Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mráz trhá koleje ve dne i v noci. Podívejte se, jak se opravují

Silný mráz trhá železniční kolejnice, jako by byly z papíru. Podívejte se, jak parta dělníků bojuje s roztrženou kolejnicí navzdory zamrzlému nářadí i zázemí. Při práci kolem nich jezdí pískající vlaky. Hluk z mechanizace je přitom natolik silný, že na nebezpečí musí chlapy upozorňovat bezpečnostní hlídka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jmhad

je tu fakt

hodně moudrých,kteří ví vše o pnutí kolejnic,dilatačních spárách a pod..Ale ta zmiňovaná hlídka je předepsána co dráha je dráhou a ne zrovna nyní,když mrzne.Zaměstnanec nesmí sám v kolejiště dělat ,kromě drobných oprav,třeba přitažení šroubu,kdy může toho rychle nechat a jít stranou.A traduje se,že jeden pochůzkář to chtěl,připravil si nářadí a najednou si uvědomil,že ho nemá kdo hlídat.Tak to zase naházel zpátky a ze samého leknutí,co se všechno mohlo stát, odešel do nejbližší hospody se uklidnit.:-/

0/0
13.2.2012 10:11

jana zo salasa

Zdravím všetkých zabezpečovákov

ktorý študovali na VŠDaS katedra Bloky a spoje v ŽA iste sa dobre bavia na odborných úvahách jednotlivých típkov, ale zase každý vie niečo iné. :-)

0/0
12.2.2012 23:42

ferenczy

Dobrý článek

Jsem rád za tento článek. Myslím, že je dobré normálním lidem ukázat pozadí věcí, které jim přijdou samozřejmé. Tedy v tomto případě cestovní vlakem. Po odborné stránce myslím také dobře napsané. Až na kalsické "chytráky" v diskuzi rozhodně hodnotím kladně. +1 :)

0/0
12.2.2012 23:20


Celebrise

Kucí

Kucí to uměj R^

0/0
12.2.2012 23:13

mráčidlo

Hoši, děkujem,

konečně solidní reportáž o někom užitečnějším, než jsou čutálisti. Díky, jste borci.R^

+3/0
12.2.2012 22:29

bigbadboy

Mezera

Proč tam nechávají takovou mezeru? Pak ty vlaky nemají drncat ;-D

0/0
12.2.2012 22:16

Fist

Mají ti chlapi k dispozici tekoucí vodu?

V zázemí je teplota pod bodem mrazu - to jako je jinotaj, že chlapům zamrzla voda? Mají ti chlapi k dispozici tekoucí vodu? Mají si z čeho uvařit čaj či spláchnout na WC trus? Nebo mohou si dát sprchu?

0/0
12.2.2012 21:53

Profesionální neúplatný diskutér

Již při pokládce kolejnic někde soudruzi udělali chybu

Nekvalitní ocel, špatně spočítaná teplotní roztažnost, chybná konstrukce tratě ...

Jinak by mě náramně zajímalo, jestli koleje mrazem praskají i v severských evropských zemích, nebo v Kanadě .. atd.

0/0
12.2.2012 21:42

PatrikChrz

Re: Již při pokládce kolejnic někde soudruzi udělali chybu

Taky si říkám. Nebo třeba v Rusku, tam jsou oblasti s největšími rozdíly teplot na světě.

0/0
12.2.2012 22:12

mráčidlo

Re: Již při pokládce kolejnic někde soudruzi udělali chybu

Za Rakouska-Uherska se pokládaly koleje dělené s dilatačními spárami, právě kvůli teplotní roztažnosti. Koleje praskají od té doby, co jsou pokládány v celku a jsou svařované. Praskají za mrazu i za velkých veder, to zase dochází k vybočování kolejí.

0/0
12.2.2012 22:32

lucinkapes

Nechapu ...

Je tu nekdo technicky znaly a vysvetli mne:

1.) Proc vyrezavaji kus kolejnice a nestaci ta provizorni oprava? Tak by tam byla dira se spojkama jen jedna. Po "oprave" jsou tam diry se spojkama dve.

2.) Proc kdyz uz musi byt spoje dva kvuli dilataci cast puvodni koleje vymenuji? Stacilo by udelat druhy rez jeste o 6m dal a vysledek by byl stejny (dve diry, dva spoje)

3.) Proc to vlastne spouji takto divne misto svareni. Vlak pak musi drncat. Kdyz se pokladaji nove koleje, tak se snad svaruji ne?

0/0
12.2.2012 20:53

BMG

Re: Nechapu ...

1) a 2) Protože při prasknutí kolejnice za současných klimatických podmínek se obvykle vytvoří spára široká několik centimetrů. Na fotce je to konečně pěkně vidět. Takto široká mezera je nebezpečná železničnímu provozu, nejsem si teď jistý, už jsem már let mimo dráhu, ale mám dojem, že maximální povolená šířka spáry je 25mm, přes větší mezeru by vlaky vůbec neměly jezdit. A to je právě důvodem výměny kolejnice - zimou "smrsklou" kolejnici nikdo zpátky nenatáhne, proto se určitý kus vyřízne a místo něj se tam dá kus o malinko delší, aby spáry měly tu správnou délku.

3) Protože svařovat při teplotách nižších než 0 stupňů není dovoleno. samozřejmě na jaře, až to počasí dovolí bude i toto místo opraveno definitivně a kolejnice budou znovu svařeny.

+2/0
12.2.2012 21:03

lucinkapes

Re: Nechapu ...

Dekuji za vysvetleni. To svarovani teda chapu, ale jeste mne napada, proc ten tu mezeru necim nevycpou? Treba by ta spojka kterou tvori dva kusy zelezneho platu mohla byt jakoze pismeno H (kde uprostred by byl navareny kus - treba 4cm - kolejnice.

0/0
12.2.2012 21:07

BMG

Re: Nechapu ...

Samozřejmě že to existuje, nejste první koho to napadlo. Slangově se takovému kousku kolejnice vloženému do příliš široké spáry říká koník. Má to zase jednu vadu, předpisy to naprosto jednoznačně zakazují, i když občas to nějaký traťmistr na nějaké stopadesáté odstavné koleji použil. Ale do hodně pojížděných kolejí by si to nikdo použít nedovolil.

0/0
12.2.2012 21:14

Lokýt

Re: Nechapu ...

Poučné, děkujeme moc.

0/0
12.2.2012 22:52

Zefram Cochrane

Díky chlapi za tu práci

Není to jednoduchá práce , nebo někde v teple. Také jedna z těch, kterou si těžko představíte dělat až do nového důchodu, do 70 let.

Díky také redaktorům, že o takové "triviální" práci píší. Teď už víme co tam ta parta chlapů dělá a jak to dělá. R^

+14/0
12.2.2012 19:28

1000101111001111

Re: Díky chlapi za tu práci

A proč by to měli dělat do 70 let? Máme snad dostatek absolventů fakulty sociálních studií, kteří v oboru gender studies práci neseženou a budou nakonec muset používat pro obživu ruce, protože ani tzv. "neziskovek" neuživíme nekonečně mnoho.

.

I ti pánové na fotkách mají hezkých pár desítek let na to, aby se naučili i něco dalšího, než jen spojovat kolejnice. Vy si myslíte, že třeba i jen baleťák tančí do sedmdesáti? Svatá prostoto... pak se má člověk divit, odkud se berou všechny ty odborářské nářky...

0/0
12.2.2012 21:49

houba_

ocel

ze se vlivem tepelne roztaznosti ocel pri ochlazovani "zkracuje" to ano, ale rozhodne je nesmysl, ze by ocel pri -30 krehla a kvuli tomu praskla, to jen pan novinar zase veri kazde pohadce

0/0
12.2.2012 18:30

Bundas

Re: ocel

ale křehne...

0/0
12.2.2012 18:53

Dawemaster

Re: ocel

Tak to jste se trochu přestřelil. Zjistěte si něco o fyzikálních vlastnostech oceli,než zase něco plácnete jen tak do tmy...

0/0
12.2.2012 19:21

Fist

Re: ocel

Každá tavba je unikátní. A to se nebavíme o dalším tepelném zpracování, kdy se mění krystalická struktura.

0/0
12.2.2012 21:33

houba_

Re: ocel

kdyz "chlapi" mluvi o krehnuti, zrejme mysleli, ze ocel diky "nizkym" teplotam cca -20 zttratila pruznost. To si opravdu myslite, ze ocel zachovava sve fyzikalni vlastnosti v nejakem velmi uzkem rozsahu teplot??? -20 neni zadny mraz resp. nemzeni to vlastnosti ocele, ze ktere jsou kolejnice delane.

krehnutim u oceli je myleno neco trosku jineho, nez ze se zacne lamat jako plast, navic ocel krehne za zcela jinych teplot (400-600)

0/0
12.2.2012 22:10

tajny agent

Sudruh tam ma nejaku spinavu tu bundu ...

chlapi, toz uz jsme nejaci ti budovatele kapitalizmu, tak se o sebe starejte at jste jak ze skatulky ;-D

0/0
12.2.2012 17:43

bez vysvětlení - smazán

až tuto fotku uvidí bezpečnost práce, tak

je ten chlápek bez prémií. Nemá ani opchranou přilbu, ani sluchátka a ty brýle taky nejsou to pravé ořechové. :-)

+1/0
12.2.2012 16:37

109e

Re: až tuto fotku uvidí bezpečnost práce, tak

Přilbu?

0/0
12.2.2012 21:26

Vesuvit

Re: až tuto fotku uvidí bezpečnost práce, tak

Jo, blembák!

0/0
13.2.2012 16:03

Neposlušný_občan_Rebel

Je

zajímavé že v 60 či 70 letech minulého století takové problémy nebyly a

také bývaly silné mrazy.. Není to náhodou tím že ta modrá armáda má víc

úředníků než těch co se dřív starali o určitou trasu tak aby koleje jako

celek byly bez problémů ?

0/0
12.2.2012 16:19

bartik09

Re: Je

A mate pro to co rikate nejake podklady, nebo si to jen pamatujete?

+2/0
12.2.2012 16:31

Bundas

Re: Je

Pamatuje...to je hrůza, co se dnes děje...to za komunistů nebylo;-D;-D;-D

0/0
12.2.2012 16:35

Nalim27

Re: Je

Jo presne. Treba dneska dopoledne - na 2 hodiny jsem v mobilu nemel signal! Hruza! To za komunistu nebylo...

+1/0
12.2.2012 20:41

mamlasos

Re: Je

No, nevím co uředníci ale koleje se prý už méně spojkovávaj zato víc svařujou, to by dávalo smysl protože pak se to v létě vlní a v zimě trhá, no zrovinka jak je ukázaný v článku...

0/0
12.2.2012 16:31

Uphillman

Re: Je

Je to tak, svařujou se, aby vlaky nedrncaly. Ale jak pořešili rozpínání, smršťování, to nechápu.

0/0
12.2.2012 20:37

BMG

Re: Je

Rozpínání a smršťování je pořešené pevností oceli kolejnic a koleje jako celku. Prostě v kolejnicích je po většinu roku podélné napětí, které je tím vyšší, čím vyšší je rozdíl mezi teplotou za které byly kolejnice svařeny a teplotou, která právě v kolejnici je.

0/0
12.2.2012 20:46

pavlik12

Re: Je

Betonove prazce a vznikle namahani se pokud mozno prenasi plne na kolejovy spodek.

0/0
12.2.2012 21:52

mamlasos

Re: Je

No jak vidno to moc dobře nepořešili...

0/0
12.2.2012 22:34

Miky83

Re: Je

Tak ty jsi hustý týpek.

0/0
12.2.2012 20:49

ghope

Re: Je

Nejsem odborník, ale dřív asi byly asi dilatační spáry a dne nejsou. Pamatuji si taky jak to drncalo tfftů tfftů...tfftů tfftů...tftů tfftů nebo dumdum dumdum dumdum, no nevím jak lépe ten zvuk popsat, ale pamatuju si to. Dnes to tak nedrcá, to je škoda. Lépe se ve vlaku usínalo.:-)

0/0
12.2.2012 20:57

milan963

Dobře

napsaný. Člověk kolikrát ani neví co tam ti chlápci kolem kolejí pořád dělají. Akorát mi moc hlava nebere jak to je pak se svařovanými kolejemi. Tam žádné diletace nejsou. V mrazu asi i taková ´nekonečná´ kolej praskne, ale když je fakt hodně velký vedro, tak se přeci musí taktéž roztahovat, ale když není kam... Zná někdo odpověď?

0/0
12.2.2012 15:55

Bundas

Re: Dobře

Kolejnice se nemá kam roztahovat nebo smršťovat, tak se tepltotní dilatace projevují jako normálové napětí. V zimě tah v létě tlak. Rošt na bezstykové koleji musí být proto velmi dobře zaštěrkován, aby měl dostatečný boční odpor a nedocházelo k vybočení koleje.

+1/0
12.2.2012 16:33

milan963

Re: Dobře

díky za odpověď, nevěděl jsem a už vímR^

0/0
12.2.2012 16:35

sucipej roznec druhy

Re: Dobře

A co je tohle? http://img.photobucket.com/albums/v642/stidder/Rails.jpg

0/0
13.2.2012 8:30

mamlasos

Jak to je?

A mě by zas zajímalo jak je vůbec možné že takový zlom vznikne? to jsou ty koleje špatně naprojektované, vyrobené nebo se s mrazem nepočítalo? Vždyť ta dilatace musí počítat i s mrazy, nebo tam žádná není a proto se to trhá?

0/0
12.2.2012 15:50

Gilth

Re: Jak to je?

Jako ze treba v zime by se mesta prestehovala o najeky ten metr bliz aby se eliminovalo smrstovani materialu = fyzika? Pro me jednoznacne prispevek mesice... Napiste to nekam do Bravicka at se maj mlady taky cemu zasmat...

0/0
13.2.2012 12:08

horalzvysociny

díky

Díky za článek pro všechny, kteří jezdí vlaky často do práce i pro ty výletníky. Lidi často netuší, co se na železnici děje v pozadí, abychom mohli bezpečně a pohodlně cestovat.

Přeji autorovi vše dobré.

Hezký den všem.

+3/0
12.2.2012 14:27

legendaryboy

Lom kolejnice nevznikl namahanim

POkud lom kolejnice nevznikl namahanim mechanickymale ale tepelnou dilataci...za mrazu smrstenim, co se stane na takove nastavene kolejnici v lete? Roztahne se vice nez obvykle a koleje budou pri tropickych vedrech kvovolakke, nebo ne? Z blata do louze... R^;-)

0/0
12.2.2012 14:27

Korektní Želva

Re: Lom kolejnice nevznikl namahanim

V létě tam hold budeš mít vlnky no :) Aspoň nebude jízda vlakem tak monotóní ;-D Za horskou dráhu lidi normálně platěj, tak to mají ve vlaku zadarmo ;-D

0/0
12.2.2012 14:30

hidrantt

Re: Lom kolejnice nevznikl namahanim

ne,po úsecích jsou dilatační spáry

0/0
12.2.2012 15:23

Bundas

Re: Lom kolejnice nevznikl namahanim

Lom kolejnice vznikne mechanickým namáháním, tzn. ocel v razu zkřehne a přirázu od projetí vlaku dojde k lomu. U kolejí v článku, tj. kolej s dilatičními styky, je  kolejnice dlouhá 25 nebo 30m a poté je dilatační spára, kde se teplotní výkyvy pořeší....Jinej případ je u bezstykové koleje, která se svařena a teplotní výkyvy se vním projevují jako normálová napětí...

0/0
12.2.2012 15:42

RomanStra

Nu.

Když vidím toho panáčka s tou rozbrušovačkou, tak ten zřejmě netuší co je to tinnitus. Ovšem až propukne

je pozdě. Mimochodem je to jeden z častých důvodů k sebevraždě.

Při překročení hluku nad 80dB jde již o zdraví ve všech případech.

0/0
12.2.2012 13:35

Korektní Želva

Re: Nu.

Já si vždycky myslel, že až nad 90dB je hlasitost, která se považuje za nebezpečnou. :-)

A nad, to má kdejakej koncert, diskotéka, ale i každá druhá fabrika (uvnitř) se v klidu dostane nad.

80, i 90dB v dnešní společnosti všichni překračujou prakticky neustále. Nevím kolik mají tady při téhle práci, ale rozhodně to nebude zase tak velkej rozdíl oproti třeba těm fabrikám.

0/0
12.2.2012 14:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.