Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zatočili jsme s Einsteinem a oplakali raketoplány. To byl rok 2011

Vědci objevili částice, které se tvrdošíjně vzpírají Einsteinově teorii a do vesmíru naposledy zamířil raketoplán. Zatímco ministerstvo školství hazarduje s penězi určenými pro českou vědu, ze světa přichází povzbudivé zprávy o léku proti HIV. Rok 2011 a nejdůležitější vědecké události podle Technetu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

truthspeaker

???

"Jen aby bylo jasno: páry používaly kondomy, které však samy o sobě přenosu tak úplně nebrání."

Můžete to laskavě upřesnit? Protože takto samostatně vytrženo z kontextu je to pěkná blbost.

HIV se musí přichytit na CD4+

lymfocyt v místě, kde jsou tyto buňky pro něj volně přístupné. Barieŕová ochrana kondom tomu samozřejmě brání.

0/0
3.1.2012 11:53

Eric_Best

Bombastický titulek a přitom

nikdo s Einsteinem zatím nezatočil a jsem přesvědčen, že ani nezatočí.

Ten, dle mého názoru, sporný výsledek měření rychlosti neutrin bude

muset potvrdit nebo vyvrátit úplně jiný tým na úplně jiném pracovišti zařízení... Do té doby prostě nic a basta. Chyba v měření nebo v nějaké jejich úvaze je mnohem pravděpodobnější

vzhledem k výsledkům porovnání časů příletu neutrin a světla ze

supernovy v r. 1987.

0/0
2.1.2012 18:13

Eric_Best

Re: Bombastický titulek a přitom

vypadlo mi tam "a" - mělo být: "... na úplně jiném pracovišti a zařízení..."

0/0
2.1.2012 18:15

pteryx

S tím Dobešem máte pravdu

Dobeš to čerpání fondů očividně zatím nezvládá, spadlo na něj spousta léta odkládaných a neřešených problémů jako státní maturity atp. On ty problémy řeší blbě, ale pořád lepší blbé řešení než žádné. Co myslíte, byl ten úžasný tým zabývající se "čerpáním dotací" opravdu prohnilý? Takže Dobeš ten vlak zastavil a pokouší se přepřáhnout lokomotivu. Je otázka, jestli se mu podaří vybudovat nějaký lepší tým, zatím to moc nevypadá. Navíc nad jeho personální politikou musí EU skřípat zuby, takže nějaké milosti z této strany očekávat nelze.

0/0
2.1.2012 9:35

voloda44

díky

R^

+1/0
30.12.2011 17:51

CV777

Odkdy je mion antičástice?

Něco mi snad uteklo? Rv

+1/0
30.12.2011 16:06

repulsive

Re: Odkdy je mion antičástice?

taky nevím, kde byly ty antimiony vycucány.. originální titulek je: "Real CMS proton-proton collisions events in which 4 high energy muons

(red lines) are observed. The event shows characteristics expected from

the decay of a Higgs boson but is also consistent with background

Standard Model physics processes."

Vypadá to, že by mohlo jít o proces p,p->H->ZZ->4mu proces, kde snad vznikají 2 miony a 2 antimiony.

0/0
30.12.2011 20:47

repulsive

Re: Odkdy je mion antičástice?

.. je to pěkně vidět na 2. slidu této prezentace: http://personalpages.to.infn.it/~musich/mywork/ZZrejection.ppt

0/0
30.12.2011 20:57

repulsive

Virus HIV | foto: Profimedia.cz

ta fotografie je asi bude jen ilustrační, že.. anebo spíš dezilustrační? :)

0/0
30.12.2011 15:12

repulsive

Re: Virus HIV | foto: Profimedia.cz

jo, tak koukám, autoři čtou diskuzi, jsou flexibilní a provádějí i crouwdsourcované korektury :)  není zač.

0/0
30.12.2011 15:37

Matouš Lázňovský

Re: Virus HIV | foto: Profimedia.cz

Chtěl jsem napsat, že nám viry na naší zahrádce takhle vyrostly, ale ještě lépe se daří mojí skleróze.

Tak opožděné díky za upozoronění.

+1/0
30.12.2011 15:45

venecek.nebo.rakvicku

Pokud si dobře pamatuji, tak vědci nic neobjevili....

...pouze přišli na to, že by teoreticky mohl existovat náznak teorie náznaku toho, že by takové částice mohly existovat. Ještě je ale nemají :)

0/0
30.12.2011 12:15

Paeris Kiran

Re: Pokud si dobře pamatuji, tak vědci nic neobjevili....

To se pletete... metriku v obecné relativitě která globálně umožňuje objektu překročit rychlost světla oběvil Einsteinův přítel Nathan Rosen. (Einstein obecně jeho práci velice oceňoval... "hledejte pod heslem "Einstein-Rosen Bridge")

Další (jinak stavěnou, přesto matematicky přijatelnou) metriku vymyslel v roce 1994 Miguel Alcubierre... Bohužel se nedozvíme co by na ni Einstein řekl.

Pak je zde stále Asimovův hyperprostor který prostě nejde vyvrátit.

Teorie tyto řešení připouští, jenom nebyli pozorovány. Speciální teorie relativity je extrémně omezená... pracuje jenom v dokonale ploché metrice prostoru. (zcela bez gravitace a zrychlení) Ale ty částice, i pokud poletí rychleji než světlo obecnou teorii relativity pořád nutně nemusí porušit.

0/0
30.12.2011 12:29

Tom715

Re: Pokud si dobře pamatuji, tak vědci nic neobjevili....

Co nelze vyvratit neni zajimave.

Co presne znamena formulace "globalne prekrocit rychlost svetla"?

Vychozi predpoklad pro obecnou relativitu je lokalni platnost specialni relativity. Je-li tedy extremne omezena specialni relativita, tak to po ni zdedila i obecna. ;)

0/0
30.12.2011 23:58

Paeris Kiran

Re: Pokud si dobře pamatuji, tak vědci nic neobjevili....

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

0/0
1.1.2012 10:31

venecek.nebo.rakvicku

Re: Pokud si dobře pamatuji, tak vědci nic neobjevili....

Mrk mrk.... šťouch šťouch... Přiznejte se, že vy luštíte matematické rébusy :D

0/0
31.12.2011 2:17

lost

ty hadrony

jsou nějaký houmelesácký částice, asi by měl Dobeš zajistit, aby se university zabývaly něčím seriozním : účetnictvím a ekonomikou, jinaxe dál nedostanem R^

0/0
30.12.2011 11:54

teemo

??

To s tim ministrem školství v tomhle článku myslíte vážně? 8-o

0/0
30.12.2011 8:03

lost

Re: ??

náhodou....Dobeš je fenomén, když to srovnám s hadrony, raketoplánem a relativizací teorie relativity :-)

0/0
30.12.2011 11:49

doktor_bota

Mohli byste na Technetu laskavě ignorovat politiku?

Já sice chápu, že je MFD finančně zainteresovaná na mediální likvidaci VV, a to jakýmkoliv způsobem, ale aspoň na tomto "ostrově" bych očekával maximální apolitičnost. Opravdu bylo nutné narvat tematicky naprosto nesouvisející čerstvou kauzu do předsilvestrovského ročního shrnutí? Nebo snad ostatní témata v článku tvoří jen křoví pro rozvíjení mediálního útoku?

 

Mimochodem: http://21stoleti.cz/blog/2011/06/22/svetovy-uspech-ceskych-vedcu-nadeje-na-ucinny-lek-nejen-pro-ohrozena-srdce/

Například.

+3/0
30.12.2011 3:15

Matouš Lázňovský

Re: Mohli byste na Technetu laskavě ignorovat politiku?

Dobrý den,

děkujeme za názor, ale dovolte, abych s ním polemizoval. Rozhodně tu nejde o útok na VV "jakýmkoliv způsobem" - o téhle straně není v článku ani zmínka. Nejde tu o politiku, ale o průšvih. Se kterým je nejvyšší čas něco dělat.

O to palčivěji, že rozhodně nejde o "čerstvou kauzu". Ano, zařadil jsem ji do výběru na poslední chvíli, ale jen proto, že ucho nakonec shodou okolností utrhlo těsně před koncem roku 2011. Problémy s vedením sekce evropských fondů jsou ovšem dlouhodobé a začaly už v době nástupu p. Dobeše na MŠMT, kdy se z velké části rozpadl tehdejší tým. A zatím se evidentně nepodařilo znovu sestavit, jako dokládá i nejnovější vývoj.

0/0
30.12.2011 12:02

venecek.nebo.rakvicku

Re: Mohli byste na Technetu laskavě ignorovat politiku?

Souhlasím s Vámi. Přeji vše nej do roku 2012!R^

0/0
30.12.2011 12:17

doktor_bota

Re: Mohli byste na Technetu laskavě ignorovat politiku?

Pane Lázeňovský, až na vzácné vyjímky jsem přestal diskutovat u článků na zprávách, protože je u nich jakákoliv normální diskuze - s ohledem na výraznou politickou polarizaci společnosti - prakticky nemožná, a hrubě se mi nelíbí, že sem podobně věci zatahujete, protože i Vy, který byste měl být alespoň zde nad věcí, reagujete podle svých politických preferencí, čímž mi dáváte za pravdu. Nehodlám s Vámi diskutovat o tom, zda poslední informace, které zveřejnil Váš zaměstnavatel, něco dokládají, protože máte informace jen z iDNES a zřetelně jste si je neověřil z dalších zdrojů, zeptám se na něco jiného: V roce 2011 se vědci v ČR výrazně podepsali na několika poměrně zásadních objevech, proč jste místo nesmyslné politizace tématu nezvolil podporu těchto vědců? Je skutečně důležitější přidat další exkrement na hlavu ministra, který, ač je bezpochyby mizerný, mohl těžko ovlivnit metodiku čerpání peněz z EU v letech 2008-2009, což je to, kvůli čemu celý ten průser vlastně vznikl?

+1/0
30.12.2011 12:35

Matouš Lázňovský

Re: Mohli byste na Technetu laskavě ignorovat politiku?

Souhlasím, příliš útočné diskuse také nemám rád, a byl bych skutečně nerad, kdyby se staly každodenní realitou i na Technetu. A udělám všechno proto, abych něco takového nevyvolal.

Co se týče vaší výtky, proč jsem raději nezmínil práci českých vědců (přitom máte pravdu, že z jejich práce by se dalo určitě vybírat), tak odpověď je prostá: upozornit na problémy mi přišlo v tuto chvíli důležitější. Pokud se s nimi proboha nezačně už někdo něco dělat, dopad bude podle mého názoru větší, než může být dopad kteréhokoliv z letošního objevu českých vědců.

Prostě mi současná situace příliš vadí natolik, že ji nemohu pominout (alespoň v tom velmi omezeném rozsahu). A ano, máte pravdu, problémy neměl a nemá na svědomí jenom současné vedení ministerstva. Ale - mírně řečeno - se s nimi příliš zdatně nepotýká (a je mi jedno, z jaké strany je). A to není názor vzniklý jen ze čtení zpráva na iDnes, to mi, prosím, věřte.

+2/0
30.12.2011 13:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.