Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecké katastrofy: Spadli u letiště, ale na záchranu čekali hodiny

Většina leteckých nehod se děje během vzletu a přistání, případně těsně po nich, tedy poblíž letišť. Proto je většinou dost svědků, kteří mohou poslat záchranáře na přesné místo nehody. O životě nebo smrti případných přeživších rozhodují minuty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pteryx

zdvojnásobení rychlosti klesání

Asi bych jako programátor viděl hlavní chybu v tomto. Počítač má držet řízený proces podle referenční hodnoty, měl by řídit sestup takovým způsobem, aby pokud možno ležel na piloty nastavené "úsečce".

Víte, problém s programováním je v tom, že alespoň šéf programátorů kteří dělají palubní řídicí systém pro letadlo by pokud možno měl umět to letadlo řídit, ba co více, měl by to být zkušený pilot. Jinak nevíte CO naprogramovat a mohou vznikat takovéhle nesmysly.

0/0
5.12.2011 10:16

ripe219

Re: zdvojnásobení rychlosti klesání

žádný řídící systém nedělá jen banda programátorů ale prochází i mnoha kontrolami a zdlouhavým testováním před nasazením. tohle je chyba systému nasazení takové funkce - programátor programuje úlohu, další teamy se starají o zadání úkolu a další pak o testování samotných funcí a případných kolizí, další pak samotnou funkčností celého systému a hodnot....    programátoři jistě udělali svou práci dobře, někdo zcela jinde ale nedomyslel důsledky nesprávného použití........

0/0
7.12.2011 22:39

rydlas

:-)

Už je to tu zase samej leteckej odborník, koukám... :-)

0/0
3.12.2011 23:57

ježo

Re: :-)

Překvapující u článku o letadlech.

0/0
4.12.2011 13:59

pteryx

Re: :-)

Mě ta diskuse přijde úplně v pořádku. Žádný učený z nebe nespadl, proto se taky diskutuje. Ovšem někteří lidé diskutují proto, aby mohli dát najevo svoji (domnělou) převahu nad ostatními, že?

0/0
5.12.2011 10:19

Patrik Šebesta

J8 jen nepochopím to hledání...

to tam na letišti nemají malé letadla nebo vrtulníky??? Co armáda a policie??? vždyť tady máme dostupnost pro vrtulníky do 15 minut...

Nechápu... holt frantíci.

0/0
3.12.2011 19:19

mrazik007

Re: J8 jen nepochopím to hledání...

Havárie se stala v roce 1992, proto nesrovnavejte se situaci dnes v roce 2011.

0/0
3.12.2011 19:46

Ghost47

Re: J8 jen nepochopím to hledání...

Nevím jak ve Francii, ale taková letecká záchranka na tom u nás v roce 1992 byla +/- stejně jako teď (dokonce měli o základnu víc).

V tomhle případě bych spíš viděl problém v tom, že to spadlo v noci a do lesa - a základen, kde mají vrtulníky s vybavením pro noční vidění a posádku s příslušným výcvikem už tolik nebude...

0/0
4.12.2011 0:51

spiq

Re: J8 jen nepochopím to hledání...

Se mi zda, ze havarovany letadlo by bylo videt i bez infravize.

0/0
4.12.2011 1:01

Ghost47

Re: J8 jen nepochopím to hledání...

Když bude hořet, tak určitě... ale problém je hlavně v tom, nepřidat k havarovanému letadlu ještě havarovaný záchranný vrtulník :-)

0/0
4.12.2011 23:25

janejo

Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

"Příčina byla v úzkostlivé snaze společnosti létat načas: "Většina letadel létá ve výšce pod 3 000 metrů rychlostí pod 450 kilometrů za hodinu. Ale my jsme udržovali 650 až do přiblížení na finále. Při takové rychlosti systém vysílal falešné poplachy." Falešné poplachy samozřejmě piloty obtěžují a společnost se proto rozhodla systém do letadel vůbec neinstalovat."

0/0
3.12.2011 13:33

ježo

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

Jak se píše, rok1992.Nejsem si jistej ale mám pocit,že letadla v mezinárodním provozu ho musí mít povině.Druhá věc je spolehlivost počítačů.Aibus je tím proslulý.Dokonce jsem slyšel historku jak piloti Boeingu říkali pilotům airbusu,atˇs tím playstesnem uhnou.

0/0
3.12.2011 15:31

Abdullah 31

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

No tak všechny počítače Airbusů jsou samozřejmě spolehlivé dost, jde však o to, nakolik piloti znají jejich charakteristiky a způsoby činnosti. Když například piloti nevědí, že tlakem na řídicí páku se dá odpojit ta funkce autopilota, která ovládá křidélka, může pak dojít k neštěstí jako před lety v Rusku (navíc v sedadle kapitána seděl jeho patnáctiletý syn). Počítače vždy dělají jen to, co se jim řekne, a všechny systémy jsou několikanásobně jištěné. Ovšem pokud do detailu neznáte jejich funkce, nepomohou vám ani všechny počítače světa. Proto je třeba dbát na co nejkvalitnější výcvik a piloti musí znát všechna omezení a funkce všech systémů co možná nejpřesněji. Takže já osobně bych nehledal vinu ani u posádky, ani u letadla, ale ve způsobech a rozsahu výcviku.

0/0
3.12.2011 21:22

ivoš

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

Počítače v letadlech jsou naprogramované tak, aby omezily letovou obálku a nedopustily kritické režimy letu. Ale nemohou se (obvykle) vypnout, takže pokud v nouzi potřebujete udělat manévr, který počítač "nebere", máte prostě smůlu. Taky už kvůli tomu byly havárie a mrtví.

0/0
4.12.2011 10:31

Abdullah 31

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

S tím souhlasím. Počítače mají pomoci mimo jiné hlídat i manévry, aby nepřekročily letovou obálku. Ovšem mimo letovou obálku se nikdo nechce dostat ani bez počítačů. A pokud už musím v nouzi udělat manévr, který je mimo tuto letovou obálku, moc si nepomohu, protože letadlo mimo letovou obálku stejně nepoletí. Navíc bych měl dělat všechno pro to, abych se do situace, kdy se budu muset "zachraňovat" manévrem mimo letovou obálku, nikdy a za žádných okolností nedostal.

Jiná věc ovšem je, že i ty počítače programují lidé a souhlasím s vámi v tom, že v určitých vzácných případech tam odborníci z Airbusu nastaví nesmyslný parametr či přinejmenším "zvláštní" reakci letadla na určité situace. Pokud se ale podíváme na nalétané kilometry, přepravené pasažéry a poměr nehod, není Airbus oproti Boeingu (nebo třeba Embraeru) nijak výjimečný. Je to asi jako s bezpečnostními pásy - ve valné většině případů pomohou, ale výjimečně mohou i ublížit.

0/0
4.12.2011 10:55

ježo

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

Tak nějak jsem to myslel.počítač jako takový se nesplete.Ale kombinace nedostatečného výcviku,špatného naprogramování a špatných povětrnostních podmínek,bývá vražedná.Navíc všechny eventuality se naprogramovat nedají,v krizových situacích rozhoduje člověk. Letová obálka která je v počítači je dost podhodnocena ohleďně skutečných možností letadla.Z důvodů jak bezpečnosti,tak životnosti.Chci tím říct,že elektronika je hezká věc ale někdy bývá méně více.

0/0
4.12.2011 13:58

Abdullah 31

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

V tom všem s vámi souhlasím. Osobně se domnívám, že poslední slovo by měl mít vždy pilot a veškerá elektronika, byť užitečná a výkonná, by mu měla být podřízená. Nemůže nastat stav, kdy pilot něco chce udělat, a počítače mu to prostě nepovolí (viz nehoda při předvádění A320 v roce 1988). Nějaký "override" pro pilota by byl zřejmě vhodný. Nakonec se přece jen většinou člověk rozhodne rychleji a lépe - pilota nemůže nějaký robot nikdy (tedy v dohledné době) nahradit.

0/0
4.12.2011 14:05

ježo

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

Ono to není jen v letectví ale vpodstatě všude kolem nás.Vemte si auta prošpikovaná různými ,,bezpečnostními"systémy.Kdejaký kuchyňský spotřebič je ,,chytřejší"než bylo Apollo.Nejsem si úplně jistý,že je to správná cesta.

0/0
4.12.2011 14:39

Abdullah 31

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

:-) i to je pravda :-) V zásadě to jde zredukovat na holou větu - všechny výdobytky civilizace jsou dobří pomocníci, ale špatní páni.

+1/0
4.12.2011 14:49

ježo

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

Není co dodat.Hezký den.

0/0
4.12.2011 15:14

Abdullah 31

Re: Nenažranost letecké společnosti na úkor bezpečnosti

I vám :-)

0/0
4.12.2011 15:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.