Diskuze

Matematický hlavolam: proč se kalkulačky i lidé nechají nachytat

"Běž si zopakovat základní školu," hádají se lidé v diskusích o správný výsledek příkladu: 6 ÷ 2(1 + 2). Nejasně položené zadání a různé konvence mohou zmást nejen lidi, ale i kalkulačky. Správné řešení, pokud budeme na vyřešení špatně zadaného výrazu trvat, je ale jen jedno.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

fRdR

19. 5. 2012 14:49
A co na to jít od lesa?

- Musím rozdělit dvakrát tři koláče na šest kusů.

- Musím šest dílů koláče dvakrát spojit do třech koláčů.

Čert to vem, dokud se nestanoví přesná pravidla a né nepsaná, tak není co řešit...

0 0
možnosti

Emiliano Zapata I

16. 5. 2012 22:18
Taky by se dalo postupovat takto:

dělení číslem lze také zapsat jako násobení tímto číslem na -1. Takže pak by po úpravě vzorec byl:

6 * 2^-1 * (1 + 2). Umocnění má přednost, dál už je to jenom násobení, kde na pořadí činitelů, jak známo nezáleží. Takže pokud matematika připouští tuhle úpravu je jediný správný výsledek 9.

0 0
možnosti

fujojte

13. 6. 2012 22:17
Re: Taky by se dalo postupovat takto:

po úpravě by byl vzorec

6 * 2^-1(1 + 2)

nebo

6 * (2^-1)(1 + 2)

nesmíte si tam vpašovávat nějaké hvězdičky kolego, to byste zcela změnil problém :)

0 0
možnosti

snob12

14. 5. 2012 13:00
...

To si děláte srandu ne?  Takže celý článek je vlastně o tom že 3x3 je devět  ;-D

Na to nemusím mít ani matematickou fakultu.

0 0
možnosti

jan_pecek

13. 5. 2012 15:00
Jen detail

Mezi studenty velmi oblibeny Petr Habala je stale jeste docent... ale nic to nemeni na tom, ze vtip o matematikovi, fyzikovi a chemikovi hasicich vodu je nanejvys pravdivy - reseni existuje, neni treba dale nic delat.

0 0
možnosti

poirre

11. 5. 2012 9:40
Nejasné zadání

Jelikož studuji na MFF UK, ptal jsem se pana Doc.RNDr. Oldřicha Odvárka, DrSc. a ten jasně řekl, že tento příklad NEMÁ SMYSL počítat. Ten kdo ho totiž zadával, tak udělal chybu a nestanovil priority - tedy závorky. Takže nevím, proč tady někdo chrlí výsledky, když to NEMÁ smysl.

0 0
možnosti

vojcek_p

12. 5. 2012 0:05
Re: Nejasné zadání

Jelikož taky studuji MFF UK, tak dokážu použít mozek a nemusím se nikoho ptát, aby mi bylo jasné, že správné řešení je 9. Pokud to není v závorce, tak se prostě bere v jmenovateli zlomku jen to číslo hned za znakem pro dělení. Každý programovací jazyk takto funguje a nemá opravdu smysl nad tím dál meditovat, natož plodit sálodlouhé články.

0 0
možnosti

roines1

29. 4. 2012 22:41
Naprosto nesmyslný "problém"

I malé dítě dříve vědělo, že výpočty se vykonávají v pořadí: mocnění-odmocnění, násobení-dělení, sečítání-odečítání a pokud to má být provedneo v jiném pořadí, pak je nutno to, co se má provést dříve, uzavřít do závorek. Dále že v některých případech se násobení nemusí psát. Takže mi opravdu není jasné, co na tom komukoliv od 3. třídy dál  jasné není. Vám ano?

0 0
možnosti

generál Failure

1. 5. 2012 23:28
Re: Naprosto nesmyslný

Mně to je jasné - jde o rozpor mezi matematickým zápisem a různými zkrácenými zápisy, jaké umožňují různí výrobci kalkulaček, každý po svém. Chyba je v tom, že tuto "zkratku" někdo povyšuje na matematický zápis a pak se v tom vrtá.

0 0
možnosti

Doktor Redaktor

26. 4. 2012 10:47
Ještě k tomu letadlu:

Nějak nechápu, proč by mělo vzlétnout letadlo, které vůči okolnímu vzduchu stojí na místě. Motory sice řvou, kolečka se točej, ale kde je vztlak na křídlech, kterým se letadlo dostává do výšky?! Tj. jak vzniknou různé rychlosti obtékání vzduchu na různě tvarovaném profilu křídla a tudíž podtlak na horní ploše křídla, když je křídlo v naprosto nehybném vzduchu?

0 0
možnosti

roines1

29. 4. 2012 22:51
Nechápu co na tom nechápete:

Letadlo může vzlétnout i z místa, protože když se vrtule točí, tak ženou vzduch na křídla, tím  na křídlech vzniká vztlak a ten letadlo vynese do vzduchu, přičemž nezáleží na tom jestli letadlo stojí na místě nebo se pohybuje. Stačí roztočené vrtule. U tryskových letadel je to trochu jiné, přesto i to je velice prosté a funguje.

0 0
možnosti

Kusák

24. 4. 2012 9:46
Ne matematika ale firmware...

Tady nejde ani tak o matematiku, jako spíš software kalkulačky a způsob interpretace zadaného výrazu. Pokud totiž výraz "6÷2(1+2)" nahradíme výrazem "6÷2*(1+2)" - všimněte si onoho znaménka "*" navíc, vyjde (a musí vyjít) všude 9. Tedy pravdu mají ti, co říkají, nejprve se vyhodnotí výraz v závorce a pak mají všechny operace stejnou prioritu, tedy se vyhodnocuje standardně z leva do prava. Proč tedy programátoři kalkulaček udělali různé vyhodnocování? Důvod je např. ve výrazu "dvě odmocniny ze dvou". Absence znaménka "*" říká některým typům kalkulaček "toto ber jako jedno číslo".

Závěr: souhlasím s Petrem Habalou, který v článku říká "jde o nejednoznačné zadaní". Ale pokud je tato vlastnost kalkulačky zdokumentovaná v jejím manuálu, nejde přece o chybu. Kalkulačku máme brát jako nástroj, který nám zjednodušuje práci tím, že URYCHLUJE VÝPOČTY a ne, že za nás myslí. Proto i při počítání na kalkulačce je TŘEBA ZAPNOUT MOZEK a vědět, co dělám.

4 0
možnosti

tinwe666

22. 4. 2012 9:59
..

nejhezčí je, že se tady v diskuzi objevuje přesně táž arogance a neústupnost, kterou článek tak kritizuje :-)

0 0
možnosti

DickLarge

20. 4. 2012 16:19
Podle kalkulačky ve WINDOWS

je to 3 8-o

A to a´d to naťukám nebo vložím jako celý výraz.8-oRvR^?

0 0
možnosti

tinwe666

22. 4. 2012 9:55
Re: Podle kalkulačky ve WINDOWS

aď ? :-)

0 0
možnosti