Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jediné stisknutí tlačítka dělilo svět od 3. světové války. Už několikrát

Podplukovník Petrov měl na rozhodnutí půl hodiny. Podle přístrojů na SSSR mířila atomová hlavice. Rozhodl se však, že jde o falešný poplach. V horší situaci se ocitli vojáci během kubánské krize a svět pak ještě minimálně pětkrát i během osmdesátých let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

maron

výbuch v podzemí?

Využiju toho, že je to tu samý odborník. Co by se stalo, kdyby byla jaderná bomba umístěna dejme tomu 1km pod zemí? Dokázala by tam bomba třeba "pohnout" Zemí a ovlivnit roční období? či tak něco?

0/0
7.3.2012 13:02

Stoura

Re: výbuch v podzemí?

Zkuste si přečíst něco o podzemních jaderných testech. Byly jich provedeny stovky.

0/0
8.3.2012 11:05

otas

jednohlasný souhlas tří mužů:

to nějaká blbost, že? Jak mohou tři lidé souhlasit jednohlasně. Snad jednomyslně.

+1/0
5.3.2012 9:03


Stoura

Re: jednomyslný souhlas tří mužů:

to nějaká blbost, že? Jak mohou tři různí lidé mít jednu mysl? :-P

0/0
8.3.2012 11:06

Jem Hadar999

Co se nam to autor snazi namluvit?

Vypada to jako ami propaganda. Nevim co se delo v te dobe, ale dnes mackaji tlacitka a vyprovokovavaji valky v USA..Rv

0/0
4.3.2012 15:10

ice67

Re: Co se nam to autor snazi namluvit?

ano ... nejlepší ami propaganda je článek o ruském podplukovníkovi ;-)

0/0
4.3.2012 17:24

mysak001

Smutne,

ze par hloupych narodu a je jedno, zda je to "pakaz" Americka, Ruska, nebo jina ma tu moc rozhodovat o tech, kterych se to vubec netyka. Nevim, kdo dal nejakym vymastencum pravo, rozhodovat i o nasich zivotech? At se vyvrazdi navzajem a netahaji do toho ostatni. Byl by tu konecne klid. Me by osobne ani Rusove, ani Americane nechybeli. Jsou to narody zahledene samy do sebe, ktere se stale domnivaji, ze prave oni jsou ti nadlide, kteri by meli mit to pravo rozhodovat o tech druhych. Hruza.

0/0
3.3.2012 12:08

ice67

Re: Smutne,

Zrovna ty dva národy - zahleděné do sebe - se významnou měrou zasloužily o likvidaci režimů, které mají na svědomí miliony životů - nacistického Německa a militaristického Japonska. To byla skutečná hrůza. Američané pro tvou informaci tahali Evropu z průseru dvakrát (WWI a WWII) ... a nemuseli ;-)

+3/0
3.3.2012 12:43

JavorMagor

Re: Smutne,

vite, problem je v lidskych genech. Je to vzdycky to same, at chcete nebo ne. Principem jakehokoliv lidskeho konani je zajistit si pristup ke zdrojum, moci a rozmnozovani.  Muzete si nastudovat dejiny od uplnych prapocatku az doted a je to porad to same porad dokola. Muzete taky pozorovat tlupy simpanzu. Ne nadarmo jsou to nasi nejblizsi zijici pribuzni. Zrovna vcera jsem koukal na dokumentarni film,, jak silnejsi, asi 150clenna tlupa, kvuli par fikovnikum prepadla vedlejsi slabsi tlupu, vyhnala ji z teritoria a co nestihlo utect bylo rozsapano na kusy a sezrano, vcetne mladat. Muzeme byt radi, ze tu zijeme uz tolik desetileti v relativnim klidu se svejkovskou strategii nebojovat a na konci konfliktu se slavne pridat ke strane viteze. :-)

+1/0
3.3.2012 12:59

mysak001

Re: Smutne,

No jeden z tech narodu se take zaslouzil o to, ze nastolil ve vybrane casti Evropy rezim, ktery znicil mnoho zivotu. A ten druhy narod zahledeny do sebe s tim nic neudelal. Take je treba si uvedomit, ze oni to nedelali kvuli tomu, aby pomohli druhym, ale predevsim proto, ze pomohli jak ekonomicky, ale take hlavne politickym vlivem predevsim sami sobe. Ona se jim tam pomoc vratila bohate zpet a mimochodem branili defakto i sami sebe (Nemci a Japonci by meli apetit i na ne). Rusove ted byli v utlumu, kdo vi co se bude v budoucnu dit. Americane se vzili do roce spasitele sveta a strkaji nos vsude a do vseho.

Takze diky za info, ale u me nic nemeni na tom, ze zit na Zemi s temito narody stejne neni dlouhodoba vyhra ;-)

+1/0
3.3.2012 16:16

ice67

Re: Smutne,

... a ten druhý s tím nic neudělal? A co měl udělat se zeměmi, kde někteří ovčané (sheeple) tyhle režimy nadšeně oslavovali? Vyhlásit jim válku? Z jedné právě vyšel a stála ho pomalu půl milionu mrtvých mužů, kteří si mohli užívat mírového života.

Měli by zachraňovat něčí zadek zatímco ten, kdo by s tím měl něco dělat se válí na gauči? A když udělají totéž v zemích, kde je to mnohem horší, než to kdy bylo u nás, tak strkají nos do všeho?

Při vší úctě ... život s lidmi sdílejícími podobné názory není dlouhodobá výhra. ;-)

Jak se někomu bohatě vyplatí asi 25 milionů mrtvých? Můžete to nějak rozumně vysvětlit?

+1/0
3.3.2012 17:44

mysak001

Re: Smutne,

Vysvetlit se to da jednoduse. Pro vlady a mocnare techto zemi jsou lide jen prostredek k dosazeni cile. Vy si myslite, ze je opravdu zajima, ze v tech valkach ztraceji muze? Vezte, ze jim to je uplne jedno. Jedine, co jim muze vadit je to, ze jim zaplati mene dani - to ale vojenske silence nezajima. Ti maji svuj cil a nejaci vojaci a ze mohou zemrit? To je smesne. Kdyby kazdy racionalne uvazoval, tak by nikdy valka nebyla. Kdyby se nekdo zajimal o to, ze obcane umrou, tak by je nikam nehnal. Premyslel nekdo, kdyz hnal mlade vojaky do Vietnamu? Myslite, ze nekomu vadi, ze umiraji v Afghanistanu? Nevadi. Hlavni je, ze si par pomazanych hlav dosahne sveho a tim to konci. Je to hlavne o moci, vlivu.

Chapu, ze mate USA jako vzor a nechci Vam to brat. Ja je vidim jako ovce, ktere jsou na svoji Ameriku hrdi a kdyz se jich zeptate proc, tak pomalu ani sami nevedi. Opravdovy sovietsky clovek, opravdovy americky clovek. Amerika 60. let neexistuje a nikdy uz nebude-zbyl jen odpad. Bohuzel.

0/0
3.3.2012 20:38

ice67

Re: Smutne,

Ten úvod O.K. ale to platí bohužel pro kteroukoli vládu a nejen za války :( příklady od nás asi nemusím uvádět, že?

USA není můj vzor, stejně jako jím není SSSR ... jen nemám rád bláboly o zlých Američanech a zlých Rusácích.

Procento debilů v těchto zemí je zhruba stejně velké jako u nás ;)

A s tím odpadem ... podívejte se kolem sebe, než začnete soudit sousedy :) Ono je hrozně jednoduché házet vinu za svou situaci na druhé

+1/0
3.3.2012 21:10

Hra11

Re: Smutne,

Američané tahali Evropu z průseru? Ti tahali z průseru v ždy pouze velmocenské státy jako Francie a Anglie, které svoji politikou tu Evropu do toho průseru pomáhali zatáhnout. Jinak Amerika na evropských konfliktech vždy v pohodě vydělala. A to, že sem šli bojovat jejich občané? To si vždy pomohli, protože se zbavili podle nich zbytečného lidského balastu, pro který nebyla práce. Ti lidé sem šli, aby v případě přežití zajistili sebe, a ve druhém případě své rodiny. Z jejich dokumentů jistě víte, že USA ještě do 2 SVV verbovali odvedence, kteří teprve při vstupu do armády poznali třeba, co je to čistidlo na boty, co je to ručník, zubní pasta, kartáček na zuby a podobně. Nesmíte stále věřit jejich ideologicky zaměřeným filmům. Jinak ono to totiž na druhé straně té fronty nebylo jinačí. Zajisté víte, kteří filozofové proklamovali věci, jak se zbavit lidského balastu.

0/0
4.3.2012 10:53

ice67

Re: Smutne,

Vy jste docela komik :) Pouze Anglii a Francii? Vydělala? Tím, že platila Lend Lease? Vydělala hlavně po válce, na dodávkách pro zdevastovanou Evropu :) Odvedenci, kteří teprve na vojně poznali čistidlo na boty, ručník a kartáček na zuby se v československé armádě vyskytovali ještě koncem 80-tých let :) Armádu zrušili, takže dnes je běžně potkáte v některých vybraných lokalitách ČR :)

Na druhé straně to nebylo jinačí ... v tom souhlasím, ono to nebylo jinačí ani na třetí nebo čtvrté straně :)

0/0
4.3.2012 14:38

Na západní frontě lež

Nereálná panika

Rusové odzkoušeli Car-bombu (světově TSAR), měla dva vodíkové stupně olověný obal, původně měla mít i třetí stupeň z uranu 238 a výkon 100 MT TNT, takto to bylo jen 57 MT, Bomba byla sice méně výkonná, než se plánovalo, ale i přes impozantní test byla zlikvidována oblast (mechanicky pouze 40km, plazmatická koule 9,2 km) v porovnání se Zemí velmi malá, teplota po fúzi rychle klesá v sekundách (samotná fúze trvala 39 nanosekund). Na Youtube jsou odkazy na tento pokus - impozantní tlaková vlna, záblesk, seizmická vlna, po usazení prachu jen mírně poškozená krajina - pro zemi nic tragického. Kolem jaderných zbraní je stále dojem obrovského ničení, prakticky významný je jen pocit a vcelku rychlé účinky neviditelného záření, nic tak extra ničivého to není. Mnohem větší vnímanou silou jsou erupce sopek či zemětřesení a tsunami - to proto, že energie z jaderného výbuchu je velmi rychle rozptýlena, což se o těchto jevech říct nedá. Podívejte se na dvě japonská města a první místo v délce života

+1/0
3.3.2012 0:45

ice67

Re: Nereálná panika

protože to byl test. Záměrem nebyla likvidace konkrétního cíle.

Šlo nadzemní výbuch ve výšce 4 km, proto byl radioaktivní spad minimální a tlaková vlna se neměla od čeho odrazit, ani na co působit.

Když dojde k výbuchu na zemi nebo těsně nad zemí (do 1km), což je typické nasazení při ničení pozemních nebo námořních cílů, jsou tyto účinky mnohem větší. Oblast zasažená radioaktivním spadem se smrtelnými nebo organizmus devastujícími dávkami ve střednědobém horizontu může mít stovky kilometrů na délku.

Navíc při současném odpalu se účinky sčítají. Obrazně řečeno, je to stejné jako zapálit deset malých ohníčků v průběhu týdne - nic se neděje ale stejné množství paliva na jednom místě dokáže vypálit fabriku :)

+2/0
3.3.2012 8:31

fujojte

Re: Nereálná panika

zničená oblast 40 km se zdá menší, když není epicentrum v centru města :-)

0/0
3.3.2012 12:41

Seeker-M

Re: Nereálná panika

Tsar bomba měla ráži 50 Mt. Na tu byla vyprojektována, údaj 57 Mt je odhad západních tajných služeb na základě provedených pozorování a měření. Rusové vždy uváděli 50 Mt a to se obecně považuje za pravdivé.

Jaderný výbuch působí třemi okamžitými mechanismy: tepelným zářením, radioaktivním zářením a tlakovou vlnou. Při ráži 50 Mt je radiokativním zářením zabito vše živé v oblasti o *poloměru* cca 6.5 km, tlakovou vlnou v oblasti o *poloměru* cca 26 km a tepelným zářením v oblasti o *poloměru* 55 km. Kritéria přitom jsou pro radioaktivitu dávka 500 rem, pro tlakovou vlnu 4.6 psi (přetlak 30 kPa, který zničí naprostou většinu vcivilních i vojenských budov), pro tepelné záření způsobení popálenin 3 stupně (8cal/cm^2).

Japonská města byla zasažena pumami o ráži ~20 kt, tj. dvaapůltisíckrát menší. Jistě, s energiemi přírodních katastrov ani tsar bomba srovnat nejde, jaderné zbraně nemohou planetě ublížit. Ale že by jaderné zbraně nebyly nic extra... Jo už to vidím, psal jste to v 0:45 ;-)

0/0
3.3.2012 14:46

Na západní frontě lež

Re: Nereálná panika

Já také počítám, že drtivá většina jaderných zbraní je daleko menší ráže. Není v ničím zájmu použít tak silnou bombu, k čemu by to bylo? I samotní Sověti se zalekli původního projektu tří stupňů, a to už je co říct.

Napadá mě jen jediný stát, kde by mohly dvě Car-bomby vyřešit velký problém lidstva, ale to je můj subjektivní politicky zcela nekorektní názor.

0/0
3.3.2012 20:19

Na západní frontě lež

Re: Nereálná panika

P.S. Zároveň zrovna tento stát je jediný, který je schopen použít jaderné zbraně způsobem totální likvidace bez mrknutí oka.

0/0
3.3.2012 20:35

ojarda

Hrůza člověka jímá

co za  smrtící síly jsou v arzenálu mocností. Tady je třeba ruská raketová smrt!. http://www.youtube.com/watch?v=dhALIGkb1Q4!;-€

0/0
2.3.2012 20:06

Na západní frontě lež

Re: Hrůza člověka jímá

Vynásobte si to desíti, připočtěte všechny kontinenty a získáte raketovou smrt USA.

0/0
3.3.2012 0:37

ice67

Re: Hrůza člověka jímá

proč deseti?

0/0
3.3.2012 8:38

ice67

Re: Hrůza člověka jímá

a proč všemi kontinenty? Nějaké "nové" informace z Ruďasu?

0/0
3.3.2012 8:41

venkovan.1975

Pěkné!

Pěkný článek, díky za něj!

+2/0
2.3.2012 19:26

fsp1111

Kubánská krize

Defcon 2, maximální nervozita a sovětům explodovala po startu raketa s komunikačním satelitem. V NORADu už už mačkali START. V podstatě asi stejná situace jako v článku popsaná. Díky za ten 25 minutový let.

0/0
2.3.2012 17:21

roman15

DOST ZAJÍMAVÉ

a nezaujaté, což je v našich poměrech zpívající Věry Parkanové dost příjemné překvapení R^[>-]

+4/0
2.3.2012 16:41

ČtenářXYZ

mozna to tlacitko zmacknout mel...

co se dnes uz ve svete deje to je hruza, mozna by lidstvo potrebovalo dostat uz konecne poradne prez drzku.

+7/0
2.3.2012 16:32

JavorMagor

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

dnes uz jsou technologie, ktere maji stejnou ucinnost jako jaderne zbrane, ale bez vedlejsich radioaktivnich ucinku. Takze to ber pozitivne, az to zmacknou tedka, bude to mnohem ekologictejsi nez tehdy ;-)

0/0
2.3.2012 16:50

glumik5.0

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

HM, jaké máte technologie na mysli?

0/0
2.3.2012 16:52

fsp1111

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

Myslíš palivové bomby? Ty také uvolňují radioaktivitu.

0/0
2.3.2012 17:23

Potíárač zlořádu

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

To jako myslite termobarické bomby jako je například americká GBU-43 MOAB? Pokud ano tak je nesmysl, že by uvolnovala nějakou radioaktivitu a je i nesmysl je jakkoliv co do učinku srovnavat s atomovkama, i když to občas nevzdělaní novináři děaji. GBU-43 MOAB máý ekvivalent 11-15tun TNT ruska obdoba 4x tolik ale atomovky se pocitaji na tisice tun az miliony tun TNT. TO je prostě naprosto nesrovnatelná věc.

0/0
2.3.2012 18:30

JavorMagor

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

boj na nezamorenem uzemi ma ale taky neco do sebe.

0/0
2.3.2012 18:33

JavorMagor

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

a treba jedina salva z TOS-1 totalne znici uzemi 400x200 metru, jak meli moznost zjistit obranci Grozneho. Perlicka na konec: Ruská armáda si za použití palivo-vzdušných zbraní vysloužila kritiku celého světa, protože tyto zbraně jsou zakázány některými mezinárodními dohodami. U zbraní však platí (a v Rusku dvojnásob), že negativní reklama je nejlepší reklama, takže jediným viditelným výsledkem kritiky bylo zvýšení zájmu o TOS-1 z řady zemí.

0/0
3.3.2012 15:28

ice67

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

400*200 metrů to je vyloženě porovnatelné s jadernou municí :) Normální raketomet ;-) Smerch, Uragan, MLRS mají podobné účinky ;-)

0/0
3.3.2012 18:29

Petrbike

Re: mozna to tlacitko zmacknout mel...

Klasická reakce primitiva... nevidí řešení tak vše zruší. Že k tomu lidstvu patří také si nepřipouští. Pokud se mu tu nelíbí, je kolem dost vysokých mostů... a bude to méně bolestivé než umírat po ozáření.

+3/0
2.3.2012 19:14

mam-rad-pivo

..

Napravo rakety, nalevo rakety. Já můžu být teoreticky desetkrát mrtvý a ona mě straší s kouřením.

+4/0
2.3.2012 13:20

JavorMagor

Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

a to potopeni jaderne ponorky Kursk behem vojenskeho cviceni, ktere naridil Putin.

Oficialne za to mohla technicka zavada noveho typu torpeda, neoficialne se tam Americani motali tak nestastne, ze doslo ke kontaktu ruske a americke ponorky a vetsi a hure manevrovatelny Kursk narazil do morskeho dna.

Nasledne explodoval a pohrbil vsechny cleny posadky. Rusove vehementne intervenovali, ale zcista jasna veskere teorie o stretu 2 ponorek popreli. Rok nato se ztratila velmi zajimava castka odpovidajici cene jedne jaderne ponorky z budovy Pentagonu, kterou udajne zasahli teroristi dopravnim letadlem....  Z letadla se ale nenasly nikdy zadne trosky a osud penez je zahalen tajemstvim.

Ano, jde o udalosti kolem 11. září 2001

A oficialni verze vysetrovani je asi tak uveritelna, jako ze Kennedyho zabil Lee Harvey Oswald.

+3/0
2.3.2012 13:04

TBC

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

No, ne že bych tady ten offtopic chtěl nějak rozjíždět, ale to, že se nenašly žádné trosky letadla, je naprosto jasně vyvratitelný blábol. Kromě toho, pokud se podíváte na fotky z nějakých jiných leteckých nehod, kde letadlo narazilo vysokou rychlostí do země, uvidíte úplně stejný obrázek...

+7/0
2.3.2012 13:08

JavorMagor

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

offtopic ;-D je to jenom proto, ze pravdiva verze kolem 11 zari se docka odtajneni tak za 100 let ... mozna.

na odtajneni pripadu vrazdy kennedyho se ceka uz 50 let a zatim uplne zbytecne . ;-)

0/0
2.3.2012 13:10

citrusek

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

Fakt jsi magor.

+5/0
2.3.2012 13:47

TBC

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

Jenomže mezi vraždou Kennedyho a 11. zářím existuje docela zásadní rozdíl, že o jednom střelci byly pochybnosti hned od začátku. Navíc, ty námitky jsou skutečně objektivní a zatím se je nepodařilo uspokojivě vysvětlit.

Naproti tomu, námitky kolem 9/11 vyplývají většinou z nedostatečného pochopení pozorovaných jevů (vím o tom, že například způsob pádu WTC není úplně přesně vysvětlen -pád, nikoliv samotná příčina!) a pokud se člověk o to opravdu začne zajímat, zjistí, že většina z nich je prostě skutečně jenom nepochopení (viz např. Pentagon, nebo události okolo United 96).

Tím samozřejmě neříkám, že je tam víc, než co zatím víme. Dokážu si klidně představit, že o tom Bushova administrativa věděla a buď z neschopnosti nebo z úmyslu to nechala proběhnout. Ovšem o tom, JAK (rozlišujte od PROČ)to proběhlo je relativně jasno...

0/0
2.3.2012 13:55

islandan

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

to je podobné jako okolnosti japonského útoku na Pearl Harbor. Americká administrativa o tom také asi věděla, ale protože potřebovala uvést národ do protijaponské nálady, tak nechala letadlovky mimo oblast útoku a obětovala zastaralé bitevníky (a pár tisíc příslušníků námořních sil a dalších). Účinek se dostavil......

+1/0
2.3.2012 16:11

JavorMagor

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

Presne. Kdo by se trapil hospodarskou recesi, omezovanim svobod a zmanipulovanymi prezidentskymi volbami pri  tak barvitem medialnim obrazu stovek  americanu umirajicich rukama teroristu a to v primem prenosu primo z centra NY .

Tehdy jsem jim to take veril. Dneska to vidim tak, ze se akorat zbavili par starych baraku a obetovali vlastni nevinne lidi vymenou  za podporu verejneho mineni. Heslem ve volbach bylo nevmesovat se do vnitrnich zalezitosti cizich statu. Po padu WTC se najednou "bojovalo proti terorismu".

0/0
2.3.2012 18:04

pivak

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

;-D;-D;-D

0/0
2.3.2012 13:21

Danny_Kay

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

Ty ses jeden z tech, co uz se rozhodli verit tomu, cemu chteji...Jestli ti na to nekdy zbude cas, zkus pouzit rozum a uvazovat logicky...pak mozna dojdes k tomu, ze udalosti z 11. zari se MOZNA nestaly tak, jak je oficialni media zprostredkovavaji,ale zcela URCITE se nestaly tak, jak je prezentuje "particka nadsencu" podporujicich demolicni teorii...fakt k tomu staci jen logika...;-)

0/0
2.3.2012 13:35

JavorMagor

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

Logika veci je naprosto jasna, vitez prezidentskych voleb byl napojen na vlivne naftarske rodiny. Po padu WTC a utoku na Pentagon dal dotycny prezident zelenou uderum v Afghanistanu a Iraku. Ropny prumysl v techto zemich ovladly americke firmy napojene na ty same lidi, ktere dotycneho prezidenta pomohly zvolit. Myslim, ze k tomu neni moc co dodavat, snad jen to, ze prostsi cast lidi se dodnes domniva, ze za tim byl nejaky terorista s hadrem kolem hlavy, ktery prevezl cele USA a tisice lidi, kteri se tam staraji o narodni bezpecnost.

0/0
2.3.2012 14:07

Danny_Kay

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

jo no ten utok na Afganistan prinesl Americe velice neobvykle mnozstvi ropy...;-D

+2/0
2.3.2012 14:28

JavorMagor

Re: Chybi tam jeste jedna zajimava udalost

a na Irak a na Libyii jeste min

0/0
2.3.2012 14:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.