Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rok 1977 začal „šťastnou“ leteckou srážkou. Od té doby létají ČSA bez nehody

Před 35 lety se na ruzyňském letišti odehrála kuriózní nehoda, při které se přistávající letoun střetl se strojem připraveným k odletu. Díky duchapřítomným pilotům vše dobře skončilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

adam72

Ruzyně byla ještě do nedávna

Bouda uprostřed pole kde nanejvýš jednou za půl hodiny něco profičelo. Jak se jim to povedlo v r 77? To tam ta frekvence musela být ještě poloviční oproti té co si pamatuju jí z roku 92-94

0/0
6.1.2012 12:17

karelka k

Kolik bral,

tenkrát ten traktorista? Nekecáte trošku?8-o

0/0
5.1.2012 1:41

Rudá Lůza vpřed, zpátky ni krok

Re: Kolik bral,

o žnich i osm litrů, zbytek roku tak kolem dvou tisíc

0/0
6.1.2012 0:33


qsilence

Za chvíli bude mít ČSA jistotu

že k žádné další smrtelné havárii nedojde. Protože nebude ČSA. Takže nebude, kdo by havaroval. Jediná smrtelná nehoda bude, až vedení oznámí, že vytunelovali, co se dalo a že se tímto ČSA ruší.

0/0
4.1.2012 9:32

solimPC

Re: Za chvíli bude mít ČSA jistotu

Nebude ČSA - a co? To se jako přestane létat? Dispečeři snad řídí veškerý provoz, ne jen letadla ČSA.

0/0
5.1.2012 14:55

Jericho22232

Byla to klika

Moji oba rodiče v tom přistávajícím letadle seděli. Jsem rád za pohotovost pilotů a děkuji jim. Nebýt jich, nebyl bych tu dnes ani já, ani mé děti a spoustu jiných rodičů a jejich dětí. Dík že jste ten knipl přitáhli. VR^

+3/0
2.1.2012 21:11

Chosé34

Re: Byla to klika

Vaše reakce mě rozplakala a děkuji za ní máte pravduR^. Ke článku : děkuji bylo to moc hezký čteníR^

0/0
3.1.2012 10:10

l.g

Autorská práva

Mě by zajímalo, jak se iDnes vypořádal s autorskými právy na publikované fotografie. Vzhledem k tomu, že fotky jsou evidentně reprodukované z nějaké publikace bych mněl trochu pochybnost, jestli je to zcela "košér"...

0/0
2.1.2012 19:08

Tereza Šírová

Re: Autorská práva

Buďte bez obav - máme dlouhodobé svolení od autora knihy jak k využívání citací, tak fotografií :-) Hezký večer!

+7/0
2.1.2012 19:19

martin2580

Super clanek

Kvuli temto clankum se da idnes cist. Skoda, ze zbytek jsou vetsinou bulvarni zalezitosti. Diky.

+6/0
2.1.2012 16:03

casey_ryback

Re: Super clanek

Na mě je to až moc "netechnicky" a pohádkově napsané, ale příhoda je to opravdu zajímavá.

0/0
5.1.2012 14:22

inosh

Honza Cech

Ja tam uplne vidim toho Honzu Cecha, jak tam mumla: "Kam chces letet, ty vole, vzdyt nemas ocas!"

+5/0
2.1.2012 15:29

Martin Soušek

nechápu

Stejně nechápu, že v 21. století se pořád letový provoz řídí huhňáním lidí do vysílačky a koukáním na radar.

.

V době super výkonných počítačů a autonomně létajících letadel a vrtulníků...

.

Některé obory mají neuvěřitelnou setrvačnost.

+1/0
2.1.2012 11:49

pteryx

Re: nechápu

Jednak není umělá inteligence tak daleko, jednak jakýkoli systém založený na počítači má slabá místa o kterých neodborník nic netuší - citlivost na radiaci, kosmické záření, elektromagnetické rušení. Proč si myslíte, že při havárii jaderné elektrárny řeší situaci lidé místo robotů? Ani ve Fukušimě to nebylo jiné, co se týče odolnosti elektroniky jsme od Černobylu téměř vůbec nepokročili.

+7/0
2.1.2012 12:37

hotovson

Re: nechápu

To se pozna zkuseny debater, do debaty o rizeni letoveho provozu umne zatahnout havarie v jadernych elektrarnach :)

0/0
2.1.2012 12:51

pteryx

Re: nechápu

Počítače prostě dosud nejsou dostatečně odolné a "inteligentní", aby mohly řídit letový provoz, co je na tom nepochopitelného? Kdo zavede automatizovaný systém zabezpečení letového provozu? Kdo ho vnutí těm stovkám leteckých společností, kdo to zaplatí? Kdo to má udělat, aby to bylo po celém světě kompatibilní, jak se vyhnout "válce systémů" ale současně zajistit, aby to bylo funkční? Když kvůli tomu začnou tomu padat letadla, tak Vy budete první, kdo bude žádat trest smrti pro jeho konstruktéry.

Jistě, třeba na železnici řídí provoz automatika. Ale tam je bezpečnost založena na tom, že řídící systémy jsou tam vícenásobně zálohované a když dojde k jakékoli nesrovnalosti, tak spadnou závory, nahodí se semafory na červenou, vlaky stojí a vše je bezpečné (všichni nadávají "na ty blbce co to řídí"). Je to efektivní řešení, ale dost drahé a technicky poměrně náročné, zvláště schvalovací proces je velice náročný, prokázat že zařízení vyhovuje bezpečnostním požadavkům je byrokratické peklo.

+3/0
2.1.2012 13:16

hbf

Re: nechápu

Tak tak, hlavní je to, že v letectví neexistuje bezpečný stav. Moc dobře je to vidět třeba na tom, že záchranná brzda, ve vlacích známá již více než 100 let, v letadlech dodnes není a nikdy nebude :-)

0/0
3.1.2012 10:18

madi

Re: nechápu

Jeste zbyva dodat, ze pri padu systemu se na draze i okolo vsechno zastavi, ale letadlo ve vzduchu pri kolapsu systemu bohuzel zastavit nejde.

0/0
6.1.2012 16:54

u.boat

Re: nechápu

Problém je že počítač NEMYSLÍ ale jen "porovnává jedničky a nuly" pokud se vyskytne problém na který nemá šablonu - game over (vem si takovou kontrolu pravopisu - pokud překlep existuje jako slovo ve slovníku, jen má jiný význam, nepozná ho)

Proto např. NASA při přistání apolla 11 prohlásila že pokud by měsíční modul nepilotoval člověk, ale jednalo by se o automat, skončila mise nezdarem (modul minul plánované místo k přistání a posádka musela za dost divokých okolností nalézt náhradní)

0/0
3.1.2012 21:56

K.Bartak

Re: nechápu

Nechápeš to z prostého důvodu. Vůbec nic o tom nevíš.

+7/0
2.1.2012 12:53

cthulhu.sashimi

Re: nechápu

-1, troll

0/0
2.1.2012 12:59

qantas5

Re: nechápu

+1 má pravdu. Vzduch je velmi nehomogenní neustále se měnící prostředí, počítač by to zvládl lépe než my, ale jen do okamžiku, kdy by začalo být něco nestandardní ( bouřky, turbulence, nouzové situace, diverze ). Jedním z hlavních mechanismů při řízení letového provozu je odhad. Nikoliv exaktní výpočet, nýbrž odhad , jenž člověk má na základě dlouhodobých a krátkodobých zkušeností. A počítače odhadovat neumí.

+1/0
2.1.2012 14:12

ijacek74

Re: nechápu

Pocitace jsou vyborne a spolehlive pri plneni "dobre definovanych" uloh, ve kterych je rozumne omezena sada vstupu a moznosti jak reagovat. Samozrejme zvladnou i narocnejsi kousky, ale tam je bud narocne programatorsky pokryt vsechny moznosti ktere muzou nastat, nebo se to resi metodami ktere vypadaji, ze vyresi vsechny moznosti, ale neda se dost dobre overit, ze neexistuji situace se kterymi si to neporadi (ruzne umele inteligence).

Ono uz jen resit ulohy ve 2D nebo 3D prostoru je dost prace, clovek koukne a vidi, pro pocitac to znamena ohromne mnozstvi vypoctu. Kdyz do toho prijdou nestandardni situace, kdy nastane potreba improvizovat, to proste komp jen tak neda.

Na druhou stranu, pocitace se hodi pro kontrolu, jestli nenastava nejaka kolizni situace - projde vsechny moznosti, nic neprehledne, na nic nezapomene, zvladne to xkrat za sekundu. Je to dobre definovane, tech moznosti neni moc a neni tezke to naprogramovat a na nic nezapomenout.

+2/0
2.1.2012 17:14

Chosé34

Re: nechápu

jeden důvod za všechny - počítač NIKDY nebude jednat tak aby si zachránil život když se něco podělá. Vždycky bude jednat tak jak má program - žádnej program na světě nemůže vědět co všechno se bude dít. Program nikdy nedokáže vynalézt a vymyslet způsob jedinečného řešení něčeho nečekaného

Tohle je důvod proč NIKDY nemají mít na důležitý věci počítače 100% kontrolu. Do místa kde to ovládají počítače na 100% nikdy nevejdu .. Bál bych se že mě nechají umřít. - to že tohle nechápeš je jasný důkaz tvojí nevnímavosti reality a toho že se nemáš rád. FUJ!

0/0
3.1.2012 10:21

Yesname

Re: nechápu

Zatím je pořád počítač rychlej blbec. Dobrej na řízení standardního průběhu procesů, nikoli na řešení nestandardních situací.

0/0
3.1.2012 23:29

qsilence

Re: nechápu

Díky konzervativnímu přístupu je letectví velmi bezpečné odvětví. Jednoduché věci se míň kazí. Dodnes třeba v každém letadle najdete mechanický víškoměr a tachometr i když máte glass cockpit a všechny informace jsou na displejích. Displeje občas odejdou (stačí vypnout elektriku), a v tom okamžiku je každý pilot šťastný, že díky kozervativnímu přístupu má stále přehled o výšce a rychlosti, i když elektronika nefunguje. Mimochodem, zeptejte se pilotů, jaký mají pocit z toho, že za ně řídí počítač. Většinou vám řeknou, že to je super, dokud nedojde ke krizové situaci a je potřeba provádět manéry, které jsou daleko za hranicí doporučených maxim, ale jsou nezbytné pro přežití a najdnou vám do toho začne kecat počítač. Například potřebujete udělat ostrou zatáčku, abyste se vyhli překážce a počítač vám řekne, že ne, že to je příliš nebezpečný manévr, protože letuškám by se mohl zvrhnout vozík s jídlem, zatímco se letadlo s rachotel tříští o horský masiv...

+1/0
4.1.2012 9:28

K.Bartak

Re: nechápu

Ty jsi srandista ;-D Mohl by jsi se živit psaním žertovných povídek.

0/0
5.1.2012 20:50

Chosé34

Re: nechápu

jo taky mě to pobavilo tříštění o horký masiv je nebezpečný manévr co by letuškám rozsypal vozíky s jídlem:)) hi hi hi ;-D;-D;-D

0/0
16.1.2012 15:19

ace-2

Re: nechápu

Samozřejmě se huhnaní do vysílačky zastaralé tak se přechází na digitální posílání příkazů. Laicky popsané to funguje jako SMSky. Řídící ti pošle zpravu, a ty jí v letadle potvrdíš, nebo ne. Stejně tak to jde udělat opačnou cestou. Aktuálně to funguje již nad zatíženým územím EU od letové hladiny 150. A tuším od 2014 to budou mít všechny letadla nainstalované. Tady je to popsaný http://en.wikipedia.org/wiki/Controller_Pilot_Data_Link_Communications

0/0
4.1.2012 13:29

Beter

Re: nechápu

To není huhňání, to je angličtina.

+2/0
4.1.2012 14:33

kosican

Nerozumiem jednej veci...

Podľa článku v tom čase neudávali dispečeri ani piloti dráhu (25, alebo 37 a podobne), takže iba povedali - máte povolenie na rolovanie na dráhe? To mi príde ako nezmysel, veď to by logicky znamenalo možnosť stretu dvoch lietadiel každú chvíľu...

0/0
2.1.2012 11:37

Naked and petrified

Re: Nerozumiem jednej veci...

Pravdepodobne byly sdeleni drahy a povoleni k vjeti na drahu dve ruzne zpravy. Nejdriv se dohodli na tom, jaka draha, potom dostali finalni povoleni - bez udani drahy. A v posledni komunikaci proste mluvili kazdy o jine draze.

Pokud obe povoleni dava jeden dispecer, vi o cem mluvi - tady se ovsem lide menili, mozna se na vymene informaci s temito dvema lety podileli dokonce 3 lide...

+2/0
2.1.2012 11:44

pteryx

Re: Nerozumiem jednej veci...

Po bitvě je každý generál. Jednoduché to je teprve až na to někdo přišel, prosadil to a osvědčilo se to v praxi.

0/0
2.1.2012 12:38

pablo_II

Re: Nerozumiem jednej veci...

jen pro upřesnění, dráha 37 neexistuje. Dráhy jsou čílsované podle kursu po deseti stupních, tedy nenižší číslo dráhy je 01 (kurs 010°), nejvyšší číslo dráhy je 36 (kurs 360°). Pokud jsou na lůetišti dbě souběžné dráhy tak se udává ještě pravá (right) R a levá (left) L. Plné zněnní dráhy tak tedy může například znít dráha 27L. Pokud se ještě třeba R a L liší povrchem, může se pro sichr udávat i ten povrch, aby nedošlo k nedorzumění (tráva/asfalt)

+1/0
2.1.2012 14:20

ijacek74

Re: Nerozumiem jednej veci...

Ona se typicky pouziva jen jedna draha porad pro vsechny (dle smeru vetru) a pak se najednou pro vsechny zmeni. Takze ridici samozrejme hlida, aby tam bylo jen jedno letadlo. Tady nastal chaos v tom, ze potrebovali drahu 25 uklidit a nebylo zrejme ktera letadla jeste pouzivaji tu 25 a ktera uz jdou na jinou. Kdyz se pri zmene drah zaroven menili i ridici, nestesti je hotovo.

Jinak to s tou 37 se vam opravdu povedlo jak uz psal nekdo prede mnou. To je jak ty IP adresy obsahujici 354 :-) nic ve zlem.

0/0
2.1.2012 17:00

Stranger_in_Moscow

Toto NEBYL poslední vážný průšvih ČSA

Autorka zapomíná ještě na jednu nehodu ČSA z roku 1977, která se odehrála později než nehoda popisovaná v tomto článku, a sice na nehodu Avie 14 OK-OCA dne 11.2.1977 v Bratislavě, kde zemřeli 4 lidé. Šlo ovšem o poštovní let, takže se mu nedostalo takové medializace jako jiným nehodám. Takže ano, ČSA létají bez velkého průšvihu od roku 1977, ale ne od srážky OK-CFD a OK-NAA z 2.1.

+1/0
2.1.2012 11:28

Tereza Šírová

Re: Toto NEBYL poslední vážný průšvih ČSA

Dobrý den,

máte pravdu. Měla jsem na mysli poslední vážnou nehodu s cestujícími, ale bohužel mi z výsledného textu někam utekli. Dík za upřesnění a mějte se pěkně!

+7/0
2.1.2012 11:38

flyflýsek

Re: Toto NEBYL poslední vážný průšvih ČSA

Jako vždy-R^:-):-)

0/0
2.1.2012 13:00

Chosé34

Re: Toto NEBYL poslední vážný průšvih ČSA

Zdravím autora článku:)

To je ale hodně zajímavý námět na článek ne? já osobně bych strašně rád věděl i o tomto letounu co měl nehodu i o jiných nákladních nebo jiných letech nejenom s cestujícími. Je mnoho lidí co je fascinuje jakékoliv létání na strojích jako mě. Děkuji za Vaše články krásně se čtou a je to moc kvalitní potěšení pro oko. Těším se na další.:-)R^

0/0
3.1.2012 10:33

Tereza Šírová

Re: Toto NEBYL poslední vážný průšvih ČSA

Zdravím Vás a díky moc za milý komentář. Máte pravdu, i tohle by časem za zpracování stálo. Některé "nákladní" nehody jsou fakt kuriozity a o člověka se u nich pokouší smích. Tu-154, co havarovalo u Hradce Králové tuším v roce 1990, protože bylo plné cigaret a ty chytily od omylem zapnutého vařiče... a pak mlhavě tuším o naprosté kuriozitě, kdy havarovalo letadlo snad venezuelské registrace, posádka taktéž cizí, jeden pilot propadlý pilotní průkaz... a do interiéru letadla si na styl Pata a Mata přidělali přídavné palivové nádrže, aby doletěli dál. Na odlehčení rubriky by to vůbec nebylo špatné. Díky za námět a mějte se pěkně! :-)R^

+2/0
3.1.2012 18:07

dicky75

Re: Toto NEBYL poslední vážný průšvih ČSA

O přídavných nádržích amatérsky přidělaných dovnitř letadla píše zajímavě F.Forsyth ve své poslední knížce Kobra, kdy se takto vybavovala malá letadla pašující kokain z Jižní Ameriky - z toho mi vychází, že takové případy jsou v pašeráckém světě časté.

0/0
5.1.2012 15:30

misticjoe

a co Suchdol?

Hledal jsem ve starsich clancich, mozna jsem prehledl, ale nenasel nic o havarii v Suchdole. Nechysta se clanek o ni?

0/0
2.1.2012 11:03

AsistentprofParkinsona

Re: a co Suchdol?

Suchdol, jestli mne paměť neklame, tak to byla DC9 InexAdria, nikoliv ČSA a šlo chybu pilota:-(

0/0
2.1.2012 11:19

Muf007

Re: a co Suchdol?

jj. a navíc šlo tuším o rok 1975

0/0
2.1.2012 11:28

misticjoe

Re: a co Suchdol?

Pisu snad o CSA? Jen jsem si na tu nehodu vzpomel v souvislosti s tim, ze se tez stala u nas.

0/0
3.1.2012 8:52

Tereza Šírová

Re: a co Suchdol?

Dobrý den,

Suchdol chystáme. Snad se dočkáte na podzim - články vydáváme v době, kdy k nehodě došlo a tahle spadá na konec října. Vydržte a zatím se mějte pěkně! :-)

0/0
2.1.2012 11:33

misticjoe

Re: a co Suchdol?

Diky za info :-)

0/0
3.1.2012 8:52

Freddie42

Kdyz je nekdo traktorista...

... tak muze jit treba delat predsedy poslanecke snemovny, jako blahe pameti pan Vlcek...

+2/0
2.1.2012 11:02

Jarda Kužel - Slavoj Houslice

Re: Kdyz je nekdo traktorista...

připoměl bych také četaře Topolánka.....

0/0
2.1.2012 11:30

pavel-m

Re: Kdyz je nekdo traktorista...

.. anebo železničáře Grosse:) Takových by se v politice našlo..

+1/0
2.1.2012 14:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.