Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letadlo ČSA se zřítilo u Norimberka. Podle Rusů bylo sestřeleno

Do zprávy o pádu letadla Il-18 sovětští vyšetřovatelé mimo jiné napsali, že nehodu způsobil výbuch třaskaviny. Jinými slovy, stroj Československých aerolinií byl podle nich nad Západním Německem sestřelen. Pravda už asi nikdy nebude odhalena.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pteryx

4 letadal z 8 spadly

To opravdu nevypadá na sestřel. Co se týče teorie o sestřelení, je jasné že Sověti to museli na něco svést, jejich technika se přece pokazit nemohla. Komu by se chtělo na Sibiř, že? Je hezké, že motorová lože byla na něco konstruována, ale je otázka jak byla skutečně provedena, Rusové byli svojí fušeřinou opravdu proslulí.

0/0
3.4.2012 13:09

Papinak73

Střih větru

Co si tak pamatuji a dle mého názoru je i nejpravděpodobnější varianta ke které se přiklánějí i někteří odborníci, že letoun vlétl do oblasti se silným střihem větru, v podstatě do oblasti ve které se setkaly dvě vzduchové hmoty pohybující se různou rychlostí. V takovém místě jsou vertikální pohyby vzduchu tak silné, že dokážou bez problémů letadlo rozlámat. V tak silné intenzitě je to jev ojedinělý, ale ne neznámý, ač se sním dá setkat především nad oceánem. Nakonec nehoda Il-18 nebyla jediná, která se tomuto jevu připisuje.

0/0
3.4.2012 13:05

intago

Re: Střih větru

to by musel silně měnit výšku. Něco takového je možné snad nad Japonskem., ale o takovém případě jsem neslyšel. V tom případě by ale letoun nejdřív prudce stoupal, to tenhle ne.

0/0
3.4.2012 14:02


Papinak73

Re: Střih větru

On by právě výšku v tomhle případě ani nijak nezměnil, něco jiného je windshire přízemní kde je v podstatě letadlo přibyto k zemi. U výškového vletí zjednodušeně ze stoupavého proudu do klesavého (nebo naopak a projeví se jako silná turbulence) kde může být rozdíl vertikálních rychlostí klidně 30 m/s a konstrukce se poškodí v tu chvíli, u Il-18 právě na jeho nejslabším konstrukčním místě a to je na ocase. Z toho by pak plynul první problém u ocasních ploch.A to by právě odpovídalo ději který se pak udál.Problém na výškovce, její utržení a pak neřízený pád s dalšími destrukcemi letounu. Podle vyšetřovací komise byly vyvažovací plošky v neutrálu.

0/0
3.4.2012 14:37

intago

Re: Střih větru

neplet si jetstream a střih věz´tru s termickými poryvy v bouřce. Když vletíš do jetstreamu, relat.rychlost era vzroste, takže začne stoupat, až se rychlost vyrovná

0/0
3.4.2012 14:47

Papinak73

Re: Střih větru

Jasně, o bouřce vůbec nebyla řeč ani v tomto případě žádná nebyla. Četl jsem na toto téma několik článků, kde se rozebírali nečekané turbulence na místech kde je nikdo nečekal a které byly tak silné že pro ně odborníci hledali vysvětlení a byl totální CAVOK. A proto jsem jetstream přímo nenapsal, protože sami si nejsou jistí, jestli je to přímo jetstream. Ale je pravdou, že tyto turbulence byly většinou nad oceánem a byly skokové zřejmě s jetstreamem spojené. Několik nehod bylo těmto jevům přičítáno, těch co neměli rozumné vysvětlení, ale jsou to pouze spekulace, oficiálně žádný závěr stejně jako u Norimberku.

0/0
3.4.2012 15:05

Josef II

Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Cestina ma tak omezenou slovni zasobu, ze by se spise mely pouzivat cizi vyrazy. Nejsou to nahodou plosky automatickeho posilovace rizeni ? Skoda, ze diskuse maji tak nizkou uroven, ze se jich nikdy zadni odbornici nezucastni !!

0/0
3.4.2012 12:50

intago

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

vyvažovací plošky slouží k nastavení jednoho stavilního režimu letu. Pilot si může dát chrupku, ale éro letí dál i bez zásahů si všechny turbolence sám vykompenzuje. Jinak bys musel držet řízení stále silou. Takhle s ním jen posunuješ když meníš režim. Nemluvím o aut.pilotovi teda. S ním praxi nemám

0/0
3.4.2012 13:26

Papinak73

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Tak jak jste to napsal to není přesné. Vyvažovací plošky slouží k vyrovnání sil v řízení, dá se říct jak píšete k nastavení stabilního režimu letu, ale v žádném případě si pilot nemůže dát chrupku a letadlo si samo turbulence vykompenzuje. To umí pouze autopilot a i těch je několik typů, jednoosý, dvouosý atd.

0/0
3.4.2012 14:49

intago

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

mám s tím docela praxi. Turbolence rozhází i náklony, ale horizont udrží vyvažovací plošky spolehlivě.;-) Bez nich nelze létat.

0/0
3.4.2012 15:24

Papinak73

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

To by jste musel mít absolutně stabilní letadlo. Pokud mám vyváženo na přímý horizontální let a turbulence mi nadzvedne křídlo tak letoun začne zatáčet, změní se úhlová rychlost a pokud letoun nesrovnám do přímého letu tak letoun bude pokračovat s neustálým zvyšováním náklonu až do spirály. Co jen tak matně vzpomínám, tak například. L-33 Solo klasickou vyvažovací plošku nemá.

0/0
3.4.2012 16:37

soc01

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Záleží na směru a typu poryvu. Pokud budu mýt symetrický vertikální poryv, letoun se zahoupe a letí dál. Pokud budu mít poryv na SOP, tak už záleží na tom, jak dobře je letoun aerodynamicky zvládnutý. Některé letouny trpí právě tímto typem nestability, tzn. že přejdou do spirály.

Obecně by měl být letoun stabilní, tzn. po poryvu nebo zásahu do řízení se sám srovná.

0/0
3.4.2012 17:25

Papinak73

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Což všichni víme, že to v praxi téměř nefunguje. Tedy pokud budu uvažovat stále turbulentní prostředí. Něco jiného je let ve večerním oleji, ale i tak žádné letadlo nepoletí pořád na sever, ale za chvíli to bude do aleluja, i když bez spirály.

0/0
3.4.2012 17:36

soc01

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Ale jo, to beru. Navíc už tady mícháme vyvážení a stabilitu.

Prostě když to shrnu, tak vyvažovací ploška slouží k eliminaci sil v řízení pro daný letový režim.

0/0
3.4.2012 17:50

Papinak73

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Tak, tak :-)

0/0
3.4.2012 17:54

soc01

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Je několik typů plošek na kormidlech, vyvažovací, tu popsal intago, slouží k tomu, aby letoun letěl v přímém horizontálním letu bez nutnosti působit nějak na řízení. Odlehčovací, slouží ke snížení sil do řízení. Přitěžovací, slouží naopak ke zvýšení sil do řízení.

Obecně se dá říct, že vyvažovací se vychyluje proti potřebné výchylce kormidla, takže kormidlo se do požadovaného úhlu nastaví aerodynamickými silami od plošky, závěsový moment bude nulový. To si nastavuje pilot.

Odlehčovací se vždy vychyluje proti pohybu kormidla, ale ne tak moc, aby došlo k úplnému vynulování závěsového momentu, dojde jenom k jeho snížení.

Přitěžovací se pohybuje souhlasně s kormidlem a dojde tím ke zvýšení závěsového momentu.

Snad jsem to nepomíchal....

0/0
3.4.2012 17:30

migajama

Re: Nevite nekdo, co jsou to ty vyvazovaci plosky ?

Ešte možno doplniť, že lietadlo môže mať vyváženie pružinové ( dve pružiny centrujú knipel a posúvaním ich základní sa menia sily v riadení ), vyváženie hmotové a vyváženie plôškami. A vyvažovacie plôšky sú pevné (plechová plôška na krídielku Z-142) a pohyblivé ( pozdĺžne vyváženie lietadla ). Takže na výškovke dopraváka sa pohybuje vyvažovacia plôška, plocha výškovky a modernejších aj stabilizátor výškovky ( u normálnych litadiel je pevný).

0/0
5.4.2012 9:08

snickim

Sestřelení?

No tak s tím sestřelením fakt nevím.Vv minulém článku, který se týkal konspirační teorie (a v podstatě jejím vyvrácení) o sestřelení jugoslávského letadla u Srbské Kamenice se psalo, že při zásahu raketou by to letadlo muselo být prošpikované střepinami jako řešeto.

Tady se o tom, že by bylo letadlo prošpikované střepinami taky nepíše a tudíž by mne zajímalo, jak někdo přišel na tu teorii se sestřelením raketou. To jsou přeci natolik specifické okolnosti (sestřelení ať už raketou nebo dělem), že by to přeci muselo na tom letadle zanechat stopy. Sovětské tvrzení o výbuchu trhaviny v blízkosti jsou úžasné, ale kde jsou ty stopy střepin? to si Sověti představovali, že tam jako někdo poslal raketu, která měla na konci dynamitovou nálož ničím nechráněnou a ta vybuchla naprosto bez střepin a tlakem odlomila kýlové plochy? To už je fakt hodně teoretická možnost.

0/0
3.4.2012 12:34

Homer _2

Re: Sestřelení?

Sestřelení je rusácká dezinformace - prostě takové to klasické ruské lhaní vždy, všem a o čemkoli... To jediné bych bral jako 100% jistotu.

+2/0
3.4.2012 12:41

Dusan321

Nedelal bych z toho kovbojku

Jeste dnes neni objasnena vyznamna cast leteckych havarii, v dobach pred zaznamniky nebyla bezne objasnena dobra polovina, takze tohle nebyl az tak nestandardni vysledek. Nazory Sovetu byly takove, ze za zadnou nehodu sveho letadla nikdy nemohli a technicka zavada na sovetskem stroji neexistuje (viz polske havarie Il-62), takze jejich nazory bych moc nebral vazne.

0/0
3.4.2012 11:23

dedekztlupy

NSR WTF

NSR=Nemecka socialisticka republika?! :-O

0/0
3.4.2012 9:12

baloun

Re: NSR WTF

Německá spolková republika, mladej. Dávej pozor v občance, nebo se bude pančelka zlobit.

+11/0
3.4.2012 9:15

cassul

Re: NSR WTF

... nojo. Souška by to nepřipustila...

0/0
3.4.2012 9:17

cassul

Re: NSR WTF

Aha, tady je někdo mladej. NSR byla desítky let standardně užívaná zkratka pro Německou Spolkovou Republiku. Do EnDéEr se jezdilo nakupovat, zejména dederovové ráclony, do EnEsEr se zdrhalo přes kopečky...

+2/0
3.4.2012 9:15

Severin

Re: NSR WTF

Do NSR se zdrhalo přes kopečky tak leda do roku 1953, pak tam byly hranice tak zadrátované, že by tam přes kopečky šel tak leda šílenec, do Rakouska to bylo snadnější a do roku 1956 to do sovětské okupační zóny šlo přejít hranice poměrně snadno, ovšem i tak neměl člověk vyhráno, riziko, že ho chytí sověti a nebo ho "prásknou" rakušáci placení StB bylo dost velké. Po 1955 to bylo postupně zadrátováno i tam, ale proti hranici s Bavorskem to byla stále ještě "procházka", mám jenom údaj z roku 1965, kdy jeden vzdálený příbuzný byl lampasákem u PS, udělat úspěšně "díru" do drátů na rakouské straně se podařilo 3 procentům uprchlíků (ostatních 97% bylo chyceno nebo zatřeleno při pokusu), na bavorské straně to ale bylo jenom 0,4% ze všech pokusů.:-(

0/0
3.4.2012 9:46

cassul

Re: NSR WTF

Ale to vím, "přes kopečky" je symbolický termín, nikoliv reálný. Fakticky se zdrhalo přes jinou zemi o dovolených (jugoslávie), nebo na pozvání na západ, z organizovaných zájezdů a podobně... Nějaké plížení naslepo přes šumavské řašeliniště téměř nikdo nezkoušel, to je jasné...

+1/0
3.4.2012 9:55

AAA3

Re: NSR WTF

v padesatych letech se takto prechazelo celkem bezne...

0/0
3.4.2012 10:09

LazyFatMan

Re: NSR WTF

I kdepak. Prostě soudruzi používali čeký překlad DDR - Deutsche Demokratische Repubilk, Německá demokratická republika nesprávně i pro Bundesrepublik Deutschland, tedy Spolkovou republiku Německo. Běžně se tehdy v našich médiích říkalo Německá spolková republika, NSR.

Mimochodem, Rakousko je zřízením také spolková republika, ale v oficálním názvu má pouze Republik Österreich, byť jsem už mockrát, např. v ČT, zaslechl výraz Spolková republika Rakousko. A přitom Švýcarské spříseženstvo neříká nikdo ;-D

0/0
3.4.2012 10:51

Dusan321

Re: NSR WTF

To nebylo nespravne, to bylo velmi umyslne. Socialisticke zeme schvalne oznacovali zapadni Nemce za NSR, ackoliv oni sami se titulovali jako SRN. Melo to politicke duvody.

0/0
3.4.2012 11:09

Rickr

Re: NSR WTF

Zajímavé. Můžete to rozvést? Jsem taky starší ročník, který NSR běžně používal, ale o tomto jsem nikdy neslyšel...

0/0
3.4.2012 12:54

Dusan321

Re: NSR WTF

Bylo to proto, ze termin Spolkova republika Nemecko evokuje existenci pouze jednoho Nemecka od ktereho je jen docasne odtrzena jedna jeho nedilna soucast, coz byla pozice zapadnich Nemcu. Nemecka spolkova republika naopak oznacuje zapadni Nemecko za jednu ze dvou nemeckych republik ke ktere je rovnocenna Nemecka demokraticka republika, coz byl nazor vychodnich Nemcu.

+2/0
4.4.2012 9:50

cassul

Re: NSR WTF

Já to vždycky považoval jen za trochu nešikovný překlad, jen aby to zapadalo do zaběhlého slovosledu: Polská lidová republika, Německá demokratická republika, Německá spolková republika atd... Víc jsem v tom nikdy nehledal, natož politické důvody... Můžete to upřesnit?

0/0
3.4.2012 13:04

kars

Re: NSR WTF

Možná tak vadila ta ...republika Německo? Psychologicky podstatné jméno v názvu působí silněji, než přídavné jméno, tím pádem by název "Spolková republika Německo" ve srovnání s "Německá demokratická republika" budil dojem "Německo jsme my a tamto je jen nějaký trucpodnik". Jinak řečeno, působily by ty názvy nevyváženě. (Ale to vše je jen okamžitá spekulace;-))

0/0
3.4.2012 17:20

Hra11

Re: NSR WTF

No jestli to SRN či NSR nebude způsobeno skladbou slov ve větě, jak ji předepisuje ten který jazyk. Asi napíšeme do Ústavu pro jazyk český. www.ujc.cas.cz/

0/0
3.4.2012 19:38

Ivanhoe

Re: NSR WTF

NSR - český vžitý název - Německá Spolková Republika -  - SRN - překlad z němčiny - Bundes Republik Deutsche - snad je to dost jasné.

0/0
4.4.2012 23:10

baloun

Okolo nás nalétavala letadla na starou přistávací dráhu

v Ruzyni. Strašně se mi líbil takovej ten měkkem brumlavej zvuk těch turbovrtulovejch motorů. Jakm jsem ho zaslechl, hned jsem koukal, odkuk "osumnáctka" přiletí :-) Mým snem bylo se v tom svézt. A splnilo se mi to 2x. Dokonce v pilotní kabině!

Fakt je, že na dnešní poměry to bylo děsný cestování. Hlavně ten řev motorů, v kabině nebylo slyšet vlastního slova.

0/0
3.4.2012 9:02

quagaar

Re: Okolo nás nalétavala letadla na starou přistávací dráhu

Já jsem takhle na vojně čekával na dráze na poslední létající Il-14 u nás. To byl teprva koncert mezi těmi všemi Antonovy a Turbolety.....R^

0/0
3.4.2012 9:27

baloun

Re: Okolo nás nalétavala letadla na starou přistávací dráhu

S Il-14 lítal jeden takovej pošuk. Pamatuju se, že měl malér, protože na dětský den, když Strana a Vláda pořádaly pro vybrané pionýry vyhlídkový let nad Prahou, nejdřív odlepil mašinu sotva o pár metrů a proletěl tak nad celou ranvejí, pak to zvednul tak strmě, co to umělo, a když vystoupal, ukázal vyděšeným pionýrům stav beztíže...

Koukali jsme na to tenkrát s tátou z vyhlídkové terasy letiště a já se bál i na tom balkóně :-)

Prej se pak ten chlap v tý mašině i zabil, ale to je spíš agentura JPP...

0/0
3.4.2012 10:27

jjencek

čtyři letadla z osmi byla zničena při havárii,

přičemž tři z toho nebyly nikdy plně objasněny. Opravdu? Které další dvě jsou nejasné?!?

Tahle je například jasná: http://cs.wikipedia.org/wiki/Let_%C4%8CSA_001

0/0
3.4.2012 8:20

Tereza Šírová

Re: čtyři letadla z osmi byla zničena při havárii,

Dobré ráno a dík za reakci! Vypíchl jste právě jedinou, kterou se povedlo objasnit a závěr podložit důkazy. K těm dalším "ne úplně objasněným" kromě Norimberka patří Gander 1967 a Casablanca 1961. Samozřejmě i tam jsou teorie, které znějí velice pravděpodobně, ale vyšetřováním se je nepovedlo potvrdit...

Mějte se a přeju pěkný den!

+2/0
3.4.2012 8:51

jjencek

Re: čtyři letadla z osmi byla zničena při havárii,

Ono to "ne úplně objasněným" navozuje dojem, že se zase jednalo nějaká bezmála spiknutí, ve skutečnosti to nedostatečné vyjasnění způsobila neexistence kvalitních záznamových zařízení a i tak se jeví jako příčiny normální lidské selhání. Vždycky se objeví nějaké teorie o sestřelení a podobně, skutečnost je prozaičtější. Jenže to pak takový článek nepůsobí moc vzrušivě, když je ale naděje, že to mohli sestřelit Němci, to je jiné kafe.

0/0
3.4.2012 9:22

Tereza Šírová

Re: čtyři letadla z osmi byla zničena při havárii,

Vyvolávat dojem nějakého spiknutí jsem vážně nechtěla, většinou ty konspirační teorie spíš vyvracím. Ale v tomhle případě to bylo nutné zmínit - nehoda byla hodně zvláštní, vyšetřování ze spousty důvodů komplikované a o sestřelu evidentně nekonspirovala jen zvědavá veřejnost. To, že nepodložitelné informace o sestřelu pouštěli Rusové, taky může něco naznačovat.

0/0
3.4.2012 9:53

ivoš

Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

že možnou příčinou havárue bya "hra" dvou amerických stíhačů (patrně na Phantomech, tehdy v SRN), podobná tragédii v Itálii před lety, kdy podlétli a strhli lanovku. Podlétli Il 18 a před ním udělali "svíčku". Vzniklá turbulence dokáže dopravní letadlo snadno rozlámat, protože na tohle prostě není stavěné. -A mimochodem, myslím, že těch osmnáctek v ČSR nebylo osm, ale dvanáct. Čtyři skončily haváriemi. Přesto na ně létající i pozemní personál vzpomínal jako na nenáročné a spolehlivé stroje. Proč spolehlivé? Ani u jedné z těch havárií se totiž neprokázala fatální technická závada.

+2/0
3.4.2012 8:17

jjencek

Re: Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

podobná tragédie v Itáli? No to snad ne, v Cavalese přetrhli směrovkou Prowler nosné lano kabinové lanovky.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cavalese_cable_car_disaster_%281998%29

A pokud byl let IL18 do poslední chvíle sledován radary z našeho území, tak by to museli zaznamenat.

0/0
3.4.2012 9:30

AAA3

Re: Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

tim asi bylo mysleno ze v obou pripadech frajerili a zamerne litali tam, kde nemeli.

... tedy pokud by to byl skutecne i tento pripad.

0/0
3.4.2012 10:11

jjencek

Re: Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

....museli operátoři radarů zaznamenat:-)

0/0
3.4.2012 9:31

Dusan321

Re: Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

Phantom II v te dobe nebyl jeste nasazen u bojovych jednotek, takze tezko s nim mohli neco v Nemecku provadet.

0/0
3.4.2012 11:14

Homer _2

Re: Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

to je ale pěkný blábol...

0/0
3.4.2012 12:49

RayPall

Re: Já jsem někde (vzpomenout si, kde...) četl,

Phantomy to nebyly určitě - v roce 1961 měly Phantomy teprve rok od zavedení do výzbroje u US Navy, takže těžko se mohly objevit v Německu...

0/0
9.4.2012 16:13

Vlna hněvu

To byly ještě doby

kdy ČSA patřila k významným leteckým společnostem a např. jako třetí na světě nasadila proudovou techniku.

0/0
3.4.2012 8:12





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.