Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejhorší letecká havárie v Československu je dodnes tajemstvím

Nejtragičtější událost československého letectví se odehrála 24. listopadu 1966 u Bratislavy, na místě s příznačným názvem Sakrakopec. Důvody zřícení bulharského letadla jsou odborníkům dodnes nejasné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kars

Poděkování autorovi

Jinde, než na Technetu jsem se nesetkal s tím, že by autor článku sledoval diskuzi a aktivně v ní reagoval. Děkuji za tento přístup a přeji dobré nervy (některé "příspěvky" to vyžadují) ;-)R^

0/0
10.12.2011 11:52

Iwan

Jaké dohady o zavinění?

To je dohadů o zavinění. Stačí jednoduchá otázka. Co bylo příčinou havárie??? Odpověď: Nedodržení směru odletu!!! Vše ostatní sice mohlo havárii zřejmě zabránit, ale není to přímá přícina. Další otázka je, proč došlo k neuposlechnutí dispečera? ...Ale to se už zřejmě nedovíme.

0/0
26.11.2011 22:13

DICK II

NĚKOLIK POZNÁMEK

Jen několik  krátkých poznámek k článku:

1) Nehoda nebyla nehodou československého letectví. Byla nehodou cizího letectví, ke které došlo na území Československa

2) K tak zvanému „tajemství“, do něhož je zahalena nehoda. Nehoda byla řádně vyšetřena komisí ministra dopravy, který jednal podle zákona  č. 47/56Sb. Nehoda byla komisí vyšetřena, jí předložená zpráva projednána s oficielním zástupcem státu zápisu letadla do rejstříku, tj. s Bulharskem, bez jeho připomínek  pak schválena a notifikována u Mezinárodní organizace civilního letectví-ICAO v dokumentu označeném ICAO Circular 82-AN/69. V Československu zpráva veřejně publikována nebyla, tehdy to tak nebylo zavedeno.

3) Komise zřízená ministrem dopravy byla sedmičlenná. Dva z ní byli pracovníky Státní letecké inspekce, pět ostatních bylo pracovníky jiných organizací nebo složek ministerstva dopravy: jeden z MV, jeden z MNO, tři z odboru civilního letectví ministerstva dopravy

0/0
26.11.2011 9:25

Jajdulak

teorie

Někde (bohužel si nemůžu vybavit zdroj, i když to není tak dávno) jsem četl článek o této nehodě a tam se píše ještě o jedné možnosti. Jak bylo popsáno v tomto článku, piloti při přiblížení do Bratislavy nedodrželi přidělenou trasu a sledovali Tupoleva ČSA. V mnou zmiňovaném článku byla jedna teorie, podle které chtěl bulharský pilot opět následovat TU104 i při odletu a letět přímo na Břeclav místo oklikou na V. Kostolany, ale přecenil stoupavost IL-18 oproti proudovému Tupolevu. Následkem pak byl náraz  do kopců.

0/0
25.11.2011 10:47

Tereza Šírová

Re: teorie

Dobrý den,

moc děkuji za připomínku. S touhle informací jsem se ještě nesetkala, ale zní celkem smysluplně. Kdyby se Vám náhodou povedlo dotyčný článek někde dohledat, mohl byste mi na něj poslat odkaz? Kontakt na mě najdete v autorských profilech /http://technet.idnes.cz/novinari.aspx?idnov=2351 /. Díky moc a přeju pěkný den i víkend!

0/0
25.11.2011 15:42

Keni

Re: teorie

Asi na Planes, take jsem ho hledal. Ale nekde o tom ted byla i zminka od toho dispecera.

0/0
26.11.2011 1:33

kars

Re: teorie

S čtrnáctidenním odstupem - zmínka je přímo v článku (o sledování Tu-104, ne o rozdílné stoupavosti), je to výsledek aktualizace nebo to tam bylo od počátku?

0/0
10.12.2011 11:50

kars

Re: teorie

Aha, dole v diskuzi se o tom píše... tak pardon.

0/0
10.12.2011 12:01

pteryx

Zajímavý článek

Jsou tu názory, že to zavinili dispečeři. Spíše mi připadá, že se sešlo více faktorů, kombinace špatných předpisů, možná taky "slabá chvilka" u dispečerů a nedisciplinovanosti pilotů. Dispečeři se musí řídit stanovenými pravidly, opravdu nevím, jestli měli v dané situaci podle těchto pravidel možnost poslat letadlo do vyšší letové výšky.

0/0
24.11.2011 17:22

Duke._._Nukem

Re: Zajímavý článek

nebyl zadny duvod,proc by nemohli....

0/0
24.11.2011 17:49

kars

Re: Zajímavý článek

Byl - Il-14, s kterým se křižovali. Podrobnosti jsou v článku.

0/0
10.12.2011 11:40

Duke._._Nukem

navest letadlo ve spatnem pocasi

na vysku 300 metru,kdyz okolni kopce maji vic,je neskutecny hazard a slendrian.Dispeceri jsou u me jednoznacni vinici...Rv

0/0
24.11.2011 15:33

Tajemný muž

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

Vy jste článek moc nečetl že? Nebo ne až do konce. Viníci byli ti, kdo stanovili pravidla. Dispečeři mohli být viníky, pokud by udělali nějakou chybu či porušili nějkaé pravidlo. Tenkrát byla stanovena min. výška 300 metrů a tu dispečeři dodrželi. Kdyby byla stanovena jiná min. výška (tak jako dnes), nestalo by se to, kdyby pilot poslechl příkaz, taky by se to nestalo. Jediný, kdo s tím neměl co dočinění, jsou právě Vámi proklínaní dispečeři.

0/0
24.11.2011 15:38

Duke._._Nukem

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

vis,spravny pracovnik se drzi hlavne selskeho rozumu a ne prirucek.Prirucky se daji zmenit a meni,kdezto lidsky zivot nevratis,druhou sanci nikdy nedostanes.....

0/0
24.11.2011 15:43

ivoš

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

Dispečer anvedl letadlo správně, podle tehdejších předpisů. Pokud posádka příkaz neuposlechne, je především vina na ní. A v okolí navíc byla dvě další letadla,.

0/0
24.11.2011 16:22

Duke._._Nukem

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

jasne,takhle si umyl ruce i ten co odsoudil krista.Ty proste nechces pochopit,jak to myslim a pak se muzem tezko v dizkuzi nekam posunout..

0/0
24.11.2011 16:34

HrubesaMares

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

nesmis verit vsem pohadkam ;-D

0/0
24.11.2011 16:47

Duke._._Nukem

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

jako pozor,ja verici nejsem,ale nikdo mi nevymluvi,ze tenhle clovek existoval.Zato,jak jeho poselstvi zneuzili ti po nem,tak v tom je on nevinne..:-)

0/0
24.11.2011 17:14

artaxerxes

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

No pokud by ho poslal do výšky cca 1500metrů, tak by nehrozila kolize s druhým letadlem a předpisy by také dodržel. O tom píše Duke Nuken. To, že je poslali do výšky 300m je očišťuje od viny právní, ale morální vinu určitě mají.  Navíc, aby letectví bylo co nejbezpečnější se musí zaručit, že malá chyba nebude mít fatální následky a odklon v navigaci o 1km není zas tak nepravděpodobný jev.

0/0
24.11.2011 17:09

Duke._._Nukem

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

presne tak,ale jak uz bylo ve svejkovi,kdyz na to prijde,nekteri lide jsou v urcite situaci slepi a hlusi.Ale osobne ho chapu,asi je dispecer a je v tom kolegialita.Proste citi,ze by se to mohlo stat i jemu..

0/0
24.11.2011 17:22

Salada

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

No jo ale pokud to druhé letadlo letělo někde 500-600m, myslíte, že by ta Il-18 dokázala tak rychle nastoupat, řekněme do 900m? Přeci jenom není to současné letadlo...

+2/0
24.11.2011 18:31

Janhura

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

Naprostý souhlas.

0/0
24.11.2011 16:24

monthy70

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

selským rozumem se můžete řídit při zatloukání hřebíku, ale rozhodně ne letecký dispečer

+1/0
24.11.2011 17:02

Duke._._Nukem

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

a prave proto se stala ta havarie.Nejsem dispecer,ale nikdy bych nenavedl letadlo jen do trista metru,i kdyby letelo nad oceanem.To je prave ten selsky rozum,co mi zatim pomaha prezit..:-)

0/0
24.11.2011 17:13

pavlik12

Re: navest letadlo ve spatnem pocasi

V exaktních oborech jako řízení letecké nebo drážní dopravy nemá právě "selský rozum" co dělat. Od toho jsou předpisy, které vymýšlí hromada lidí v klidu a s dostatkem času.

Kdežto selský rozum má jen jeden člověk, většinou ve stresu a velmi krátkém čase.

Ano - v předpisech se může objevit chyba, ale havárie zaviněné předpisovým rámcem jsou v naprosté menšině oproti těm způsobených lidským činitelem ("selský rozum").

0/0
25.11.2011 9:41

Bobrufka

Hned na začátku....

ten slovosled   .... "špatné počasí přimělo na ruzyňském letišti posádku"....Posádka už asi byla na Ruzyni:-P

0/0
24.11.2011 11:40

Tereza Šírová

Re: Hned na začátku....

Dobrý den! Viz reakce ve vláknu níže - ach jo, na tenhle druh chyb mám slepotu. Přehozená slova jsou moje prokletí. Vzniknou velmi snadno - chcete do věty dopsat pár slov, kliknete vedle a je zle. Pak už to nevidíte - čtete to, co jste skutečně chtěl napsat. Osobně se domnívám, že jde o podobný princip jako tohle: http://iru.webgarden.cz/textove-klamy-prehozena-pismena :-) Samozřejmě poprosím o opravu. Mějte se!

0/0
24.11.2011 11:53

Bobrufka

Re: Hned na začátku....

dík za odpověď, to vás šlechtí R^

0/0
24.11.2011 11:54

nestačímsedivit

Re: Hned na začátku....

To co píšete musí znát každý. Každý kdo sem píše, každý kdo psal nějaké texty na počítači. Jsem vždy úpně bez sebe když něco napíšu, zkontroluji a "odešlu" a vzápětí mě praští do očí gramatická, nebo syntaktická chyba! Když jsem napsal něco bez chyby mám šťastný den!! :-)

0/0
24.11.2011 12:00

Dr. Fe (4)

Re: Hned na začátku....

Taky oceňuji, že se snažíte. IL-14, který odlétal před tím letadlem co havarovalo, máte v článku označen jednou jako "1l-14 ČSA" podruhé jako "II-18". To už je dost matoucí, chtělo by to opravit.

0/0
24.11.2011 12:00

hugomárapokutář

Re: Hned na začátku....

A to tam nemáte toho člověka, který kontroluje pravopis a slovosled před zveřejněním článků???8-o

0/0
24.11.2011 12:07

Horskamys_2

Re: Hned na začátku....

a to křišťálovou lupou  :-P

0/0
24.11.2011 14:12

jiricekL

Srozumitelnost ?

Zajimavy clanek vyjimecna asi bez faktickych chyb, ale mozna by si autor(ka) mohl nekdy po sobe ten clanek precist, protoze nektere vety trochu nedavaji smysl... Nektere pasaze jsem musel cist nekolikrat, abych vubec pochopil kam, kdy a odkud ktere letadlo letelo. Pri popisu takovychto udalosti by to melo byt trochu srozumitelnejsi. Napriklad o letu 104 se najednou mluvi na konci clanku, jako by to jiz byla drive popisovana udalost apod.

0/0
24.11.2011 11:39

Tereza Šírová

Re: Srozumitelnost ?

Dobrý den, dík za reakci! Asi mi to neuvěříte, ale článek jsem po sobě četla hned několikrát. Jenže sám autor svoje stylistické chyby většinou nevidí - čte to, co chtěl napsat. Překlepy ještě vychytáte, ale přehozená slova jsou mor. Jakožto externista nemám přístup do systému, tak alespoň požádám redakci, ať se na článek pořádně podívá korektor.

Posloupnost letů byla v tomhle případě složitější a omlouvám se, jestli něco nebylo úplně jasné. Proto taky je u článku mapka letů s popisky. Nechtěla jsem se u toho zastavovat - jenom rozepsat, kdo kdy kudy kam letěl, by bylo na dalších několik odstavců a článek by tím dost nabyl na rozsahu. Už takhle jsem bojovala s každým slovem...

Pěkný den! :-)

+1/0
24.11.2011 11:50

Mitas24

Re: Srozumitelnost ?

A právě to se Vám asi nepovedlo, viz můj příspěvek, resp. dotaz níže :-)

0/0
24.11.2011 13:21

hugomárapokutář

Dotaz na křišťály!

Co je na názvu místa havárie příznačné a kolik to je hodin 29:29???8-o8-o8-o

0/0
24.11.2011 11:37

arné knobloch

Re: Dotaz na křišťály!

minuta před 30:00 ;-D

+1/0
24.11.2011 11:43

(db)

Re: Dotaz na křišťály!

snad 31 minut ne? :D

0/0
24.11.2011 19:55

kars

Re: Dotaz na křišťály!

31''

0/0
10.12.2011 11:47

Tereza Šírová

Re: Dotaz na křišťály!

Dobrý den :-) No, mám za to, že Sakrakopců se po našich vlastech moc nevyskytuje a že je poměrně paradoxní, že k takové tragédii dojde právě na místě onoho jména. Nebo se Vám nezdá slůvko "příznačné"? To by byla otázka jazykového citu a ten, jak uznáte sám, má každý trošku jiný...

29:29 je přesný čas vzletu - je to doslovný přepis radiokomunikace; nerada zasahuju do přímých citací, tak jsem tam hodinu nedopisovala.

Jinak dík za přečtení a za připomínky. Mějte se! :-)

+1/0
24.11.2011 11:44

tuan4

Re: Dotaz na křišťály!

:-):-):-)R^

0/0
24.11.2011 11:48

Georgik-I

Re: Dotaz na křišťály!

;-DR^

0/0
24.11.2011 11:56

Yesname

Re: Dotaz na křišťály!

Sakrakopec, to je něco podobného jako "Krkostěna". :-)

0/0
29.11.2011 0:09

kars

Re: Dotaz na křišťály!

R^:-)

0/0
10.12.2011 11:54

Sucubus

sestřelení diletantskou čsla

ale to se vlastně neříká

0/0
24.11.2011 11:16

mephisto222

Re: sestřelení diletantskou čsla

a preco? pokus o emigraciu?

0/0
24.11.2011 11:25

kars

Re: sestřelení diletantskou čsla

Z Blavy do Prahy?;-D

0/0
10.12.2011 11:55

PiPiiiiiK

:)

Krásný článek. Děkuji za něj aspoň něco při kávičce k počtení.

0/0
24.11.2011 10:51

sorgedoktor

Jedna paní povídala..Nezanedbatelné poozor

V  článku  je  malá  větička že b tři   cestující  v Bratislavě  vysoupili  a  takto  nehodu přežili. Mezi těmi co vystoupili   byl  profesionální  ruýský  pilot, který se ještě  před  nehodou nechal slyšet, že s takovými diletanty   dál neletí./ Citace věty nnení přesná/ Dotyčný  viděl   provedení přistávacího manévru a  pravděpodobně mu to  stačilo

0/0
24.11.2011 10:48

phdr.

Re: Jedna paní povídala..Nezanedbatelné poozor

a to ti vravel starý oco? 8-o

0/0
24.11.2011 11:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.