Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První soukromý vesmírný náklaďák vyrazí k ISS na konci dubna

Po měsících odkladů bylo stanoveno další datum pro let první soukromé rakety k ISS. S Dragonem, jak se vesmírný dopravní prostředek firmy SpaceX jmenuje, se počítá jako se soukromým dopravcem pro NASA.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JurijGagarin

Nohoru a dolů

Škoda že v článku není popsán jeden ze základních přínosů lodi Dragon. Nedávno o tom mluvil nějaký pán z České kosmické kanceláře, že není až tak problém dopravit něco na ISS, ale (zejména po ukončení letů raketoplánu) je problém dostat materiál dolů na zemi. V současné době může snášet dolů materiál jenom ruský Sojuz, kam se vejde několik kilogramů experimetů. A právě podle výše jmenovaného pána je to jeden z hlavních problémů, kdy jsou některé výsledky experimentů na ISS již nekolik let a není kapacita je dopravit vědcům na zemi. Proto je se s takovým očekáváním čeká na operační nasazení lodí Dragon.

0/0
6.4.2012 15:38

kenx

Re: Nohoru a dolů

ESA bude za dva roky vypouštět experimentální loď IXV, ta to bude umět. Mimochodem vzhledem k nutnosti návratu atmosférou jde o docela pohlednou loď. O IXV se zajímá i japonská agentura JAXA. Je tragikomické sledovat vývoj těchto pěkných technologií vědci a konstruktéry v zemích, kterými cloumají ekonomické problémy, ať už jde o Itálii nebo Japonsko. Efektivitu NASA nemá smysl komentovat, ta připomíná víc než cokoliv jiného klasický byrokratický úřad, kde většina lidí vykazuje činnost bez efektu.

0/0
6.4.2012 19:46

JurijGagarin

Re: Nohoru a dolů

To je nahrávka na smeč :) Vzhledem k tomu, že na IXV v rámci své stáže v ESTEC pracuju, tak můžu říct, že nejde o žádný demonstrátor budoucí kosmické lodě ESA, ale čistě o technologický demonstrátor. Tudíž v rámci této debaty irelevantní, byť zajímavá záležitost. Stejně tak byste mohl zmínit např demostrátor EXPERT a plno dalších zajímavých technologických aktivit ESA.

0/0
6.4.2012 21:55

kenx

SpaceX

SpaceX v jejich úsilí fandím, daří se jim létat s výrazně menšími náklady. Jenže vývoj je to pomalý a NASA nemůže spoléhat jen na ně. Proti původním plánům nabrali už velké zpoždění. Je třeba si uvědomit, že v článku uvedená věta je nepřesná "Dosud zásoby na stanici dopravují ruské vesmírné lodě Progress nebo evropská plavidla typu ATV.". Nejen, že už 3 nákladní lodi vyslala k ISS Evropská vesmírná agentura, ale dokázali to již také před už téměř 3 lety Japonci s jejich H-II Transfer Vehicle (HTV), loni letěli podruhé a v červenci plánují třetí let. ATV i HTV jsou zatím používána při návratu k likvidaci odpadu z ISS (shoří v atmosféře), ale ve vývoji jsou už verze s bezpečným návratem.

0/0
6.4.2012 7:44

Ardan

Re: SpaceX

Tak zatím doprava k ISS visí na Sojuzech a Progresech se vším všudy. O HTV i ATV létají jednou za uherský rok  (ani to ne) a jsou to náklaďáky. Pokud frekvence Dragonu bude jeden let za rok tak ISS půjde nejspíš rychle k zemi.

0/0
6.4.2012 8:51

JurijGagarin

Re: SpaceX

Bez debat je provoz ISS závislý na všech 4 dnes operativně fungujících dopravních prostředcích, tj. Sojuz, Progress, ATV a HTV. To že posledně dvě jmenované létají jednou za rok rok a půl je pochopitelné s ohledem na jejich nosnost, kdy vynesou několikrát více materiálu než Progress. Čili není potřeba a nebylo by ani efektivní je tam posílat častěji. Navíc jsou schopny na ISS dopravovat rozměrné skříně s vědeckým vybavením, což předtím byly schopné jenom raketoplány, takže se využívají také k tomuto účelu. Progress vzhledem k častějším startům, ale menší nosnosti slouži, když to zjednoduším, k pravidelnému rutinnímu zásobování. A u HTV je možnost dovážet i rozměrné kusy vybavení v nehermetizovaném prostoru, což umožňuje jejich instalaci(samozřejmě za asistence kosmonautů) vně stanice. Jedná se zase o rozměrné předměty, které by nešly protáhnout přechodovu komorou z vnitřku stanice. Čili situace není jednoduchá ale zavrhovat nějaký prostředek jenom proto, že létá měně často je tmářství.

0/0
6.4.2012 9:26

repulsive

první soukromý?

jak tomu máme rozumět? jak sami píšete, o start se postará NASA, a technologie přece vždy dodávali kontraktořim tedy soukromé firmy.

0/0
6.4.2012 1:25

petr____22

Re: první soukromý?

Technologie ano, jenze rakety i moduly vzdy patrily NASA. Ted cela kosmicka lod patri soukrome firme ktera zajistuje jeji provoz.

0/0
6.4.2012 10:30

dolch

Představa grafika

Víte, jak se liší představa grafika od reality? V prostředí bez atmosféry v podstatě neexistuje plynulý přechod světla z osvětlené části tělesa k neosvětlenému. Prostě na určité části světlo je a na druhé už není. Přesně, jak to vykreslí nějaký primitivní ray-tracer. Grafik NASA nám ale chce ukázat, že mu firma koupí pořádný software, který umí i radiosity.

0/0
6.4.2012 0:45

Stoura

Re: Představa grafika

Je to trochu složitější, než píšete.

1. Na oblých površích ubývá na osvětlené části odraz z bodového zdroje plynule (zhruba sin(x), kde x je úhel od hranice stínu směrem k osvětlené straně).

2. Na nízké oběžné dráze  je téměř polovina okolí vyplněna poměrně jasným povrchem Země. Ta funguje jako obří odrazná deska, výrazně změkčující stíny na straně, přivrácené k ní.

3. Dalším zdrojem světla je pro některá místa i samotná stanice, respektive odraz světla na ní.

Na druhou stranu máte ale pravdu, že světla a stíny nesedí - takhle by to správně nastavený soft neudělal.

0/0
6.4.2012 1:21

dolch

Re: Představa grafika

Máte pravdu, mě to prostě večer praštilo do očí, že to nějak nesedí. Tak jsem rychle napsal komentář a moc to nestudoval.

0/0
6.4.2012 9:16

repulsive

Re: Představa grafika

radiosity? no nevím, tohle vypadá na klasiku - ambient light

0/0
6.4.2012 1:28

dolch

Re: Představa grafika

Jo, asi jo. Vypadá to, jako, když máme na oběžné dráze mírně pod mrakem. Zkoušel jsem hledat nějaký skutečný fotky, a jde to poměrně těžko. Většina z nich je focena se Sluncem přímo v zádech, což je asi rozumné. Tak jsem našel jenom tady raketoplán, tam jsou ty ostré stíny i mnohem ostřejší přechody na válcových plochách poměrně dobře vidět.

http://educationstormfront.files.wordpress.com/2010/02/iss022e068856.jpg

0/0
6.4.2012 9:14

arné knobloch

Re: Představa grafika

... a není to jedno?

0/0
22.4.2012 13:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.