- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Škoda že v článku není popsán jeden ze základních přínosů lodi Dragon. Nedávno o tom mluvil nějaký pán z České kosmické kanceláře, že není až tak problém dopravit něco na ISS, ale (zejména po ukončení letů raketoplánu) je problém dostat materiál dolů na zemi. V současné době může snášet dolů materiál jenom ruský Sojuz, kam se vejde několik kilogramů experimetů. A právě podle výše jmenovaného pána je to jeden z hlavních problémů, kdy jsou některé výsledky experimentů na ISS již nekolik let a není kapacita je dopravit vědcům na zemi. Proto je se s takovým očekáváním čeká na operační nasazení lodí Dragon.
ESA bude za dva roky vypouštět experimentální loď IXV, ta to bude umět. Mimochodem vzhledem k nutnosti návratu atmosférou jde o docela pohlednou loď. O IXV se zajímá i japonská agentura JAXA. Je tragikomické sledovat vývoj těchto pěkných technologií vědci a konstruktéry v zemích, kterými cloumají ekonomické problémy, ať už jde o Itálii nebo Japonsko. Efektivitu NASA nemá smysl komentovat, ta připomíná víc než cokoliv jiného klasický byrokratický úřad, kde většina lidí vykazuje činnost bez efektu.
SpaceX v jejich úsilí fandím, daří se jim létat s výrazně menšími náklady. Jenže vývoj je to pomalý a NASA nemůže spoléhat jen na ně. Proti původním plánům nabrali už velké zpoždění. Je třeba si uvědomit, že v článku uvedená věta je nepřesná "Dosud zásoby na stanici dopravují ruské vesmírné lodě Progress nebo evropská plavidla typu ATV.". Nejen, že už 3 nákladní lodi vyslala k ISS Evropská vesmírná agentura, ale dokázali to již také před už téměř 3 lety Japonci s jejich H-II Transfer Vehicle (HTV), loni letěli podruhé a v červenci plánují třetí let. ATV i HTV jsou zatím používána při návratu k likvidaci odpadu z ISS (shoří v atmosféře), ale ve vývoji jsou už verze s bezpečným návratem.
Tak zatím doprava k ISS visí na Sojuzech a Progresech se vším všudy. O HTV i ATV létají jednou za uherský rok (ani to ne) a jsou to náklaďáky. Pokud frekvence Dragonu bude jeden let za rok tak ISS půjde nejspíš rychle k zemi.
jak tomu máme rozumět? jak sami píšete, o start se postará NASA, a technologie přece vždy dodávali kontraktořim tedy soukromé firmy.
Technologie ano, jenze rakety i moduly vzdy patrily NASA. Ted cela kosmicka lod patri soukrome firme ktera zajistuje jeji provoz.
Víte, jak se liší představa grafika od reality? V prostředí bez atmosféry v podstatě neexistuje plynulý přechod světla z osvětlené části tělesa k neosvětlenému. Prostě na určité části světlo je a na druhé už není. Přesně, jak to vykreslí nějaký primitivní ray-tracer. Grafik NASA nám ale chce ukázat, že mu firma koupí pořádný software, který umí i radiosity.
Je to trochu složitější, než píšete.
1. Na oblých površích ubývá na osvětlené části odraz z bodového zdroje plynule (zhruba sin(x), kde x je úhel od hranice stínu směrem k osvětlené straně).
2. Na nízké oběžné dráze je téměř polovina okolí vyplněna poměrně jasným povrchem Země. Ta funguje jako obří odrazná deska, výrazně změkčující stíny na straně, přivrácené k ní.
3. Dalším zdrojem světla je pro některá místa i samotná stanice, respektive odraz světla na ní.
Na druhou stranu máte ale pravdu, že světla a stíny nesedí - takhle by to správně nastavený soft neudělal.