Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: České letadlo sestřelilo i F-16. Rozebrali jsme ho do šroubku

České podzvukové bitevní letouny L-159 si získaly respekt nejen na cvičeních NATO. Udrží krok s americkými nadzvukovými stíhačkami F-16, či dokonce F-18. Nahlédli jsme proto pod dosud přísně střeženou pokličku údržby českých letadel a výcviku pilotů, bez kterých by skvělé výsledky nebyly možné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

tajny agent

V dnesni dobe verim

reklamnim clankum asi tak jako za komunistu ... staci vypustit takovou zpravu aby byla letadla prodejna a na "sestreleni" se domluvit. Samozrejme nevim jak to doopravdy bylo a tak s jistotou urcite nechci nekoho obvnovat ... jen vim jaka je dnes moralka a jak skoli firmy sve dealery ... Rv.

0/0
12.5.2012 12:48

hopajda

Re: V dnesni dobe verim

Mno, tak reklama na nadzvukové letadlo na IDnes to je velké reklama. To se bude v zahraničí prodávat :)))

0/0
14.5.2012 14:59

tajny agent

Re: V dnesni dobe verim

No kdyz se bude vyrobce odvolavat na tuto informaci tak to asi nebude zaroven odvolavani se na iDnes.

0/0
14.5.2012 15:11

MattyasCZ

jojo

Letadlo Alca je tak kvalitní, že ho máme ještě (50? ks) skladem, už dlouho. Rychle si běžte koupit, dokud jsou k mání. Podpis: daňový poplatník

0/0
25.4.2012 7:01

www.mises.cz

Hmm...

Hmm, tak jestli tu F-16 pilotovalo batole, tak pak možná ;-D.

0/0
18.4.2012 1:57

weneto

Proč ne

Občas se stane a i zbraň k jinému účelu může občas překvapit a uspět - důležité je však vědět, že je to není standartní věc a souboj podzvukového bitevníku určeného k podpoře pozemního vojska s víceúčelovým letounem, který může mít roli stíhače je čístá nouzovka, které se má ten co nasazuje bitevníky vyhnout.

L-159 po zaznamenání vzdušného nepřítele má odpálit rakety, zdrhat a kvičet - jeho dobrá protiletadlová výzbroj může zaznamenat úspěch, ale o to se on nemá starat. Na vzdušné souboje není určen a namíst něj by to v ČR řešily Gippeny.

Což je mimochodem i ten důvod pro L-159 nemůže nahradit Grippen jako stíhače, jak si mnozí myslí. Je to jako chtít nahradit Liaz za škodu superb pro přepravu nákladu - jde to, ale není to jaksi ono.

0/0
25.3.2012 18:00

FiS95

Kdybych v boj proti F-16 seděl v alce, vytsřelil bych se.

Jak můžete vůbec porovnávat legendární lehký bitevník F-16 s parodií na čmeláka L-159, která unese pouze dvě střely krátkého dosahu a to ještě musí být ve zodolněné verzi? Proč tam nenapsali paramtry F-16 pro porovnání? Nazývat L-159 bitevníkem je k smíchu. Je to výcvikový letoun,

0/0
24.3.2012 17:43

Blackhawks

Re: Kdybych v boj proti F-16 seděl v alce, vytsřelil bych se.

tak to jsi zbabelec...v prvni i druhe svetove valce piloti vedeli ze ten nebo onen ma lepsi letadlo...mnohdy rozhodovaly zkusenosti a odvahy pilotu...

0/0
27.3.2012 7:41

Jiříček Lumpíček

Re: Kdybych v boj proti F-16 seděl v alce, vytsřelil bych se.

a nazývat F-16 lehkým bitevníkem (navíc legendárním) je zhovězilost :)))

0/0
10.4.2012 7:18

tervic

Re: Kdybych v boj proti F-16 seděl v alce, vytsřelil bych se.

F-16 neni legendarni lehky bitevnik, primarne je to stihac s moznosti univerzalniho nasazeni, tedy i AG. Coz ovsem odbornici jako ty, kteri v zivote nedrzeli v ruce knipl a pochybuju, ze cokoli, co se udrzi ve vzduchu, vedet jiste nemusi. Attack, Fighter mas fuk vid;)

Kdyz uz mluvis o vycvikovem letounu, asi take vis, jak casto a ze zcela rozumnych a praktickych duvodu se v rade zemi pouzivaji uspesne stroje teto kategorie v roli lehkych bitevniku pro podporu pozemnich jednotek. Cela serie od L29 az po L159 se rozhodne nema za co stydet, mozna tak za to, ze ji nekteri sasove doma neoceni.

0/0
15.4.2012 13:35

markewatch

Tady nekdo pise jak sme umeli delat veci a ted

neumime nic. Ziji v USA pres 14 let a jsem blazen do zbrani a neco o nich vim. Ceska Zbrojovka coz vi velice malo cechu patri v USA mezi tri nejkupovanejsi handgun vyrobce. Jdete k jakemukoli gun dealerovy a zeptejte se na CZ 75B. On vam rekne ze ji nema a nemuze ji ani backorder od dodavatele jelikoz ani ten nevi kdy je dostanou od CZ.USA. BTW CZ koupila v americe tovarnu a dela tady super 1911 pod jmenem Dan Wesson, jehoz dedecek byl Wesson co zalozil firmu with Mr. Smith. Tyto 1911's maji mezi legendarni kvalitu za prijatelnou cenu a lide je dnes uprednostnuji pred Colty a S&W, Kimber etc.

http://www.cz-usa.com/products/by-brand/dan-wesson/

Kdyz nekdo rika jak cesi jiz nic nedelaji mel by si overit fakta

+7/0
24.3.2012 17:01

tomtop

Re: Tady nekdo pise jak sme umeli delat veci a ted

konečně kladný smysluplný příspěvek ;-)

0/0
25.3.2012 22:01

tervic

Re: Tady nekdo pise jak sme umeli delat veci a ted

Jakozto fanda zbrani i letadel musim souhlasit. Zatim jeste umime, tak snad nam to do budoucna nezabije generace softskills rychlokvasek;)

0/0
15.4.2012 13:50

tajny agent

Re: Tady nekdo pise jak sme umeli delat veci a ted

Myslim, ze lide kritizuji ten zbytek co jsme take umeli udelat kvalitneji a uz neni ... ve zbranich jsme snad byli dobri porad ...

0/0
12.5.2012 12:51

Buldrex

Proč

to letadlo sestřelili spojenecké F-16?;-D

0/0
24.3.2012 9:01

ivdo

Re: Proč

Protože foťákem na cvičení.

0/0
16.5.2012 10:55

modern725

No ale ...

To je všechno hrozně fajn. Blbý je už jen to, že firma Aero s historií a věhlasem skončila privatizací v podstatě v roce 2006. Prachy z prodeje jsou v háji a firma co by měla s trochou snahy na to být skutečně chloubou českého průmyslu je jinde ve všem. Stejně tak se tohle děje i s ČSA. Docela se divím, že to tak nedopadlo i s mladoboleslavskou škodovkou, i když vlastně v podstatě dopadlo - firmu vlastní němec. No, s tím českým hospodařením bude fakt něco špatně. Zlatou rezervu banka promění v papírové úpisy a přijde jim to fajn, fungující firmy jsou do kopru díky zmršeným přivatizacím a na hradě tomu bude předsedat šašek bez rolniček, ale za to z lidu. PS: omlouvám se za politickou vsuvku a postesk. Jinak fajn fotky.

+1/0
22.3.2012 17:01

Honzasito

to je zase článek

Co je to za pitomost? Lze říci, že Alka drží krok s F-18 jen kvůli tomu, že při nějaké simulaci sestřelila obě letadla stejný počet cílů? Ano, řekněme že se Alka trefí do 5 pozemních cílů stejně jako F-18, ale kdyby šlo o další úkoly jako o vzájemný střet, nechtěl bych sedět v Alce. Srovnávat víceúčelový F-18 s de facto jednoúčelovým strojem je pitomost.

0/0
22.3.2012 1:25

karelka7

Nevím, můj názor je ten,

že se tato letadla dělala jen proto, aby byla práce, že se tehdejší vláda bála zavřít továrnu u Prahy. Jinak jsou nám ty letouny nanic, nikdo to nechce, ani Afrika.:-/

0/0
21.3.2012 22:11

modern725

Re: Nevím, můj názor je ten,

ten problém nebyl o odbytu, ale o totální neschopnosti managementu. V podstatě se nabízí paralela s nyní velmi podobně likvidovanou společností ČSA. Nejdřív schopní lidé, pak knowhow a pak celá firma.

0/0
22.3.2012 17:08

Dalos

Re: Nevím, můj názor je ten,

Problém byl Boeing (avionika), a tudíž amíci blokovali prodej do státům které by měly zájem, ale nebyly spolehlivé. Jinak je to dobrý výcvikový stroj a letadlo na ozvučení válčiště.

0/0
23.3.2012 9:56

arné knobloch

Re: Nevím, můj názor je ten,

... a když ho Tvrdík "pochválil" že je nebezpečnější pro vlastního pilota, než pro nepřítele, bylo definitivně vymalováno.

:-(

0/0
23.3.2012 16:53

Larry Matejka

Český letecký průmysl musel skomčit

Co naplat, že jsme uměli... Nebojte zapomeneme.... Stejně tak zaponeme dělat skvělá letadla nebo třeba brousit sklo... Klídek, generace s tituly MBA to zvládne rychle... Systém má měsíce, týdny, hodiny, možná minuty do kolapsu.... Snad si synové jednou vzpomenou, že jejich tátové něco uměli a začnou od píky...

0/0
21.3.2012 19:07

RayPall

Re: Český letecký průmysl musel skomčit

Trochu optimismu, pořád máme vysoce kvalitní radary, staré dobré vz.58 a i to vynikající pivo pořád vaříme dobře x)

0/0
21.3.2012 21:14

Korien

Re: Český letecký průmysl musel skomčit

radary uz davno nemame, firma krachla, co zbylo delalo civilni radiolokatory a pak se prodalo a nyni je soucasti nejake nadnarodni korporace ...

vz.58 nahrazujeme cimsi novym (pekne drahym)

pivo az na par vyjimek taky neni stara dobra klasa

+1/0
23.3.2012 5:07

Barbucha_the_bearspook

Re: Český letecký průmysl musel skomčit

Vy furt vidíte tuny oceli, tuny hliníku a o tom už to není. Vojenské letectví je nákladné na vývoj, tak se s tím musíme smířit, že to dál nepůjde. Ta letadla už nezajímají ani třetí svět. Kde by brali podporu a náhradní díly, kdyby firma na hraně krachu opravdu krachla? Jsou jiné technologie, ve kterých jsme dobří a nezatěžují životní prostředí.

+1/0
23.3.2012 17:08

TrueRobos

To letadlo je puvodem CVICNE

Z nej stihacku ani bitevnik neudelas, maximalne "nosic zbrani". To se muze pri "kolonialnich valkach" jako byl Vietnam hodit, ale jinak je to stroj zoufale pomaly, bez stealth prvku a znacne zranitelny pozemni palbou. Historky typu "pri simulaci sestrelil F16" patri do stejne kategorie, jako kdyz Avia B534 sestrelila za Slovenskeho povstani jeden Junkers 52 - holt stane se, sikovnej pilot. Jako bojovy stroj to melo byt uz davno v muzeu a davno se melo delat na necem jinem.

0/0
21.3.2012 9:32

hafusak2

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

L 159 je konstruován pro jinou taktiku boje: Pro hlídkování nad určenou oblastí má výhodu v láci provozu proti výkonným letadlům a díky menší rychlosti je i jeho pozorování podrobnější a přesnější. Menší cíle zničí sám, větší značkuje  "velkým bráchům". Rovněž je účinější třeba při doprovodu vrtulníků ať už se jedná o vrtulníkovou výsadkovou akci nebo záchrannou operaci. V případném boji s cizí stíhačkou má výhodu v obratnosti - viz Vietnam, kdy MIGy 17 dokázaly vymanévrovat mnohem rychlejší americké stroje nebo Falklandy, kde britské Harriery totéž předvedly argentinským Etendartům.

+1/0
21.3.2012 17:51

RayPall

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

Jenomže to jsou příklady staré třicet a více let. Ve vzdušném boji dneska L-159 nemá sebemenší šanci na přežití a na bojišti se hodí jen do konfliktů nízké intenzity proti nepříteli, jež nevlastní vzdušné síly a protiletadlové systémy (bojiště typu Afghánistán, Irák, Afrika). Vezměte si, že v případě válečného konfliktu by se bez podpory supersonických stíhaček neobešly - potkávaly by se totiž se stroji 4,5. a 5. generace (pokud použiju klišé Západ vs. Východ, tak jen blázen by vyslal L-159 do prostoru, kde křižují Super Flankery)

0/0
21.3.2012 18:18

hafusak2

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

O tom jsem právě psal: Není primárně určen k leteckým bojům, ale k hlídkování např. při nejrůznějších misích. Např. v USA vážně uvažují o obnovení výroby turbovrtulového bitevníku Rockwell Bronco k těm samým účelům.

0/0
21.3.2012 19:09

Joseph Hallenbeck

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

No to mě snad trefí....

Mig-17 byl stíhací letoun, nebyl to lehký bitevník.

Migy-17 neměli proti F-4 Phantomům moc šancí. Pilot F-4 si určoval, kdy se z boje odpoutá a kdy zaútočí díky silným motorům. Jediný důvod proč si Migy-17 připsali několik sestřelů je ten, že američtí piloti se museli řídit tzv. "Rules of engagement" (pravidla stíhání), které je připravili o dost podstatnou výhodu v boji a sice odpalování Sparrowů na vzdušné cíle nacházejících se za hranicí viditelnosti. Museli jít s méně obratným strojem Migům "až na tělo" a to při absenci palubního kanónu výrazně snižovalo efektivitu Phantomů. Navíc F-4 nebyla projektována pro útoky na malé obratné stíhací stroje jako byl Mig-17, ale jejich primárním úkolem mělo být zachytávání bombardovacích strojů na velkou vzdálenost od námořní flotily. Podle toho byly vybaveny radarem, který měl problém proti zemskému povrchu zachytit malé radarové cíle jako byly Migy-17.

+1/0
21.3.2012 19:39

RayPall

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

Ano, komická kapitola "Vždyť my ty kanony nepotřebujeme, když máme střely! v dějinách USAF xD

A když jsme u těch kanonů, pobavil mě nápad, že by F-16C s podvěšeným 30 mm kanonem mohla nahradit A-10 x))))

+1/0
21.3.2012 21:10

Joseph Hallenbeck

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

USAF se stihlo během Vietnamské války poučit a nasadili někdy kolem roku 1968 F-4E, která už palubní kanón měla. Daleko větší byla frustrace pilotů od USN, kde námořnictvo i přes neblahé zkušenosti svých pilotů striktně stálo za tím, že jejich stroje už kanóny potřebovat nebudou. F-4B/J (námořní verze) které zasáhly do války, palubní kanón nikdy neměly (zejména pozdější "modernizovaná verze J) a mám pocit, že žádná z pozdějších námořních verzí nebyla kanónem vybavena, navíc v polovině 70tých let byly F-4 u USN nahrazovány F-14 Tomcaty, které už palubní kanón zase měly. Nutno však podotknout, že námořní verze AIM-9 Sidewinderů byly o mnoho lepší, než verze vyvíjené v laboratořích USAF.

0/0
22.3.2012 10:59

RayPall

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

Co dodat. To je tak, když někdo v týlu pořád fušuje vojákům do řemesla. Kord když se na nebi piloti potkávají s nepřítelem, který s kanony sakra umí.

0/0
22.3.2012 16:17

ice67

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

Stejně komická kapitola byla i dějinách VVS nebo československého letectva :) MiG-19 PF, MiG-21PF a PFM v rusku ještě Su-9 a Su-11 a další

0/0
5.4.2012 13:44

hafusak2

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

Tady nejde o to, co byl a nebyl MIG 17, ale o souboj těžkého a rychlého letounu s lehkým a pomalejším, kdy ten lehčí dokáže využít své obratnosti, schopnosti přízemního letu atd. aby se i jako mnohem slabší sám dostal do výhodné střelecké pozice.

Co se týče lehkých bitevníků, tak je jasné, že jejich protizemní činnost musí být kryta klasickým stíhacím letectvem proti napadeni ze vzduchu.

0/0
22.3.2012 9:29

Joseph Hallenbeck

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

To je dost podstatný rozdíl!!

Mimochodem lehčí  pomalejší, ale obratnější nemá v dnešní době šanci. L-159 dostala F-16 jen díky tomu, že pilot F-16 nesměl použít rakety středního doletu, a musel se pustit do manévrového souboje na malém prostoru. Nesměl se tedy odpoutat, poodletět a zaměřit cíl na větší vzdálenost...

0/0
22.3.2012 11:04

RayPall

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

Člověk si jen vzpomene na druhou světovou, kdy se moderní Messerschmitty Bf-109E a F potkávaly v prvních měsících operace Barbarossa s Polikarpovy I-153 a I-16. Sovětské stroje byly proti mesounům zoufale pomalé, ale zkušení piloti se brzy naučili využívat bezkonkurenční obratnosti - němečtí stíhači sami říkali, že Sověti je nechali přiblížit prakticky až na dostřel a pak se otočili takřka na pětníku a šli do čelního souboje. Proto byli Němci instruováni, aby s I-16 a I-153 nešli do manévrového souboje "na tělo" a místo toho se drželi osvědčené taktiky přepadů z výškové převahy.

+1/0
25.3.2012 13:49

ScoutX

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

no víš, právě díky tomu, že je tak "pomalý" může pracovat v menších výškách, protože s jeho malou rychlostí se samozřejmě počítá více než s malou rychlostí třeba u F-16. Což se dá skvěle využít právě při bombardování pozemních cílů, kdy z pozakopce přiletí, zasáhne a zmizí dřív než někdo stihne natáhnout zbraň. Malá výška je podle mě proti radarům větší výhoda než nějaká stealth technologie u které si nemůžeš být zdaleka tak jistý svým skrytím.

0/0
22.3.2012 11:02

Joseph Hallenbeck

Re: To letadlo je puvodem CVICNE

To povídejte pilotům USN a USAF sestřelených nad Severním Vietnamem, že je menší výška výhodou.

Budete se divit, ale většinu strojů USAF a USN nad Vietnamem sestřelil AAA, nikoliv rakety země vzduch, právě potože se před radarem schovávali nízko nad zemí. A to tam nelítaly pomalé ALCY, ale např. F-105, což byly při zemi velmi rychlé stroje.

0/0
22.3.2012 11:08

Fogacer

nojo, jak obvyklé...

kdo si na zdejších diskusích nekopne do českého produktu, má pocit, že není In.

+5/0
19.3.2012 18:24

TrueRobos

Re: nojo, jak obvyklé...

Nikomu nevadi, ze to je cesky produkt, ale ze se udrzuje pri zivote dobre 30 let po klinicke smrti, stale se "resuscituje", misto toho, aby se vyvijelo neco noveho a lepsiho!!!

0/0
21.3.2012 9:33

Vrata11

Re: nojo, jak obvyklé...

L-159 dali dohromady pred 10 lety. Puvodni F-16 je znacne starsi. Co se tyce nepouzitelnosti, existuje nekolik pouzivanych a hojne rozsirenych a starsich typu letadel s podobnymi parametry, treba Hawk, tusim Alpha Jet a dalsi.

0/0
25.3.2012 18:28

RayPall

Re: nojo, jak obvyklé...

To letadlo zaspalo svojí dobu. Jak parádní by z něj byl exportní artikl do zemí třetího světa!

0/0
21.3.2012 18:19

grey003

Inzerce na nesprávném místě.

Obávám se, že my čtenáři Technetu nejsme ta cílová skupina, pro kterou je určen oslavný a propagační článek. Chápu, snaha musí být, L-159 je neprodejné a Američané ho nedovolí jen tak prodat kvůli komponentům, které dodávají, takže ani čtenáři Technetu nebudou důvěryhodní pro schválení prodeje. Škoda, na humanitární bombardování, na které si NATO troufne a sebere ještě veškerou svou odvahu, by ten "náš" bitevník stačil, ale z nejrůznějších důvodů o něho není zájem. Bohužel, nevytrhneme to, ani my, čtenáři.;-)

+3/0
19.3.2012 15:18

hyde

Re: Inzerce na nesprávném místě.

mimochodem, od té doby co američané nevlastní Aero Vodochody jsou součástky vyráběny mimo USA.

0/0
21.3.2012 0:19

Korektní Želva

...

Nejlepší by bylo Alcy poslat do nějaké války (Irán, KLDR,...), tam převést k čemu jsou dobrý a co zvládají, pak by se určitě nějakej ten kupec našel.

0/0
19.3.2012 13:45

ununun

Re: ...

Válka v KLDR? Tam by se určitě hodily, ale jestli tam něco začne, tak to bude taková řežba, že těžko domejšlet..

0/0
19.3.2012 14:14

petr____22

Re: ...

Rezba nebude, valka skonci do 14 dnu protoze se zcela zhrouti logistika. Obyvatelstvo, vcetne vojaku, v podstate umira hlady. Ten stat si zadnou valku nemuze dovolit. A toho ze KLDR padne rezim a bude se chtit spojit se boji Jizni Korea vic nez ze ji KLDR napadne.

0/0
19.3.2012 19:29

TClovek

Re: ...

KLDR je ve válce už půl století, s Jižní Koreou pouze uzavřeli příměří. Čistě teoreticky asi může kdokoliv zaútočit kdykoliv, ale snad k tomu nedojde.

0/0
19.3.2012 19:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.