoho kdo by našel v tom systematickou chybu tak bych řekl že o tom nic nevíte a melete akorát ho*na.

0/0
15.11.2011 22:36

akleen

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

:) pravdu dite, mam v cernu spoluzaka. Nevim, koho tam ma predrecnik, ale asi je to kecal.

0/0
16.11.2011 10:51

vg38

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

Mlácení hlavou o stůl je jako sebepoškozování znamením mentální retardace. A žádný retardovaný nemá na to, aby něco takového chápal (gratuju k naučení se písmenek), takže by se měl zdržet komentáře.

0/0
16.11.2011 16:18

neviditelny

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

V Dobrá tedy :-). Ale popořádku... Nejdřív mě zajímalo, kolik lidí se chytne na záhadu... Je jich dost. A teď k faktografii. Chyby byly v podstatě dvě. První chyba - vzdálenost mezi CERNem a Gran Sassem se měřila od povrchu k povrchu. Ale Gran Sasso je 14.000 m pod zemí, CERN jen cca 100. To dá polovinu odchylky. A druhou polovinu odchylky dá to, že 1,4 km pod zemí je sice stejná úhlová, ale jiná skutečná rychlost rotace, a rozdíl v relativistických efektech dá druhou polovinu odchylky. V A sám se docela těším, až se to zveřejní.. Myslím, že teď je celkem jasné, proč s tím CERN nespěchá - čeká, až pomine mánie, protože by si uřízl ostudu. V

0/0
16.11.2011 18:31

repulsive

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

tak buďto máte špatné informace anebo nám tu záměrně lžete

0/0
16.11.2011 19:04

repulsive

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

.. nejdříve si prostudujte příslušný článek,nebo alespoň přesnášku, abyste tu ze sebe nedělal hlupáka :)

0/0
16.11.2011 19:10

vg38

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

hm 14km pod zemí

to už musí být pořádná díra

a pro tvou informaci:

kdyby to měřili po povrchu, tak by to pod zemí bylo o dost kratší než 60 metrů (teda vlastně jen 30)

0/0
16.11.2011 20:22

tomas__marny

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

A teď zapojte obyčejný selský rozum. Jsou na úrovni dálničního tunelu. Ten je 14 km hluboko?

0/0
17.11.2011 18:08

Naviatik

Re: POŘÁD ZÁHADA? BLBOST!

no, teď jsem to zase já, kdo se mlátí hlavou o stůl nad vaším příspěvkem a říká COŽE!!?

 ;-D;-DV

Teď jsem zvědav, jestli objevíte tu banální chybu ve Vašem výpočtu...

0/0
18.11.2011 9:28

mfric

Už tomu rozumím

V Čechách ta neutrina jen "odklonili";-)

0/0
15.11.2011 16:55

Rubik1

Re: Už tomu rozumím

A v Itálii se objevila neutrina falešná a holt o trochu dřív než měla.

0/0
15.11.2011 22:46

mfric

Homer Simpson

"Juchů, udělám si stroj času. A vrátím se do minulosti a budu vědět všechny výsledky sportovních utkání. A můžu si vsadit a určitě vyhraju" ;-D

0/0
15.11.2011 16:42

JuraJSH

Re: Homer Simpson

A pak se vrátíš zpátky a zaplatíš tu stavbu :)

0/0
15.11.2011 16:43

mfric

Re: Homer Simpson

vrátím se a se mnou příjde i Ralfík Wiggum;-D

0/0
15.11.2011 16:54

hrabě Artstetten

Podívejte se, nadsvětelné, podsvětelné, to úředníka nezajímá

...důležité je, jestli ti vědci ta neutrina při přechodu hranice mezi Švýcarskem a Itálií řádně proclili.

Einstein, Zweistein, to je fuk, ale neutrina pašovat na vnitřní trh Evropské unie prostě nebudeme.

0/0
15.11.2011 16:31

zafordik

a kam

A kam ten neutrínek teda jako doletí, když ho nic nechytí? Představa, že mnou porád něco proniká a já o tom nevim, je mi nepříjemná.

0/0
15.11.2011 15:17

male_zvire

Re: a kam

A protože už o tom teď víš, tak můžeš být v klidu ;)

+1/0
15.11.2011 16:16

Alaman

Re: a kam

:)

0/0
15.11.2011 16:22

Tod Howado

/

napište až to rozseknou, tohle je nuda

0/0
15.11.2011 12:00

vg38

Re: /

nuda?

bež radši do sekce "revue", ta asi bude něco pro tebe

0/0
15.11.2011 16:53

qarton

Ďábel prý se skrývá v detailech

a to v této celkem "bezvýznamné větě: "Rychlost světla by měla představovat absolutní hranici, kterou by žádná hmotná částice neměla překročit". Tou hmotnou částicí je automaticky myšlena částice s obecnou hmotností, řekněme, gravitační. Ta kterou disponují všechny obyčejné částice, ze kterých je "složen" náš viditelný a hmatatelný svět. Neutrina tuhle hmotnost nemají. Jejich "hmotnost" neboli agens jímž působí na své okolí je jiného druhu: grupovost!

Rozdíl mezi grupovým agens a tím všeobecně známým gravitačním je popsán v Sokratově senzačním vesmíru, kde je obšírně prezentován Kvartonový model vakua, (KMV), (http://qarton.sweb.cz). Proto nepřekvapuje anomálnost v šíření grupových antipodů, které tvoří podstatu obou neutrin. Neutrina se, na rozdíl od částic s gravitační hmotností, pohybují v subkvartonovém suterénu světa. Mne spíš překvapuje vcelku zanedbatelný rozdíl mezi maximální korespondenční rychlostí šíření v gravitačním, t.j. kvartonovém prostředí a tím subkvartonovým.

0/0
15.11.2011 11:16

Stoura

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

Jasřilo; poplaslizná tklova kruťcupila se v trámavě: průvratná byla bokřavova, můrnící hledavě. :-P

+5/0
15.11.2011 12:11

bebíčko

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

;-DR^

+1/0
15.11.2011 12:43

mamlasos

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

Náhodou, možná zajímavá hypotéza. Kdy bude představena veřejnosti lidskou řečí ? Těm odporným pojmům vůbec nerozumím...

0/0
16.11.2011 10:26

Tod Howado

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

to je nejaký rébus?

0/0
15.11.2011 13:55

Lord Helma

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

Ne, vaše mezera ve vzdělání :-P

0/0
15.11.2011 14:57

Lord Helma

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

Bylo smažno, lepě svihlí tlové

se batoumali v dálnici,

chrudošní byli borolové

na mamné krsy žárnící.

0/0
15.11.2011 15:00

Lord Helma

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

přeloženo do srozumetelna:

     Je svačvečer. Lysperní jezeleni

     Se vírně vrtáčejí v mokřavě.

     Vetchaří hadroušci jsou roztruchleni

     A selvy syští tesknoskuhravě.

0/0
15.11.2011 15:02

Lord Helma

Re: Ďábel prý se skrývá v detailech

A pro ty, kdo rozumí cizí řeči:

     Pražne je; hľa, slizopružké jazvrtky

     zotradierne kolodujú po zátraví.

     Vechťogáje clivia na tie vývrtky,

     prasotnačky výstia, zlubčia--čo to spraví...

0/0
15.11.2011 15:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.