Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Superstíhačka F-22 Raptor někdy otráví svého pilota. Neví se proč

Superstíhačka F-22 Raptor záhadně ohrožuje piloty toxickými plyny v kyslíkovém systému stroje. Přiznal to i Pentagon. Příčinu se zatím nepodařilo odhalit a mezitím se stíhačka přestala vyrábět.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

neandrtálec

MIGy nám to taky dělaly

:-)

0/0
25.4.2012 6:03

Ram1

Mě ta moje stíhačka občas taky pěkně otráví.

;-)

+9/0
20.4.2012 8:55

nomádius

Nojo amíci

Toto napsat o Migu, to by zde bylo zase kritiky na ruskou techniku, co?

+1/0
20.4.2012 7:37

swiss114-3

hm deti v Indii

zase neco spatne zmontovali...oni ty plasove zavity za nic nestoji..

+2/0
20.4.2012 7:13

Bob-an

No s tou cenou

3 miliardy za kus to je na ceske pomery pomerne levne ne? Gripeny urcite levnejsi nebudou :-D

+1/0
19.4.2012 1:11

jfb2

Re: No s tou cenou

Je fakt, že je to méně, než na kolik nás vyšla jedna aktivní L-159 Alca ... A to bez legrace.

+1/0
19.4.2012 9:05

bechernik

Re: No s tou cenou

to je samozřejmě nesmysl ;-D

0/0
20.4.2012 17:33

jfb2

Re: No s tou cenou

Není, celkové náklady na L-159 se odhadují na cca 100 mld Kč, aktivně ve službě jich máme 24, což je dnes cca 220 mil USD, což je 1,5 Raptoru.  A to v korunách před lety, kdy měla hodnotu vyšší, takže po započtení inflace bychom za ot měli raptory 2. Ano, máme skladem dalších necelých 50 ks, ale ty jsou nám jaksi na nic. Ale i kdyby se počítali také, tak by jedna L-159 vyšla na na cca 70 mil USD, což je cena dvou F-16, či jedné moderní F/A-18 i s výzbrojí ...

0/0
21.4.2012 19:55

bechernik

Re: No s tou cenou

uveďte zdroj, rád se zasměju :-D

kromě toho nějak zapomínáte, že celková cena za celý projekt raptora je přes 60 Mld $ , takže cena za kus je nějakých 10Mld korun...

+1/0
22.4.2012 1:00

jfb2

Re: No s tou cenou

No tak podle Letecví je to 51 mld za L-159 http://www.letectvi.cz/letectvi/Article63927.html . A to je oficiální údaj. Takže za ně bychom si mohli koupit 18 Raptorů. Což je samozřejmě nesmysl. ale např. je to částka, za kterou bychom koupili několik desítek F/A-18, či gripenů bez dalšího vybavení, anebo cca 20 letadel s plnou podporou.

0/0
22.4.2012 20:33

bechernik

Re: No s tou cenou

tak 51mld je uz mnohem realnejsi odhad, 100mld je hodne mimo misu Rv

0/0
23.4.2012 0:35

grimosa

Re: No s tou cenou

náklady na jeden kus L159 jsou 13 mil USD,  náklady na jeden kus F22 raptor jsou 150 mil USD, cena projektu F22 je 0.65 bil USD

0/0
23.4.2012 9:42

jfb2

Re: No s tou cenou

Ehm, 13 mil USD je základní nabídková cena za L-159, ne náklady.

0/0
23.4.2012 15:55

Deratizátor is back!

Jestli by nebylo od věci více sledovat stravovací

návyky pilotů. Možná by se konečně našla příčina občasného výskytu toxických plynů.;-)

0/0
18.4.2012 18:26

datel.gambler

Re: Jestli by nebylo od věci více sledovat stravovací

nebo když letí moc rychle, tak se strachem pos*** a pak se udusí tím smradem ;-D

+1/0
19.4.2012 10:53

LSD

Možné vysvětlení

A není přéčinou elektrónka E-13 z podniko Katoda Olomóc?

+3/0
18.4.2012 16:50

JirkaVonErzgebirge

Re: Možné vysvětlení

Ne. Na vině je tén pertinax.

0/0
18.4.2012 19:30

generál Failure

Re: Možné vysvětlení

Pertinax, devatenáctý římský císař?

0/0
18.4.2012 21:24

Babul

Re: Možné vysvětlení

Né, pertinaxové karburátor.

0/0
19.4.2012 20:47

řešení

SKYNET?

;-D

0/0
18.4.2012 13:11

bedineu

toxický kyslík

Možná už to tady někdo psal nevím. Diskuse nejde rozbalit a listovat se mi nechce. Kyslík je pod vyžsím tlakem toxický, dochází ke ztrátám vědomí, bezvědomí. proto se může kyslík používat asi jen do 15m pokud si pamatuji. Dokonce je teratogenní a poškozuje DNA. Bezvědomí přichází náhle a bez varování.

0/0
18.4.2012 12:01

Tajemný muž

Re: toxický kyslík

Máte pravdu, kdyslík je opravdu toxický. 100% kyslík se nesmí používat ve větší hloubce ponoru, než 5,5 metru a normální vzduch je možné použít do 55 metrů hloubky. Hlouběji (tzn. větší tlak) se používají směsi ochuzené o kyslík. V letadle je ale tlak menší. Ano, stíhačky mají přetlakovou kabinu, ale v ní je tlak buď stejný, jako máme tady dole na zemi, nebo mírně menší. Proto si myslím, že s tímhle problém není, ani kdyby tam měli 100% kdyslík (Raptor není ponorka ;-D).

Spíše jde o to, že se tam vyvíjelo málo kyslíku, nebo se tam dostalo ještě něco dalšího (ftaláty z masky "made in china?;-D). Ale o toxicitu kyslíku tady nejde.

0/0
18.4.2012 12:34

JirkaVonErzgebirge

Re: toxický kyslík

Co když dojde k prudkému poklesu parciálního tlaku kyslíku ve směsi? Třeba tím, že při nějakém manévru je plyn stlačen do jiné části letounu. Dusík je lehčí než kyslík, tak může dojít k jejich oddělení.

0/0
18.4.2012 14:18

generál Failure

Re: toxický kyslík

To by musel být sakra brutální manévr :-) Pilot by při něm odtekl škvírami v podlaze :-)

 

Rozdělení dusíku a kyslíku je pěkná hypotéza, ale brání ji termodynamické zákony. Nicméně nepromíchání kyslíku a plynu ochuzeného o kyslík teoreticky možné je.

0/0
18.4.2012 16:03

JirkaVonErzgebirge

Re: toxický kyslík

No, vždyť málem odtekl (usnul). Rozdělení dusíku a kyslíku jako plynů s rozdílnou molekulární hmotností termodynamické zákony nebrání. Ale uznám, že by potřebná gravitační síla mohla být řádově jinde, než je možné v letadle (nepočítal jsem to, ani se k tomu nechystám).

Otázka je, jak fungují vyvíječe kyslíku. Zatímco ve vesmírných plavidlech to funguje dobře (vyrábí asi stejná společnost), ve stíhačce jsou s tím problémy. Takže na vině bude dynamika pohybu.

Poznámka: ne, nehodlám se nechat zaměstnat u Lockheada.

0/0
18.4.2012 19:30

K.Bartak

Re: toxický kyslík

To je fór;-DÚžasná hypotéza.

0/0
23.4.2012 0:39

LSD

Re: toxický kyslík

Vzduch je samozřejmě možné použít i hlouběji (jak už dávno prokázal J.Y.Cousteau a mnozí další), opravdu smrtelně rizikové je použití až někde kolem 90-100 m hloubky (světový rekord se vzduchem je myslím někde kolem 110 m (nechce se mi to hledat)). Jakákoliv menší hranice je jen doporučením od některé z potápěčských organizací. To že jsou míchané plyny výhodnější samozřejmě nerozporuji. Vzduch má ale ve velkých hloubkách výhodu, že je mnohem jednodušší na řešení případných problémů i s ohledem na následky případného nouzového výstupu. Já bych do toho ale nešel.

0/0
18.4.2012 16:48

generál Failure

Re: toxický kyslík

Rekord se vzduchem je 155 m. Ale to jsou rekordy takového významu jako soutěž o největší výšku, kterou někdo skočí bez padáku. Praktický limit je 60 m pro zkušené, fyzicky (a psychicky!) zdatné potápěče, dá se o pár metrů překročit, ale obecně někde u 80 m začíná zóna značného rizika.

0/0
18.4.2012 17:22

bedineu

Bezpečná hlobka se vzduchem

měl jsem za to, že bezpečná hloubka se vduchem je tak do 35 m, pak už se začíná projevovat "opojení dusíkem".

Což pro neznalé je čím hloubš, tím víc se vožrat se všemi následky až do totální ztráty kontroly chování. Což je ve vodním prostředí smrtící.

0/0
20.4.2012 6:56

generál Failure

Re: Bezpečná hlobka se vzduchem

Záleží na míře přijatého rizika. V zásadě máte pravdu, já pod 40 m se vzduchem nechodím.

0/0
28.4.2012 21:45

péťovakobyla

A nemá v tom prsty Paroubek?

;-D;-D

+1/0
18.4.2012 6:42

RayPall

...

Amíci koumají a koumají a dolárky vylétávají oknem.

Rusové by vrazili pilotovi akvalung a zdravstvuj.

0/0
17.4.2012 22:28

generál Failure

Re: ...

U systému dodávky kyslíku "on demand" se skutečně používá stejný princip jako u akvalungu (často má dokonce obojí na svědomí stejný výrobce), což ovšem neznamená, že by to bylo a) jednoduché, b) vyhrazené jen pro ruská letadla :-)

0/0
17.4.2012 22:53

generál Failure

Já vím čím to je,

ale nikdo mě neposlouchá. Když se podíváte na automatický ventil připouštění kyslíku, výkres č. 81005432, tak na pozici 54 je takové malé těsnění z EPDM. Tlakovým rázem při otevření kyslíku těsnění shoří a uvolní toxické plyny (ještě, že není z FMP, to by byla konečná). Legrační na tom je, že to těsnění je tam zbytečné, těsní jen zašroubovanou trysku v tlakovém prostoru redukčního ventilu a když shoří, nijak znatelně to neovlivní funkci, jenom to bude dodávat o malinko víc plynu. Stačí těsnění odstranit a místo něj použít závit NPT.

+16/0
17.4.2012 20:12

FiS95

Re: Já vím čím to je,

Samozřejmě máte k dispozici technické výkresy F-22 Raptor. Jistě. ;-D;-D;-D

0/0
17.4.2012 20:34

John Nash

Re: Já vím čím to je,

Měl generál na Facebooku :-P

0/0
17.4.2012 20:55

Gunter von Bahnhof

Re: Já vím čím to je,

áá pán nechápe nadsázku

+1/0
18.4.2012 8:35

DickLarge

Re: Já vím čím to je,

Kompletní technická dokumentace se slevovým kupónem do teska je k mání na uložto.cz.

+3/0
17.4.2012 20:57

feese

Re: Já vím čím to je,

Vidíte, toho jsem si nevšiml. Na výkresu č. 81005433, což je řez vámi popisovaného ventilu totiž těsnění chybí, resp. vypadá spíše jako dvojitá čára. Vámi navrhovaný závit NPT doporučuji doplnit teflonovou pastou.

0/0
17.4.2012 20:58

ježo

Re: Já vím čím to je,

No ono totiž není přesně specifikováno na material GTT22002.Ta dvojitá čára je způsobena nepřesným přenesením digitálního znázornění.Jinak teflonovou pastu nelze doporučit z důvodů její malé plastičinosti v podmínkách nízkého tlaku vzduchu.Dle studie Doc.Alberdstaina,je mnohem vhodnější materiál VDV.

0/0
17.4.2012 21:25

Husákovo nejmilejší dítě

Re: Já vím čím to je,

Hergot, že jsem sem lezla8-o;-D

0/0
17.4.2012 21:38

jaroslav-s

Re: Já vím čím to je,

já bych tam spíš vrazil jedno P DVD, ať se má pilot před smrtí ještě čím kochat. Taky mu to P možná způsobí změnu (zvýšení) tlaku a tím zvýší "bdělost" organizmu. Takže možná díky tomu nakonec i přežije.

+1/0
18.4.2012 13:37

tlkounev

Re: Já vím čím to je,

Bohužel při použití P dochází k odkrvení určitých částí těla, která jsou nutná k řízení letounu. Studie Harvardské univerzity doporučuje použití dálkového ovládání, které by znamenalo, že nebude muset být v letounu přítomen pilot, čímž se odbourá problém s kyslíkem a zároveň se ušetří na opravě ventilu. Pilot bude umístěn na zemi, čímž se ušetří za příplatky práce v nebezpečném prostředí a zároveň pilotovi nebude hrozit nachlazení a odkrvení pohlavních partií, které vedlo ke sterilitě a k následným soudním přím.

0/0
20.4.2012 0:12

Pierre de Croissant

Generále, důrazně Vás žádám

abyste se přestal pokoušet číst můj disk!

Vaše vlezlá  zvědavost ostatně dobře vysvětluje, odkud máte tak přesné informace.

0/0
23.4.2012 14:26

maudite

Re: Já vím čím to je,

Nechci se zabyvat detaily ale uz jenom dat tento text dohromady ... v kazdem pripade jste technicky genius

;-DR^

0/0
29.4.2012 17:48

ivoš

Tak byla to

hypoxie nebo toxické plyny, co trápí piloty? Nějak mi to z článku není jasné. V Letectví a kosmonautice mluví jednoznačně o hypoxii, tj. vysazování zdroje kyslíku.

+2/0
17.4.2012 19:44

male_zvire

To není chyba - to je vlastnost

Je přeci všeobecně známo že sjetej pilot neodmlouvá a nebojí se ani přesily... ;-D

0/0
17.4.2012 18:23

I am a Goon

Re: To není chyba - to je vlastnost

Přesně tak. ;-D

0/0
17.4.2012 18:49

petless_pes

Re: To není chyba - to je vlastnost

http://files.myopera.com/freejerk/files/bug-feature.jpg

0/0
18.4.2012 11:25

lukasinko

F-22

Stroj za 200 miliónov a taká banálna chyba :-D No stáva sa.

Ale neviem, či som to niekde čítal, alebo to boli len krčmové reči, no je pravda že niektoré Raptori majú problém s trvanlivosťou trupu? Že sa tam objavovali trhliny po namáhaní? Máte niekto nejaký odkaz na nejaké info o tom?

Ak by to bola pravda, tak F-22 sú obdivuhodné stroje, no Lockheed-Martin sa pri tej zákazke musel riadne napakovať...

0/0
17.4.2012 18:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.