Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké katastrofy: Ignorovali stížnosti dispečerů až do srážky letadel

Když chybuje pilot nebo letecký mechanik při údržbě, ohrozí to lidi v jednom letadle. Ale chyba dispečerů většinou znamená střet dvou strojů – a o to fatálnější následky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Paglia Orba

Moc pěkný článek

Děkuji . R^

0/0
19.11.2011 20:03

Switch2

Ne dispečer, ale řídící!

Obvykle jsou zde velmi zajímavé a po odborné stránce téměř bezchybné články, ale naučte se prosím už jednou správně používat označení pro osobu která sedí na řídící věži a uděluje letadlu navigační pokyny. Tohle není žádný DISPEČER, ale ŘÍDÍCÍ LETOVÉHO PROVOZU !! Profese "dispečer letecké dopravy" je totiž úplně něco jiného a řízením letového provozu nemá nic společného. Že tenhle výraz používají špatně téměř všechna média i veřejnost, je smutné, ale u webu pro odborníky bych byl rád za správné termíny :-/

+1/0
19.11.2011 16:58

Wolfling

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Nechcete rovnou i vysvetlit ten rozdil?

0/0
19.11.2011 18:18

anncz

Re: Ne dispečer, ale řídící!

dispecer je imo zamestnanec aerolinek co zarizuje veci pro letadla ve vzduchu... zjistuje pocasi, vyrizuje povoleni na zaloznich letistich atd., ne?

0/0
19.11.2011 18:26

Switch2

Re: Ne dispečer, ale řídící!

V podstatě ano. Pokud to chcete taxativně podle předpisu, pak v L-6 je to takto:

Referent pro letový provoz/letový dispečer musí ve spojení s metodou řízení a dozoru letového provozu v souladu s ust. 4.2.1.4:

a) pomáhat veliteli letadla při přípravě letu a poskytovat příslušné informace;

b) pomáhat veliteli letadla při přípravě provozního letového plánu a letového plánu letových provozních služeb, podepisovat je, je-li to požadováno a druhý předat do evidence příslušnému stanovišti letových provozních služeb; a

c) předávat během letu veliteli letadla vhodnými prostředky informace, které mohou být důležité pro bezpečné provedení letu.

0/0
19.11.2011 22:17

Switch2

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Jejda, teď koukám, jak se to sem špatně zkopírovalo. Takže funkce DISPEČERA jsou popsány zde: http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/L/L-6/L-6i/data/effective/h4.pdf předposlední strana vpravo dole. Jednoduše řečeno, DISPEČER je zaměstnanec leteckého dopravce, který dohlíží nad efektivním provozem a plánování letadel a letů, naproti tomu ŘÍDÍCÍ LETOVÉHO PROVOZU je zaměstnanec podniku Řízení letového provozu, sedí buď v Ruzyni na věži (letištní služba řízení letového provozu), nebo v našem případě v Jenči (přibližovací služba řízení pro Prahu a oblastní služba řízení pro celou ČR).

0/0
19.11.2011 22:22

Atol

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Chápu, že odborná terminologie tyto funkce rozlišuje, ale laická veřejnost s tím tolik hlavu neláme. Navíc termín "DISPEČER" je kratší než "ŘÍDÍCÍ LETOVÉHO PROVOZU". Navíc každý si pod pojmem "ŘÍDÍCÍ LETOVÉHO PROVOZU" spíše představí člověka na věži, který diriguje letadla po obloze, takž bych byl v tomto ohledně shovívavější.

0/0
23.11.2011 17:44

Switch2

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Ano, ale vždyť řídící letového provozu JE člověk na věži, který diriguje letadla po obloze :-) Že je dispečer kratší, je sice pravda, ale pro ŘLP se často používá jen zkrácený výraz "řídící", i když chápu, že v tomhle případě je to bez kontextu dost obecné slovo.

Ale jak tak o tom přemýšlím, tak "dispečer" vs. "řídící letového provozu" to už není ani o terminologii, jsou to prostě dvě odlišné profese, které vykonávají dvě rozdílné osoby každá zaměstnaná v jiném podniku. Kdybych to převedl do lidštější podoby autobusové dopravy, tak "dispečer" je zaměstnanec dopravce rozhodující se, který autobus v jakém čase na jaký spoj pošle a "řídící" je policista, který stojí na křižovatce a přepíná semafory. A to už bych neřekl, že je to jen "o odborné terminologii" :-)

0/0
23.11.2011 20:28

pletiplot

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Nesouhlasím s Vámi, souhlasím se switchem. Články na Technetu jsou sice pro veřejnost, ale ne pro laickou veřejnost. Naopak běžný čtenář technetu ocení správnou terminologii, protože pak může studovat související literaturu bez toho, aby byl popleten jinými termíny.

0/0
25.11.2011 10:40

Tereza Šírová

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Dobrý den,

máte samozřejmě pravdu. Jenomže s výrazem řídící letového provozu se děsně špatně pracuje - je to šíleně dlouhé a může to větu znepřehledňovat. Dispečer je prostě dispečer - u nás to je natolik zažité, že to je prostě srozumitelnější. Zrovna v tomhle případě se dispečerka přímo nabízela, protože se tím odlišila od dispečera, který v dokumentu vypovídal... U nás se dřív výraz dispečer používal asi i oficiálně - ve vyšetřovacích materiálech z 60. let se normálně používá v úřední vyšetřovací zprávě.

A když jsme u toho, tak podobně scestný je výraz kapitán pro toho na pravé pilotní sedačce - oficiální a správný termín je velitel letadla. Někdy je prostě nesprávný, ale běžně používaný výraz srozumitelnější...

0/0
24.11.2011 19:15

Switch2

Re: Ne dispečer, ale řídící!

Dobrý večer,

o tom, jak to chodilo v 60. letech bohužel nejsem schopen diskutovat, neboť v tu dobu moji rodiče téměř tahali kačera :-) Ale nepopírám, je to možné. Vím jen, že dnes se podobně pracuje s Ústavem pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, který většina médií nazývá jednoduše "(státní) leteckou inspekcí", která po vzniku ÚCL už dávno neexistuje.

Kapitán vs. velitel letadla máte samozřejmě pravdu (tedy až na tu pravou sedačku, pokud nemyslíte vrtulníky ;-) ), ale opět to samé, pořád mluvíme o tomtéž člověku, takže bych to tolik nehrotil, kdežto dispečer vs. řídící letového provozu jsou dvě rozdílné osoby, které jsou zaměstnány každá v jiném podniku a mají rozdílné úkoly.

0/0
24.11.2011 19:25

TYGR.NET

Chudák dispečerka,

ano udělala chybu, ale z popsané situace si nemyslím, že by za to měla nést plnou odpovědnost ... Byla přetěžovaná, během práce světla do očí, špatný výhled ... Pochopitelně všech obětí je mi také líto, bohužel tak to na světě chodí, nic se nepodnikne, dokud to někoho nestojí život a když už se tak stane, tak to odnese jedinec místo celé společnosti.

0/0
19.11.2011 13:56

macarát

Re: Chudák dispečerka,

Ale jo, měla. Navíc když to nesení spočívá jen ve ztrátě zaměstnání...

To je jako kdyby řidič kamionu nedodržoval předpisy, zabil při bouračce pár lidí a vymlouval se pak na to, že kdyby předpisy dodržoval, tak nestihne dojet podle plánu a zaměstnavatel ho potrestá na platu. Jistěže zaměstnavatel je bídák, ale to rozhodnutí, že peníze jsou důležitější než životy ostatních, dělá řidič za volantem sám.

Pokud nezvládala, a je jedno proč, měla jít od toho. Včas.

0/0
19.11.2011 23:34

Dopik

pracovat jako dispečer

to je teprve náročné a ne pípat někde v tescu :)

+1/0
19.11.2011 10:29

K.Bartak

Re: pracovat jako dispečer

Co o tom víte, že jste nás oblažil tímto hodnotným příspěvkem?

0/0
19.11.2011 10:32

al.mucha

Re: pracovat jako dispečer

Sice moc nechápu Tvůj příspěvek, nicméně představa pokladních z Tesca na řídící věži mě odrovnala (při výskytu problému zavolat vedoucí s klíčkem).

+1/0
19.11.2011 10:34

petr____22

Re: pracovat jako dispečer

No vidis - a to by pokladni chtely stejny plat jako ti dispeceri, kdyz preci pracuji stejny pocet hodin ;-D

+1/0
19.11.2011 11:03

kukuricevpoli

Re: pracovat jako dispečer

:)

0/0
19.11.2011 16:37

Dopik

Re: pracovat jako dispečer

oni pracujou taky normálně 8hodin?

0/0
20.11.2011 11:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.