Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Z Číhoště vylétla do stratosféry amatérská sonda, vrátila se i se snímky

Z malé obce Číhošť na Havlíčkobrodsku v neděli dopoledne vylétla do stratosféry amatérská sonda Normandy. Vypustila ji skupinka studentů ze sdružení No:mad. Sonda za pomoci meteorologického balonu vyletěla do výšky zhruba třiceti kilometrů. Celou dobu letu snímaly dvě kamery. Za tři hodiny se vrátila na Zem. I s kompletním záznamem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Bazinga:D

Jaké

balony se k tomuto používají? nějaký speciální materiál?

0/0
13.3.2012 18:42

David41

Takových je

podobných letů se provádí v amatérských podmínkách celkem dost ,ale většina je nelegálních viděl jsem i balˇon ze sáčků který byly poslepovaný nevím čím dostalo se to do 5km ,akorát to jen měřilo teplotu a výšku foťák to nemělo kvůli váze.

0/0
8.3.2012 17:30

1888

Amaterske nosice

budou slabe a proto se na kosmonauty budou skolit male deti, nebo lide trpasliciho vzrustu.

0/0
6.3.2012 2:01

petrsv

Detaily letu. Sem!

Žádám autora, aby doplnil technické detaily letu. Nepochybně skupina studentů nějaké bude mít. Zatím jsou pouze pochybnosti. Např. výška letu a doba letu (běžně se zjišťuje radiolokací, celkem náročné...), dráha (kam to spadlo), způsob vypouštění.

Jinak 30 km výška je celkem na metál (pokud vůbec byla), jestli nejsou vypouštěči speciálně vyškolení a zkušení. Kondenzovaná voda (mraky jsou na foto vidět) zmrzlá na povrchu balónu jej dokáže roztrhnout i třeba v 8 km, nebo tropopauza o nějaký 2 km výše dodělá zbytek. Balón byl už na zemi hodně plný, hádal bych, že se nedostal výš než 15 km. Taky mě pobavil člen skupiny, který „Díky sofistikovaným predikčním systémům” měl model předpokládaného letu a věděl, kde mu to přistane. (Zase jeden inovátor, který v iPhonu vypočítá počasí pro celou severní polokouli (a možná i dál…).

0/0
5.3.2012 14:10

Mražená spermie

***

jen blbněte, až to někomu spadne na hlavu tak bude pozdě.

0/0
5.3.2012 10:26

Titan.no1

Re: ***

Mnohem větší paseku udělá nemražená spermie...;-)

+1/0
5.3.2012 11:54

Nemohu ji zadat, je blokovana...

A alespon kratka ukazka z toho co sonda natocila

by nebyla?;-(

0/0
5.3.2012 9:04

Osvald Moučka

Re: A alespon kratka ukazka z toho co sonda natocila

Jednu fotku už zveřejnili - http://lix.in/-b8cd5c

0/0
5.3.2012 12:59

petrsv

Re: A alespon kratka ukazka z toho co sonda natocila

R^    ;-)

0/0
5.3.2012 14:11

fellowcz

Re: A alespon kratka ukazka z toho co sonda natocila

V článku je napsáno, že to chtějí nejdřív sestříhat. Výsledku se snad dočkáme brzy.

0/0
5.3.2012 14:13

ade80160@email.cz

probudte se lidi

zadny vesmir neexistuje. fakt je, se cela zema je jedna velka placka, ktera je prikryta modrym platnem. ve dne ho prosvicuje ultrasilna zarovka, takze to vypada jako slunce. za platnem se nachazi uplne jiny svet vytvoreny vladami celeho sveta..nema do nej pristup nikdo, jen prezidenti a nekolik vyvolenych z rad nejbohatsich lidi. tohle je cela pravda.

0/0
5.3.2012 9:04

zdeman

Re: probudte se lidi

Takže nám jenom lžou?

0/0
5.3.2012 9:58

ade80160@email.cz

Re: probudte se lidi

samozrejme..je to spiknuti vsech vlad.

0/0
5.3.2012 10:03

Mražená spermie

Re: probudte se lidi

tušil jsem to. :-(

0/0
5.3.2012 10:24

martin1234

Re: probudte se lidi

a heslo pro průchod je k....a?

0/0
5.3.2012 22:30

Montana B.

Re: probudte se lidi

;-D

0/0
6.3.2012 8:57

repulsive

pytel

kdyby ten pytel místo helia napustili vakuem, mohli vyletět skoro až do toho vesmíru..

0/0
5.3.2012 0:50

ade80160@email.cz

Re: pytel

to je fakt..a vacuum je mnohem levnejsi a da se sehnat na kazde benzince..ale s tim vesmirem to nebude tak horky.

0/0
5.3.2012 9:06

Nemohu ji zadat, je blokovana...

Re: pytel

Delas si sice srandu, ale pokud by ten pytel byl z trochu jineho materialu tak by to slo...

0/0
5.3.2012 9:08

Jura Kava

To je toho

Anglický děti už tam poslaly i kosmonauty!R^

 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1091896/Out-world-British-teddy-bears-strapped-helium-weather-balloon-reach-edge-space.html

0/0
4.3.2012 22:35

Poberta TOPowyč , chemik-ethylik

To nic není , to je toho .....

Slovensko bude mít vlastní družici a my jen podělanou vládní Trojkolku

0/0
4.3.2012 19:58

njuska

Vesmír

Ach jo... Viděl jsem zprávy na Nově. A nezklamali. Prý balon vyletěl do vesmíru. Škoda jen, že neschopná (a asi i hloupá) redakce TV NOVA si není schopna ověřit základní fakta, která se učí už na ZŠ. Balon do vesmíru nevyletěl, a to ani omylem. Do vesmíru mu chyběly další 2/3 cesty (tedy, dalších asi 70 km). Tento balon vyletěl do stratosféry, ve které běžně létají meteorologické balony, vojenská letadla a někdy i dopravní.

0/0
4.3.2012 19:53

John Nash

Re: Vesmír

Tak jsem si tu reportáž dohledal a nemá smysl komentovat... viz.

0/0
4.3.2012 21:59

1888

Zajimalo by mne

jak probiha vycvik Cihostskych kosmonautu ;-D

0/0
4.3.2012 18:09

roddie2

Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Na Libuši vypouštějí meteorologické sondy každou chvíli, sice nemají kamery, ale mají měřáky na záznam meteorologických jevů. Nakonec taky prasknou a obalené polystyrenem někde skončí. Mimochodem - dost pochybuji, že v 30 km nad zemí je stav beztíže.

0/0
4.3.2012 17:30

fellowcz

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Stav beztíže nastane při volném pádu, nezáleží na výšce.

+3/0
4.3.2012 17:44

njuska

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Ano, stav beztíže zažiješ, ikdyž se s Tebou utrhne výtah. Ale co to má co společného? Tento balon do vesmíru rozhodně nedoletěl -a to ani omylem. Stále se pohyboval v atmosféře (tedy ve vzduchu).

0/0
4.3.2012 19:55

fellowcz

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Reagoval jsem na poslední větu.

0/0
4.3.2012 21:53

roddie2

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Tak nejsem nějaký velký fyzik, ale za stav beztíže považuji především stav, kdy na předmět (prakticky) nepůsobí gravitace, což je např. ve vesmíru. Pár kiláků nad zemí ve volném prostoru působí gravitace velmi silně a není to nic než volný pád (že by paragáni prožívali stav beztíže, když padají vlivem gravitace zatraceně rychle k zemi?). Jasný, tenhle stav se dá nasimulovat třeba v strmě klesajícím letadle, které tvoří uzavřenou soustavu a v rámci ní se nasimuluje efekt bez tíže, to ale stále neznamená, že na objekty v letadle nepůsobí gravitace.

0/0
4.3.2012 20:49

fellowcz

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Ve vesmíru nepůsobí gravitace? To máte špatné informace. Gravitace působí i v mezihvezdném prostoru, působí na sebe i mezi vzdálenými galaxiemi. Díky gravitaci obíhají planety kolem Slunce a to už vesmír je. V ISS asi 350 km nad zemským povrchem jsou astronauti ve stavu beztíže, protože na ně gravitace nepůsobí? Naopak, gravitace na ně působí, bez ní by odfrčeli do hlubin kosmu natotata. Asi vás to překvapí, ale neustále padají směrem k Zemi volným pádem, rychlost je ale vyvážena setrvačným pohybem kolmým na gravitační sílu. Gravitace a setrvačnost jsou sladěné tak, aby výsledný pohyb udržoval ISS na oběžné dráze. Bez gravitace by to nešlo. Ve vesmíru (prakticky) neexistuje místo bez gravitace.

+2/0
4.3.2012 21:53

Lvy

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Přesně tak, navíc na ISS je vcelku skoro stejná gravitace jako na zemi, rozdíl je minimální. Ale s těmi místy bez gravitace je to trošku jinak, existují a v okolí země jsou tuším minimálně dva, označené jako L1 a L2 s tím, že to jsou tzv. Lagrangeovy body. Ten název jsem jen tipnul z hlavy, teď se mi nechce hledat jak se to přesně má psát.

0/0
5.3.2012 0:46

fellowcz

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Máte pravdu, tyto body by se jako místa bez gravitace dala nazvat. Lagrangeových bodů je ve skutečnosti 5. Opět se zde vyrovnávají různé síly, včetně gravitační. Prakticky to vypadá ta, že v nich gravitace zdánlivě není. Pochopitelně je to jen výsledek vzájemného rušení sil, ktere jsou pořád přítomny.

0/0
5.3.2012 14:08

Lvy

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Ano, přesně tak jsem to myslel, děkuji za přesnější popis, já se o to až tak moc totiž nezajímám.

0/0
5.3.2012 14:15

1888

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

V libracnich bodech neni zadna gravitace a predmety ktere v nich setrvavaji obihaji okolo slunce podobne jako zeme. Zrejmne je pritahuje ke slunci nejaka neznama sila podobne jako zem.

0/0
6.3.2012 1:59

Nemohu ji zadat, je blokovana...

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

8-o;-D;-D;-D

0/0
5.3.2012 9:07

Astaroth

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

Je to tzv. Čihošťský zázrak. Dějí se pravidelně.

0/0
4.3.2012 20:39

takyumimkecat

Re: Nevím, co z toho dělají za zázrak.

ve spojení s Čakovickým prakem.....:-)

0/0
6.3.2012 14:30

Filips18

Funguje vám to video?

Mě se akorát zobrazí reklama, pak to běží asi 10vteřin, náhle se obraz ukončí že už není a běží tam nějaký zvuk podobný pšoukání:Dtakže z videa zase nic nemám.

0/0
4.3.2012 17:16

topič elektrárenský

Re: Funguje vám to video?

Mně funguje normálně, bez reklamy a uložitelné pomocí RealPlayer Downoladeru (ve formátu .mp4). Prohlížeč FF 10.0.2.

0/0
4.3.2012 17:20

mlada_fronta

Je to lež - první českou stratosférickou sondu byla czANSO !

http://www.czanso.com/

http://czanso.com/flight/index.php?c=fotky-z-balonu&usg=ALkJrhg0TR4gLiXCbdRXb9Zvn7c1PFkAVA/

---

Zatímco tým czANSO předvedl již loni v září perfektní práci s prefektními výsledky a jejich startosférický balón hned na první pokus vystoupal do stratosféry, nafotil a natočil úžasné záběry, u No:mad tak trochu vítězí forma nad obsahem a dost nechutné je to nabubřelé a lživé PR okolo ... ne, že bych jim ten úspěch nakonec nepřál, ale rozhodně nebyli první, jak se v tom barnumském článku píše.

+2/0
4.3.2012 15:26

techtle

Re: Je to lež - první českou stratosférickou sondu byla czANSO !

Vy v tom článku někde čtete, že dnes byla vypuštěna "první česká stratosférickou sonda" ??

Co trošku vychladnout a zkusit mluvit (psát) pomaleji než číst(myslet)...

0/0
4.3.2012 15:34

mlada_fronta

Re: Je to lež - první českou stratosférickou sondu byla czANSO !

Máte pravdu. Už to tam není ...

0/0
4.3.2012 15:40

uran235

Re: Je to lež - první českou stratosférickou sondu byla czANSO !

Ten clanek se pozmenil. Balony uz nelitaji do vesmiru, ale do stratosfery a taky ne poprve. :-P Inu, autor je sice vemeno, ale dokaze alespon cist a reagovat.

0/0
4.3.2012 21:23

Qíteček - nikoli alpský

Nejýše jsem byl na Pradědu (1492m)

Tak nevím, byl jsem ve vesmíru, nebyl jsem ve vesmíru....

+1/0
4.3.2012 14:46

ježo

Re: Nejýše jsem byl na Pradědu (1492m)

Ve vesmíru jsi pořád.O hranici kosmu se můžeme bavit.

0/0
4.3.2012 14:52

njuska

Re: Nejýše jsem byl na Pradědu (1492m)

O hranici se můžeš bavit - sám. Většina ví (tedy kromě několika redaktorů TV Nova), že za hranici je už dlouho považováno 100 km.

0/0
4.3.2012 19:57

Englishman

Re: Nejýše jsem byl na Pradědu (1492m)

Být ve vesmíru dokáže každý trouba. Ale dostat se z něj ven, na to už je potřeba mít fištróna. :-P

+2/0
4.3.2012 16:44

uran235

Re: Nejýše jsem byl na Pradědu (1492m)

Sorry, kamo, ale do vesmiru se dostanes jedine balonem. Zeptej se soudruha Gagarina nebo Remka. Maji s lety balonem po ruznych koutech vesmiru bohate zkusenosti.;-D

0/0
4.3.2012 21:27

Líný_mravenec

Hlavně nehejbejte žádným křížkem..

nebo to zase někdo vodskáče... :-/

0/0
4.3.2012 14:29

gonzalez_cz

Re: Hlavně nehejbejte žádným křížkem..

Jojo, chudák pan Toufar!

0/0
4.3.2012 17:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.