Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhady nejhorší letecké nehody v ČSSR odhaluje Technetu vyšetřovatel

Nehoda bulharského letadla Il-18 u Bratislavy v listopadu 1966 dodnes není uspokojivě vysvětlena. Hlavní vyšetřovatel Josef Dvořák odhalil v exkluzivním rozhovoru další podrobnosti tragédie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

CDROM

Díky Terezo,

dobré ..... jako obvykle od Vás, už se to pomalu stává pravidlem.

+2/0
25.1.2012 9:33

Prngr1

Autorce:

Poslouchejte, z jakých zdrojů hodnotili emocionální vypětí pilotů a pod., když neměli černé skříňky?

0/0
25.1.2012 1:15

Tereza Šírová

Re: Autorce:

Dobrý den. To je chemie, resp. biochemie - stopy stresových hormonů v organismu se dají najít i po smrti. U některých nehod se to dá podpořit i analýzou svalové námahy a pozicí těla v okamžiku smrti - něco vypovídá, když pilot kouká z okna, má nohy křížem a ruce za hlavou, nebo když má ruce a nohy na řízení a až do poslední chvíle se silou snaží přetlačit např. zablokované řízení. Mějte se! :-)

+1/0
25.1.2012 9:30

Prngr1

Re: Autorce:

Aha, díky. Nenapadlo mě, že už tehdy dokázali "pitvat" tak podrobně. Pokud náraz nepřišel opravdu naprosto nenadále, tak předpokládám, že nikdo by nohy křížem neměl.

A poslouchejte, Terezo, co děláte? Že máte čas na tak kvalitní články a ještě na diskuzi? ;-)

0/0
25.1.2012 11:54

Tereza Šírová

Re: Autorce:

Jasně, ty "nohy křížem" jsou v tomhle případě myšleny obrazně a zrovna na tuhle nehodu se to nevztahuje. Ale najdou se nehody, kdy jeden pilot až do nárazu např. pospával. To jsou nehody zvané CFIT - Controlled Flight Into Terrain. Někdy si ani posádky nestihly uvědomit, že je něco špatně...

Kromě externího psaní pro Technet ještě stále studuju, takže stíhám i ty diskuse. Ale však ono už mi to brzo skončí /snad.../... :-)

0/0
25.1.2012 12:10

njuska

Děkuji za fundovaný výklad!

Konečně jasný a fundovaný výklad od experta, který evidentně rozumí své práci. Díky, pane Dvořáku! Je to neuvěřitelnej rozdíl proti tomu, co nám současné odborné plátky většinou nabízejí - a sice: žvásty, které dává dohromady nějakej rádoby-novinář na základě útržků, které během půl hoďky najde někde na netu a ještě blbě přeloží...

P.S. Paní novinářko Šírová: Pan Dvořák je Josef a nebo Jaroslav? Bože můj :-/

0/0
24.1.2012 23:19

njuska

Re: Děkuji za fundovaný výklad!

Omlouvám se, nevšiml jsem si, že jste už na záměnu jmen reagovala. Takže to jméno "Josef" tam, dopsal nědo cizí?

0/0
24.1.2012 23:21

Tereza Šírová

Re: Děkuji za fundovaný výklad!

Přesně tak, někdo se přepsal při editaci. Opravdu bych to ráda opravila, trhá mi to oči, ale jsem bezmocná. Dík za pochopení :-)

+1/0
25.1.2012 0:12

at zije cenzura

Pohled z druhe strany

Posadka letadlasice nedodrzela trat,ale odchylka byla v toleranci. Odletove trate vypracovala tehdejsi SLI,ktera zaroven schvaluje vsechny provozni postupy pro RLP. Z toho vyplyva, ze odpovednost za tuto tragedii nese SLI,protoze jeji pracovnici schvalili pocatecni vysku stoupani napouhych 300 m. Je s podivem,ze predsedou vysetrovaci komise byl tehdejsi reditel Ing. Dvorak !! .Taktez pokud by komise priznala pochybeni SLI, nejen pozustali,ale i pojistovny by zadaly odskodneni.

Pani redaktorce bych doporucoval prostudovat treti dil knihy pana Kellera o nehodach dopravnich letadel v Cs. Pojednani o katastrofe LZ-BEN je zde venovano dostatek prostoru a autor velice rozumne a prehledne rozporuje vysetrovani tehdejsi SLI...

0/0
24.1.2012 15:22

at zije cenzura

Re: Pohled z druhe strany

Tak se omlouvam a vytku beru zpet. Ted jsem si precetl predchozi clanek na toto tema a dedukce L. Kellera jsou zde citovany. Cili naopak - autorka knihu cetla....

Nicmene trvam si na tom, ze verim L. Kellerovi a jeho teorii.

0/0
24.1.2012 15:27

Josef II

Re: Pohled z druhe strany

Neni treba se omlouvat . Ta odletova trasa na OKR byla sice povolena predpisy, bez omezeni vysky, ale dispecer byl mamlas, ktery zbytecne poslal pilota na riskantni trasu udolim podel hrebenu, za spatne viditelnosti, kdyz mel moznost odlet opozdit o par minut a povolit vysku bezpecnou. Na letisti jako Bratislava, neni nutne spechat ! Je neuveritelne, jak lehce z toho vyvazl ! Mrzi mne, jak pan Dvorak zapira, ze na nej komunisticti papalasi vyvijeli natlak ! Stejne vsechno nakonec rozhodl ten podrazak A.Indra !  . . . Podobnou nehodu vysetroval take v Ganderu v Kanade. Take Il-18 po startu do lesa ! Tam mu zase komunisticti papalasi naridili, aby obvinil kanadskou stranu ! Pry ty lesy nebyly osvicene a pilot nevedel jak je vysoko !!  Je to mozne ?!? . . .Pane Dvorak, napiste o tom blogg, tu na iDnes, a vysvetlete to ! Hlavne ty podrazaky komunisticky nesetrete !!

0/0
3.2.2012 13:19

Rosomak

Základna Malacky to určitě nebyla

Protože tam nebylo moc zajímavého, v podstatě jen pluk CO VÚ 3016.

Správně by zde mělo být uvedena Kuchyňa, letiště a stanoviště PVOS, tj. 7.letecká základna (Malacky-Kuchyňa VÚ 4562) a místní vojenský výcvikový prostor.

Tj. cizí letoun i ze spřátelené země v rámci VS na této trase doopravdy neměl co dělat.

0/0
24.1.2012 15:21

pettyo

Kdyby to někoho zajímalo..

...tak na na souřadnicích N48° 14' 35",  E17° 9' 42"  může najít místo havárie. Dodnes je rozeznatelné na satelitních snímcích.

0/0
24.1.2012 13:55

pettyo

Re: Kdyby to někoho zajímalo..

...Nevšiml jsem si že je ten snímek i ve fotogalerii.

0/0
24.1.2012 14:25

pteryx

ta mapa je dobrá

Ukazuje jasně na navigační chybu posádky. Vypadá to že letěli na Břeclav, pak si uvědomili že mají blbý kurz. Bohužel to stočili v nejméně vhodném okamžiku. Dnes jsme chytří, že víme že byly špatně nastavené pravidla. Ale jak pravidla v kontaktu s "lidským faktorem" fungují ukazuje až praxe.

0/0
24.1.2012 12:19

pingu1

.. spiklenecke teorie,

;-)  a co unos , ani bych se nedivil

0/0
24.1.2012 10:54

Kurt21

Jaroslav nebo Josef?

"Hlavní vyšetřovatel Josef Dvořák odhalil v exkluzivním rozhovoru další podrobnosti tragédie."

"Jaroslav Dvořák poskytl Technetu exkluzivní rozhovor, v němž mimo jiné říká, že hlavní odpovědnost za havárii nese bulharský kapitán letadla."

+2/0
24.1.2012 10:43

Tereza Šírová

Re: Jaroslav nebo Josef?

Dobrý den, ano, vím a omlouvám se. Pan vyšetřovatel je Jaroslav - chybný Josef se vloudil při redakčních úpravách těsně před publikací. Nemám bohužel coby externistka přístup do systému, takže to nemůžu opravit, ale už jsem o opravu požádala redakci...

0/0
24.1.2012 10:49

Lvy

Re: Jaroslav nebo Josef?

Dobrý den, proč mám pocit, že externistka píše lépe než kmenoví zaměstnanci? Není to totiž poprvé a navíc má i starost o to co se píše v diskuzi. Jen aby vám to vydrželo. R^

+5/0
24.1.2012 12:01

pobotom

Re: Jaroslav nebo Josef?

Také to není poprvé, co komunikuje se čtenáři. ;-)

+1/0
24.1.2012 17:02

cassul

Redaktor dostal ťafku?

Celé mi to připadá, že redaktoři původně splácali kdejakou povídačku o té nehodě, jen aby to znělo bulvárně. Jenže se ozval původní vyšetřovatel, který si to i ve svém věku všechno moc dobře pamatuje a nenechá ze sebe dělat troubu, krapet je usadil a uvedl věci na pravou míru. A když se i do finálního textu dostaly výrazy, že původní argumenty jsou lživé, že členové komise nehleděli na vlastní zištnost a podobně, tak mám dojem, že pan Dvořák původně použil trochu jiné formulace.. :-)

0/0
24.1.2012 9:40

Tereza Šírová

Re: Redaktor dostal ťafku?

Dobré ráno,

zaručuju Vám, že pan Dvořák jiné formulace nepoužil. Materiál je autorizovaný.

Pokud za splácané povídačky považujete možné teorie z odborné literatury a teorie stavící na výpovědi svědka, tak na to samozřejmě máte svaté právo. Ale věřte mi, že opravdové povídačky k těmhle tématům vypadají úplně jinak... :-) Pěkný den!

0/0
24.1.2012 9:57

PiPiiiiiK

Re: Redaktor dostal ťafku?

myslím, že Vás Tereza Šárová krapet utřela ;-D

0/0
24.1.2012 10:07

PiPiiiiiK

Re: Redaktor dostal ťafku?

omlouvám se ... Šírová

0/0
24.1.2012 10:08

cassul

Re: Redaktor dostal ťafku?

Já si to nemyslím. Nemyslel jsem první příspěvek nijak zle, jen jsem si představoval toho pána, bývalého šéfa vyšetřovací komise, jak se mu zvedá tlak, když si četl původní článek a jak se vrhá k telefonu, aby vysvětlil, co se vlastně tenkrát dělo...

0/0
24.1.2012 10:27

Vanguard

Re: Redaktor dostal ťafku?

Myslel nemyslel, první příspěvek je každopádně psán dost hulvátským stylem.

+3/0
24.1.2012 10:44

Labia Majora Zemanová

Re: Redaktor dostal ťafku?

no ty exkluzivni napisy jste si mohla odpustit Lupo

0/0
24.1.2012 10:26

wenous

Re: Redaktor dostal ťafku?

Diky za pekny a zajimavy clanek. Jen nevim cim to ze externiste tu pisou lepe, tak doufam ze Vas nezamestnaji ;-)

0/0
24.1.2012 13:54

Duke._.Nukem

jo chlapce,

muzes se vymlouvat jak chces,ale poslat letadlo do nizsi vysky nez jsou okolni kopce za minimalni viditelnosti muze jen stodukat.Ja se osobne bulharum nedivim,kdyby se to stalo obracene,taky bychom streckovali..

+1/0
24.1.2012 8:56

Tajemný muž

Re: jo chlapce,

Jenže dispečer poslal letoun na severo-severo východ (kde kopce nejsou) a letoun z neznámého důvodu letěl na severozápad (kde kopce jsou). A to je ten problém, oni se vůbec nedrželi dané trasy.

+3/0
24.1.2012 9:29

Lord Helma

Re: jo chlapce,

Houbičky s octem. Bulhar se nedržel trasy a letěl jinam, než měl. Přečtěte si ještě jednou oba články.

0/0
24.1.2012 9:46

J i ř í

Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Takové fráze jako "studená válka v plném proudu" - jenže Rakousko bylo i tehdy neutrální! Důvod, proč se nelétalo blízko hranic, byl dán spíš křečovitým strachem mocných, aby se někdo nepokoušel utést z naší země za ostnatými dráty a nechtěl k tomu třebas unést letadlo.

+1/0
24.1.2012 8:09

cassul

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Uzavřené hranice, bránění pohybu osob a z toho vyplývající násilné emigrace a podobné věci jsou jeden z důsledků studené války. Žádný rozpor v tom nevidím...

+2/0
24.1.2012 9:28

Lord Helma

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Vážený pane, nikdo nebyl neutrální. A pokud jste si přečetl článek, problém byli vojáci a jejich kemp v Malackách. Proto se létalo trase s odklonem pro cizí linky, ČSA lítaly rovně.

0/0
24.1.2012 9:44

ijacek74

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Nevim jakou predstavu mate o blizkosti hranic pro takove proudove letadlo, ale z bratislavskeho letiste je to do Rakouska asi minuta letu, z Breclavi par desitek sekund, i z Brna je to jen par minut, cili vase teorie trochu kulha.

0/0
24.1.2012 10:29

cassul

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

přesně tak, jsme krcálek, který z hlediska proudových letadel nestojí za zmínku. Což je mimochodem důvod, proč mě vždycky pobaví silné řeči o tom, jak jsme připravení na teroristický útok ze vzduchu, například na Temelín. V případě, že by nějaký terorista skutečně unesl dopravní letadlo na vhodné lince a chtěl by s ním narazit do Temelína, bylo by na reakci několik málo minut. Myšlenka, že by se stihly v Čáslavi zvednout Grippeny a sundat to letadlo ještě ve vzduchu je naprosto absurdní...

Tím nijak nekomentuju Temelín, ale jen ty silné kecy našich předáků, jak jsme připravení.

0/0
24.1.2012 10:35

Stíhací bombardér Karel 6

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

ano jistě, proto bude lepší vytroubit do světa "haló, pokud chcete někdo naprat s letadlem do Temelína, tak můžete, my proti tomu nemůžeme fakt nic dělat" 8-o

0/0
24.1.2012 12:12

lumin-oil

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

jo, kazdy terorista pozorne sleduje diskuse na ceskem webu. To je snad uplne fuk ne, podstatne je, ze to kazdemu, kdo ma alespon prumerne IQ dojde samo, k tomu neni ani treba vytrubovani.:-P

0/0
24.1.2012 12:44

wenous

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Neni bechyne i castecn vojenske letiste? Z nej by to stihli akorat by mely malo casu takze by ho bud museli sundat nebo nechat bouchnout do veze. Ale vzhledem ke konstrukci temelina by to znamenalo max. odstavku reaktoru a praci pro par zedniku z Eurovie nebo Skansky.

0/0
24.1.2012 13:51

petr____22

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

No tak narazi s letadlem do chladici veze. Co se stane ? Nic. To ze ty kourici chladici veze jsou reaktory si mysli pouze ekologicti aktiviste ;-D

0/0
25.1.2012 21:39

numo

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Rakusko bolo sice neutralne, co mu ale napriklad nebranilo mat na kopci oproti Bratislave plno anten namierenych k nam. Nepochybne iba pre svoju vlastnu neutralnu potrebu. ;-D Protivzdusna obrana bola za sociku brana vazne, okolo Bratislavy bolo niekolko protilietadlovych raketovych oddielov (uz nefunkcne) a v Kuchyni vojenske letisko (stale funkcne).

 

Okolie Malaciek je restricted area aj dnes - http://www.ivao.sk/downloads/charts/Restricted_areas_1201.pdf

0/0
24.1.2012 17:45

osk

Re: Ten člověk snad žije ještě v 60. letech.

Až na to že se tam nelétalo kvůli vojenskému letišti u malacek, a to souviselo i se studenou válkou protože si nechtěli nechat lítat zahraniční letadla nad vojenským objektem.

0/0
24.1.2012 20:08

Rafaelou

zajímavé....

Děkuji za pěkný článek a za zajímavé informace.R^

+3/0
24.1.2012 6:06

majeral

Super článek

...a díky!

0/0
24.1.2012 0:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.