Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč elektrická Octavie nedojede dál než 100 let staré elektromobily

Při pohledu o století nazpět s překvapením zjistíme, že tehdejší vozy elektromobilů měly zcela stejný dojezd jako dnes uváděné vozy, v některých případech i vyšší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vaclav Hanus

automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

drazi pratele! Tolik hodne prispevku, tolik argumentu...i protiargumentu, a vzteku z toho ze nekdo ma jiny nazor a nebo jine zivotni priority. A presto jsem nenasel zminku o dusledku ktery z toho vseho tak nejak automaticky vyplyva. Automobilismus, motorismus ktery se provozuje cca 100 let je jenom pomijiva epizodka v dejinach lidstvi. Desetitisice let se nasi predkove prepravovali pomoci konu.

0/0
17.2.2012 9:24

Stoura

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

S těmi koni uberte. Prokázáno je jen zhruba 5000 let.

0/0
17.2.2012 9:42

Vaclav Hanus

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

A joo, sorac! Ja si jej strelil. E-hm nicmene, to lze nejak prokazat? Myslite tim, ze se zatim nenalezly v pousti nikde

zadne zkamenele ostruhy? A nebo jak to lze prokazat? E-hm nicmene, to lze nejak prokazat? Myslite tim, ze se zatim nenalezly v pousti nikde zadne zkamenele ostruhy? A nebo jak to lze prokazat?

Ale tohle neni podstatne. Jinou vec bych rad poznamenal. Ja se domnivam, ze uz dnes by vymena auta za kone byla v mnoha pripadech rentabilni, kdyby....kdyby neexistovali technicke a to predevsim infrastrukturni prekazky. Problemem je ze veskere silnice jsou staveny na provoz automobily a nelze je sdilet s konskym provozem. Ja bych opacne asi docela vazne zacal uvazovat ze bych do prace zacal jezdit konem.

0/0
17.2.2012 10:39

Antonín, topič

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

Výsledky vašeho uvažování prodlužují život: jsou tak komické, že způsobují záchvaty smíchu. Prosím, pokračujte!

0/0
19.2.2012 1:54

Stoura

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

Problém s infrastrukturou koňské dopravy řešili už NewYorčané před 110 lety. Existovala obava, že brzy jejich město skončí pod mnohametrovou vrstvou hnoje, pokud se bude dále rozvíjet doprava stejným tempem. Vyřešil to jistý pan Ford.

Už předtím se  se stejným problémem setkali i provozovatelé koňské tramvaje. K přechodu na elektřinu je přiměla (kromě jiného) i nezvladatelně narůstající logistika koňských koblih.

0/0
19.2.2012 9:43

Vaclav Hanus

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

Ty argumenty jsou dost...bidne. Pan Ford nic nevyrasil. To si akorat myslali americane nejpozdeji v 60tych letech. Dnes uz vime ze nic nevyresil, akorat oddalil a umoznil tem nenasytnejsim, linym a koristnickym at zase urvou neco tem ostatnim.  Fiktivni problem s logistikou exkrementu je skutecne pouze fiktivni ponevac je to skutecne pouze logisticky problem. Akorat stacilo zorganizovat opatreni na odstranovani tohoto cedlejsiho produktu. Dale, dnes kdyz chci hnuj na svou zajradku musim za neho tvrde calovat. Cili on ten hnuj asi nebude az tolik skodlivej pro lidsky organismus. Dale, velike huste zalidnene aglomerace nejsou budoucnosti lidstvi...za predpokladu ze verime ze vse smeruje k trvale udrzitelnemu vyvoji. Paklize je budoucnost v takovych aglomeracich, pak tedy svet speje k zaniku. A v takovem pripade nema smysl cela tato debata.

0/0
21.2.2012 10:28

Stoura

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

Udělat nějaké řešení na 100 let podle mne zase není tak špatné. Takže se v názoru na automobilizaci asi neshodneme.

Problém u koní tkví především v množství a měrné hustotě poskytované energie, dále pak v nákladech na údržbu (výcvik, hřebelcování, krmení, veterinář). Na rozdíl od auta jsou náklady n aúdržbu stálé, prakticky bez ohledu na poskytovanou práci.

Aglomerace na rozdíl od Vás jako směr k zániku světa nevidím. Jako nevhodný se v minulosti jevil především systém vesnických komun bez komunikace, cestování, energie a techniky.

0/0
21.2.2012 16:30

Vaclav Hanus

Re: automobilismus pomijiva jen episodka v historii lidstvi

to ze se neshodnem a to nejenom v nazoru na automobilismus me bylo jasne jeste driv nezs vubec reagovala na muj prispevek. Ono mi to totiz bylo jasne uz kdyz jsem lezl na ceskej servr....

A jelikoz nemma cas reagovat porad dokola protiargumenty, tak timto diskusi koncim. Praaaci zdar!! Hola - hou!!

0/0
22.2.2012 6:46

nepetr

Kdy už

Lidé pochopí že rozmach elektromobilů je nesmysl? Dokáže si někdo představit kdyby se jen v ČR polovina aut měla vyměnit za elektromobily? Kde by se brala energie na dobíjení těhto aut? I Kdyby byly výměnné stanice baterií tak si to nedokážu dost dobře představit jak by jedna stanice dokázala obsloužit stejný počet automobilů jako dnes jedna benzínka. :-/

0/0
29.1.2012 17:19

Antonín, topič

Re: Kdy už

a) o jakém rozmachu to, prosím, hovoříte

b) ano, je spousta lidí, kteří si to přestavit dokáží, ovšem na to nestačí automobilový učňák

:-)

0/0
29.1.2012 18:13

nepetr

Re: Kdy už

Při průměrné době nabíjení baterií na dojezd 150km nesmysl.

Při cenách jedné baterie navím kdo by platil baterié připravené ve výměnné stanici řekněme že na jedno auto by musela na každé stnici "čekat" jedna nabitá baterie další nemsysl jelikož nevíme kam kdy kolik aut přijede že.;-D Na to nepotřebuju průmyslovku a VŠ;-D. Až bude dojezd na jedno dobití běžně 500km, nabíjení bude trvat cca 10 minut, cena baterie bude v řádech tisíců můžeme mluvit o reálném využití.

0/0
29.1.2012 18:21

Antonín, topič

Re: Kdy už

Já nemám problém přiznat, že něčemu nerozumím, zkuste to taky někdy.

0/0
30.1.2012 11:16

Stoura

Re: Kdy už

Energie je ten menší problém.  Na polovinu aut by stačilo jen konečně dostavět Temelín, nebo přestat vyvážet do Rakouska. Problémem jsou baterie, což rozebrali ostatní diskutující.

0/0
29.1.2012 21:44

nepetr

Re: Kdy už

aha a další polovina aut?:-/ Ta si počká na další temelín co? Baterie žádný problém nejsou, problém je jejih cena a vybudování stanic. Není žádný problém aby se baterie místo dobíjení měnily stejně jako si dnes tankujete;-) v tom případě by nevadil ani níský dojezd kolem 150km jen nevím kdo by zaplatil ty baterie ve výměných stanicích:-)

0/0
30.1.2012 7:52

Stoura

Re: Kdy už

Druhá polovina si počká například na druhý ze dvou  kroků, které jsem uvedl.

U baterií není problém jen cena, ale především kombinace cena/životnost. Protože to pak dost prodraží najeté kilometry. Výměnné stanice to neřeší, pokud je omezen počet nabíjecích cyklů. Takže v tom, že není jasné, kdo by to zaplatil, se shodneme.

+1/0
30.1.2012 8:41

Antonín, topič

Re: Kdy už

Souhlasím s tím, že pokud je problém cena akumulátorů, tak je problém s akumulátory. Nikoliv s elektrickou sítí, nikoliv s elektromotory, nikoliv s asfaltem na silnicích. Problém je akumulátor a cena na uskladněnou kWh, kterážto se počítá z investice, uskladněné energie na cyklus a reálný počet cyklů do konce životnosti. V případě nasazení se pak počítá například cena za 200tkm, ale může i za km, to je různé. Kupříkladu u Pb aku je amortizace 2 Kč/kWh, pak při 18kWh/100km to dělá 36 halířů na km. Podobně pro NiFe a NiCd, ale ty se hůř recyklují. NiMH už je 2,5x dražší. A to je bez vlastní elektrické energie.

0/0
30.1.2012 11:27

Stoura

Re: Kdy už

To je ta větší stránka problému. Menší, ale také dost podstatná je hmotnost. Protože ty akumulátory si auto musí vézt s sebou. To znamená větší jízdní odpory a ty pak spotřebu elektřiny.

Další věcí je topení - u spalovacího motoru se použije odpadní teplo, u elektrického je třeba přičíst topení ke spotřebě z akumulátorů. Opět spotřeba navíc.

0/0
30.1.2012 12:35

Antonín, topič

Re: Kdy už

Odpadního tepla je i u elektromobilu dost.

0/0
9.2.2012 16:54

VEGR

Re: Kdy už....topení v elektromobilech

Tento týden jsem najel asi 900 km a byla opravdu zima i dost blbě sjízdné silnice. (Praha,Č.Budějice,okresní silnice na Benešovsku..)

Neměl jsem s topením problém, mé vozy mají nezávislé topení a spotřebují cca 0,1 l benzinu za hodinu. Zjistil jsem, že od loňska zase podražilo.

www.elektromobil.wz.cz

0/0
12.2.2012 18:53

VEGR

Re: Kdy už

Pokud by jezdily všechny osobní vozy na elektřinu-píši o 4 milionech vozidel, spotřebovaly by cca 6% celkové naší  roční produkce elektřiny.

Elektromobily lze nabíjet z každé zásuvky a lze je nabíjet i pomalu.Rychle to dnes dokáží běžně za 20 minut.

Pokud se chcete opravdu dozvědět víc, dejte se k nám!  www.elektromobily-os.cz

0/0
12.2.2012 18:47

bk89322

Tesla

Tesla Model S ujede cca 500km a na rozdil od draheho a nepraktickeho roadsteru je to velmi pouzitelne auto, kde baterie nezaclani v kufru, jelikoz jsou v podvozku!

0/0
26.1.2012 11:48

Stoura

Re: Tesla

Jakou mají ty baterie životnost a kolik stojí jejich výměna?

0/0
27.1.2012 10:33

nepetr

Re: Tesla

A kolik tato verze stojí? Když verze s dojezdem 260km vychází na  1 155 000,- navíc dojezd 260 km u vozidle této třídy je velmi nepoužitelnýRv

0/0
29.1.2012 17:22

kaparu

proc jenom baterie?

Ja docela vidim budoucnost v superkapech. Rychle nabijeni a velika kapacita.

0/0
23.1.2012 12:57

Stoura

Re: proc jenom baterie?

Co problém svodových odporů a proměnlivosti napětí?

Jaká je u těch superkapacitorů prozatím dosažena měrná uložená energie na kilogram v nějaké seriově vyráběné podobě?

Jinak: myslím si, že je to sice také jedna z možných cest, ale rozhodně ne bezproblémová. Uvidíme, co se nakonec prosadí.

+1/0
23.1.2012 13:06

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

Já to zatím vidím na spalovací motor v optimálních parametrech plus ultrakapacitor na vyrovnávání výkonových špiček. Ultrakapacitor umí, na rozdíl od obvyklých aku, skladovat energii z rekuperace, zvládá vysoké nabíjecí proudy. Měrná energie je menší, než u aku, co si pamatuju posledně tak 10 Wh na kg.

0/0
23.1.2012 14:49

Ghost47

Re: proc jenom baterie?

Možná ještě ten motor bych nahradil turbínou - jsou menší, lehčí, dají se postavit tak, že spálí všechno od petroleje přes naftu po biolíh a jejich hlavní nevýhoda - vysoká spotřeba při malé zátěži - v tomhle případě odpadá.

0/0
23.1.2012 16:05

Stoura

Re: proc jenom baterie?

Můžete prosím dát odkaz na komerčně vyráběnou spalovací turbínu o výkonu v řádu desítek kilowatt s účinností lepší, než má spalovací motor?

0/0
23.1.2012 16:16

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

No, to asi těžko, ta účinnost tam není kdovíjaká a navíc, turbíny mají tendenci býti vysokootáčkové, což není tak docela výhoda ve spojení s elektrickým strojem (ztráty v železe, vířivé proudy atp.). P.S. Turbína je taky spalovací motor, jenom ne pístový.

0/0
23.1.2012 16:44

Stoura

Re: proc jenom baterie?

Já si myslel, že to tak nějak bude, ale raději jsem se zeptal.

0/0
23.1.2012 17:33

Stoura

Re: proc jenom baterie?

To je dost málo. Pokud to porovnám: Benzín: 4000Wh/kg (už v mechanické práci, v teple 3x víc), baterka 30-300  Wh/kg (lithium-vzduch prý až 2000), ultrakapacitor  10 Wh/kg.

Pokud tunové auto zabrzdím ze 130 km při sjezdu z dálnice, budu potřebovat  desetikilový superkapacitor. Na akumulaci posledního kopce na cestě  z Prahy do Karlových Varů bude třeba čtyřicetikilový.

Měnič bude třeba stejně jako u baterek. Podle mne jsou  ty kondenzátory zatím prakticky nepoužitelné - i olověné akumulátory jsou na tom lépe.

0/0
23.1.2012 22:08

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

No tak samozřejmě nemůžete navrhovat ultrakapacitor na největší kopec na planetě, to by bylo trochu neefektivní, musíte zvolit kompromisní nastavení. Podle mého názoru jsou použitelné velice dobře, právě k vyrovnávání proudových špiček v pohonu. Ztráty rostou s kvadrátem proudu, takže jeho vyhlazení ztráty omezuje. Jako hlavní zdroj energie se používají asymetrické ultrakapacitory, tuším, že v Rusku na to jezdí nějaký autobus v parku.

0/0
24.1.2012 8:12

Stoura

Re: proc jenom baterie?

150 metrů je největší kopec a planetě? Už jste prošel do některého ročníku základní školy, kde je zeměpis?

Mě vyšlo, že při udané energetické hustotě by ultrakapacitor musel tvořit přibližně jedno procento hmotnosti vozidla na každých 40 metrů výšky, kterou by vozidlo mělo vyjet (nebo při sjezdu zrekuperovat). Na Mont Blanc by se na to vyjet nedalo - to by musel ten kapacitor tvořit přes 100% hmotnosti. Ale i u mnohem menších kopců už by byl problém.

O růstu ztrát s kvadrátem proudu mám také jisté pochybnosti. Vnitřní odpor baterií se sice takhle projevuje, ale ztráty na něm netvoří ani zdaleka hlavní součást ztrát akumulace. Při vhodném designu článků to bude nepodstatné. Ale klidně to rozeberme podrobněji.

0/0
24.1.2012 11:21

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

Přejdu vaši ubohou impertinenci jako důsledek nějakého krátkodobého zatmění mysli.

0/0
24.1.2012 11:27

Stoura

Re: proc jenom baterie?

OK. Pokud bylo srovnání stopadesátimetrového kopce a nejvyšší hory jen nějakým zatměním, omlouvám se za své narážky a přecházím to také.

0/0
24.1.2012 17:33

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

Já jsem ale nepsal o tom kopci, já psal, že přestože by se to mohlo zdát vhodné, tak není rozumné dimenzovat rekuperaci na nejvyšší kopec světa (co kdyby ho někdo někdy sjížděl, že).

Stejně tak je rozumné jinak dimenzovat do Alp a jinak do Holandska. Superkondenzátory dojezd prodlužují, to je ověřeno.

0/0
26.1.2012 13:16

Stoura

Re: proc jenom baterie?

Problém je v tom, že dojezd nejen prodlužují, ale i zkracují. Tam, kde mohou rekuperovat, mohou dojezd prodloužit. Jinde znamenají jen zátěž navíc a tím zvyšují jízdní odpory či v kopci potřebnou potenciální energii. Výsledný efekt bude silně závislý na charakteru jízdy a krajiny.

A navíc není jisté, jestli by stejnou službu nezastal i setrvačník, u něhož se dá dosáhnout  podobné hustoty energie (10Wh/kg je pořád ještě rotace podzvukovou rychlostí, pokud má tvar prstence)

0/0
27.1.2012 10:29

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

Supercaps nemají gyroefekt a setrvačník potřebuje měnič navíc (motorgenerátor). Ale proč ne. Krom toho nejspíš setrvačník vyjde levněji. Nejlepší je motorgenerátor vestavěný do setrvačníku.

0/0
27.1.2012 10:59

Stoura

Re: proc jenom baterie?

I ten kapacitor bude potřebovat měnič, Byť jen elektronický. Protože napětí na něm bude úměrné procentu nabití (na rozdíl od chemických akumulátorů, kde je napětí prakticky stálé.)

0/0
27.1.2012 11:45

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

To není problém.

0/0
27.1.2012 12:26

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

P.S. rekuperační brzdění využijete vždy a jedete-li kopec nahoru, tak ho s nemalou pravděpodobností pojedete i dolů. Zbytečné jsou jen při dálničním nasazení, které ale u elektromobilu nedává praktický žádný smysl.

0/0
27.1.2012 11:01

Stoura

Re: proc jenom baterie?

Vždy ne. Pokud je kapacita akumulátoru (kondenzátoru) malá, tak zbytek kopce prostě musí jít jako teplo pryč.

Zrekuperovat sjezd z pražského Barrandova na Barrandovský most znamená mít v tunovém autě čtyřicetikilový kondenzátor. Pokud by byl menší, tak část energie přijde vniveč. Převážení těch 40 kil ale zvedne jízdní odpory a tedy i spotřebu o 4%.

0/0
27.1.2012 11:41

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

Tak to prr, 40 kilo určitě nemění aerodynamický odpor vozidla, že, ale jen valivý.

0/0
27.1.2012 12:27

Stoura

Re: proc jenom baterie?

Jenže Vy jste argumentoval provozem ve městě. Při nízkých rychlostech je aerodynamický odpor proti valivému prakticky zanedbatelný.

0/0
27.1.2012 12:55

Antonín, topič

Re: proc jenom baterie?

Jistě - záleží na konkrétním provozním modelu. Kde se elektromobily hodí nyní je zřejmé z toho, kde skutečně jezdí. Osobní elektroauta jsou až na výjimky jen takovou módou automobilek, něco jako účast v motosportu. Reálně se to prostě neprodává a když, tak si to koupí zase firmy jako součást image.

0/0
27.1.2012 13:22

Stoura

Re: proc jenom baterie?

V tomhle se asi shodneme.

0/0
27.1.2012 13:35

von Kleist

Re: proc jenom baterie?

"Kapacita" je velika ve srovnani s beznymi kapacitory. V J/kg i J/m^3 je na tom i hure nez bezne akumulatory (lepe pak ve W/kg), s benzinem to ani nema smysl srovnavat. Ultracap by bylo mozne pouzit na opravdu kratkodobe vyrovnavani tj. zachyt jednoho brzdeni atd. Jako doplnek fajn, ale problem hlavniho uloziste energie to neresi.

0/0
24.1.2012 10:12

JavorMagor

To vypada

jako by redaktori dostavali 100Kc priplatek za kazdy clanek o elektroautech z rozpoctu EU.

jinak si ten elektroprujem neumim vysvetlit. Nastesti jsou i jine stranky, o normalnich autech, kde to vidi vsechno  realisticteji.

http://www.autoforum.cz/bleskovky/bmw-m1-navrat-legendy-znovu-na-scene/

+1/0
23.1.2012 10:03

květko lumír

bezdrátový přenos energie

jednoduchý řešení, netřeba baterek, stačila by jedna anténa:-P

0/0
23.1.2012 7:45

Chleba a brambory

Re: bezdrátový přenos energie

R^;-D Ten mě dostal hned po ránu.

0/0
23.1.2012 9:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.